Fórum - Téma


Chlazení resp. nechlazení u swifta


Fórum Swift IV Chlazení resp. nechlazení u swifta

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

1997 Swift IV GLX 1.3

1 fotek  |  22 diskuzí

Výkon motoru 50 kW (68 PS) . Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 298 ccm (79 cui), 4-válec, Řadový, 8-ventil, G13BA.


1  2

2013-08-08 12:25:03

Zdravím, mám takový snad menší problém. Už cca 2x se mi stalo, že se mi vyvařila voda z expanzní nádobky k chladiči přepadovou hadičkou. S tchánem jsme metodou pokus omyl došli k tomu že je nejspíš špatný motůrek u sahary chladiče. Vypadá to že se jednak točí příliš pomalu a ještě ke všemu nespíná pokaždé když má. Už několikrát se mi stalo, že když jsem po jízdě kontroloval jestli se vrtule točí nebo ne tak se rozjela až když jsem jí pomohl lehkým postrčením prstem po směru běhu. Ale je mi divné, že při zahřátí na relativně vysokou teplotu byla spodní velká hadice vlažná, zatím co vrchní vařící. Přitom jsme mimo jiné zkoušeli vyndat termostat a povařit ho ve vodě na kamnech jestli se správně otvírá a zdá se nám funkční. Pro jistotu jsem ho nechal venku a už jsou vařící obě velké hadice. Tím pádem to už konečně cirkuluje alespoň přes celý okruh. Problémem ovšem zůstává nejspíš onen motůrek. Věděl by jste někdo jak ho případně opravit nebo kde za rozumnou cenu sehnat jiný v dobrém stavu? Co jsem prolezl na internetu tak je to buď nehorázná pálka nebo stav víceméně pofidérní Případně uvítám jiné rady a typy ohledně tohoto problému. Klidně se ptejte na vše co vás napadne. Je možné že jsem mohl opomenout nějaký detail při popisu problému Předem díky za reakce, rady a nápady.

2013-08-08 12:40:02

sillent: Termostat otevírá velký okuh tím, že pustí teplou vodu do vrchní hadice, spodní se vrací zpět do motoru.A protože to jde přes chladič, musí být logicky na výstupu voda studenější.Tím, žes vyndal termostat, tím si jen zvýšil průtok, tedy ochlaní na výstupu není o takový rozdíl.V těchto vedrech je jen problem v průtoku vzduchu, u tebe to dělá ten ventilátor.Sežeň někde použititej, to bude stačit.Myslim, že bych tu i já snad nějakej mohl najít.

Hill  
Jaroslav
2013-08-08 15:09:06

Odkud jsi? Jeden funkční ventilátor sahary by se mi tu měl ještě nudit.

2013-08-08 17:02:50

Jsem z Ustí nad Labem. Za kolik by tak byl?

Hill  
Jaroslav
2013-08-08 18:42:34

sillent: spíš bych vymýšlel, jak ho k tobě dostat co nejblíž. Nevím totiž, jestli byl u chladiče v litru nebo v jednašestce, nevím ani ročník a nejspíš si budeš muset předělat konektor (má kulatý, mínus je označený bílou čárkou na boku), je i s kónusem (jeden dolní držák chybí, druhý dolní nalomený, ale to si když tak přendáš motor do svého pavouka) a za kompletní chladič i s ním po mě chtěli na šroťáku patnáct stovek. Potřeboval jsem jen ten chladič, tak mi lufťák zbyl. Chodí dobře. Bereš ho za tři kila plus dopravu?

Škoda, že jsem nevěděl dřív, kam to ráno mladej jel - z Děčína už to zase tak daleko není.... jenže touhle dobou už je ve Šluknově, takže to budeme muset řešit jinak.

A vůbec: nemá teď o víkendu někdo z klubu cestu kolem Jičína, Mladé Boleslavi nebo Poděbrad směrem na Ústí? Že by nám udělal kurýra. Když si mě mohly stopnout historická rádia z Bystřice pod Hostýnem do Libáně, tak bychom si mohli stopnout někoho my...

Když, tak podrobnosti přes SZ.

Jo a ještě něco: měřils napětí na motoru, když má běžet? Devadesátsedmička má saharu řízenou z řídicí jednotky přes relé v krabici vedle baterie, co jsou hlavní pojistky.

Najdi tam černomodrý a modročervený drát a zkus je propojit při zapnutém klíčku, jestli se sahara rozběhne. Pak by to znamenalo, že je v deli relé (opálené kontakty) a vlastně nový ventilátor nepotřebuješ. A stačilo by vyměnit relé (a, než bude, tak ho otevřít a dosedací plochy kontaktů líznout pilníčkem na nehty, ono to pak zase půl roku chodí).

Ještě na to mrkni a dej vědět.

2013-08-08 19:06:40

Tak to mne vubec nenapadlo.Je to moje první auto,takze neco jako spanelska vesnice.Ale zkusim to v nedeli az bude cas a pak dam vedet.Kdyby se to povedlo,tak by to bylo fajn.Jsem jen chudy pracujici

2013-08-08 21:11:20

Ted mi tak doslo,ze sem vlastne nenapsal jak a kdy to zacalo. Slo o to,ze sem mel slabou baterku uz od koupe.Improvizovane jsme tam dali sice taky starsi,ale zasoven silnejsi baterku.Problem byl v tom,ze byla rozmerove vetsi.A tak nesedela uplne presne do te ulozne vanicky.No a jednou sem nejspis trefil nejakou vetsi diru,baterka i pres utazeny drzak poskocila a sekla vrtuli.To sem poprve varil.Takze tohle je nejspis uplny zacatek problemu s chlazenim.Pojistky sem zkontroloval a vsechny jsou v poradku.Jeste mrknu na to rele Hille. Napsal sem to jen pro jistotu,kdyby to nekoho popichlo k dalsim napadum co s tim:-D

Hill  
Jaroslav
2013-08-08 22:08:09

sillent: no tak jestli ti baterka zasekla vrtuli a bylo to pod napětím, tak může být napálená kotva motoru sahary. Ale stejně otestuj to relé, kdekoli můžeš mít vyhřátý konektor, tedy přechodový odpor v cestě. Následek je ve všech případech malé napětí na motoru a ten se rozběhne jen za jízdy náporem vzduchu skrz chladič, pak totiž už nežere tolik a třeba i něco utočí. Jak ale zastavíš, už se nerozeběhne, což by právě měl, protože motor běží, topí, jen chybí nápor vzduchu a chladičem nefuní vzduch.

Jsou to dvě z možností.

2013-08-08 22:33:30

Jeste takova mensi vsuvka.Zda se,ze mi probiji motor.Muze to mit nejakou souvislost?

Hill  
Jaroslav
2013-08-08 22:46:32

sillent: jak může probíjet motor? Je dobře spojený s kostrou auta, jinak by startér nedělal nic, v lepším případě by klapal, ale netočil. Leda by ti probíjel některý zapalovací kabel nebo víčko rozdělovače, to ale neprobíjí celý motor.

Jestli ale mluvíš o motoru ventilátoru, tak v něm se samozřejmě indukují nějaké ty napěťové špičky a pavouk ho izoluje od chladiče a tedy i od kostry auta. Čili kryt motorku může štípat, zvlášť, když je kotva načatá a odběr se při otáčení přerušuje.

2013-08-09 11:54:18

Označil sem to obecně jako "motor" protože sem dostal pecku někde z toho směru. Utahoval sem baterku a najednou prda do levé ruky směrem od motoru. Takže to může být nejspíš ten zapalovací kabel nebo rozdělovač.

Hill  
Jaroslav
2013-08-09 13:55:47

sillent: to docela dobře možné je. Jinde totiž tak velké napětí není, abys nějakou prdu cítil.

2013-08-09 17:06:48

hill: A co s tim,aby to neprobijelo?Mozna hloupa otazka,ale elektrina mi moc nerika.A radsi se zeptam,nez abych neco zkonil:-D

Hill  
Jaroslav
2013-08-09 19:43:25

sillent: nejlíp kouknout potmě, kde to hází výboj, za světla ho neuvidíš. A podle toho vyměnit víčko rozdělovače a kabely nebo jen ty kabely. Když ty jsou totiž v háji a blbě vedou ke svíčkám nebo při otřesech motoru přerušují, obvykle se brzy zproráží izolace na nich v ohybu v blízkosti rozdělovače a/nebo víčko rozdělovače (nejčastěji jak kabely, tak víčko).

Opravit to nejde. Poflikovat jaksi to víčko se někdy na chvíli podaří, ale jen do prvního zvlhnutí, pak se to prorazí znovu.

Opravdu kvalitní kabely asi tak za sotva třetinu ceny originálních nabízí www(tecka)tesla-blatna(tecka)cz/cs/vyrobky-sady-zapalovacich-kabelu.php , víčko rozdělovače jsem kupoval na www(tecka)autodilycz(tecka)cz - ale o tom jsem tu už kdysi psal.

Ty odkazy si musíš upravit, jinak totiž nejdou vložit na fórum.

2013-08-09 20:03:18

Takze staci mit nekde po tme nastartouvano,otevrit kapotu a uvidim to?Dobre mrknu na to az budu doma.Prace sice slechti ale taky dost omezuje:-D

2013-08-10 00:19:19

sillent: Jen se zeptám, co jsi utahoval? nebylo to plus na baterce? Jestli si jen neuzavřel okruh.

2013-08-10 05:50:15

tweety: Daval sem novou baterku takze postupne oboje.Jak minus tak plus.Ale koplo to i tchana a svaru.A ti na baterku nesahali.

2013-08-10 18:20:09

hill: tak sem se zkoušel podívat po tom relé a jediné co sem našel bylo několik relé ve dvou řadách u sebe v krabičce vedle pojistek. Jsou přicvaklé z každé strany dvěma packami a ven se jim moc nechtělo prevítům. Abych se dostal k těm drátům tak musím odšroubovat celou tu krabičku a asi se mrknout zespodu co? :/ A v tom schématu se taky moc nevyznám. Jak sem psal já a elektrika nejde moc dohromady. Ale jestli sem to dobře pochopil tak jak je ta přípojka přímo na větrák tak tu mám rozpojit a drátem spojit s tím modročerveným drátem z toho relé? Ještě sem to neodšroubovával nerad bych si tam něco zkonil a přeci jen auto potřebuji každý den. A probíjí mi nejspíš opravdu ten rozdělovač :/ jednou rukou sem se opíral o bok auta a druhou šmátral po motorovém prostoru a jakmile sem rukou projel kolem rozdělovače tak prd. Hezky šlupka od levačky až do pravačky. :/ Drahé zjištění :D Ještě sem opět zapomněl něco dodat :D Zkusil sem prohodit relé od větráku s relé od houkačky. Takže kdyby bylo špatné přímo relé jako takové tak by to mělo být v pohodě ne?

Hill  
Jaroslav
2013-08-10 19:16:12

sillent: tak najdi poblíž někoho, kdo s elektrikou kámoš je, tomu i to schéma něco řekne. Nejde o nic jiného, než o přemostění kontaktu relé. To je v místě, kde má na víku boxu (ten větší mezi baterkou a blatníkem) napsáno RAD FAN.

Vytáhnout z relé konektor a v tom konektoru propojit kontakty, co k nim vedou ty dva tlustší dráty. Jestli na konektoru nebo patici relé najdeš čísla, tak je to jednička a dvojka. A větrák musí frčet i bez klíčku, protože na černomodrý drát jde trvalý plus přímo z vlastní velké 30A pojistky, která je ve užším boxu vedle boxu s relé (na víku boxu hlavních pojistek má napsáno 30A, měly by tam být tři třicítky, tak je to jedna z nich).

Tím si ověříš, jestli motor sahary a přívod k němu fungují nebo ne.

2013-08-10 19:28:48

S tím hledáním někoho poblíž bude trochu problém. Přestěhoval sem se do jiného města a stále tu skoro nikoho neznám. Tím pádem krom šváry a tchána mi zbývá bud autoopravna = prašule kterých zatím moc nemám a nebo vlastní mozek :D vím, samé lepší možnosti. Každopádně. Zítra na to zkusím mrknout ještě jednou. Vytáhnu to relé z rad fan a na něj mám napojit nějaké dva dráty jak si mi už několikrát psal. Nevím jestli to jde vidět na fotkách, ale mohl bys prosím zkusit vyznačit které dva dráty to jsou? Jak sem psal tak jediný modročerný sem prozatím našel právě jen přímo u té přípojky na větrák viz obrázek


Odpovědět

1  2