Fórum - Téma


Jak na dobíjení akumulátorové baterie


Fórum SX4 I Jak na dobíjení akumulátorové baterie

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3

2015-12-20 01:47:45

Nevěřte všemu, co tady kdo píše.

Porovnání střev nabíječek. Lidlácká a originál Sweden ctek xs 3600. Procesor použitý v obou nabíječkách je totožný. Dražší může samozřejmě používat lepší součástky atd. Zapojení je ale v principu totožné.

Navíc je potřeba napsat, že žádná moderní pulzní nabíječka, která vypíná okolo 15 voltů, nenabije akumulátor na 100%. Při 100% nabití má každý článek cca 2,8 voltu. Krát 6 je 16,8 voltu. Ona ta stará transformátorová nabíječka měla výhodu právě v tom, že nabila akumulátor na 100%. Samozřejmě jen v případě, že měla dostatečné výstupní napětí. U moderních nabíječek se často stává, že pokud je baterie vybitá pod určitou mez, tak nezačnou nabíjet vůbec, protože vyhodnotí akumulátor jako vadný. Pak je třeba ho oživit klasickou hloupou trafo nabíječkou a teprve po vystoupání napětí nad nějakou úroveň připojit moderní pulzní. Nechová se tak samozřejmě každá.

Nějaká citace textu pro osvětlení:

"Při nabíjení vybitého olověného akumulátoru o 6-ti článcích, stoupá jeho svorkové napětí ve třech pásmech. První pásmo je charakteristické tvorbou kyseliny sírové v pórech olověných desek (mřížek), napětí stoupá na cca 13,2 V, hustota elektrolytu se zvyšuje až na 1,15 g/cm3. Nabíjení pokračuje ve druhém pásmu, kdy pokračuje přeměna síranu olovnatého až do vzrůstu napětí na cca 14,7 V při současném zvýšení hustoty elektrolytu na 1,25 g/ cm3. Při překročení napětí 14,7 V (třetí pásmo nabíjení) se začne kromě síranu olovnatého rozkládat voda na kyslík a vodík, akumulátor začne „bublat“ – plynovat. Rozloží-li se pak všechen síran olovnatý, dosáhne napětí akumulátoru hodnoty 16,2 až 16,8 V a hustota elektrolytu je 1,28 g/cm3. Akumulátor bouřlivě plynuje a nadále se již jeho napětí nezvyšuje..

2015-12-20 05:07:12

Věřte jenom Jandaxovi a tomu co si přečetl v časopisu Autorevue v roce 2010.

P.S.

Hlavně nečtěte žádné oběžníky, ty čtou jenom plukovník a MilanT.

2015-12-20 10:30:26

Obvyklá manipulativní odpověď, bez praktického obsahu. Ale chytnul jsi se dobře, odepisovat v 5 ráno. Raději očekávám nějaké argumenty. Fotka pochází z DE webu, nemá nic společného s nějakým CZ portálem Autorevue. Čtenář jistě pozná z mého odkazu sám.

Přímý odkaz na fotku:

http://www.foto-macher.de...ic_t4x_vs_ctek_xs3600.jpg

Fotka dobře ilustruje, jak to ve skutečnosti je. Aspoň u tohoto typu nabíječky. Když bys ještě chtěl horečně googlit, tak prapůvodní informace o střevech nabíječek pochází z webu motorkari.cz. Musel bys ale hledat ve starém fóru tak z roku 2007,2008. Existuje i test nabíječky z Lidlu, včetně podrobného popisu s komemtem k použitému procesoru a konstatování, že se jedná o kopii cteku. Můžeš hledat.

Co se týče chemismu olověného akumulátoru a jeho nabití na 100%, může si toto dohledat každý nezávisle na internetu a moji informaci (která je jen citací) nemusí brát za bernou minci.

Zda mi někdo bude nebo nebude věřit, bych nechal na uživatelích webu, jejich zraku a přirozené inteligenci.

MilanT  
Milan
2015-12-20 10:31:53

jandaxx: Já se tu fakt nechci hádat a proto jsem taky ve svém příspěvku napsal, že se nechci pouštět na tenký led a taky jsem napsal, že "každého věc" jakou nabíječku si pořídí. Připouštím svojí neznalost.

Naproti tomu tvoje nekompromisní "Nevěřte všemu, co tady kdo píše" znamená, že tomu perfektně rozumíš a tak to má být.

Omlouvám se za svoje bludy. Já jsem si koupil originální švédskou nabíječku a asi jsem udělal podle někoho hloupost, ale jsem s ní spokojený a peněz za ní nelituju.

P.S Je s podivem, že mezi prvními, kteří reagují na nějaký dotaz je většinou plukovník a moje maličkost. Ostatní takticky vyčkávají a pak nás sprdnou na dvě doby.Už vím, proč je tohle fórum tak mrtvé a nikdo nechce být první se svojí odpovědí, ale mít poslední slovo - to se cení.

2015-12-20 10:52:28

Milane, je to z mého (závislého) pohledu malinko jinak.

Já jsem si něco přečetl a dohledával, co jsem věděl. Tedy tu informaci o střevech. Protože se probírala právě na Autorevue, jak horečně vygooglil plukovník. Protože se to probíralo před x lety, trvalo mi nějakou chvilku, než jsem to našel. Čili včera jsem se podíval do diskuze a napsal odpověď. Nechodím sem každý den. Takže nešlo o to mít poslední slovo. Nevěřte všemu co se tady píše byla reakce na nekompromisní Plukovníkův odsudek nákupu nabíječky tam a tam. Prostě ne každá odpověď musí být správná (i ta moje, samozřejmě).

Druhá věc která mně mrzí a ty na ní také narážíš, je právě ta mrtvost fóra. A ta podle mého názoru souvisí s tím, co už jsem psal. Pan Plukovník každého stírá, dělá z lidí blbce. A lidi pak samozřejmě nemají zájem sem chodit, protože je to otravuje. Stačí se podívat na styl jeho odpovědi a té tvé. On si do mně dloubne, aniž by nějak rozumně rozebral, co jsem napsal. Tak nějak podprahově znevěrohodní, co jsem napsal, že "věřte je tomu a tomu, Autorevue" atd. Smajlík a nic k tématu. Kdežto ty napíšeš, že jsi tu informaci neměl, nevěděl jsi atd. Prostě normální odpověď, kdy nikdo nemá patent na rozum. A to je přesně ten problém fóra. Proč bych sem měl já chodit, když na jasou suchou a technickou informaci plus jasné foto dostanu takovouhle hloupou odpověď? Řekni sám, bavilo by tě to? A bavilo by to další? Takovej Hill vystupuje zcela seriózně, vždy svojí odpověď vyargumentuje. Ty většinou také. Ale Plukovník vystupuje jako arogant, který to tady lidem znepříjemňuje. A pak je výsledkem mrtvé fórum. Vzpomenu si na naši diskuzi pár let zpět, kdy jsem přesně ocitoval co je a není ze zákona zákaz předjíždění, výsledkem bylo, že Plukovník začal psát anglicky aby aspoň takto prokázal, že má navrch. Tohle je můj postřeh za nějaké tři a půl roku, co sem tak nějak chodím. Už jsem to psal v diskuzi o SSS. Takže je potřebný se nad tím zamyslet a (třeba) zapátrat v řadách "zasloužilých uživatelů", kteří si myslí, že mají kulaté razítko na pravdu, zda v nich taky není to semínko, z kterého klíčí místní aktivita lidí.

Všem ostatním se omlouvám, že jsem porušil pravidla a do odborného tématu napsal osobní pocity. Je to ale v reakci na Milana a jeho poznámku o mrtvosti fóra.

2015-12-20 11:23:04

jandaxx: Bola by škoda keby si sem nepisal svoj nazor a Plukovníka ber tak , že podľa mna nechce alebo netreba sa dať vytočiť určite aj on ma svoje informacie no nie je jediný a najmudrejši každy ma svoje skusenosti a odborné vedomosti = možna sa sprava ako ozajstný plukovnik bo oni vyšší dostojnici a zvlašť s vyberovou hodnosťou maju vždy pravdu no ja ho beriem ako prinos pre toto forum aj ked radšej debatujem s MILANOM T.

Hill  
Jaroslav
2015-12-20 11:28:53

jandaxx: pro nabití akumulátoru do stavu, kdy ho procesor nabíječky vyhodnotí jako nabíjení schopný a povolí start nabíječky, je leckdy třeba použít obyčejnou transformátorovou nabíječku, je ale potřeba dát pozor na to, aby svorky na akumulátoru seděly "kov na kov". Totiž některé trafonabíječky mají naprázdno ve špičce napětí i dost přes 22 V. Vnitřní odpor akumulátoru je i v podvybitém stavu tak malý, že samozřejmě "ty špičky sežere", ale na přechodovém odporu na svorkách může vzniknout dodatečný úbytek napětí, který se k aktuálnímu napětí akumulátoru přičte. Pokud by to celkové napětí překročilo asi 22 V, může zprorážet přepěťové ochrany některé řídicí jednotky (samozřejmě každé, která je pod napětím při vypnutém klíčku). Někdy ty transily ve zkratu nezůstanou, ale, pokud ano, odnese to pojistka úpříslušné řídicí jednotky.

Takže, pokud vím, že nabíječka naprázdno nemá špičkové napětí přes těch 22 V, klidně ji můžu připojit na svorky připojeného akumulátoru.

A zbytek vyřeší i ta nabíječka Tronic, Silvercrest, Ctek... či jak různě se ty všechny uvnitř stejné nabíječky jmenují. A klidně ji můžu přepnout do "zimního" režimu, při něm vypíná nabíjení a přejde do pulsního udržovacího režimu při větším konečném napětí.

U ještě dobrého akumulátoru to znamená, že "na vločku" nabíjí o asi půlhodinu déle, když už baterka plynuje. Normální nabíjení končí v době, kdy baterka začne plynovat a napětí na ní začne s časem stoupat rychleji (stoupá poměr dU/dt, který procesor kontroluje). V "zimním" režimu ta nabíječka navíc počká, až napětí dosáhne alespoň 14,9 - 15,6 V a měří si to pravidelně těsně po přerušení nabíjecího proudu.

Když při opakovaném měření zjistí, že je to dost, ukončí nabíjení normálním proudem a "spadne do zelené", kdy několikrát za sekundu změří napětí a, když poklesne moc, "šťouchne" do baterky krátký proudový impuls, takže funguje jen jako udržovací.

Pozor - do tohoto režimu přejde jen z nabíjení, ručně jinak spustit nejde. Musí tedy napřed byl aktivní příslušný nabíjecí režim a udržuje se až po něm!

Abych ještě vysvětlil příčinu toho, že akumulátor poté, co nabíječka ohlásí konec nabíjení, po půlhodině od odpojení už nemá plné napětí, ale, když se nechá nabíječka připojená a zapnutá ještě pár hodin, najednou to jde, chce to ještě trochu fyzikální chemie: to udržovací nabíjení má ještě jeden význam. Na deskách se během plynování tvoří bublinky a ne všechny ochotně vyšumí na hladinu. Ty bublinky vodíku zjednodušeně řečeno zakrývají aktivní plochu desky, a ta se po vyšumění těch bublinek nabíjí z těch míst, která mají větší rozdíl potenciálů, jinak řečeno, jsou nabitá na větší napětí. Samozřejmě přitom napětí článků poněkud klesne.

Za jízdy tento problém nevzniká, otřesy se postarají o lepší únik a průběžně rovnoměrnější vylučování aktivní hmoty na deskách. V klidu se sice bublinky také utrhnou a vezmou s sebou cestou další, přesto jim to déle trvá. Proto napětí na akumulátoru po odpojení nabíječky klesá rychleji, než by odpovídalo jeho normálnímu samovybíjení. A to napětí přestane klesat, až se náboje na různých místech desek vyrovnají.

Z toho důvodu se osvědčilo nespěchat a inteligentní nabíječku ještě pár hodin potom, co hlásí stav "nabito", neodpojovat. Ukázalo se, že to akumulátorům svědčí.

MilanT  
Milan
2015-12-20 11:47:10

hill: Takže když se vrátím k původnímu dotazu, můžu nabíjet "chytrou" pulzní nabíječkou připojený akumulátor?

Pochopil jsem, že ano. Pulzy ve výši 15,8 V tedy neškodí elektronice auta.

2015-12-20 12:14:21

jandaxx: Musím s tebou souhlasit, vím, že asi dostanu za uši, ale máš pravdu. Je zde převážná spousta lidiček, kterým jde o to o co by v tomto foru mělo jít, ale taky pár, který kdyby se přešoupli do nějakého jiného fora, taky by tu asi nikdo nebrečel. Možná pro těch pár udělat samostatnou rubriku, a tam ať se mydlej. Jejich věc. Ať nejsem tak ošklivej před těmi Vánocemi.

Hill  
Jaroslav
2015-12-20 12:34:19

milant: jasně, že můžeš, vnitřně je napětí té pulsní nabíječky omezené na jen pár desetin voltu nad aktuální napětí baterky, aby to nemusela tlačit přes velký omezovací odpor, který by zbytečně topil.

Nabíječka si otestuje i vnitřní odpor baterky, takže ji nejde zapnout ani v případě, že při proudovém pulsu bude napětí o asi 1 V vyšší. Přesto platí pořád podmínka, že přechodový odpor ve svorkách musí být co nejmenší, tedy maximální plocha čistého kontaktu.

2015-12-20 12:37:16

winnehand: Njn len detma nezatopíš a stareho psa novym kuskom nenaučiš = inač suhlas žiadne za uši

hill: Sorry nie so Milan T , ale otazka to akože dnes starou transformatorovou nabijačkou nenabijem AKU ? Ked to slo pred 20 rokmi prečo by to nešlo dnes ? Rozumiem že technologie a vyroba sa meni ale ?

Inač som strojar automobilka SS ale Tvoj prispevok by skor patril pre Ing elektrotechnikov = nič v zlom

PS A ked sme nabijali AKU tak sa otvarali jednotlive članky aby mohol unikať plyn dnes ako ked to nema skrutky nad člankami resp. ma tam gel a je to cele zavreté ?

Inak dakujem

Hill  
Jaroslav
2015-12-20 14:24:53

jarinisko: samozřejmě, že můžeš nabíjet aku starou transformátorovou nabíječkou - co dává nabíječka naprázdno "nad" napětí baterie, si baterie sama zkratuje, protože teprve v tu chvíli se nabíjí. Ve starých autech bylo dokonce jedno, jestli během nabíjení sklouzla svorka s baterie nebo podkvetl solí kladný pól, ztratil kontakt, a nabíječka šla rovnou do palubní sítě, nebylo tam připojeného nic, co by vyšší napětí mohlo zničit.

Dnes máš v autě mnoho elektroniky, která zůstává pod napětím i po vypnutí klíčku a zamčení auta, tak musíš napřed zkontrolovat, jak jsou kabely připevněné k baterii, a teprve, když drží, připojit nabíječku. Radši trochu pozornosti předem, než pak těžce platit za výměnu některých částí elektroniky. Jsi-li si jistý, že napětí nabíječky v žádném případě nepřekročí těch řekněme 20 V, kdyby se náhodou odpojila nebo přerušila baterka, klidně ji použij.

Jestli to nevíš jistě, nabíjej baterku odpojenou z auta. Opatrnosti není tentokrát nazbyt, návodů na stavbu samo domo nabíječek vyšly mraky a výsledek vždycky nějak fungoval, i když se všechny parametry nedodržely (v nejhorším se nabíjelo déle, no a co?). Jenže kvůli elektronice (centrál, ECM, immobilizér) už to nějakou opatrnost vyžaduje.

Abys měl aspoň v něčem klid: tzv.bezúdržbové akumulátory mají nad články jakousi kapsu, kde výpary kondenzují a skapávají zpět do článků. Změny tlaku plynů od určitého pře- či podtlaku, vyrovnává řídicí ventil.

Podobně i gelovky mají expanzní prostor a řídicí ventil, ale jako starovací baterie nejsou příliš vhodné, proto je najdeš spíše v zálohovacích zdrojích.

A maličkost: nejsem ing, taky to není nic inženýrského, jen do elektra nějakých 50 let dělám, tak jsem si to změřil. Navíc jsem se snažil vysvětlit to pokud možno srozumitelně. Jestli i to je moc, tak už nevím.

2015-12-20 15:17:22

jarinisko: Plukovníkovu fundovanost a přínos fóru nijak nezpochybňuji.

Hill: "utrpěl" jsem vzdělání v oboru elektro slaboproud. Takže tebou psané věci jsou mi známé. Je samozřejmě super, že je napíšeš detailně i pro ostatní.

2015-12-20 15:45:28

jandaxx:

Jen pro doplnění:

To že plukovník reagoval v 5.00 hodin a ještě k tomu v neděli není tím, že by se "dobře chytnul".

Důvod je jiný.

Plukovník spí 4-5 hodin denně a vstává obvykle ve 3.00 !

Je stejného názoru jako T.A.Edison, že spánek otupuje, neboli

"5 hodin spánku pro muže, 6 pro ženy a 7 pro idioty".

No a stejně jako Thomas Alva si přes den dá několikrát tajně "šlofíka" a přitom přemýšlí

jarinisko:

...a už s tebou nekamarádim, protože tě podezírám, že nemáš rád plukovníky !

2015-12-20 19:38:19

plukovník: To nemusiš robil som dlhe roky s vojakmi a plukovnikov mam docela dost kamošov - ale šak vieš je to s nimi tažke radšej

Hill  
Jaroslav
2015-12-20 19:47:40

jandaxx: oba jsme u těch automatických nabíječek z Lídlu a i odjinud nepodotkli jednu podstatnou bolest, a tou je tlačítko. Časem se stane, že nabíječka nejde zapnout, jako by identifikovala vadnou baterii. Jenže baterii obvykle nic není, příčina je v tlačítku: výrobce používá mikrospínač, který je značně nespolehlivý a někdy vydrží jen několik málo desítek stisknutí, než ztratí kontakt nebo se odpor kontaktu zvýší natolik, že logika nerozezná stisknuté tlačítko. Nevím, kolik se jich prodalo, ale jen letos zjara jsem měnil tlačítko ve třech nabíječkách a před měsícem v jedné. A to žádná z nich neměla moc naběháno.

2015-12-20 20:30:43

Ano, mikrospínač je bolest nabíječek z Lidlu a jejich klonů. Vím o tom. Já jí mám někdy z roku 2010/2011 a zatím mikrospínač funguje. To se výrobci příliš nepovedlo. Jinak ale funguje bez problémů.

Ctek samozřejmě může mít lepší součástky, jak jsem psal. Mimo mikrospínače to můžou být elyty, metalizované rezistory místo uhlíkových, svitky místo keramiky, které jsou stabilnější při teplotních výkyvech atd.

Ono to totiž bude tak, že výrobce je asi jen jeden kdesi v Číně, používá shodné základní zapojení a podle brandu mění jen loga, doplní jiný typ konektoru, vizuálně upraví krabičku, nabíjení 6V aku atd.

Koukni tady. Prakticky totožný typ s prvním Tronicem.

http://www.conrad.cz/auto...kumulatoru-pro-automobily

Zde je pěkně vidět rozebraná nabíječka právě kvůli výměně mikrospínače. Na fotce je vidět procesor Holtek.

http://itcafe.hu/tema/re_..._masolatai/hsz_61-80.html

2015-12-20 21:33:24

Tohle je zajímavá diskuze Myslím, že je potřeba si uvědomit, že v moderním automobilu je kromě spousty elektroniky také spousta spínacích prvků, především relátek. A co udělá takové 12V relé pokud je sepnuté a náhle se přeruší proud do jeho cívky? Díky indukci v cívce pošle do palubní sítě pulz napětí v opačné polaritě o velikosti 3x - 4x vyšší než je nominální napětí cívky. A děje se něco? Neděje. Jsem možná naivní, ale věřím, že někdo při návrhu elektronických systémů automobilu s těmito špičkami počítal a citlivé obvody vybavil patřičnými ochranami.

Na mém předchozím autě se mi jednou stala porucha na regulátoru dobíjení a alternátor posílal do palubní sítě cca 30V. Než jsem si uvědomil co se děje, že mi palubní deska září o 100% vyšším jasem a samo od sebe zhaslo rádio ujel jsem minimálně kilometr. Potom jsem zastavil, odpojil alternátor a domů to dojel na baterku. Na autě se nestalo vůbec nic. Pouze zůstala svítit kontrolka airbagu což jak se po napíchnutí na diagnostiku ukázalo byla chyba "něco něco - HIGH SIGNAL!" a stačilo ji vymazat .

Takže pokud řešíte nabíjecí napětí kolem 16V přijde mi to záslužné protože chceme dát plechovému miláčkovi jen to nejlepší, ale na druhou stranu celkem zbytečné. Auto to bez problému vydrží.

Co se týče nabíječky z Lídla. Jeden kousek vlastním a používám k plné spokojenosti. Nechápu postoj plukovníka , který sice čte oběžníky , ale zřejmě tuto konkrétní nabíječku nevyzkoušel. Já osobně na ni zatím nemohu říct nic špatného.

2015-12-20 22:00:27

hanz_grau:

Nevyzkoušel

A proč by to dělal, když sám používá robusní výkonnou nabíječku CTEK xms 7.0, pro kterou neexistuje levná hypermarketová kopie.

Tu záhadu, jak jsi mohl mít s připojeným dvanáctivoltovým akumulátorem palubní napětí 30 V může vysvětlit snad jenom Hill

Hill  
Jaroslav
2015-12-20 22:16:44

hanz_grau: ano, elektronika je vybavená ochrannými prvky proti špičkám v síti (na cívkách relé při rozepnutí vzniká impuls i přes 100 V, někam se ta energie magnetického pole přece musí "vybít"). Některé relé mají paralelně k cívce vestavěný odpor, který to vyzáří jako teplo, u jiných je spínací prvek opatřený záchytnou diodou už v řídicí jednotce, ta tu špičku buď zkratuje nebo odvede do akumulátoru, podle toho, jak je ta dioda zapojená.

Elektronika je na vstupu napájení opatřená transily, které "otevřou" a zkratují špičku nad asi 32 V, ale musí mít čas mezi špičkami vychladnout. Trvalé přepětí nad těch 32 V vydrží jen krátce.

Samotné elektronické obvody jsou zvenčí napájené napětím palubní sítě, ale vnitřně jsou napájené zpravidla napětím 5 V ze stabilizátorů, které mají spolehlivě zaručenou funkci a stabilní výstupní napětí 5 V v rozsahu od 7,5 do nejméně 40 V na vstupu. Jenže čím větší rozdíl napětí mezi vstupem a stabilizovaným napětím, tím víc stabilizátory topí, a s teplotou klesá povolené vstupní napětí. Takže podle okolní teploty (jak dobře se čip uchladí) může elektronika přežít napětí 30 V tři minuty nebo deset minut, pak v lepším případě zafungují tepelné ochrany ve stabilizátorech a vypnou napájení elektroniky, dokud opět nevychladnou, nebo se stabilizátor protaví vstupem na kostru a vystřelí pojistka, takže elektronika zůstala uchráněná, ale do výměny stabilizátoru nefunguje, v horším případě se stabilizátor protaví podélně a pustí do pětivoltového obvodu všechno, což je konečná.

Čili můžeš si gratulovat, že tě napadlo odpojit alternátor tak brzy. Ty do elektroniky děláš, schválně se podívej do katalogu na stabilizátory 7805, co si nechají líbit. Možná ještě kilometr jízdy a mohl jsi shánět některou z řídicích jednotek.

Potíž je v tom, že málokdo umí změřit špičkové napětí nabíječky naprázdno. Když tam připojí normální multimetr, ukáže mu střední hodnotu napětí. Když ukáže 22 V, je špičkové napětí spolehlivě přes 30 V. Z toho už může být některým přepěťovkám docela horko, přece jen mají určitý rozptyl parametrů, i když pro použití v autech se vybírají na užší tolerance kolem 31-33 V.


Odpovědět

1  2  3