Fórum - Téma


generuje šum zaroveň s otáčkami


Fórum Technický koutek generuje šum zaroveň s otáčkami



1  2

2010-08-12 08:27:16

Mám následující problém:

k rádiu (Panasonic CQ-C5355N) jsem zapojil zesilovač přes RCA kabely.

zesilovač (RTO) mám v kufru přichycený k zadní sedačce. Napájení zesilovače je vedeno od pojistkové skříně z motorového prostoru a ukostrřen je k podlaze kufru. Signálové kabely jsou vedeny nejkratší cestou kolem středového panelu.

rádio je připojeno přes ISO konektor a ukostřené je pod volantem(vyvod z konektoru)

propojení rádio > zesilovač přes obyčejné cinčové 2,5m kabely

Při nastartovaném motoru je slyšet pískání (jako dělá vítr) i se ztlumenou hlasitosti a s otáčkami se mění frekvence toho šumu. Zvyšovánim hlasitosti se šum nezesiluje.

Když odpojím signálové vodiče ze zesilovače, tak je ticho.

Dělá to POUZE přes zesilovač! Z rádia je reprodukavaná hudba bez šumu.

Kde hledat problém???

V manuálu od rádia jsem se dočetl: je příjmán šum alternátoru1) změnit kostřící bod 2) použít odrušovací filtr. ...jak a kde ho sehnat?

pomohlo by investovat do lepších RCA kabelů nebo jsou v pořádku a na vině je rádio??

Děkuji za jakékoli rady.

2010-08-12 10:59:03

co máš za zesilovač?

2010-08-12 11:46:06

z druhe ruky RTO 4x150MAX . víc bohužel o tom nevím, protože nápis je setřený. Bude to nějaký starší kousek, ale v tom si myslím problem nebude...

2010-08-12 18:24:38

hele zkusil bych jiný signálový kabely ja mam od dietz a pohoda žádnej šum kabely signalovy mam tažený kolem středovýho tunelu a napájecí po straně u řidiče

Hill  
Jaroslav
2010-08-12 18:41:55

Ta chyba je v kostření v kufru. Izoluj zesilovač od kostry a natáhni mu tak čtyřkou kabelem mínus od palubky. A veď ho v těsném souběhu se signálovými kabely. Ty za to nemůžou, ale dvojí zem jo.

Pod palubkou najdi kostřicí šroub, na kterém to bude ticho a pod něj to chytni.

2010-08-12 18:56:58

no já mám taky ukostřenej zesík v kufru a nic to nedělá a mam to už takhle přes rok mohu se teda optat čím to? aby mi to nazačlo náhodou dělat

2010-08-12 20:06:44

Hill má opět pravdu: je to kostrou asi z 90 procent, ja mám ve swiftu ukostřeno v kufru a žádný problém. Vede se velká polemika zda to táhnout už od baterky či ne, u mrněte v balenu je tažený kabel dvakrát ale přesto má rušení se zvyšováním otáček, řešil jsem to dlouho nakonec se jí to nakmitává od svazku kabelů vedoucích od klimatizace a elektriniky v palubce, tzn. že jsem musel použít opravdu kvalitní signálový kabely.

2010-08-12 20:13:56

Ještě aby Hill neměl pravdu, můj učitel

Hill  
Jaroslav
2010-08-12 20:45:55

Na to stačí jeden špatný spoj na kostru. Funkčně třeba dlouho nevadí, ale proud má v popisu práce rozdělit se v poměru vodivostí, může-li téci více cestami, já to zjednoduším na dvě: jedna je přes skelet auta, druhá kablíkem na kostru rádia, odtud signálovými kablíky na kostru zesilovače a ta je v kufru spojená se skeletem. Jde tedy o to, jaká část napájecího proudu teče skeletem a jaká najednou teče pláštěm signálového kabelu, který tam předtím nebyl.

Protože skeletem tečou i proudy jiných spotřebičů a zdrojů, některé se značnou rušící složkou, přičítají se cestou k napájecímu proudu, o kterém víme, že neteče jen skeletem, ale část ho teče pláštěm signálového kabelu. Ten má nějaký odpor, takže na něm vznikne průchodem toho proudu určitý úbytek napětí, tedy "kostra" na začátku signálového kabelu má jiné napětí, než "kostra" na jeho připojeném druhém konci. Ideální stav by byl supravodivý skelet, aby na tom odporu pláště kabelu tolik nezáleželo.

Zásada je kostřit rádio i zesilovač do jediného bodu, což samozřejmě u dobře vodivé kostry nemusí nutně znamenat společný šroub.

Nebo polož souběžně se signálovými kablíky ještě jeden vodič (tak 4mm2 na vyzkoušení, lépe silnější) a propoj kostry zesilovače a rádia. A poslechni si, co to dělá. Určitě většina rušení zmizí.

Ona je to docela duchařina, někdy je lepší ještě páskem plechu spojit kostru rádia se stěnou motorového prostoru, jindy prostě místo kostření s nejmenším rušením nenajdeš, tak ti nezbývá, než izolovat zesilovač od kostry a přivést mu skutečně tu kostru od rádia, nebo to nechat, jak to máš, ale do cesty signálu zařadit oddělovací transformátory (na přerušení zemního spoje v kablíkách) atd... vyjímečně pomůže odpojit stínění signálových kablíků na konci u zesilovače a přivést do něj jen "živé" vodiče. Kostru už stejně dostává z podlahy...

2010-08-12 20:56:56

no vidíte, ještě že tu Hill je, páč já jsem ke všem daleko stručnější

2010-08-13 08:10:38

chtěl jsem se včera pustit do hledání čím to, ale soused jak naschvál začal sekat trávu, tak z toho nakonec nic nebylo.

škoda, že jsem to nevěděl hned, teď to budu muset dělat celé znova:(

zbůsobu jak tak koukám je celá řada, tak bude co dělat.

pro jistotu pořídím i kvalitnější signálové vodiče a přikostřím i box rádia.

akorát teda nechápu, proč vyrobce neuděl kryt zesilovač tak, aby při montáži nedocházelo ke spoji se skeletem. To bych měl použít buď plastové šrouby nebo to přičhytit k něčemu, co není z plechu a nemá kontakt se skeletem.

asi to bude chtít vyzkoušet a pak se uvidí.

dík moc za rady.

Hill  
Jaroslav
2010-08-13 09:17:36

Na tohle není na škodu použít místo stíněných kablíků, kde poctivé opletení nahrazují tři drátky omotané kolem stejně chatrného jádra, normální účastnickou šňůru pro STA, ta má aspoň poměrně poctivé opletení a odstíní kapacitní indukci. Takový kabel RG6U by byl ještě lepší (a za zhruba stejnou cenu do 20Kč/m), ale není to pohyblivá šňůra: je to kabel pro pevné instalace a není vhodný do prostorů s otřesy.

Na různé zlacené konektory a bezkyslíkatou měď a podobné obchodní triky, jak ze zákazníka vyrazit jeho poslední úspory, totiž nevěřím. Vlastně jsem na ně nevěřil nikdy, protože od doby, kdy se u nás proslechlo něco o tom, že nějaké takové kabely existují (a že jedině s nimi to bude správně hrát, to bylo tak kolem roku 1970), jsem se nepotkal s elektroakustickým zařízením, u kterého by výhoda zrovna takových luxusních kabelů byla měřitelná, natož slyšitelná. Pokud tedy nějaké takové zařízení vůbec existuje. Stíňák či dokonce koaxiál z Kablovky udělaly tutéž službu a možná i lepší.

Tak, a můžete mne kamenovat.

2010-08-13 09:59:38

mě by spíš zajímalo to že pokud někdo vyrobí zesilovač určený pro provoz v autě tak bych předpokládal že bude dostatečně odrušenej nějakym filtrem.

2010-08-13 10:05:56

té šňůry mám doma dostatek a taky už jsem o tom přemýšlel, tak akorát přikoupím vidlice za par kaček a mělo by to stačit doufám

a co kabely označené 50 / 75 ohm, šly by také použít? ...jen tak čistě teoretiky

Hill  
Jaroslav
2010-08-13 11:02:14

Zemní smyčku (tedy dvojí zem vytvořenou dvěma spoji, z nichž do každého se může dostávat jiný druh rušení) nelze odrušit žádným filtrem, lze si ale pohrát s potlačením zdrojů rušení, samozřejmě, přesto nejlépe je zamezit vzniku smyčky nebo ji vhodným způsobem přerušit. Tady bohužel nejde použít Mantelstromfilter jako u anténního vstupu televize (tam se vychází z toho, že kmitočet, který potřebujeme, je nejméně milionkrát vyšší, než rušící, takže stačí dva kondenzátorky, kterými užitečný signál projde bez potíží, zatímco rušivý proud pláštěm je nejméně 1000x zeslabený, a je to), protože v autě rušení i užitečný signál jsou obojí ve slyšitelném rozsahu.

Když už to nejde jinak, použije se buď v každém kanálu signálové trafo (obvykle vyhoví oddělovací transformátorky, co se dávaly do starých televizí pro nahrávání na magnetofon, zdroj sběrné dvory a půdy) tak, že se prostě signálový kablík přestřihne a jeden konec se připojí na primár, druhý na sekundár, přičemž stínění se navzájem nespojí. Signál projde, rušení nevznikne, protože jedna větev zemní smyčky je přerušená. Jinak to lze řešit různými optickými oddělovači (například HumBug a podobné), ale to už je trochu nákladnější záležitost a instalační komplikace.

Touto tématikou se nějakou dobu zabývám, viz například článek http://www.elektroworld.i...e=nested&order=0&thold=-1 . Ten se ovšem týká bručení zvukové aparatury napájené ze sítě v bytě (obvykle po propojení s dalším zdrojem signálu nebo vývodem kabelové televize), nicméně princip vzniku rušení je stejný.

Pokud jde o použití koaxiálu místo stíněného kabelu, je v tomto případě celkem jedno, zda jde o anténní 75 ohmů nebo datový či CB o vlnové impedanci 50 ohmů. V autě je ho totiž tak málo, že tvoří nepatrný zlomek z vlnové délky nejvyššího přenášeného kmitočtu, tedy jeho vlnová impedance je zcela nezajímavý parametr.

2010-08-13 13:35:38

zajímavý a poučný článek. Asi ani ve snu by mě nenapadlo, jaký to může udělat nepořádek.

musel jsem si nakreslit obrazek, abych tomu alespoň částečně porozuměl. Snad jsem to pochopil správně. Teď už jenom najít si čas a chuť do práce

2010-08-23 07:40:33

.

2010-08-23 07:40:36

odizoloval jsem zesik, natahl nové signalové i silové kabely, ukostřil v jednom bodě tak jak říkal Hill a dělá to to samý. Ještě jsem nezkoušel všechny úpravy, kterými by se dalo zbavit toho pískání, ale moc trumfů mi v rukávu už nezbývá :(

Kdesi jsem četl, že by mohl pomoci odrusovací pasivní LC filtr zapojený v napájení rádia. Tak mě napadá, jestli to není zbytečná ztráta času, protože ten filtr už může být klidně součásti rádia...???

2010-08-23 11:04:56

no akorát si myslim že by si ho musel zapojit k napájení zesilovače.

2010-08-23 11:09:02

to rušení jde od rádia, protože když odpojím signálové kabely, tak je ticho.


Odpovědět

1  2