Fórum - Téma


Brzdění motorem


Fórum Grand Vitara II Brzdění motorem

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II

Diskuze o vozidlu

2001 Grand Vitara II 2.0 VIN: JSAFTL52V001510064

16 fotek  |  1 videí  |  19 servisních knížek  |  45 diskuzí  |  8.94 l/100 km

Výkon motoru 94 kW (128 PS) při 6000 ot./min. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 995 ccm (122 cui), 4-válec.


1  2

2015-05-14 10:59:16

Nevím jak to funguje, důležité je, že to brzdí. Možná se tu najde někdo kdo to vysvětlí, ale ne stylem "...a máš dvoulitr benzíňák a nebo autobus ? "

2015-05-14 11:49:22

cekuba:

Důležité je, že motorová brzda, o které jsi mluvil, je něco jiného než brždění motorem.

Ty máš benziňák a takzvanou motorovou brzdou jsou vybaveny pouze diesely větších objemů, a větším počtem válců (6+), jako jsou autobusy a kamiony.

Její princip spočívá v tom, že v okamžiku její aktivace funguje motor jako kompresor který vytváří brzdící výkon odpovídající až 2\3 výkonu motoru.

Toho je dosahováno klapkou ve výfuku, čímž je dosaženo většiho odporu pístu ve fázi komprese, nebo naopak přiškrcení sání u pístu ve fázi nasávání vzduchu, případně obojího.

To vše při současném zablokování vstřiku paliva. Je využito toho, že vznětové motory pracují vždy s velkým přebytkem vzduchu, což u benzíňáků není.

U víceválcových (8-12) motorů lze navíc tuto funkci omezit pouze na některé válce. To proto, aby případně nemohlo v krajním případě dojít k zablokování kol.

Tak už je ti doufám jasné, že pokud mluvíš o motorové brzdě v souvislosti se svým autem, je to jako kdybys nosil boty špičkou dozadu...

2015-05-14 12:42:00

plukovník: Dobrá vysvětli jsi mi naftu. Ale jak to teda funguje u Vitary?

2015-05-14 14:15:05

cekuba:

Stejně jako u všech benzínových motorů.

Tyto žádnou motorovou brzdu nemají a k brzdnému účinku jsou využívány pouze pasívní odpory pohyblivých komponentů motoru při zablokovaném vstřiku.

Vstřikování zablokuje řídící jednotka když rozpozná, že motor "netahne", ale je tažen.

K tomu slouží údaje o množství nasávaného vzduchu, jeho barometrickém tlaku, teplotě motoru, rychlosti vozidla a hlavně poloze plynového pedálu.

Komprese vlivem naprázdno se pohybujících pístů se sice na brzdném účinku projeví také, ale zdaleka ne tolik jako u dieselu, protože množství nasávaného vzduchu je podstatně nižší, stejně tak kompresní poměr.

MilanT  
Milan
2015-05-14 16:00:10

Plukovník to popsal jasně a srozumitelně, ale dlužno podotknout, že je to ještě o něco složitější a rozvětvenější. Tyhle brzdy se nazývají "retardéry" nebo-li "odlehčovací brzdy". A ty se dále dělí na výfukové brzdy, motorové brzdy, hydrodynamické brzdy a elektrodynamické brzdy.

Důležité pro jejich princip je to, že ke své funkci nepotřebují tření součástek, tudíž se neopotřebovávají jako třeba kotoučové brzdy a nelze tyto brzdy použít jako brzdy parkovací.


Odpovědět

1  2