Fórum - Téma


Anténa autorádia (a vše kolem ní)


Fórum Swift New I Anténa autorádia (a vše kolem ní)

Informace o modelu: Suzuki Swift New I


1  2  3  4  5 ......... 8

2015-07-14 19:43:50

Ahoj mám dotaz ohledně anténího biče na suzuki swift r.v. 2007. Nějaký zmetek mi ho ukradl a ted sháním nový. Zkouším obepisovat majitele havarovaných vozů, než začnu shánět nový,ale ted k dotazu. Nemá někdo zkušenost nebo neví zda na mého swifta sedí anténa třeba i z jiných typů suzuki? Popřípadě podle čeho mám shánět? Nějaký průměr nebo parametry? diky

MilanT  
Milan
2015-07-14 20:15:59

lenisek1508: Tobě někdo ukradl tu pasivní část antény co je našroubovaná na té pevné patce na střeše? To se fakt ještě dnes krade když to stojí pár desetikorun?

Je to jen kus drátu obalený plastem. Záleží jen na průměru závitu, který může být vnější nebo vnitřní. Nevím přesně jak to máš na svém autě. Jasně že se to dá sehnat na vrakovišti a nebo koupit novou - http://www.autoplay.cz/ex...&fulltext_submit=Nastavit

2015-07-14 20:40:53

ano přesně to mi někdo ukradl :D přitel mi na to řekl že se jim líbila ta růžová mašlička co jsem na ni měla :D šmejdi... takže jedině změřit jedině průměr sem totiž na netu přesně nenašla jaký průměr by ten závit měl mít

MilanT  
Milan
2015-07-14 21:18:26

lenisek1508: Podle nákresu ze servisního manuálu to vypadá, že potřebuješ prut antény s vnějším závitem. To znamená, že z toho prutu bude čumět šroubek. Ale to zjistíš rychlým pohledem na to, co ti zbylo na střeše. Průměr bude M5 nebo M6. Stačí když přítel hrábne do šuplíku, najde šroubek který půjde našroubovat do té patky na střeše...a máš průměr.

Ale snad poradí někdo znalejší, co tam je a co tam patří.

Jinak ten prut antény může být hladký nebo obtočený (opletený) dalším drátkem. To nemá vliv na funkci antény, je to údajně kvůli potlačení aerodynamickému hluku při vyšších rychlostech. Podle mě je to placebo, protože jsem měl na autech oba typy prutů a nesvištěla žádná anténa. Nebo jezdím příliš pomalu.

2015-07-14 21:30:51

milant: jo přesně taková anténu jsem měla dost jsi mi pomohl. Já si říkala proč jsou některé opletené a některé ne a hlavně proč, dikyy za pomoc

MilanT  
Milan
2015-07-14 21:59:42

lenisek1508: Moc jsem nepomohl, konkrétně vůbec.

Můžeš ještě narazit na univerzální typ prutu. Ten má vnitřní díru M6 a pomocí přiložených redukcí z něj můžeš udělat prut s vnější M5 nebo M6.

Z obrázku to určitě pochopíš co a kam zašroubovat.

http://www.ahifi.cz/antenni-prut-am-fm-295514.html

2015-07-14 22:33:23

lenisek1508:

Namísto obepisování majitelů havarovaných vozů si zajdi do prodejny autopříslušenství, optej se prodavače, jaká nejlevnější autoanténa má na prutu (ta část, která je zašroubována do kloubu, nikoliv do střechy) šroub M6.

Tuto část použij k našroubování do té stávající základny na střeše své limuzíny a zbytek vyhoď.

2015-07-14 22:47:44

Já vozím na střeše anténu z favorita. Je sice nemódně delší, ale pro příjem FM je lepší.

2015-07-14 22:54:13

lenisek1508:

Tak on je dokonce k sehnání náhradní prut a "za pár šupů"

http://www.bmshop.eu/nahr...pleteny-zavit-5-nebo-6mm/

MilanT  
Milan
2015-07-15 07:25:04

plukovník: Tak to je přesně ta samá anténa (i včetně kódu), na kterou jsem dával odkaz o 4 posty výš. Ale tahle tvoje je o dvacku levnější.

2015-07-15 08:04:43

milant:

Nejenom že je o dvacku levnější, ale stačila ještě povyrůst o 1,5 cm do délky.

Takže Leníšek má z čeho vybírat

MilanT  
Milan
2015-07-15 08:23:40

misa + plukovník:

Ono s tou délkou antény je to alchymie.

Délka antény by měla odpovídat polovině nebo čtvrtině vlnové délky kmitočtu, který hodlám přijímat. U nás v Evropě je FM signál v pásmu CCIR, což je 87 až 108 MHz. A to odpovídá vlnové délce 3,45 až 2,77 metru. Takže nejideálnější délka antény by měla být 1,5 metru nebo 75 centimetrů.

Pozn. Doufám, že nepíšu moc velký bludy a Jarda Hill se nechytá za hlavu a neskřípe zubama.

2015-07-15 09:15:37

milant:

Těch 75 cm by zřejmě nevypadalo příliš hezky. Tedy pokud by se nejednalo o anténu od radiostanice.

Zjednodušeně lze ale říci, že délka té VKV antény by měla přibližně odpovídá sudému zlomku vlnové délky. Tedy nejen čtvrtina, ale třeba osmina, nebo šestnáctina. Nejvyšší zisk by samozřejmě měla ta půlka.

V konstrukci se uplatní ale také průměr, materiál, provedení a tvar antény.

V praxi je ale zřejmě největší důraz kladen na design a podle toho to potom dopadá...

MilanT  
Milan
2015-07-15 09:29:53

plukovník: Pamatuješ před revolucí na třímetrové antény co začínaly u předního blatníku a jejich konec byl přichycen ke žlábku střechy v oblasti C sloupku? Nebo teleskopické antény umně schované v blatnících, podbězích a sloupcích? Jenomže to tu ještě neexistoval takový rozmach radiostanic v pásmu VKV.

Mám otázku do pléna. Někde jsem četl, že anténa pro kvalitní FM příjem by měla být orientována horizontálně, to znamená, že by měla být rovnoběžně se střechou auta. Je na tom něco pravdy? Zřejmě to souvisí se směrovostí antény. Moje pokusy mě o tom nepřesvědčily.

A taky mě zajímají vaše názory a třeba zkušenosti s pidianténami nazývanými žraločí ploutev. Montuje to snad BMW a Volvo a mám pocit, že každý to prostě musí mít.

2015-07-15 09:50:59

milant:

Ten oběžník zřejmě nelhal.

Jelikož většina analogových FM vysílačů vysílá s horizontální polarizací, pro kvalitní příjem by přijímací anténa (tedy i ta prutová) měla být také orientována horizontálně.

Klasické postavení prutové antény má raději vertikální polarizaci vysílání, tak jak to často bývá u vysílačů DVB-T, z důvodu, že pokojové antény jsou také konstruovány jako vertikálně polarizované.

Ale anténa na autě je většinou našikmo, takže zlatá střední cesta.

Ty žraločí ploutve se také vyrábějí jako atrapy, a vlastní anténa je zabudovaná v okně.

P.S.

Hille, doufám, že moc nekecám...

2015-07-15 10:12:36

No panové děkuji vám za odpovědi :D ted budu tak nabušená informacema, že i chlapík v obchodě bude čučet :D

MilanT  
Milan
2015-07-15 10:28:44

lenisek1508: A můžeš být ještě víc nabušená, když se podíváš na tenhle slušně udělaný filtr na výběr autoantén. Vybereš si tam nejen podle značky auta, ale i podle délky, průměru, výrobce, mají tam i redukce...- http://www.tme.eu/cz/kata...field=artykul&s_order=ASC A ceny příznivé. Minimálně jako inspirace pro hledání příslušné antény na jiných eshopech.

Hill  
Jaroslav
2015-07-15 10:33:35

plukovník: nekecáš.

Ta anténa je šikmo právě proto, aby polarizace vysílacích antén příliš nevadila. Takže přijímá s přibližně stejnou účinností jak vertikálně, tak horizontálně polarizovaný signál. U elipticky či kruhově polarizovaného je to jedno (u nás je to teď už asi jen Petřín 88,2, 91,2 a 99,3 MHz), zrovna tak v místech s mnoha odrazy dochází k částečné depolarizaci (schází se víc odrazů s různě natočenou polarizací nosné vlny), takže vymyslet ideální autoanténu se ještě nikomu nepodařilo. Vždycky jde o kompromisní řešení.

A anténa zabudovaná v okně využívá toho, že magnetické siločáry se v blízkosti rozměrných kovových předměrů, tedy i sloupků a nosníků střechy, zakřivují právě do nich, musí tedy procházet kolmo k vodiči třeba napařenému na skle. A, protože vždycky platí, že elektrické pole kmitá v rovině kolmé na rovinu kmitání magnetického pole, anténa funguje.

Obecně tyto nuceně pokud možno všesměrové antény mají celkově nevalnou účinnost už z fyzikální podstaty, citlivost přijímačů má vzhledem k šumu také své fyzikální meze, proto se co nejblíž k anténě dávají neladěné anténní předzesilovače se vstupem přizpůsobeným pro konkrétní anténu. V tom případě může i u Suzuki dojít k tomu, že delší prut sice podstatně zvýší citlivost, ale nejen na užitečný signál, hlavně na rušení mimo tento kanál. Zesilovač si s takovým signálem nemusí vždy vědět rady a rádio ho dostane tedy už zparchantělý.

Jojo, je to duchařina, proto od rádia v autě nečekám žádné zázraky, hlavně, když to jde po většinu cesty poslouchat...

MilanT  
Milan
2015-07-15 10:56:46

hill: A Suzuki obecně dává do patky antény předzesilovač, který je napájený středem koaxiálu?

2015-07-15 11:29:04

milant:

Nevím, jak Suzuki obecně, ale myslím, že maďarská verze, s anténou v přední části střechy používá pasivní typ antény, tedy bez předzesilovače.


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 8