Články


Převodové oleje pro Samurai a Vitara do 96 a Jimny ale i ostatní

2016-01-15 Přečteno: 1 677x

Začneme tradičně technickými informacemi

VISKOZITNÍ CHARAKTERISTIKA

Pro označení viskozitních vlastností převodového oleje se v praxi používá specifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Je zde použito označení čtyř tříd zimních a pěti letních. Jednotlivé třídy mají svoje charakteristické hodnoty jak je patrné z následující tabulky.

Čísla jednotlivých tříd nemají vztah ani k nějaké fyzikální veličině, ani k viskozitním třídám motorových olejů. Nelze také říci, že převodové oleje zimních tříd není možné použít v létě a naopak. Podobně, jak je tomu u motorových olejů, dělí se převodové oleje na jednostupňové a vícestupňové. Jednostupňové jsou charakterizovány jednou třídou např. SAE 90. Vícestupňové jsou označeny kombinací zimní a letní třídy např. SAE 80W-140. Takto charakterizovaný převodový olej má potom při nízkých teplotách vlastnosti oleje SAE 80 a při vysokých teplotách vlastnosti oleje SAE 140 (viz tabulka).

SAE viskozitní třída SAE

Maximální teplota při 150 000 mPa.s (°C)

Kinematická viskozita při 100°C minimum (mm2/s)

Kinematická viskozita při 100°C maximum (mm2/s)

70W

-55

4,1

 

75W

-40

4,1

 

80W

-26

7,0

 

85W

-12

11,0

 

80

 

7,0

11,0

85

 

11,0

13,5

90

 

13,5

24,0

140

 

24,0

41,0

250

 

41,0

 

Nejznámějším a nejužívanějším hodnocením automobilových převodových olejů je klasifikace dle API.

Výkonová klasifikace převodových olejů dle API

GL-1

-

neaditivované převodové oleje pro manuálně řazené převodovky a nízké namáhání

GL-2

-

neaditivované převodové oleje pro manuálně řazené převodovky a střední namáhání

GL-3

-

nízkoaditivované oleje pro manuálně řazené převodovky, pro středně těžké zatížení a soustrojí s kuželovými koly

GL-4

-

vysoceaditivované převodové oleje určené zejména pro mazání manuálně řazených převodovek, náprav s hypoidními převody s malým přesazením os mobilní techniky

GL-5

-

vysoceaditivované převodové oleje pro nejtěžší podmínky provozu, pro hypoidní převody s velkým přesazením os a pro převody s proměnným zatížením

GL-6

-

převodové oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách (téměř nepoužíváno)

Do našich miláčku budeme lít pouze výkonostní třídu GL-4 a GL-5. GL-5 se nesmí použít tam, kde jsou použité barevné kovy, jako synchrony či kluzná ložiska, GL-5 plně nahrazue původní Hypoidní oleje.

Nyní jak tyto tabulky použít pro naše plechové miláčky.

Odpověď zní nijak, na to abychom tabulky použili nám chybí výrobcem předepsaná hodnota požadované viskozity při teplotách které tabulka zobrazuje.  Z tabulek umíme ale vyčíst, že čím větší rozsah oleje je, tím lepší má viskózní hodnotu při větším teplotním rozsahu.

Jaký olej tedy zvolit? 

Podle obrázku nám výrobce nabízí oleje, podle teplotního rozsahu ve kterém bude vozidlo provozováno resp. jaký rozsah oleje je vhodný pro naše podnební pásmo.

Teploty v České republice se pohybují v rozsahu -20°C po +40°C přičemž horní i spodní hranice je výjimkou, najdou se ale i místa kde teploty klesají i níž, tedy rozsah oleje by se měl vždy přizpůsobovat prostředí ve kterém bude náš plecháč provozován.

Podle tabulky bych pro hlavní převodovku vozidla provozovaného v Praze volil rozsah 80W-90, ale pro vozidlo jezdící po Šumavě bych už volil rozsah pro nižší teploty 75W-85 ale nezapomínal zda s vozem nepojedu v létě k moři, kde horní hranice teplot vyžaduje odpovídající rozsah 75W-90. 

Další záludnosti

Konstrukce převodovek je další záludnost se kterou málokdo počítá. Starší převodovky pro převody povětšinou využívají jen ozubená kola, ale nové převodovky pro přenos síly používají i řetězy. Řetěz díky konstrukci má mnoho třecích ploch kde vznikají větší teploty a tření materiálu vyžaduje výrazně lepší mazací schopnosti, proto řetězové převodovky zvláště pro větší zatížení vyžadují vysokorozsahové oleje bez ohledu na prostředí ve kterém se provozují.

Krom přenosu síly je ještě potřeba zohlednit použití barevných kovů například na kluzná ložiska či synchrony, kde některé typy olejů nelze vůbec použít.  Nelze použít proto, že některé oleje především z řady pro extrémní zatížení, obsahují aditiva  podporující oxidaci barevných kovů.

Tedy zde máme záludnosti popírající původní tvrzení o použití dle teplot prostředí, jinak řečeno další nutný aspekt nutný pro zohlednění potřebného oleje a tím je konstrukce převodovky a diferenciálů.

Jak se tedy orientovat v rámci uvedených modelů vozidel a jak určovat potřebnou viskozitu a výkonnost oleje.

  1. Využití vozidla
  2. Konstrukce a materiály převodovky
  3. Teplotní prostředí provozu

Podle výše uvedených informaci, jsou toto tři základní body pro správné určení oleje (pro výše uvedená vozidla) chybí nám pouze požadovaná viskozita pro tabulkové teploty.

Naštěstí výrobce nám v manuálu předvybral vhodnou viskozitu i výkonnostní třídu, na nás je už jen určit podle teplotního rozsahu prostředí s přihlédnutím k využití vozidla. Nikdy nepoužívat jiný olej, než určil výrobce.  

Příklad uvedu na redukční převodovce Suzuki Jimny, konstrukce řetězová 

Předpis pro redukční převodovku mám 75W90 nebo pro extrémní zatížení 75W140 případně 80W140.

1. Manželka sním jezdí do práce kousek od Prahy a na nákupy, občas polní cestou k chatě. 

 použiji 75W90.

2. Jako bod 1 ale na Šumavě, použiji 75W140.

3. Jezdím Jimnym do lesa na dřevo, zakrmovat zvěř a do města na nákupy, použiji 75W140  bez ohledu na teplotní prostředí.

Závěr

Pokud do svého miláčka nalijete to nejlepší nic vás nezaskočí, ani potřeba odtáhnout těžký přívěs ani objížďka lesem díky neposlušné GPS a především bude taková jízda mnohem radostnější, je jen potřeba vybírat oleje podle návodu dodaného výrobcem a vybrat olej z předepsaných podle toho jak vozidlo využijeme.

(C) www.suzuki4x4.cz

Diskuze o článku Nové téma


Foto galerie


Články