Fórum - Téma


Informace o JIMNYm


Fórum Jimny / Samurai III Informace o JIMNYm

Informace o modelu: Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53


1 ......... 23  24  25  26  27 ......... 30

2014-11-03 17:11:02

plukovník: Srovnávat jízdu v terénu s "redukcí" s jízdou po dálnici na "šestku" je nesmysl. Rázy v terénu dostávají rozvody hlavně v prudkém stoupání, při brzdění motorem v prudkém klesání a taky při přejíždění různých terénních nerovností - to se s jízdou po dálnici skoro konstantní rychlostí nedá vůbec srovnávat. Jedině snad když se dostaneš do několikakilometrové kolony a popojíždíš po pár metrech.

2014-11-03 18:32:38

certik:

Jenomže největší přenos rázů z koncového převodu (t.j. hnané nápravy) na druhý konec řetězce (t.j. klikovou hřídel, je právé při dlouhém převodu (t.j. 5. nebo 6. rychlost), případně přímém (většinou 3. rychlost), nikoliv s přiřazenou redukcí při tom tvém prudkém klesání, nebo stoupání, kdy veškeré rázy absorbují převody. Kde jsi studoval strojařinu. A kolik kilometrů z těch 150 000 najedeš na tu redukci. Nebo snad jezdíš s Doctorem do Afriky? Chápu, že máš rad poslední slovo, ale plukovník zřejmě pro tebe nebude to pravé ořechové.

2014-11-03 19:10:16

plukovník: já ti nevím, ale,řekl bych že největší kvalty maj podíl na zátěži rozvodů nejmenší, aspoň tedy podle selského rozumu

A taky podle toho, že většina zákazníku s ruplejma převodama to měla většinou při rozjezdech a řezení nízkejch kvaltů

2014-11-03 19:31:12

doctor:

Nejtvrdší přenos rázů od hřídele nápravy na klikovou hřídel, tedy potažmo na rozvodový mechanismus je při takovém převodu, který se nejméně "špuntí", neboli pruží, prostě rozprostře rázy na nejméně komponentů a to je přímý převod, to znamená blízký poměru 1:1.

Například pokud budeš chtít povolit matku na řemenici klikovky, aniž bys použil rázový klíč, nejlepe toho docílíš se zataženou ruční brzdou a zařazenou trojkou. Právě při této zařazené rychlosti je přenos tvrdého rázu nejvyšší. Někdy si to můžeš vyzkoušet.

No a to, co vlastně ti pitomci s ruplejma převodama se svými auty ve skutečnosti vyváděli, toť otázka. Zdivočelí jezdci většinou kvalifikovaní strojníci nebývají.

P.S.

Jak jsi to ríkal? ... většina zákazníků s ruplejma převodama..., nebo rozvodama ?

2014-11-03 20:19:37

plukovník: tak poslední prasklej rozvoďák byl při stratování starterem a s tím vysvětlením kategoricky nesouhlasím ;)

A mně prdnul rozvoďák na zákazníkovo autě při jízdě na jedničku při zajíždění do dílny

2014-11-03 20:41:06

doctor:

Ale zrovna ten starér točí z druhé strany, přímo na věnec setrvačníku a s žádnými převody a tím méně s redukční převodovkou nemá vůbec nic společného. No a při zajíždění do dílny na jedničku se také zátěží uplatní spíše trylkování s plynem a rázy od setrvačníku, než zátěž od kol prostřednictvím převodů.

2014-11-03 21:36:03

ano máš pravdu

tak dál

2014-11-04 08:25:19

plukovník: Tak trochu zapomínáš na kinetickou energii, kterou auto při rozjezdu z nuly žádnou nemá Naopak při přeřazení třeba na "pětku" ve stokilometrové rychlosti má auto již kinetické energie dostatek a tím pádem je zátěž menší, protože rázy jsou minimální.

2014-11-04 08:43:34

certik:

A co tím básník chtěl říct?

Jaký je přímý vztah mezi kinetickou energií rozpohybovaného vozidla na přenos negativního vlivu zátěže na rozvody, které jsou v podstatě přídavným zařízením (pohon vačkových hřídelů, podobně jako třeba pohon alternátoru, nebo vodní pumpy).

Diskutuj si raději s Doctorem, mně diskuse s tebou, ať už o kvalitě paliva, nebo o jízdách v terénu připadají, mírně řečeno iracionální.

2014-11-04 09:09:57

plukovník: Nikdy jsem neslyšel a ani nečetl, že by jízda po dálnici zkracovala životnost rozvodů - ba právě naopak, nejvíce negativní vliv na jejich životnost mají studené starty, krátké popojíždění a samozřejmě také jízda v terénu Mnohem háklivější jsou rozvody řemenem, řetěz je odolnější a vydrží déle.

P.S. U rozpohybovaného vozidla jsou rázy mnohem menší, protože není potřeba využívat tak široké spektrum otáček motoru. A to, že není řetěz "přímo v záběru" je velká výhoda - to je ten důvod, že většinou nepraskne a "jen" se opotřebuje.

doctor: Největší rázy dostávají rozvody při startování, proto krátce po startu můžou klidně "prdnout", samozřejmě většinou se to týká řemene, když se včas nevymění.

2014-11-04 11:18:46

certik: neuč orla lítat

2014-11-04 22:18:18

O jakých rázech na rozvodový řetěz,nebo řemen je tady řeč?Mluvíte (píšete) o motoru v autě,nebo o elektrické hoblovce,která má během sekundy 10 tis. otáček a hoblovací válec s břity o relativně velké hmotnosti,který přesto pohání ozubený řemínek jak z hodinek??O rázech snad nemůže být ani řeč třeba u řetězu motorové pily.Leda by jste s ní "zajeli" do zarostlé železné kramle.Setrvačný ráz vzniká naopak třeba u alternátoru při vypnutí motoru,kdy těžký rotor má tendenci se stále točit a motor už stojí.Však on se taky ještě otočí.Proto tam je ta volnoběžka.Rozběhové rázy můžou vzniknout třeba při roztláčení,nebo spouštění auta z kopce s prudce puštěnou spojkou a zařazenou pomalou rychlosti.I tak je vačka ta poslední,která klade řetězu dynamický odpor.A to ne kvůli své malé váze,ale odporu ventilových pružin.Takže diskuzi o rázech beru jen v rámci toho,co je mezi spojkou a poloosami.A to ještě u vozidla autoškoly Vše ostatní jsou málo pravděpodobné extrémy.

2014-11-04 23:23:21

stepe: nejsou to málo pravděpodobné extrémy docela by jsi se divil co se na rozvoďáku děje a tím myslím že se tam dějou šílené věci, ale určitě ne v podmínkách co píše plukovoník

a kdyby se tam ty šílenosti neděly asi by se rozvoďák neměnil

2014-11-05 06:23:17

stepe:

Ano, tvůj názor na rozvodovou problematiku je naprosto správný. Je vidět, že jsi technicky založený člověk.

Jenom ten příměr s hoblovkou tak úplně nesedí. Pokud ovšem nemáš na mysli hobby hoblík z Obi.

Hoblovací válec u dospělé hoblovky pohání podle jeho šířky masívní klínový řemen, případně dvojice, nebo čtveřice klínových řemenů. Ten subtilní ozubený řemínek, případně řetízek "jak z hodinek" pohání pouze posuv materiálu do záběru.

A jen pro doplnění k tomu alternátoru.

Volnoběžka tam není kvůli setrvačnosti rotoru, ale z důvodu omezení zpětných rázů na řemen vlivem hystereze zatíženého alternátoru při náhlém ubrání plynu. Drážkový (případně i klínový) řemen totíž špatně snáší protisměrné zatížení a to je i problém ozubených rozvodových řemenů.

Ale pokud vím, tak alternátory u Suzuki volnoběžkou vybaveny nejsou.

2014-11-05 08:52:57

Co jsem zatím slyšel tak nejnebezpečnější je hlavně to střídání napnutí a povolení řemenu. Skoro všichni přišli o řemen při startech, někteří borci i při popojíždění nastartér. To unavený řemen nemá moc šancí přežít. Taky si myslím, že starý řemen je na tom hodně špatně než se ohřeje, ztratí i ty zbytky pružnosti. Proto jsem šel radši do řetízkového motoru, protože najedu jen přes tisíc km za rok. Vím, že mi za pár měsíců neumře.

2014-11-05 09:14:38

hiffson:

Ono s tím řemenem při startu je to trochu jinak. U většiny dnešních moderních motorů je totiž rozvodový řemen napínán tlakem motorového oleje. Napínák má sice určité mechanické předpětí, ale nemusí to vždy správně fungovat, takže potom hrozí, že řemen přeskočí přes zuby a písty v horní úvrati se potkají s otevřenými ventily což má fatální důsledky pro ventily i řemen. Nebezpečí je obvzlášť vysoké při (nepovoleném) roztahování vozidla, popojíždění "na startér" a někdy dokonce i při zařazení nesprávné rychlosti pro zabrždění stojícího vozidla v prudkém kopci. Prostě vždy, když není provozní tlak oleje.

P.S.

Rozvodový řemen žádnou pružnost mít nesmí, ten musí být pouze pevný. Kdyby pružil, tak by časování rozvodů moc přesné nebylo.

2014-11-05 09:41:43

plukovník: Já nemyslím, že je jako kšandy ve srovnání s řetězem by pružit měl, vždyť je to jen guma a kevlar. Teď jsem si vzpomněl, že mám doma nepoužitý rozvoďák z Golfa II, padne na oltář vědy. A to parkování s rychlostí se asi týká vyšších rychlostí že?

2014-11-05 09:48:12

hiffson:

Při parkování v kopci a zařazenou rychlostí platí obecně pravidlo zařadit takovou rychlost, aby rozvody byly namáhány ve správném směru pohybu řemene (to jest s opačným protitahem, nikoliv jako kdybys roztahoval vozidlo na laně). To jest čumákem z kopce - zařazená zpátečka, čumákem do kopce - zařazená jednička !

2014-11-05 10:19:25

Hele Plulovníku, musíš mít vždycky pravdu?

A seš si opravdu jistej že řemen je napínán tlakem oleje

2014-11-05 10:29:30

plukovník: Při parkování v kopci se zařazenou rychlostí dostává "zabrat" hlavně převodovka - samozřejmě v případě, že nedostatečně nebo vůbec nezatáhnu ruční brzdu.


Odpovědět

1 ......... 23  24  25  26  27 ......... 30