Fórum - Téma


domácí geometrie


Fórum Swift II domácí geometrie

Informace o modelu: Suzuki Swift II

Diskuze o vozidlu

1992 Swift II 1.0

3 fotek  |  2 servisních knížek  |  65 diskuzí

Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 993 ccm (61 cui), Řadový, G10A.


1  2

2013-11-18 13:57:57

Ahoj... měnil jsem obě přední ramena kvůli čepům a potřebuju ještě udělat geometrii.. zvládnu to ale nevim jak na to..

díky za rady...

2013-11-19 08:24:40

corell007:

Pokud říkáš, že nevíš jak na to, tak to znamená, že to ani nezvládneš.

Seřizovat geometrii, to jest sbíhavost a kontrolovat odklon kol v "domácích" podmínkách samozřejmě lze, ale nikoliv násadou od koštěte.

Je k tomu potřeba speciální měřidlo zhotovené z masivní oceli, nebo trubek, kterým lze změřit diferenci rozteče předních kol v přední a zadní části ráfku s přesností na jeden milimetr a tím disponuje jen málokterý "kutil domácí"

Raději si zajeď do autodílny, vybavené příslušným měřícím zařízením.

2013-11-19 08:53:20

jasný plukovníku, však nějak to jít musí dílnu kde dělají sbíhavost mám daleko a chtějí 600kč, teda před lety...

co použít správně našponovaný lanko v rámu pro zaměření do roviny a pak to všechno jen doměřit třeba šuplérou ?? celý postup si domyslíš... to co jsem něvěděl bylo, jak se to stěluje přímo na kloubech, tzn. nevěděl jsem že se jen povolí kontra matka a pak se točí vodící tyčí pro štelování... na STK to bylo tak jak je na obrázku i s tou mírou takže si myslím, že bych to mohl dohonit. Já budu muset postupovat asi obráceně, do roviny pravou stranu tím se mi dorovná volant a doladit levou... zjistil jsem že by to mělo být nakonec 8mm vůle... což by bylo 4mm na každou stranu..

Tak co ty na to ??

2013-11-19 09:07:15

corell007:

Prostě musíš změřit vzdálenost obou předních kol na vnější straně ráfku a porovnat míru vpředu a vzadu na tomto ráfku.

U vozidel s poháněnými předními koly se tato míra nastavuje na mírnou rozbíhavost, takže rozdíl vpředu oproti vzadu je podle modelu cca 0-2 mm. Nastavení těmi štelovacími tyčemi je nutno udělat stejnoměrně na obě strany, jinak nebudou v přímém směru v rovině paprsky volantu.

Problém je, že abys to nastavil přesně, tak příslušné měřidlo nesmí pružit, musí být dostatečně masivní, jinak se nedoměříš.

Odklon kola nastavit nejde, měří se jen informativně a také na to potřebuješ speciální přípravek

P.S.

Jestli tam máš rozbíhavost 1,8 cm (18 mm), tak je to desetkrát víc, než je povoleno. Dej tam max 2 mm.

2013-11-19 09:46:07

OK 2mm, myslím si že, ten volant by se měl právě srovnat , možná dorovnat pokud dám pravou stranu do roviny... a budu štelovat levou.. samo pokud mi to dovolí délka závitu tyče aby mi to nevyselo na třech závitech .... díky

2013-11-19 09:52:27

corell007:

Ta tyč by měla být v tom kuláku zašroubována určitě víc jak na třech závitech, odhaduji tak 10-20. Leda že bys ji uřízl.

2013-11-19 09:55:32

OK .. myslel jsem aby jí nepovolil až tak aby mi to neviselo na 3 závitech ale pokud říkáš 10 cm tak mám vůle dost

2013-11-19 10:01:05

corell007:

Neříkám 10 cm, ale deset závitů což je 12,5 milimetru

2013-11-19 10:49:47

no tak to zase neni tak moc to budu muset vytočit radši celý a zjistit...

2013-11-20 17:47:06

Tak vše OK... pomohl mi dlouhý jekl.. 5X2 udělal jsem pouze levou stranu abych dorovnal volant, to se podařilo!!

vůli jsem nechal 6 mm pak zkontroloval P a L stranu.. Volant mám teď uprostřed a 3mmP a 3mmL ,, +/- 0,5 mm..

závit mi zůstal v kloubu cca 3cm.. Tak teď ukáže čas na gumách jestli to zabralo...

2013-12-21 01:16:36

Nejsem si úplně jistý, že u staršího Swifta bez totálního srovnání a vyvaření spodku je dobrý nápad dávat rozbíhavost 1,5-2 mm. Mně to tak udělali dvakrát a pneu měly sjetý vnitřní 1/3, plus pomalé rovnání do příma, tendence utrhnout předek úplně když zadek začal sotva uskakovat a velké síly v řízení. Udělal jsem si souběh tak, aby byla jistota že nemám rozběh a celkem se zdá, že OK. Se souběhem asi 1,5 mm se auto samo rovná do příma a i na suchu při jen malé rychlosti můžeš točit volantem dvouprstně bez posilovače-tedy pokud přitom nepřidáš plyn, pak je lepší držet. Ten větší souběh je na srovnání pneu.

2013-12-21 13:20:20

já jsem tam dal 6mm tzn. 3 a 3 na každou..... to je špatně ???

2013-12-21 15:16:38

corell007:

To je špatně, je to strašně moc.

Geometrie přední nápravy auta s předním pohonem má být seřízena na mírnou rozbíhavost (nikoliv sbíhavost) a sice 1 mm (plus mínus 1 mm), to znamená 0 - 2 mm, neboli 0-1 mm na každou stranu

Pokud budeš mít 6 mm, tak se budou nadměrně sjíždět pneumatiky a pokud nemáš posilovač řízení, tak to poznáš i na působení sil na volant v rejdu (bude mít tendenci se v tahu a současném rejdu silou vracet do rovného směru, naopak při brždění bude řízení nestabilní)

2013-12-21 18:02:18

ok.... takže na předním kole vzadu při pohledu na kolo z boku auta , na levé straně kola je sbíhavost na pravé straně při stejném pohledu je rozbíhavost??? takže by se měli kola rozbíhat o 1mm nebo sbíhat o 1 mm

2013-12-21 19:24:50

corell007:

Hodnota rozbíhavosti = L1 - L2

2013-12-21 19:27:34

asi udělám nulu a budu mít klid

2013-12-21 19:34:07

corell007:

Pokud nemáš vůli v kulových čepech a dokážeš to trefit, tak je to nejlepší řešení.

2014-01-25 13:19:49

plukovník: Trefit to může leda náhodou, ale to stejně nezjistí, páč způsobem, jakým to měří, to stejně nezjistí.+/- autobus.Nikde neeliminuje házivost disků.Jesli to chce rovnat podle zadku, kde bere jistotu, že zadek je seřízenej dobře.Trefit to může jen náhodou.Nikoliv sebepřesnějšim měřením těma cajkama co má.

2014-01-25 13:50:16

honda:

On to spíš nemůže trefit ani náhodou, protože si obrazně řečeno myslí, že to změří "koštětem".

Já, i ty samozřejmě víme jak se měří geometrie tak aby se eliminovala házivost disků, ale škoda slov...

2014-01-25 14:10:50

plukovník: Hele nevíš, třeba se trefí I když koště mu spíš zaručí, že to udělá tutově blbě.

Taky se mi povedlo, že když jsem měnil čep řízení a tenkrát ještě neměl geometrii, že jsem to trefi.Dal fon vok a na geometrii mi řekli, woe trefils, nemusim s tim hejbat


Odpovědět

1  2