Články


Elektrika

11 komentářů 2016-01-19 Přečteno: 2 577x

Mnoho z nás je s výbavou svých plecháčů nespokojený a tak dříve či později přidá něco navíc. Jednou z nejčastěji přidávaných věcí jsou elektrické doplňky, jenže jejich montáž ač si každý myslí že jí udělá s prstem v nose nemusí vždy  skončit radostným svícením do dálky, ale klidně ohořelým autem ne li totálně zničeným.

Většina lidí si totiž myslí, že to vyhřívání sedaček lze zapojit na zapalovač nebo na první drát ve kterém najde plus, ale ono to tak opravdu není, bohužel elektricky nezdatní mechanici si to myslí také a je tedy lepší jít přímo za „dobrým elektrikářem“.

"Přikládám odkaz na velmi důležitý komentář zmiňující pohled i na nevýhody předimenzování el. instalace a děkuji Hillovi za doplnění tohoto článku komentář zde"

Řekneme si tedy pár základních pouček, jak to udělat aspoň dobře

(dobře je za tři)

První co nás bude zajímat je volba kabelu resp. lankového izolovaného vodiče. Proč zrovna kabel? Kabel je mrcha a je to jako s hadicí, když vezmeme hadičku od ostřikovačů tak desetilitrový kýbl budeme napouštět hodinu zatímco s palcovou hadicí 1 minutu a úplně stejné je to s kabelem. Pokud si na autí dáme přídavná světla 2x50W a budeme je krmit 5 metrů dlouhým kabelem s průřezem 1mm2 kabel se nebude nafukovat jako malá hadička ale ohřívat, na konci kabelu pak místo potřebných 12V naměříme 8V při kterých budou světla jen mžourat, pak je už jen otázkou kdy kabel začne hořet.

Proč to tak je

Každý materiál má odpor a čím více toho materiálu je (v tomto případě délka) tím větší je odpor. Odpor je mrcha co brání protečení elektriky a aby elektrika mohl protéct musíme k délce přidat i šířku (v tomto případě průřez). Tedy čím delší tím širší aby na konci bylo to co na začátku v dostatečném množství.

K tomu ale je potřeba počítat nejen s potřebou mít na konci stejné hodnoty napětí (Volty), ale také kolik chceme aby kabelem protekl proud (Ampery).

Spotřebiči s odběrem 0,2A bude postačovat káblík 0,75mm2, ale spotřebič s 2A už výrazně silnější a při 20A kabel jak od elektrárny, pokud bychom na 20A použili kabel pro 0,2A bylo by to jako chtít po hadičce od ostřikovačů prohnat za stejnou dobu stejné množství vody jako palcovou hadicí, praskla by než by člověk řekl „švec“

Co tedy víme, odpor narůstá délkou a odpor nedovolí protéct Ampérám, odpor tedy musíme snížit větším průřezem aby ampéry protekly, pokud tak neučiníme udělám z kabelu spotřebič ve formě kamínek.

Jak si spočítat správný kabel po nikom nechci, třebaže vzoreček je velmi jednoduchý a do hlavy nám ho cpali už na základní škole, ale kdo by si to pamatoval, že.

Po dohodě s kolegou elektrikářem jsem si zapůjčil jím vyrobenou tabulku průřezů kabelů, aby jste se s tím nemuseli počítat, omluvte tedy kolegovo Logo, ale přeci jen je to jeho výtvor.

 Jak a kam se připojit

Taky máte pod palubkou hromady volně vlajících kabelů napojených bůh ví kde, výjimečně chráněných pojistkami roztroušenými po celém autě? Tak takhle to má velké množství aut od těch, co to dělají s prstem v nose.

Tak jak to udělat dobře

Úplně nejzákladnější snahou by mělo být minimalizované zasahování do původní elektroinstalace, což sice úplně dobře nejde ale při dodržení základních principů nic nehoří.

Postavíme si vlastní přidaný svazek.

Začneme u baterie kde co nejblíže umístíme centrální pojistku pro odběr max 60A mají-li přidané spotřebiče větší odběr, rozdělíme vlastní svazek na více centrálních pojistek a každou větev osadíme pojistkou odpovídající maximu odběru na dané větvi plus 10% navíc. Tedy bude-li na jednom obvodu celkový odběr 55A použijeme pojistku 60A.

Od centrální pojistky pokračujme s rozvodem tam kde chceme umístit spínací relé jednotlivých spotřebičů a relátka použijeme pro vše s odběrem větším jak 3,5A což je 42Watů.

U běžných silničních aut, lze relátka umístit přímo pod kapotu, o terénních budou lepší v kabině chráněná před vodou a bahnem.

Umístění pojistek jednotlivých spotřebičů je ideální co nejblíže relátkům, tedy musíme počítat dopředu s dostatkem místa i pro ně.

Nyní ovládání spotřebičů

Některé bude potřeba ovládat v závislosti na jiných originálních spotřebičích, je tedy nutné se napojit na originální vedení vozidla, spínací skříňka, světla apod.

Napojení volíme nejlépe na výstupu z pojistek pro dané spotřebiče, důvodem je ochránit naše vedení k našim vypínačům případně k našim relátkům k čemuž využijeme originální jištění které nemusíme zesilovat.

Kudy a jak vedeme elektroinstalaci

Naprosto ideální stav je vést naše vedení podél originálních svazků, určitě by mělo být v celé délce izolované a nejlépe vložené do automobilových husích krků které jsou podélně říznuté a tudíž se dobře navlékají na hotový svazek, prodává je např. http://www.gme.cz/.

Jaký elektroinstalační materiál a ovládací prvky použít

Konektory se prodávají v mnoha provedeních, ale žádný výrobce aut nepoužívá konektory zakončené lisovací trubičkou ty ale určitě najdeme v pračkách a podobných spotřebičích. Konektory neboli Fastony použijeme výhradně vybavené jazýčky, které lisováním speciálními kleštěmi sevřou kabel tak jako originální z výroby.

Rychlospojky ve formě nože v plastovém obalu jsou sebevražedný nástroj, lanko vodiče většinou naříznou čímž zmenší jeho průřez, nebudeme tedy líní a napojování nejde-li to konektorem provedeme pájením ideálně izolované smršťovací bužírkou.

Vypínačů lze zakoupit nepřeberné množství, vzhledem k použití relátek nepotřebujeme silové vypínače ale postačí vypínače pro proud do 0,5A. Vypínače s kontrolkou jsou velmi dobré řešení, bohužel většina z nich má kontrolky na tolik silné, že v noci oslňují a je potřeba obvod kontrolky korigovat vsazením odporu. Výjimkou jsou vypínače pro ovládání spotřebičů bez relátek, zde je potřeba volit vypínače s minimálně 10% vyšší hodnotou než je odběr spotřebiče.

Kontrolky

Tak ty jsou nutné vždy pro každý spotřebič a co víc, pro přídavná světla mají předepsané barvy zákonem (dálková světla modrá, přední mlhová světla zelená, zadní mlhová světla oranžová, pracovní světla oranžová, zadní pracovní světlo červená)

Kontrolky ač se někomu zdá být zbytečné, třeba proto že přídavná dálková světla zhasnou automaticky s vypnutím originálních, za zbytečné nepovažujte. Nejenže máte představu co je zapnuté, ale v kombinaci s voltmetrem či ampérmetrem lépe zvládnete orientaci v korigování dobíjení a nebo jen víte že to přídavné zadní pracovní světlo nepřivádí ostatní řidiče k šílenství.

Relátka

Vyrábí se ve většině případů ve dvou výkonových provedeních, 4 nebo 5 pinové, spínací, rozpínací a přepínací. U Suzuki s šíleným zapojením hlavních světel i jiných spotřebičů (tedy ovládání mínusem) budeme vděční za všechny dostupné typy.

Zapojení například světel se doporučuje v párech, tedy máme-li na střešní rampě čtyři světla vždy by měla být samostatně ovládaná dvě přičemž pro dvě světla lze použít jedno relé odpovídá-li výkonově světlům a pro připojení dvou světel na jedno relé bude potřeba 5 pinové spínací.

Pojistky.

Každý spotřebič má mít vlastní pojistku, tedy z jednoho relátka pro dvě světla vedeme vedení přes dvě pojistky kdál k jednotlivým světlům. Ideální jsou pojistky stejného typu jako má vaše vozdilo, k tomu je potřeba zakoupit pojistkové skříňky, zatím nejlepší dodavatel se kterým od kterého jsem kdy nakupoval je pro mne http://www.elancar.cz/ jediné co zatím neměli v nabídce jsou husí krky, jinak zde nakoupíte vše pro vaší elektrickou vestavbu a nejen to. Zde  nakupuji velmi kvalitní fastony (konektory) www.aunika.com


 No a to je asi vše

Snad jen zopakuji, veškeré vedení elektriky řádně chraňte proti mechanickému poškození, použijte plastové stahovací pásky a husí krky aby se nemohlo nikde pohybovat či prodřít, každý káblík chraňte pojistkou.

Pro AV a CB(vysílačky) použijte zcela samostatné vedení přímo od baterie a v rozporu s tím co jsem psal dříve, pokud možno vedené mimo ostatní elektrické svazky a spotřebiče. Vedení mimo ostatní elektrické svazsky a spotřebiče minimalizuje vliv elektromagnetického pole ostatních kabelů a spotřebičů na možné rušení především u vysílaček.

Více info na našem emailu bic(@)suziki4x4.cz

(c) www.suzuki4x4.cz

"Přikládám odkaz na velmi důležitý komentář zmiňující pohled i na nevýhody předimenzování el. instalace a děkuji Hillovi za doplnění tohoto článku komentář zde "

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
Elektrika 11 MilanT Doctor
1 let, 8 měsíců Elektrika

Foto galerie


Články