Fórum - Téma


Anténa autorádia (a vše kolem ní)


Fórum Swift New I Anténa autorádia (a vše kolem ní)

Informace o modelu: Suzuki Swift New I


1  2  3  4  5 ......... 8

Hill  
Jaroslav
2015-07-15 12:32:03

milant: u New Swift I je delší anténa, ta může být i pasivní, konečně stejná je i ve Fordech, Aquile (zatímco koncern montuje stejný prut přímo do tělesa předzesilovače a podél koaxiálu táhne samostatný vodič napájení předzesilovače případně to napájí fantomem).

New Swift II má předzesilovač i s vyvedeným samostatným napájením, odkud je připojené, jsem zatím nezkoumal (do věcí, které fungují, nelezu).

Podle zkušeností bys totiž bez předzesilovače na 11,5 cm krátký prciš, který si dovoluje nazývat se anténou, chytil zpocen leda tak rýmu (průvan kolem něj bývá dostatečný).

MilanT  
Milan
2015-07-15 12:49:03

hill: Jenom se chci ujistit - při fantomovém napájení naměřím na středním živém kabelu koaxiálu k anténě +12 V DC? Samozřejmě oproti jakékoli kostře a při zapnutém rádiu.

Hill  
Jaroslav
2015-07-15 13:06:37

milant: jistě. A u rádia někde na kabelu najdeš napájecí výhybku (Macušity, tedy ani Paňácové nepodporují zapnutí fantómu přímo z rádia).

Ovšem častější je plus samostatným vodičem až k patce antény a tam na krátkém vodiči je konektor napájení.

Ale stejně tak se tam vejde i napájecí výhybka, takže těch +12 V je lepší hledat až u antény. Úsek výhybka - rádio je pak už pochopitelně bez stejnosměrného napětí.

MilanT  
Milan
2015-07-15 13:28:09

hill: Díky za odpověď. Taky jsem to nerozebíral a tak se kloním k informaci plukovníkově, že SX4 maďar nemá anténní předzesilovač. Za což mu taky patří dík.

2015-07-15 23:15:19

Určitě v SSS je anténa pasivní, tj. bez předzesilovače. Autorádio má slušný vstupní díl tudíž. netřeba. Užitečný předzesilovač má smysl jen tehdy, je-li z nějakého chytrého důvodu anténa daleko od přijímače (řeší se tím ztráty v kabelu) nebo když se používá mrňavá anténa jako žraločí ploutev. Vždy se však zhorší poměr signál/šum. Každý odborník potvrdí, že síla signálu je přímo úměrná ploše antény která zachytí signál. Nejlepší zesilovač anténa a zároveň čím větší tím lepší. Druhým ukazatelem je možnost naladění antény na kmitočet vysílače (což bylo šikovné např. u televizních antén). Zde však máme na mysli celé pásmo. Ladění do rezonance nepřipadá do úvahy u dlouhých a středních vln. U FM se lze trefit zhruba doprostřed laděného pásma. Klacíky kratší než 1/4 délky jsou jen náhražkovou anténou. Druhý podstatný parametr u střešní antény je kvalitní uzemnění pláště koaxiálu k průchodce střechou. Není-li dokonalé, všechna rušení se svodem od střechy k přijímači přidají k užitečnému signálu a zatlumí se vlastní anténa .

Ještě přidám teoretickou délku 1/4lambda asi 76 cm. (Nutné uvažovat rychlost vlny ve vodiči je 0,9 rychlosti ve vakuu.)

Zkrátit anténu lze zvýšením indukčnosti (omotávkou ve tvaru spirály ideálně provést postříbřeným dátem) a nebo větší tloušťkou prvku - zároveň s tloušťkou roste širokopásmovost.

2015-07-15 23:18:08

milant: U některých radií také 5V!!

MilanT  
Milan
2015-07-16 07:03:21

misa: Díky za dovysvětlení.

Jenom mi to dneska moc nepálí a tak si lámu hlavu nad tvým posledním odstavcem "Zkrátit anténu lze zvýšením indukčnosti".

Mám tomu rozumět tak, že když zvýším indukčnost antény, tak lze použít anténu kratší? Pod pojmem "zkrátit anténu" si totiž představuju vzít štípačky...

2015-07-16 07:20:24

milant:

Míša má tím "zvýšením indukčnosti" zřejmě na mysli takzvanou prodlužovací cívku, používanou hlavně u vysílacích antén.

Např. CB radiostanic

misa:

Přesněji řečeno: fantomové napětí pro napájení aktivní antény je 5-12 V

P.S.

U tak "legrační" záležitosti, jakou je autoanténa, jsou veškeré tyto akademické debaty irelevantní.

2015-07-16 10:53:40

plukovník: I toto je správně, ale indukčnost se běžně zvyšuje i omotáním samotného prutu - viz originál antény Swift. Ale spočítat - nebo změřit není žádná legrace. Samozřejmě nemá smysl dělat anténu sám. Jen když si ji vybírám, měl bych vědět co kupuji.

2015-07-16 11:12:41

misa:

No nevím, nevím, jestli se tím omotáním prutu zvýší podstatným způsobem indukčnost.

Třeba nám Hill sdělí svůj fundovaný názor.

Já osobně si myslím, že záměr této úpravy je pouze snížení vibrací antény a tím přenos aerodynamického hluku na střechu vozidla.

Funguje to u stometrových anténních stožárů, kdy se tím zabraňuje rozkmitání při vichřici a následné destrukci celého stožáru. Jestli to opravdu funguje i u autoantény o délce 30 cm, o tom si dovoluji lehce pochybovat.

MilanT  
Milan
2015-07-16 12:42:27

plukovník: Misa tím chtěl asi říci, že délka antény se dá ELEKTRICKY "zkracovat" přidáním kondenzátoru (kapacity C), nebo prodloužit přidáním cívky (indukčnost L). Takže pokud chci na stávající anténě přijímat jiný kmitočet, než pro který je anténa spočítána, můžu jí elektricky zkrátit nebo prodloužit. Ale to už jsme asi někde jinde než u příjmu rádia Regina.

O té omotávce kolem prutu autoantény jsem už psal na předchozí stránce. Vsadím svoje zimní obutí, že to nemá nic společného s indukčností antény, ale že to opravdu zabraňuje svištění a kmitání antény.

2015-07-16 13:04:19

milant:

Jestli přijdeš o svoje zimní bagančata, to rozhodne jedině Hilll.

...možná, až se vrátí z Jugoslávie...

Hill  
Jaroslav
2015-07-16 14:02:16

plukovník: no, až se vrátím z Jugoslávie, to už moc času na sehnání zimních bagančat nezbude

Ale netřeba se sázet: ta šroubovice kolem prutu antény se tváří jako úžasný vynález, ale jde spíše o placebo. Pro velikost nakmitaného napětí je totiž důležitá mechanická délka antény a její výška nad zemí. No a samozřejmě krát milivolty na metr, kterými je charakterizovaná intenzita pole. U příjmu FM v tom samozřejmě hraje i tvar rozložení té sinusovky podél antény, jaký podíl z ní anténa obsáhne.

Přidané závity zvýší impedanci antény, což opět nemá v autě význam - přizpůsobení na kabel, který musí umět z téže antény dostat do rádia i signály na dlouhých vlnách, tak jako tak není řešitelné pro všechna pásma, ale také není nijak kritické, protože vzdálenost mezi anténou a rádiem jen zřídka překročí dvojnásobek nejmenší přijímané vlnové délky.

Elektrické prodloužení antény vloženou cívkou má význam u vysílaček, třeba CB, pokud není možné použít mechanicky správně dlouhou anténu: vůči stanici se anténa tváří jako delší a lze ji tedy přizpůsobit, aby vyzářila maximum výkonu vysílače. Ano, anténa je sice fyzicky kratší a tedy méně účinná, ale je přizpůsobená a neodráží zpět do vysílače nijak významnou část výkonu.

Nepřizpůsobená či odpojená anténa u CB často zaviní, že výkon vrácený nepřizpůsobeným kabelem od nepřizpůsobené antény se musí spotřebovat v koncových tranzistorech vysílače. Změní se v teplo, ohřívá ty tranzistory, až z nich unikne dým.

A dým, jak známo, je základní složkou, bez které polovodiče nemůžou fungovat - jak z nich unikne, mají to za sebou...

Čili ano: mechanická délka antény, její výška nad zemí, orientace v prostoru a vhodné umístění co nejdál od možných zdrojů rušení, to vše ovlivní možnost příjmu bezprostředně. Cívka v anténě zlepší příjem jen náhodou.

Uvědomte si, že si s tím výrobci dost pohráli, než to pustili do světa. Jak rádia, tak antény. Takže většina samo domo úprav to umí jen zhoršit.

2015-07-16 14:12:33

Mikoláši:

slyšel jsi to?

...tak na to mysli

MilanT  
Milan
2015-07-16 14:24:34

Tak jak z toho teď diplomaticky ven, abych nechodil (nejezdil) v zimě bez obutí? Koupím si nové obutí.

No každopádně je to placebo ať už je to tam kvůli indukčnosti nebo kvůli mému mylnému potlačení aerodynamických vlastností.

Omluva patří hlavně Lence, neb jsme z jejího tématu udělali pověstného velblouda.

2015-07-16 14:39:59

milant:

No, jak z toho diplomaticky ven...

Netřeba to řešit.

Lenka má svého vemblouda

Hill má svojí těžkou dvouhlavňovou předovku, medvědobijku na Rio Neretva...

...a pluovník do sebe lije jeden pastis za druhým...

Jako vítěz z toho vyšel opět Milan

Hill  
Jaroslav
2015-07-16 20:49:43

plukovník: Milan se dotkl pravdy celou dlaní, i když jen lehce. Ona totiž anténařina pro auto je něco jako exaktní věda říznutá okultismem, nelze ji řešit prostou trojčlenkou. I ten drát navinutý do spirály kolem anténního prutu má pro větší vlnové délky určitý význam a jako bonus třeba i zlepšuje mechanické vlastnosti.

Zato tvá věštecká koule, kamaráde, ti jde poněkud napřed, asi ti v ní dochází baterka.

Právě na pomezí Podkrkonoší a Českého ráje, na Rio Cidlina, Hill dopíjí poslední dvoudecku dalmatského bílého, odrůdy Vučine, pastis nemá.

A musí trpělivě vyčkat - ústí Rio Neretva překročí teprve, až se po úplňku Měsíc ztratí a zase doroste k úplňku dalšímu. Medvědobijky netřeba, jede přece k přátelům, dá nažrat očím, aby mu nechcíply, a také doplní zásobičku té medicíny z bobulí plných Slunce, kterou se léčí choroba zvaná Pelješitis chronica...

MilanT  
Milan
2015-07-16 21:45:28

Chlapi, dejte si do zobáčku. Já měl dobře uleželý romadur a vychlazené mléko - bašta!

Jinak jsem ještě pohledal něco o spirále na anténě. Řeší se to i jinde na jiné úrovni a převládající názor je potlačení hluku antény - https://www.physicsforums...ennas-radial-ribs.238411/

Já snad tu anténu kuchnu abych zjistil, z jakého materiálu je ta spirála. A jestli bude plastová....

Ještě jeden citát z http://www.topspeed.com/c...07-ford-edge-ar32661.html

"The same attention to detail was given to the mast antenna. The spiral on the antenna was tweaked to the tenth of a millimeter, reducing noise by an additional three decibels."

2015-07-16 22:30:17

No to jsem tomu dal. Rozpoutat takovouhle diskuzi. Ale je vidět, že se tu lidé vyznají a to je fajn. Antény jsou a budou drobet náboženství. Výrobce na rozdíl od nás může měřit i zkoušet. Je dobré použít to co doporučuje. S tou spirálou - to mne taky zajímá. Určitě platí, že zabraňuje utváření aerodynamických vírů. Na to by mohla být fakt plastová. Když bude kovová, bude to jeden ze způsobů jak krátit anténu a viz dále:.

Musíme totiž uvažovat, že kmitočty desítek až stovek MHz již běhají hodně po povrchu kovu a kovová spirála na prutu jim cestičku prodlouží. Ten kdo si hrál s SB anténami, ví že naladění na prostředek pásma není dobré, protože směrem k vyššímu kmitočtu je rozladění antény rychlejší než směrem dolů od středu. Lepší je ladit místo na střed až asi do 70% směrem k vyššímu kmitočtu. (tedy kratší anténa). Domnívám se, nezkoušel jsem, ale vyzařovací diagram lze takovou maličkostí, jako je kovová spirálka změnit, zejména u 1/8λ (vypadá jako kopretina). Ale hlavně vycházím z toho, že výrobce hledal všechny cestičky k tomu, aby vyrobil co nejkratší (nyní módní) anténu.

Hill  
Jaroslav
2015-07-16 23:15:40

misa: ale to je v pořádku, zrovna tohoto velblouda neuškodí ještě trochu nakrmit, protože právě o anténách koluje mnoho pověr, které rádi přiživují i obchodníci, aby se anténa lépe prodávala. Na autech je to přece jen něco jiného, protože výrobce by měl ve vlastním zájmu vyřešit anténu tak, aby s ní byl příjem rádia možný v každém z běžných rozsahů frekvencí, i když móda velí použít nesmyslný (zpravidla podměrečný) rozměr.

Třeba zrovna ten rozbor od Fordů poněkud přehání: ano, ta spirála kolem prutu prodlužuje elektricky anténu, což se může projevit příznivě hlavně při příjmu dlouhých a středních vln (AM nebo LW a MW). Ale přírodní zákony jsou neúprosné: co je to platné, že zvýší zisk antény o 1 - 2 dB, když se na těchto rozsazích používá amplitudová modulace, u níž se odstup užitečného signálu od šumu zlepší právě jen o ten 1 nebo 2 dB, to se sotva dá rozeznat.

Na VKV se ale používá kmitočtová modulace (FM) a tam sice ta spirála zvýší úroveň signálu sotva o 1 dB, ale pro zvuk to může znamenat zvýšení odstupu signál/šum i o 10-12 dB (závisí na konstrukci přijímače), a to už je opravdu znát. Především tu ale nejde o ideální umístění antény. Za jízdy značně kolísá intenzita signálu i o více, než 60 dB (1:1000) a toto zlepšení o 1 dB (t.j. o 12%) může znamenat určitý úbytek počtu míst, kde to nehraje. Na výsledku se však podílí ještě mnoho dalších faktorů a neznamená to, že výměna antény za delší, nota bene se spirálou kolem prutu, to vždy zachrání. Někdy to dopadne i opačně.

Proto je lepší spolehnout se na to, že výrobce z té antény dostal maximum.


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 8