Fórum - Téma


Chybové kódy - Turbo vs. EGR


Fórum Grand Vitara II Chybové kódy - Turbo vs. EGR

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II



2016-08-19 11:48:19

Zdravím Vás,

máme Suzuki Grand Vitara 2.0 HDI, první evidence v roce 2003.

Na cestě do Chorvatska se nám kousek před cílem rozsvítila žlutá kontrolka a motor přepnul do nouzového režimu. Tak jsme na místě jeli do Suzuki servisu, aby zapíchli diagnostiku a vytáhli protokol závad. Některé chybové kódy už jsou možná staršího datu nebo nemusí přímo souviset, ale radši je uvádím:

  • P0380 Heat Relay Crt Low Volt
  • P0401 EGR Sol Valve Flow Insuff
  • P1517 Fault in Immo Control Module
  • P0246 Turbo Sol Val Crt High Press

Dali nám protokol, vymazali události, vše na požádání, a řekli nám, že se s tím dá pravděpodobně dojet, tak jsme dojeli domů, holt převážně v nouzovém režimu. Po restartu motoru to vždy chvíli vydrželo, ale při dosažení cca. 2500 otáček a cca. 110 km/h přepnul zpátky do nouzového režimu. Doma na nějakých okreskách, kde se muselo jet pomaleji, držel plný výkon zase celou dobu, kontrolka samozřejmě nezhasla.

Tak jsme se doma vydali do údajně značkového servisu, zase diagnostikovali a na konec vyměnili ventil (Sol) na regulaci tlaku v turbu. Při zkušební jízdě se jím žádná chyba nezahlásila. My jsme taky ještě jeli okolo 40 km, jenomže pak zase.... kontrolka a nouzový režim. Tak my zpátky do servisu. Tak to dali rovnou na počkání na diagnostiku a vytáhli údajně jinou chybu, že musí turbo na repase, a že ta závada rozbila s velkou pravděpodobnosti ten ventil.

Teď mám už trochu pochybnosti, jestli nám nekecali a nevyměnili zatraceně drahý ventil zcela zbytečně.

Co Vy na to? Co doporučíte, nemůže tam být souvislost s jiným problémem, možná ten EGR?

2016-08-19 14:54:21

rkrell:

abychom se od něčeho odpíchli, tak se zeptám. Když doma na počkání diagnostikou vytáhli tu údajně jinou chybu, dokázal bys upřesnit, o jakou chybu šlo?

2016-08-19 15:02:03

mirekdoda: Před chvíli jsem tam zavolal, jedná se o kód P0243.

2016-08-19 15:06:37

rkrell:

jejda, nemám kódovník... a slovní popis nemáš?

2016-08-19 15:34:59

mirekdoda: turbodmychadla wastegate elektromagnet 1 závada - aneb TURBO/SUPER CHARGER WASTEGATE SOLENOID "A" (http://www.datsc.com/tabi...stics/Suzuki/Default.aspx)

Ten překlad mi přijde dost podivný, ještě jsem našel:

Wastegate solenoid: obtokový ventil výfukových plynů. Regulace plnícího tlaku.

A právě tento ventil podle mě vyměnili (taková černá krabička s plastovým obalem, měl dva elektrické kontakty, vlastně elektromechanický ventil). Poslední kód před výměnou byl tudíž P0246 - TURBO/SUPER CHARGER WASTEGATE SOLENOID "A" HIGH, viz úvodní text tohoto vlákna. Tvrdili, že ho vyndali a samostatně odzkoušeli, že prý nefunguje.

2016-08-19 16:12:30

rkrell:

vzhledem k tomu, že máš HDi 8mi ventil 80kW, máš turbodmychadlo regulované natáčením statorových lopatek a ne obtokovým ventilem. Regulace natáčením lopatek poskytuje více možností regulovat dodávku vzduchu do motoru. Vyměnili ti ten elektrický ventil, kterým se přepouští podtlak na membránu, která tyčkou natáčí ony statorové lopatky.

S repasem toho turba zatím nespěchej. To by připadalo do úvahy, kdyby mělo velké vůle na hřídeli, nebo poškozené lopatky, nebo házelo olej do sání ve velkém množství a hrozilo by neřízené spalování toho oleje a přetočení motoru.

Ty můžeš vlastními silami zatím zkusit toto:

Najdi turbo, na něm je plechový domeček s membránou a do toho domečku vede tenká hadička. Jeď prstem po té hadičce a najdi její druhý konec. Ten konec strč do úst a několikrát opakovaně nasaj/uvolni, nasaj/uvolni, nasaj co nejvíc a uvolni, čím vícekrát, tím lépe, hadičku pak nasaď zpět. Tím by se měl uvolnit mechanismus natáčení statorových lopatek po celé jejich dráze. Je tam dost sazí, o ty saze to zadrhává a ten mechanismus má jen omezený volný chod. Ke správné činnosti musí fungovat bez omezení pohyblivosti.

Nyní budeš mít za úkol rozhýbat, případně dotěsnit EGR ventil. Je na výfukovém koleni, najdi ho, najdi i tu hadičku. Druhým koncem do úst a nasaj, tentokrát pořádně, (musíš překonat sílu pružiny) a uvolni. Toto opakuj tak dlouho, až uslyšíš po uvolnění kovové klepnutí. Pak je EGR volný a dotěsňuje.

V servisu nech proměřit za jízdy velikost podtlaku, který ovládá vzduchovou přívěru v sání. Vzduchová přívěra přivírá cestu stlačenému vzduchu za turbem do motoru v moměntě, kdy je otevřený EGR. Jedině tak si motor může cůcnout trochu spalin do sání. V ten samý moment skokově poklesne průtok vzduchu sáním a váha vzduchu to zkontroluje. Pokud vzduchová přívěra nefunguje tak, jak by měla, turbo protlačí do motoru víc vzduchu a skoková změna průtoku vzduchu v sání se nekoná. A váha vzduchu to opět zjistí. A ŘJ rozsvítí kontrolku motoru.

V okamžiku, kdy vzduchová přívěra funguje a je přivřená, by za turbem zbytečně vzrůstal tlak, proto se lopatky statoru turba musí natočit na minimální dodávku vzduchu. A pokud lopatky drhnou a nefungují správně, čidlo tlaku za turbem zjistí kriticky vysoký tlak, ŘJ hodí motor do nouzáku a rozsvítí kontrolku motoru.

2016-08-22 09:51:14

mirekdoda: Díky za podrobné vysvětlení. Momentálně to auto mám v tom servisu jako reklamace a oni turbo pošlou na repase tím, že se bude prý opravovat to, co je nutné, takže možná i částečné repase. Jakmile budu mít nové informace, ozvu se.

2016-08-22 11:23:48

Zdravím, měl jsem podobné chování, svítící kontrolka motoru, ztráty výkonu, provedlo se zalepení EGR ventilu dvěma záslepkami a je po problému.

2016-08-22 11:51:10

honza1: No, nechci remcat, ale pokud problém není vyloženě způsoben EGR, nevyřeší to nic. Uvedené chybové kódy (P0243, P0246) aktuálně na EGR neodkazují (nevyloučím, že může být sekundární problém následkem problému s EGRem). Zadruhé, řešení zaslepením EGR znám od druhého vozu jiného výrobce, jedněma emisemi mi to taky prošlo, ale teď by Ti to v nových normách STK dost pravděpodobně odhalili, takže tak i tak by se EGR musel vyměnit. Oproti turbu je to ale možná víc "spotřební zboží" A je nutno podotknout, že u Vitary u mě šlo o řízené snížení výkonu, zatímco při problému s EGRem máš pravděpodobně přirozené snížení výkonu i bez zásahu elektroniky, spojený s černým kouřem z výfuku, tím že se motor "dusí". Ale tento problém jsem zatím u Vitary neměl.

2016-08-26 15:29:40

mirekdoda: V podstatě jsi měl pravdu s doporučením nespěchat na repase turbodmychadla. v tom externím servisu, kde to provádí, zjistili, že tomu turbu absolutně nic není, není vůle ani jiná závada. Tak ho poslali bez práce zpět.

Protože v servisu, který turbo poslali a nedotčeně obdrželi zpět, už prý neví, co s tím, poradili se teda s nějakou "centrálou" a odkázali na dvě možné příčiny celého problému: Buď je vadný svazek kabelů a nebo závadná řídící jednotka. Prý je to už velmi ojedinělý případ, nic běžného.

Začíná dohromady třetí týden naši Vitary v servisu, připadá mi to jako nekonečný příběh. Napětí stoupá, bohužel asi taky náklady... Ozvu se až budou novinky...

2016-08-26 15:40:43

rkrell:

zkus se v tom servisu domluvit, aby za jízdy zkontrolovali podtlak, který pohybuje vzduchovou přívěrou v sání. Ale nemůže se to dělat pouze při ustálené jízdě, mělo by se kromě ustálené rychlosti jízdy často zrychlovat, řadit, zpomalovat (brzdit motorem).

P.S. jestli mají podezření na poškozený kabelový svazek, nech zkontrolovat kabelové svazky naňahňané za akubaterií, tam se to vzácně stává.

2016-10-11 14:39:54

rkrell: měl jsem obdobný problém, motor Peugeot, r.v. 2002, kdy se mi na přístrojovce rozsvítila oranžová kontrolka, jezdil jsem dál s tím, že je to častý jev u Suzuki, po čase se objevily problémy s motorem v nouzovém režimu a turbem, myslel jsem na nejhorší, že bude nutné turbo repasovat, naštěstí postačilo vyměnit vzduchový filtr a vyčistit sací potrubí a bylo po problému, zatím je vše o.k. kontrolka nesvítí a auto šlape. Chystám se na STK, tak uvidím co najdou:)

2016-10-19 12:29:23

Napřed děkuji všem za odpovědi a rady.

Abych navazoval na příběh, ještě došlo k výměně chladiče turba, který stojí samotný kolem 19000 Kč s DPH (zavolal jsem u distributora), nebudu psát o ceně, kterou mi za výměnu napálili (nebudu spekulovat proč, když je nahoře a dobře dostupný). Na konci se problém opět vrátil. A to byla pro mě poslední kapka.

Místo abych se snažil jako lajk radit "autorizovanému" servisu, jsem si nechal peníze vrátit a vyhledal jsem jiný servis, stejně autorizovaný.

Nakonec našli zpuchřelou hadičku, trochu "ladili" regulaci tlaku v turbu a po ani ne dvou hodinách bylo hotovo a auto jsem si vyzvedl. Ani EGR ani vzduchový filtr neměnili, samozřejmě nehledě na to, co zkusili všechno vyměňovat metodou pokus-omyl v tom prvním servisu.

Budu Vitaru ještě víc zkoušet, mám ověřený scénář, kdy se nám problém vždy objevovalo, ale věřím, že tohoto trápení bude po 2,5 měsících jednání s neschopným servisem konec.

2016-10-19 12:54:27

rkrell:

absolvoval jsi dlouhou a těžkou cestu, na jejímž konci je pravděpodobně chyba nalezena a vyřešena. Mohl by jsi popsat, o jakou zpuchřelou hadičku se jednalo? Nejobtížnější je chybu najít, její odstranění je už hračka. Tím ovšem neobhajuji přístup toho předchozího servisu.

Jen upřesním pro ostatní, podle tvého popisu ti ještě měnili mezichladič stlačeného vzduchu za turbem, ne chladič turba, jak uvádíš.


Odpovědět