Fórum - Téma


GV 2.0 HDI XL7 2004 motor Kato help


Fórum Grand Vitara II GV 2.0 HDI XL7 2004 motor Kato help

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II



2012-10-08 22:54:32

Zdravím,mám dotaz,proč se zavírá polovina sacích ventilů,je to řízeno podtlakem přez solenoid.V servisním manuálu ani ve schematech o tom není nic napsáno.Dále mě pronásleduje P0487,EGR čistý,funkční,klapka také,vyměněn O kroužek na klapce,závada vymazána,cca dva dny OK,pak se rozsvítí kontrolka a motor ztratí výkon.Vymažu závadu a vše se opakuje.

2012-10-31 22:27:54

Chlapi,fakt jste podobnou závadu nikdo neřešil?Je to nejčastější závada okolo EGRU u dieslů,ale blbě se hledá a proto budu rád za každou radu.

2012-11-06 18:53:12

Mám stejné auto s motorem RHW, 16 ventilů, 2.0 HDi. Už se mi také několikrát rozsvítila žlutá kontrolka doprovázená poklesem výkonu a pokud mám podezření, že to může být EGRem, najdu podtlakovou hadičku od EGRu a druhým koncem ji strčím do pusy a několikrát prudce nasaji a uvolním až je slyšet, jak si EGR klapne. A ejhle problém vyřešen. Preventivně jednou za čas takhle rozhýbu i natáčení lopatek statoru turba a také vyzkouším pohyb vzduchové přívěry v sání.

Už jsem zažil i rozsvícení kontrolky motoru doprovázené poklesem výkonu i z jiné příčiny. Měl jsem auto na pravidelné servisní kontrole. Mechanik měnil kromě jiného také vzduchový filtr. Při zvedání víka filtrboxu se mu sesmekla hadice ze sací strany turba a nevšiml si toho. Za jízdy motor přešel do nouzového režimu, protože neměl info o množství nasátého vzduchu. Vše bylo doprovázeno neobvykle hlasitým zvukem turba, což mě donutilo otevřít kapotu a podívat se na ně. A ejhle problém vyřešen.

K tvému dotazu na zavírání poloviny sacích ventilů. Sací ventily se otevírají a zavírají s pomocí vaček a pružin a to všechny stejně. Řekl bych, že ty máš na mysli vířivé klapky v sacím potrubí. Sací potrubí pro každý válec je tvořeno dvěmi trubkami, z toho jedna je v základní poloze uzavřena právě touto vířivou klapkou. Pro představu - vířivou klapku si lze připodobnit se škrtící klapkou v karburátoru benzínového motoru. Válce jsou čtyři, takže vířivé klapky jsou také čtyři a jsou spojené na společné hřídelce, která je natáčena za pomoci podtlaku z vývěvy. Čím větší výkon od motoru požaduješ, tím více jsou vířivé klapky otevírány a tím lépe se plní válce vzduchem. A nejen to. Přísun vzduchu do válce dvěmi trubkami změní charakter víření vzduchu ve válci a usnadňuje promíchání dávky paliva s tímto vzduchem. Průšvih nastane, pokud se utrhne plastový čep na táhle od podtlakové membrány a vířivé klapky se přestanou natáčet. Motor má málo vzduchu a zvýší se kouřivost při velké zátěži. Za běžné jízdy to ani nepoznáš, na emisní kontrole ano. Na fórech od BMW řeší mnohem větší průšvih. Vířivé klapky se jim uvolňují z hřídelky a motor si je nasaje.

Trochu jsem se rozepsal, tak doufám, že aspoň srozumitelně.

2012-11-06 22:07:26

Mirekdoda: Moc dík ,to co jsi popisoval u ovládání klapek se stalo,utrhl se plastový kloubek.V servisním manuálu od suzuki není o vířivých klapkách žádná zmínka,ani ve schematu řídíci jednotky motoru,není výstup pro solenoid,který otevírá podtlak.A k EGRU,ten jsme čistili,nakonec vyměnili,porucha se vždy po pár dnech vrátí.Diagnostika nám ukazuje závadu řízení klapky.Klapku jsme vyčistili a přišli na vadný okroužek na těle klapky.Po jeho výměně se se zdálo že je závada odstraněna,ale po cca měsíci tu byla znova.Diagnostika vypisuje,závada řízení klapky,proudění příliš velké.Poslední co zbývá je regulační ventil,který podtlakem klapku řídí,ten k výměně nemáme a není zrovna levný.Na dílně samozřejmě maká,chlap odjede a za dva dny volá,kontrolka zase svítí.Protože jsou tam tři stejné ventily,turbo,EGR,klapka,přehodili jsme na zkoušku klapku a EGR,závada stejná.Ještě zbývá varianta zaměnit s turbem,tak se uvidí.Ty tři ventily nejsou solenoidy,ale jsou regulační,řízeny pulzně,proto ta cena.Jinak ještě jednou dík za seminář vířivé klapky,zas je člověk o něco chytřejší.

2012-11-07 07:51:21

Ahoj. Nejsem odborník na diagnostiku, v tom bohužel nepomůžu. Ale mám takový pocit, že pokud došlo k utržení plastového čepu od natáčení vířivých klapek, mohla se poškodit membrána v podtlakovém válci, který ovládá vířivé klapky. Dochází k přisávání vzduchu do podtlakové větve celé podtlakové regulace motoru. Podtlak nemá sílu přetlačit pružinu v EGRu a systém hlásí závadu, že se EGR otvírá málo nebo vůbec. Proto je proudění na váze vzduchu příliš velké.

V režimech, kdy je EGR otevřen, váha vzduchu měří skutečně nasáté množství vzduchu a řídící jednotka je porovnává s potřebným množstvím vzduchu, které je v mapách. Když EGR otvírá málo nebo vůbec, skutečné množství nasátého vzduchu je nad limitem a rozsvítí se kontrolka motoru, ale motor nepadá do nouzáku. Tuto zkušenost jsem si prožil na vlastní kůži při experimentování se zaslepováním EGRu bez změny softwaru v řídící jednotce.

Ale píšeš, že motor do nouzáku padá, možná proto, že podtlaková regulace nestíhá regulovat EGR ani turbo ani vzduchovou přívěru v sání v důsledku přisávání vzduchu přes poškozenou membránu podtlakového válce u vířivých klapek.

2012-11-07 20:51:45

Ahoj,díky,zkušenosti jsou k nezaplacení,změřím podtlak a uvidíme.

2012-11-08 07:45:43

Ahoj. A při tom měření těsnosti podtlakové větve pohybuj podtlakovými hadičkami a nasimuluj vibrace způsobené jízdou. Trhlinka na hadičce se může projevit třeba projetím díry na silnici. Obzvlášť, když se ta závada opakuje více méně nahodile.

K těm elektroventilům. Teď musím upozornit, že použiju moudra, která jsem si přečetl někde na dieselpower fóru. Na starších modelech Grand Vitar byly nevhodně umístěny a trpěly vlhkem při provozu auta. Byly problémy s el. kontakty, ale také s přidíráním uvnitř ventilu. Tento model je má umístěny na lepším místě a elektroventily už tolik netrpí.

2012-11-08 21:32:59

Ahoj: Po načtení diagnostikou/Freeze Frame/ se závada vyskytne při větší akceleraci,tak to bude asi pomalejší reakce některého prvku okolo recirkulace.Regulační ventily jsou po elektrické stránce OK mají stejný předepsaný odpor.Dnes jsem měřil podtlaky jsou OK,ale za ventilem klapky podtlak při otevření neodpovídá.Dnes jsem mluvil se známím v suzuce,náhodou tam ventil má a pujčí na zkoušku.Zdá se,že bude přidřený,tak se uvidí.

2012-11-09 10:56:36

Ahoj. Tak snad už je to na dobré cestě k odhalení závady. Pro mě je to trochu překvapení, protože u těch ventilů bych to nečekal. Ale podstatné je, že se to už asi vyřeší.

Podle mě ta klapka v sání má fungovat asi takto: přiškrtí přívod vzduchu do motoru, když je otevřený EGR ventil. A aby v té době nenarůstal tlak za turbem, regulace turba nastaví turbo na menší dodávku vzduchu. Takhle si motor cucne trochu spalin nazpět do válců a tím i méně vzduchu. Tyto procesy se dějí tak nějak současně a velmi rychle. No a pokud ta klapka bude z nějakého důvodu zpomalená nebo zaseklá, asi to nebude dělat dobrotu.

Při akceleraci se to všechno musí vrátit nazpět. A to opět velmi rychle a současně. A zase platí, že pokud bude klapka v sání zpomalená nebo zaseklá, nebude to dělat dobrotu.

Proč říkám, že to funguje rychle? Namontoval jsem si na A sloupek měřák tlaku turba. Je to obyčejný baropřístroj, žádná elektronika, určený do auta. Je to připojený hadičkou před čidlo tlaku turba. Aby v měřáku nebzučelo, je hadička zaškrcená svěrkou na regulaci vzduchování v akváriu. Pokud za jízdy začnu přidávat a zase ubírat plyn, ručička na přístroji okamžitě kopíruje svým pohybem pohyb pedálu plynu a je to tak okamžité, že to vypadá, jako by to měřilo pohyb plynového pedálu a ne změny tlaku vzduchu za turbem.

Tolik moje poznatky. A jsem moc zvědavý, jestli je to tím elektroventilem.

2012-11-10 12:03:30

Ahoj,tak dnes jsme dali nový ventil a pro kontrolu měřily podtlaky.Za starým ventilem bylo 0,2 Baru,za novým 0,8 Baru.Po zkušební jízdě ,kontrolka nesvítí a paměť čistá,tak se uvidí,dám vědět.

2012-11-10 17:41:08

Ahoj. No paráda. Myslím, že klapka málo škrtila, když byl otevřený EGR, turbo protlačilo do motoru více vzduchu a váha vzduchu to hned zjistila. Opravdu věřím, že problém je vyřešen.

2012-12-07 23:59:28

Tak zatím OK


Odpovědět