Články


Když není v noci vidět na tachometr...

18 komentářů 2010-06-07 Přečteno: 5 809x

...aneb jak jsem se dobýval do kapličky

Že to bude práce jedna radost, to jsem čekal, ale že jí bude tolik, to mě poněkud překvapilo. Zlatý stříbrný traboš, tam šlo měnit žárovky v tachometru snad i za jízdy...

Na první pohled je zjevné, že se jednotka budíků z kapličky rozhodně nedostane tak daleko, aby za ni šla prostrčit byť i jen dětská ručka, protože volant překáží. Musí se proto sundat. Jenže je v něm SRS airbag.

To je překážka dost podstatná: podle manuálu se má odpojit, ale nikde jsem nenašel vývody k němu. Jak se ukázalo, skutečně je čistě mechanicky spouštěný, přesto jsem baterku radši odpojil. Jeden nikdy neví, příště tam může být elektricky odpalovaný a neuškodí tedy mít to odpojení baterky ve zvyku.

Na volantu jsou po stranách záslepky. Zprava je kulatá a kryje jeden upevňovací šroub, s tím je ale třeba zatím počkat. Zleva je obdélníková, protože tam je toho víc. Pro začátek stačí obě záslepky vyloupnout.

Napřed je nutné vyšroubovat šroub, držící pojistku airbagu v odjištěném stavu, asi o 20mm. Teprve pak lze vyjmout levý i pravý upevňovací šroub (TORX) a vytáhnout airbag. Být tam elektrika, tak pomalu, aby se stihl odpojit konektor.
V případě, že je airbag aktivovaný elektricky, a je třeba připojit baterii, nezapínejte klíček: řídicí jednotka by si uložila chybu a tu by pak bylo třeba vymazat.

Jak to odjištění/zajištění funguje, je zjevné z následujících dvou snímků:

AIRBAG POKLÁDEJTE OPATRNĚ TOU STRANOU, KTEROU VIDÍTE NA FOTCE, DOLŮ. NEJLÉPE NA MĚKKÝ PODKLAD!

Následuje sejmutí volantu

K tomu je třeba odšroubovat středovou matici a stáhnout volant s tisícihranu. Odspodu pak vymontovat 5 křížových šroubů, které drží spodní kryt sdruženého přepínače (dva z nich také drží horní kryt). A dva šrouby držící velký štít pod palubkou. Ty jsou dole, štít pak jde nahoře vyvěsit. Ale ani to nestačí, protože přes spínač varovných světel se špatně dostává ven ten horní kryt. Je tedy třeba také demontovat držák ložiska hřídele volantu a hřídel sklopit tak, jak je to vidět na snímku dole.

Teď už je přístup vpravo ke konektorům spínačů stěračů a ostřikovačů, vlevo pak ke spínačům mlhovky a rozmrazování zadního skla. Oba konektory je třeba rozpojit a slabým šroubovákem zapáčit na horní hraně pouzder tlačítek a vytáhnout je ven.

Pak už zbývá vyšroubovat čtyři šrouby držící jednotku přístrojů v palubce a tu povytáhnout tak, aby šel vyvěsit náhon tachometru, který má západku jako většina konektorů, takže stačí stisknout a táhnout. Chtělo by to o trochu víc místa, ale jde to.

.

Pak je třeba vytáhnout aspoň dva konektory. Také u nich je třeba stisknout západku (viditelné na fotce). A pak lze jednotku vyklopit.


Žárovičky nahoře a dole jsou kontrolky (12V / 1,2-1,4W), v bajonetech uprostřed pro podsvětlení se používají žárovky 3W nabo 3,4W, také na 12V, jen na nich je navlečená "ochrana" ze zelené silikonové gumy. Žárovičky jsou celoskleněné bezpaticové. Bajonetový držák žárovky mívá také unavené kontakty, neškodí je proto před nasazením nové žárovky napružit a nakonzervovat kontaktní vazelínou nebo prostříknout kontaktovým olejem. Hodí se také vyzkoušet žárovky v držáku, zda mají skutečně kontakt. Jinak by to znamenalo znovu všechno zapojit, aby se pak třeba přišlo na to, že jedna ještě nesvítí, a celý proces opakovat.

Je vidět, že ne všechny kontrolky jsou použité, záleží na výbavě vozu.

A teď to složíme zpět...

Napřed je třeba zaklopit přístrojový modul do kapličky. Přitom nezapomeňte zasunout zpět konektory i náhon tachometru.

Teď je čas vrátit zpět tlačítka, připojit je a přišroubovat přístrojovku do palubky. Následuje horní kryt sdruženého přepínače a přitažení hřídele volantu zpět k nosníku. Matice dotahujte přiměřeně, na 75-90 Nm.

Teď lze připevnit spodní kryt sloupku řízení a spodní kryt palubovky a nasadit volant. To je trochu operace, protože asi se nepodaří volant hned napoprvé nasadit na tisícihran přesně tak, aby v přímé jízdě byla hlavní příčka volantu vodorovně. Je proto nutné volant přitáhnout ručně maticí a kousek se projet, raději někudy, kde není hustý provoz. A podle toho, o kolik byl volant pootočený, ho pak po uvolnění přesadit, přitáhnout maticí a projet se znovu. Podle výsledku se pak buď dotáhne středová matice volantu nebo ještě jednou opraví jeho poloha na tisícihranu.

Následuje pak jen nasazení airbagu (odjišťovací šroub vyšroubovaný ven), jeho připevnění postranními šrouby a zatažení odjišťovacího šroubu. Přitom doporučuji držet se stranou a nesedět přímo proti airbagu pro případ, že by z nějakého důvodu došlo k jeho aktivaci, ta facka za to nestojí.

Nakonec se připojí baterie, přezkouší se, zda kontrolky i podsvícení fungují, tachometr a ostatní budíky měří, a může se zase jezdit.

Diskuze o článku Nové téma

Témata # Autor Poslední příspěvek
osvetlenie 18 PeterToretto autoveteran
2 let, 7 měsíců osvetlenie

Foto galerie


Články