Články


Jimny a trápení s automatickými volnoběžkami

2016-01-13 Přečteno: 1 607x

Jak vlastně fungují či nefungují a jak ověřit jejich funkčnost.

Zařízení nasazené na náboji kola skrývá ve svých útrobách oboustranně ozubené kolečko. Jedna část ozubení je nasazená na poloose v tomto případě se jedná o drážky, druhá část  ozubení se zasouvá do zubů volnoběžky, která je napevno spojená s nábojem kola, tedy taková malá převodovka. Pohyb kolečka zajišťuje gumová membrána ovládaná podtlakem od motoru resp. ze sání motoru.

Jak to celé funguje

Řadicí pákou nebo tlačítkem zvolím zařazení 4x4, u řadicí páky je věc mechanicky jednoduší protože mi odpadá zařízení co řadí za mně, tedy to zařízení které ovládám tlačítkem.

Po posunutí mechanismu v převodovce, dojde k sepnutí čidla na převodovce. Toto čidlo dá povel řídící jednotce k sepnutí elektromagnetického ventilu a ten následně otevře průchod podtlaku do volnoběžky. V okamžiku otevření ventilu tedy v celém vedení k volnoběžce nastane podtlak, který je měřený samostatným čidlem. Správné zařazení volnoběžek, těsnost celého systému zajistí že čidlo měření podtlaku v systému vyhodnotí že je vše v pořádku a navyhodnocení má vyhrazený čas 30 sekund. Je li tedy vše jak má být, čidlo rozsvítí kontrolku 4x4.

A tady je zen zásadní problém, zařazení volnoběžek nekontrolují mechanické spínače, ale dosažení pracovního podtlaku, jenže dosáhnout pracovní podtlak lze i v případě že bude systém ucpaný či jinak neprůchozí.

Kontrolka tedy bude svítit ale volnoběžky nebudou zavřené.

Stejný způsob je použit i na otevření volnoběžek, zde ovšem otevřením volnoběžek podtlak v systému zmizí a čidlo kontroly podtlaku vypne kontrolku.

Na obrázku vnitřek volnoběžky na nejmenším kolečku je znatelná kluzná plocha dosedající nakluzné ložisko.

Dvě nejčastější závady

Nezapnutí volnoběžek, kontrolka bliká je nejčastější závada vzniklá opotřebením. Nejčastějším důvodem je netěsnost vedení díky korozi rozvodných trubek na nápravě, ale i poškozené simerinky například díky korozi na dosedacích plochách simerinků.

Kontrolka po zařazení svítí resp. po vyřazení zhasne a volnoběžky nevyřadí, výsledný efekt je že na výkonu a spotřebě je znatelný rozdíl k horšímu. Nejčastější závada většinou způsobená prodejcem, ale i vzniklou závadou během provozu. Stačí aby závada na vedení podtlaku vznikla v době zařazených volnoběžek, systém po vyřazení 4x4 pozná pokles podtlaku díky netěsnosti, ale volnoběžky se mechanicky neodpojí. Po opětovném zařazení 4x4 se kontrolka rozsvítí protože obvod zamykání je v pořádku. Zásadní problém této závady je v trvalém zapojení volnoběžek a neschopnosti rozeznat jejich funkci, protože v terénu auto zabírá na všechna 4 kola, ale už neumíme rozeznat že se přední kola resp. volnoběžky odpojily při jízdě na silnici.

Výsledný problém se projeví především na spotřebě a výkonu vozidla, protože kola budou neustále přes zapnuté volnoběžky pohánět celý hnací mechanismus nápravy.

(poloosy, diferenciál, kardanovou hřídel a část mechanismu převodovky.

Na obrázku vntřní uspořádání volnoběžky. Spodní část s membránou a do kluzného ložiska uloženým pousvným kolem, nahoře ozubené kolečko napevno spojené s volnoběžkou. 

Bohužel závada trvale zapojených volnoběžek ale fumkční kontrolky je pro běžného kupujícího staršího vozu nezjistitelná a prodejci tohoto zneužívají při nefunkčních volnoběžkách tak, že je po demontáži ručně převedou do stavu zamknutého a následně zasáhnou do rozvodu podtlaku tak aby kontrolka vykazovala jeho funkčnost.

Horší stav nastává, když odpojí pouze jedna volnoběžka

Pokud odpojí pouze jedna volnoběžka, dojde k jejímu dvakrát rychlejšímu otáčení oproti kolu.

To je dáno mechanismem diferenciálu resp, funkcí planetových kol diferenciálu. Zapojená volnoběžka roztáčí poloosu, ta přes planetová kola roztáčí protější odpojenou poloosu od volnoběžky, ale v opačném směru otáčení, sečteme-li rychlost otáčení kola a rychlost protisměrného otáčení poloosy,  je rozdíl otáček dvojnásobný oproti neotáčející se odpojené poloose. 

Vnitřní uspořádání volnoběžky umožňuje otáčení přesuvného ozubeného kola prostřednictvím kluzného ložiska. Toto ložisko ale není přístupné a jeho mazací náplň je daná výrobcem, ta ovšem nezvládne tak vysoké otáčky a dojde k nadměrnému ohřevu a následnému odpaření mazacího tuku. Výsledkem je tedy totální poškození kluzného ložiska a totální zničení volnoběžky.

Cena nové volnoběžky je cca Kč 9000,-ka

Na obrázku je znatelný zbytek kluzného ložiska uvnitř volnoběžky.

Jak rozeznat funkci volnoběžek

Pro mechanika stačí lehnout pod auto a v zařazeném a vyřazeném 4x4  zatočit kardanovým hřídelem. Kontrola jednotlivých volnoběžek se provede zvednutím přední nápravy, po zařazení 4x4 se zatočí jedním z kol a druhé na toto musí reagovat protisměrným otáčením, je znatelný i pohyb na kardanovém hřídeli. Při odpojení volnoběžek resp. vyřazení 4x4 zkusíme zatočit každým kolem, nesmí dojít k žádné reakci na otáčení na druhém kole ani na kardanové hřídeli. Pokud mechanika nemáme, požádáme někoho aby 4x4 zařadil, zatím ce budem sehnutí před vozem vyčkávat charakteristický zvuk zamknutí volnoběžek. Zamknutí je výrazně hlasitější cvaknutí a vždy musíme slyšet dvě, případně si každé kolo poslechneme zvlášť sednutím na bobek přímo ke kolu. Vyřazení opět vydává charakteristický zvuk cvaknutí ale poněkud slabší. Při jízdě pak můžeme cvaknutí při zamykaní slyšet i čtyři, první silné to když volnoběžka posune ozubené kolo, druhé slabší když kolo dosedne do zubů které v daném okamžiku nemusely být přesně ve vzájemné ose. Jak na opravy volnoběžek, tady odkáži na servis který to opravdu umí, systém fungování a veškerá úskalí na která lze narazit potrápí i velmi kvalitně vybavený servis, navíc je tento systém na tolik specifický že opravdu vyžaduje specialistu. Značkové servisy Suzuki si většinou neporadí a nebo vám vymění úplně všechno a ne vždy to pomůže, ne snad proto že by to neuměli, ale proto že Jimny je tak málo že je prakticky neznají. Tak jako já čumím jak husa do flašky když mi přijede SX4 tak stejně jsou na tom oni s Jimnym. Není tedy důvod značkovým servisům nedávat, jen prostě nemají na daných vozech praxi a neznají fígle a vychytávky jako třeba naše dílníčka.    

(C) www.suzuki4x4.cz

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie

Suzuki Jimny / Samurai

Toto je článek o modelu Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53


Články