Fórum - Téma


Jak na dobíjení akumulátorové baterie


Fórum SX4 I Jak na dobíjení akumulátorové baterie

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3  4  5

2015-12-20 22:33:49

hanz_grau: Stačí mít u relátek antiparalelně zapojenou diodu, která napěťovou špičku spolehlivě eliminuje. Tohle se používá třeba u elektrických zámků (el vrátní).

Plukovník: Jestli 30 voltů nevím, ale ke dvaceti mám změřeno. Odešel regulátor napětí a to tak, že někdy reguloval, někdy ne. Vždy se na pár sekund rozzářila palubka, stáhnutí okénka bylo dílem okamžiku atd. Takhle se s tím jezdilo pár týdnů. Nejdříve vždy na pár vteřin, pak třeba minuta. Výsledkem byla výměna regulátoru, výměna černých 5W žárovek v parkovačkách a osvětlení RZ a výměna vyvařeného akumulátoru. Takže přepětí v síti možné je. Vada regulátoru plus musí být načnutý akumulátor, který nefunguje jako sekundární "regulace".

Hill: Tak pokud má nabíječka i nějakou filtraci, ne jen usměrnění,naměří se na výstupu skutečné "špičkové" napětí, protože kondenzátory se na něj nabíjí. Takovou vlastním já, mimo Lidlovské. Nějaký zuby zvlnění tam jsou, ale to je v tomto případě nepodstatné.

Hill  
Jaroslav
2015-12-21 06:18:06

jandaxx: pak jsi na tom dobře, ty aspoň víš, jaké maximální napětí se ti může do palubní sítě dostat, a nepřekročí se ani v případě odpojení baterky. Sice pravděpodobnost odpojení baterky není velká, ale zvýšení přechodového odporu baterka - svorka už možné je daleko častěji a projevuje se podobně.

2015-12-21 08:18:35

hill:

Možná by bylo potřeba, jen tak pro zajímavost, vyslovit odborný názor, jaké maximální napětí palubní sítě (12 V) se může vyskytnout při poruše regulátoru, v případě kdy je alternátor (90A-10 000 ot\min) opravdu buzen "natvrdo", přičemž akumulátor 12V je řádně připojen a není totálně vyvařen velmi, velmi dlouhou jízdou.

Jsi jediný, kdo je zárukou serióznosti, komu tady každý naprosto bezvýhradně věří, kdo to myslí upřímně a kdo si nikdy a z ničeho nedělá prdel

2015-12-21 08:24:16

prdelky prdelky

Ale velmi dlooooouhou jízdou. Ne, bylo to asi měsíční ježdění po Praze. Smůla byla, že se 3 měsíce před tím měnil akumulátor za nový. Takže oprava za asi 4 500,- a ještě nový akumulátor za nějakých 1 250,-

2015-12-21 08:30:42

jandaxx:

Jenomže ty jsi zmiňoval napětí 19-20 V, a to alternátor s poškozeným regulátorem dá, ale aby tam bylo těch 30 V musel by tam téct podle mého názoru proud tak 300 A a to už ten alternátor do akumulátoru nedodá ani náhodou a celé by to zřejmě velmi rychle explodovalo.

Hill  
Jaroslav
2015-12-21 09:19:29

plukovník: nevím, jaký úbytek na vnitřním odporu akumulátoru vznikne při poruše regulátoru, ale, jak začne aku vařit, jde na něm napětí poměrně strmě vzhůru a po nějaké době (závisí i na tom, kolik světel ještě přežilo atd) může stoupnout i na dvojnásobek, čili 28 V asi nelze vyloučit. Hlavně netuším, jak má reagovat řídicí jednotka na dlouhodobé přepětí v palubní síti - přebíjení by mělo mít za následek přinejmenším varování. Ale zatím jsem to potěšení neměl a simulovat poruchu kvůli tomu nebudu.

Za sebe bych vydal varování, že není radno mi bezvýhradně věřit, zvlášť, když spoustě tazatelů přijde zatěžko popsat všechno, co už otestovali: často pak hledáme chybu jinde. A prdel z čehokoli si dělám rád, ale nebaví mě trápit s tím ještě navrch nešťastníka, který potřebuje rychle a účinně poradit. Pravda, někdy je to zbytečná ztráta času, protože z vola už plemennýho bejka neudělá ani červený diplom, a tomu konkrétnímu ta rada k ničemu není, ale třeba se bude hodit někomu jinému.

A optimisticky přitom spoléhám na to, že až já budu slepě tápat, najde se někdo, kdo mě nebude mít hned zkraje za toho vola, a bude věřit tomu, že mi jeho zkušenost k něčemu bude.

2015-12-21 10:15:08

hill:

Řídící jednotka signalizuje důrazné varování vygenerováním poruchového kódu DTC B1133 (napětí baterie příliš vysoké) v okamžiku kdy palubní napětí překročí 16 V a to se obvykle stane např. i v případě dobíjení akumulátoru ve vozidle klasickou nabíječkou s konstantním proudem v okamžiku, kdy články dosáhnou plynovacího napětí.

Při dalším nárůstu napětí bych rozhodně nebyl tak klidný, že elektronika vše vydrží.

Pokud ty transily na vstupech řídících jednotek nevyrazí zavčasu příslušnou pojistku, tak v elektronice některé jednotky může odejít cokoliv. Použité součástky nejsou jistě svojí kvalitou předurčeny pro vesmírný program.

Každopádně pokud pojistka zareaguje a je vyměněna aniž by byla odstraněna příčina, je to pro příslušnou jednotku obvykle konečná.

2015-12-21 10:49:49

Plukovníku, napsal jsem cca 30V. Samozřejmě jsem v době poruchy neměl měřící přístroj po ruce. Uznávám, že jsem svůj odhad přepísknul, ale podle chování systémů auta bylo v palubní síti hrubě přes 20V protože i malé zvýšení otáček motoru nad volnoběh způsobilo doslova světelný výbuch na přístrojovém štítu, podsvícení ovladačů aj. Akumulátor měl již také svoje odsloužené, byl prakticky zralý na výměnu, takže věřím, že můj odhad nebyl úplně mimo.

2016-01-13 16:34:19

http://www.k1400.cz/clank...ku/obecne/akumulatory.pdf

MilanT  
Milan
2016-12-22 17:26:48

Pro majitele chytrých telefonů a hračičky je tu třeba námět na dárek na poslední chvíli.

CTEK Battery Sence - https://www.alza.cz/hobby...yr8IMLTSudHre8aAhRk8P8HAQ

Minulý týden si to můj syn namontoval do stařičkého Peugeotu 306 a má tak přehled o napětí, kapacitě a teplotě autobaterie.

Aplikace je ke stažení zdarma zde - https://play.google.com/s...ils?id=com.ctek.sba&hl=cs

Z grafu je pak vidět pokles kapacity během parkování a dobíjení aku během jízdy.

2016-12-23 03:02:01

Jsou to vyhozené prachy.

Graf kapacity toho pěkného programu vůbec není relevantní. Kapacita v aku závisí nejen na napětí, ale i na proudu a to jak při vybíjení, tak i při nabíjení. Při stejném napětí v různých časech tedy může mít v sobě uloženou různou kapacitu - a liší se to o desítky procent.

Kupte si raději panelový měřáček za $1 i s poštovným a napětí se ukáže sotva zastrčíte klíček. Orientačně aspoň po hodině klidu má zdravý a plně nabitý aku mít 12,6V. Pokud je nabíjen, nelze z napětí bez znalosti velikosti nabíjecího proudu vyvozovat kapacitu.

http://www.ebay.com/itm/M...-9V-NT00212-/261420575055

http://www.ebay.com/itm/M...oltmeter-LU-/161811337814

2016-12-23 05:49:50

autoveteran:

Jó, chlapče,

Věci se značkou CTEK nakupují "fořti", kdežto ve "frcu" za 1,- $ spíše zoufalci...

A co hlavně,

ten kdo ví, co znamená, když se řekne CTEK, "přednášku" o nabíjení nepotřebuje!

MilanT  
Milan
2016-12-23 08:25:14

autoveteran:

Jasně že jsou to vyhozený peníze. Zadarmo ti to nikdo neprodá.

Někdo vyhazuje peníze za provoz auta a přitom by se mu vyplatilo jezdit busem. Jiný vyhazuje peníze za chlast, kouření a holky a taky to nepovažuje za vyhozený peníze.

Každý ať si vyhazuje svoje peníze za co chce. Vždyť by ten svět byl nudnej kdybysme vyhazovali peníze za ty samý věci jako všichni ostatní.

2016-12-28 20:50:16

Ahoj suzukáři !

Je možno nabíječkou CTEK MXS 5.0, 12V 0.8A/5A s teplotním čidlem nabíjet baterii ve vozidle bez odpojení kabelů od pólů baterie ? Jaké máte zkušenosti s touto nabíječkou ?

MilanT  
Milan
2016-12-28 21:34:46

namestek:

Přesně tuhle nabíječku používám už několik let k nabíjení klasického akumulátoru v SX4 i gelového akumulátoru v motůčku. Baterie neodpojuju a nikdy nebyl problém.

Přesto jsem pro formu a klid duše položil stejný dotaz na předchozí stránce. A Jarda Hill mě uklidnil - http://www.suzukiclub.cz/...select=45208#message45208

No a poslední informaci jsem čerpal z manuálu výrobce té nabíječky - http://www.e-varta.cz/fot...tov/_ps_214MXS-5-0_cs.pdf

Nikde tam není zmínka o nutnosti odpojovat baterie z palubní sítě. Navíc používám "Comfort Connect", který je natvrdo stále připojen ke svorkám baterie. A pokud bych baterii odpojil, tak by jistě komfortní nabíjení ztratilo význam.

Takže jestli odpojit baterii nebo ne, je jen na tobě. Tohle jsou pouze mé zkušenosti, které ale neplatí jako etalon, neb nemám patent na rozum.

2016-12-28 22:04:38

Milan T

pokud nebudu používat systém "Comfort Connect" je lépe připojit +pól na + a kostru na mínus pól baterie nebo jak je popsáno v návodu na šasi vozidla ?

MilanT  
Milan
2016-12-29 10:36:11

namestek:

V tom manuálu je jednak napsáno, aby se mínus nabíječky připojil co nejdál od palivového systému a akumulátoru. A hned vedle je obrázek, kde se to připojuje přímo na svorky baterie. Takže si vyber. To samé se píše třeba v návodu použití startovacích kabelů.

Napadá mě jediný důvod tohoto doporučení. A sice možnost jiskření (nebo vytažení oblouku) při připojování a nebezpečí výbuchu jak palivových výparů nebo vodíku u akumulátoru. Podle mě je to z bezpečnostních důvodů a krytí výrobce nabíječek. Taky je to prevence pro mantáky, kteří by mohli během zapojování nabíječky upadnout a něco někde zkratovat.

Fakt mě nenapadá, proč nabíjet přes přechodové odpory různých ukostření nebo třeba pantů dveří. Kdo by taky připojoval mínus pól nabíječky někam na dveře nebo na kolový šroub?

Nebo se v něčem šeredně pletu a někdo jiný má další vysvětlení. Já prostě baterie nabíjím vždy připojením nabíječky na jejich póly.

2016-12-29 14:39:51

milant:

Autor manuálu zřejmě také nepředpokládá, že na kostře by u některé značky vyrobené v Tramtárii mohl být třeba +

MilanT  
Milan
2016-12-29 15:19:19

plukovník:

Ty už mě zase zkoušíš.

Autor manuálu nabíječky CTEK na to myslel na straně 7, kde píše o možnosti některých vozidel, která mají kladně uzemněné akumulátory a pak je tam uveden postup připojení nabíječky.

2016-12-30 16:09:28

Dnes doručila PPL nabíječku CTEK MXS 5.0, vypadá velice dobře a hned jsem ji vyzkoušel na baterii 44ah(není z SX4), doba nabíjení s funkcí REKOND 3,5 hod. Ještě ji zkusím na vyřazené baterii co byla ve voze při koupi SX4


Odpovědět

1  2  3  4  5