Fórum - Téma


DPF filtr, GV 2005 2,0HDI


Fórum Grand Vitara II DPF filtr, GV 2005 2,0HDI

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II



2015-05-10 13:25:04

Ahoj, jsem novým členem klubu a zároveň novým majitelem Suzuki GV. Dovezl jsem ji z Německa, vše udržovaný, dle mých představ, až na ten DPF filtr. Auto v nízkých otáčkách nejede, sbírá se až někde na 2500ot. a někdy s hodně velkou prodlevou. Pak už pěkně táhne, ale při ubrání a opětovným sešlápnutí zase ta propastná prodleva, člověk aby se bál předjíždět. Několikrát se mi rozsvítila kontrolka motoru. Četl jsem příspěvky od Mirekdoda o výřivých klapkách, ale zatím jsem po nich nepátral, jak fungují, nevím jak odzkoušet. Jsem rozhodnutý filtr vymontovat, ale nevím, to bych potřeboval poradit od Vás, jestli se musí udělat úprava v řídící jednotce? DPF filtr byl do auta dotatečně montován při stavu 28 tis. km v roce 2007, označení : DPF-03, KBA 17098.

2015-05-10 16:30:01

petrxl7: Ahoj,

o filtru:

1. není na těch fotografiích vidět, jestli je do filtru přívod nafty, jestli jsou na něm snímače tlaku před filtrem a za ním, aby se dal měřit tlakový spád a dle toho řídit vypalování.

2. na to, aby byl vypalován dodatečným vstřikem nafty do výfukové fáze zdvihu pístu, je příliš daleko ( se obávám).

3. je to moje domněnka a nemusí být pravdivá, je tam jen pro to, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Prostě předchozí majitel chtěl podle německých omezení ve městech platit méně za ekologické poplatky.

4. já mám v místě toho tvého filtru jen rovný kus roury do zadního tlumiče výfuku. Kousek za turbem je na potrubí katalyzátor (takový malý hrníček, jen rozšířená trubka), za ním následuje velký hrnec (filtr sazí). Ten můj filtr je asi jen nějaké velké sítko, které pravidelně vypráším jízdou na nižší převodový stupeň při otáčkách 4000 za minutu. To se vyvalí mrak z dýmu a sazí a za pár vteřin je čisto.

o prodlevě v zátahu:

neporovnávej to s německými motory. Ty mají agresivnější nástup zátahu z malých otáček, ale poměrně brzy vadnou. Tenhle motor od PSA je nastaven jinak, nástup zátahu je jemnější, plynulejší, ale trvá až do omezovače. Pravda, těsně před omezovačem taky mírně vadne.

Ze své zkušenosti mám ještě vypozorováno, že u 16ti ventilu v malých otáčkách se pomocí vířivých klapek omezuje plnění motoru čerstvým vzduchem, motor je poněkud lenivý. Vířivé klapky se otvírají až při vyšší zátěži motoru, kdy je dávkováno hodně nafty.

Pokud máš pocit turboefektu, nástup tahu je skokový až při 2500 otáčkách, mohou být zatuhlé nastavovací lopatky statoru turba. Regulace turba má zpoždění, mechanismus zadrhává kvůli sazím v mechanismu natáčení klapek. Tlak za turbem nemusí odpovídat potřebám a čidlo tlaku pošle info do ŘJ a ta rozsvítí kontrolku motoru. Lopatky statoru lze rozhýbat občasným opakováním přidání plného plynu. Nemusí se honit do otáček, stačí pohybovat pedálem. Šlápnout, chvíli podržet, ubrat a znovu a znovu

2015-05-10 19:05:56

mirekdoda: Ano máš pravdu, není tam ani dovstřik ani měření tlaku před a za filtrem a navíc, mně bylo taky divný, že je filtr dost daleko od motoru, přitom jsem četl, že by měl být co nejblíž k motoru (viz. další foto). Ale zase že by Němci byli taky takový filištíni? Jen tak tam něco namontovat, aby to jen vypadalo?(hlavně aby byly nižší daně...) Takže ho nahradím kusem trubky a bez úpravy systému...A uvidím, jaká bude změna.

Ještě k tý prodlevě. Někdy je tak dlouhá, že by člověk napočítal do pěti než se to rozjede. Zkusím to popsat: když se nebudu při řazení vyšších kvaltů loudat a budu je tam rychle kopat a furt držet tempo akcelerace, tak se to chová normálně, ale jak se trochu kochám, dávám si načas při přeřazování kvaltů na vyšší stupně, prostě si to vychutnávám, tak začínají tyto prodlevy v akceleraci a člověk může mít pedál na podlaze a auto si začne zrychlovat až třeba za 5 vteřin. Němec tvrdil, že tak se chová DPF filtr, že to je normal (nebyl to původní majitel, auto je z bazaru).

2015-05-11 08:44:57

petrxl7: Ahoj,

ještě o filtru:

tohle určitě znáš "čím víc proužků, tím víc Adidas". A podle stejné logiky mohli někde vymyslet "čím víc filtrů, tím víc..."

Ale dost legrace, čím víc o tom přemýšlím, tím víc jsem přesvědčen, že to v ŘJ žádnou úpravu na vypalování filtru nemá. Dovstřik do výfukového zdvihu pístu tam tutově není. Nemá to logiku. Proč tam vstřikovat další naftu, když první na řadě je katalyzátor, to by ho asi brzy zničilo. No a vstřik nafty přímo do filtru tam taky není.

Vyndat / nevyndat, já myslím, že klidně ano, ale konečné rozhodnutí je na tobě.

ještě o prodlevě:

manželka mi tvrdí, že nerada řídí moje auto. Proč? Protože podle jejího vyjádření to auto musí tlačit dopředu i očima, jak je líné v křižovatce nebo při předjíždění. Je zvyklá na svoje benzínové auto, je svižnější. Dobře si pamatuji, když jsem přesedl ze svého starého benzínového dvoulitru, jak jsem nadával, že to nejede. Neustále jsem ho točil a udržoval v otáčkách, používal jsem ho jako ten starý benzíňák. Pak jsem to zkusil jinak. V benzínovém autě se pracuje s plynovým pedálem tak nějak polehoučku, ale v tomhle autě se nesmíš bát na to pořádně šlápnout i při nízkých otáčkách motoru.

A vysvětlím proč.

Je to sice naftový dvoulitr s turbem, takže by s tím autem měl pěkně cvičit, ale pokud nešlapeš pořádně na pedál plynu, chová se motor jako čistě atmosférický, turbo nepřeplňuje. Ne že by to neumělo, ale je tak regulováno. Je to kvůli ekologii. Přebytek vzduchu při spalování paliva způsobuje velké emise kysličníků dusíku (dobře známé jako NOx). Má to EGR ventil, který při malé zátěži ve spolupráci se vzduchovou přívěrou pouští část spalin do sání, aby taky omezil tvorbu NOx. Jestli je těch spalin 10 procent objemu, najednou máš z dvoulitru osmnáctistovku, jestli je to 30 procent, máš najednou zhruba čtrnáctistovku (je to jen přirovnání, má jistě jiný zdvih a tlaky na písty), ale rozhýbej s tím 1800 kilo! Navíc má tenhle motor v sání další restrikce ve formě vířivých klapek, které omezují plnění motoru čerstvým vzduchem. A to platí vždy, pokud budeš plynový pedál jenom lechtat.

A naopak, pokud na to šlápneš, zapracuje turbo, otevřou se vířivé klapky, začne se dávkovat více paliva, EGR se zavře, vzduchová přívěra se otevře a auto pořádně zatáhne. Stačí si na to zvyknout. Ale neznamená to, že je musíš honit ve vysokých otáčkách, takhle to funguje i při malých otáčkách. No a po rozjezdu, když chceš udržovat stálou rychlost zase ubereš, za turbem klesne tlak, přivřou se vířivé klapky, upraví se dávkování paliva, občas zapracuje EGR ventil se vzduchovou přívěrou a zase jsi v ekologickém režimu. Ty změny tlaku za turbem, podle toho jak šlapu na pedál plynu, mám vypozorovány z provozu a z měřáku tlaku, který jsem si dodatečně domontoval před čidlo tlaku turba.

A protože se mi opakovaně porouchalo ovládání vířivých klapek, už jsem ho neopravoval, ale otočil hřídelkou do polohy otevřeno a tam zafixoval. Motor poněkud ožil a zkultivoval se chod při nízkých otáčkách a zlepšila se reakce na plyn při rozjezdu a při průjezdu křižovatkou.

2015-05-11 22:49:27

mirekdoda: Ahoj,

na tom stylu jízdy fakt něco bude. Přes 10 let jezdím se starou dobrou Hondou Accord z 91', kde je 2,2l benzín 110kW a tam stačí plynový pedál jen lehtat a jede to, takže stačilo jezdit s lehkou nohou, občas to samozřejmě prohnat a "vymíst pavučiny". Jenže do lesa a navíc s vlekem plným dřeva to auto zrovna není (nesčetněkrát jsem nasazoval řetězy v blátě, abych se dostal z lesa) a pomalu a nezadržitelně hondička rezne (..a pak že stará láska nerezavý Tak jsem po dlouhým vybírání zvolil Suzuki GV s dieselem. Žiju totiž v přesvědčení, že diesely táhnou hned odspodu, natožpak s krouťákem 270Nm, takže na tahání vleků z lesa dobrý. Ale GV na lehtání plyn. pedálu moc nereaguje a obávám se, co bude dělat až za ní připojím plný vlek.

Zkusím tedy jízdu s těžší nohou na plynu a uvidím, každopádně budu se muset s dieselem sžít a zapomenout na zvyky z benzínu. Holt, jak jsem četl tady na fórech a co mě pobavilo, problém bude v článku mezi pedálem a volantem

Ještě bych měl jednu otázku. Čekají mě rozvody, ač nám Němec říkal, že jsou měněný, ale buď nás zradila nedostatečná slovní zásoba anebo Němec, protože nedávno jsme koukali pod kryt na řemen a nevypadá, že by byl nový, měněný. Dle manuálu, jestli jsem si to dobře přeložil by se rozvody měly dělat při 120-150tis. km podle stylu jízdy, v mým případě je najeto 133tis. Tak se chci zeptat, zda by nebyly na zapůjčení přípravky na nastavení rozvod. řemene a nedá-li se někde na netu najít návod, nákres či postup při výměně. Jinak moc dík za předchozí odpovědi, jsou přínosem.

2015-05-12 08:49:52

petrxl7: Ahoj,

tahání vleku z lesa:

toho se neboj, ale tomu motoru to musíš poručit přišlápnutím pedálu plynu, ale pozor při použití redukce, to má takovou sílu, že to hned hrabe, takže naopak s pedálem plynu opatrně.

rozvody:

nic na to nemám, na to jsem zvolil servis Suzuki. Více méně mě donutily okolnosti. Přetrhnul se mi řemen příslušenství, ten dlouhý drážkovaný. Přestalo to dobíjet a vysadil posilovač řízení. Odtahovka mě naložila a odvezla do servisu, kde jsme domluvili další postup. Druhý den mi zavolali, že když už to bude rozdělané, že by bylo vhodné vyměnit i rozvodový řemen. Ona se životnost uvádí v kilometrech, ale prý je důležité i stáří a já těch kilometrů neměl ještě tolik, jenže už mu bylo skoro 10 let. Dali tam všechno nové, řemeny kladky napínáky, vodní čerpadlo se po dohodě se mnou nechalo to staré, protože to byla před vánoci strašná darda peněz.

Servisní manuály:

na netu jsou, dokonce si myslím, že i na tomto webu, ale Jsou to benzínové verze a pokud je zmínka o naftě, není to naše HDi, ale stará Mazda TD a to je nám k ničemu.

Jízda s těžší nohou:

u benzínu to znamená velkou spotřebu paliva, tady u nafty to funguje jinak a zvýšené spotřeby se nemusíš obávat, pokud ten motor nebudeš zbytečně vytáčet, krouťák nastupuje brzy a to je výhoda.


Odpovědět