Fórum - Téma


Jak přidat USB zásuvku? (přejmenováno)


Fórum Swift IV Jak přidat USB zásuvku? (přejmenováno)

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2  3

Joan  
Jana
2014-07-12 14:47:06

Zdravím vás přátelé,

poradíte mi prosím někdo, jak vytáhnu na světlo Boží větrací mřížku na obrázku? Dumala jsem totiž, kam upeleším druhou zásuvku na 12V a protože mám kabel ke kameře (běžný počítačový USB-miniUSB, ovšem se dvěma "válečky" tuším ke stabilizaci napětí) dlouhý jen metr dvacet, tak se mi toto v podstatě hluché místo pozdává jako vhodné umístění (kabel budu pak táhnout podél pravého sloupku a kolem stínicí clony u spolujezdce).

Mřížku jsem zkoušela vycvaknout plochým šroubovákem, ale kromě prasknutí jedné lamelky se mi víc nepodařilo . Nechci ji úplně zničit, přitom musí být nasazená evidentně shora.

Moc díky předem!

Hill  
Jaroslav
2014-07-12 17:15:31

joan: od levé strany je tam samořezný šroubek. Nepamatuju se teda přesně, ale tuším, že drží jak trubku vzduchovodu, tak tělísko mřížky.na výlisku zevnitř palubky. K tomu se dostat, to je zážitek, na tvém místě bych se poohlédl po místečku pro zásuvku někde jinde.

Joan  
Jana
2014-07-12 17:25:09

Nazdar Hille, tos mě tedy zrovna nepotěšil, ale moc děkuju za radu ! To bych musela sundat celý vrchní kryt, že. Pokusím se najít jinou parcelku blízko sloupku.

Měj se

Hill  
Jaroslav
2014-07-12 21:31:51

joan: napadlo mě jiné řešení. Buď předělat ten měnič (z toho válečku, jak mu říkáš) tak, aby se vešel do stropního světýlka a vyvést USB rovnou odtud a na světýlko přidat malý vypínač, protože plus ve světýlku se nevypíná klíčkem (bílý je plus, černý je kostra).

Leda tam máš ještě otuplovaný konektor hodin, v něm je taky bílý s černým proužkem, ten je pod napětím jen s klíčkem v poloze ON.

Nebo koupit autozásuvku na šňůru D258 a přes vypínač ze světýlka vyvést šťávu do ní a zásuvku uchytit pomocí třmenu světýlkem ke stropu. A používat ji s tím původním měničem (válečkem) na USB stejně, jako ho používáš v původní zásuvce.

Joan  
Jana
2014-07-12 21:40:59

hill: Děkuji Ti Jardo za nápad! Já jsem se totiž odpoledne v autě "proválela" (= jak jsem se plazila po podlaze a hledala vhodný úkryt pro zásuvku ) k obdobnému řešení, a to:

samice USB je mrňavá (stačí k ní dva vodiče, že?) , tu snadno přidělám ke zpětnému zrcátku anebo stídidlu spolujezdce. A od něj vést dva drátky (jaký minimální průřez?) podél horní hrany předního skla pomocí tavné pistole a pod kryty blízko pantů pravých dveří. Asi budu muset oddělat blatník, abych se dostala k otvorům, kudy dráty protáhnu k baterce přes 15A pojistku, ale to zvládnu.

No a od samice USB bych vedla kraťoučký káblík přes miniUSB přímo ke kameře.

Hill  
Jaroslav
2014-07-12 22:09:19

joan: předpokládám, že v tom napáječi USB je měnič a ne nějaký lineární stabilizátor. Měnič si bude odebírat asi poloviční proud, než kamera. Jestli kameře stačí USB, tak neodebírá ani 0,5A, na to stačí bohatě dvoulinka o průřezu 2 x 0,35 mm2. Konečně ten kablík na konci je určitě ještě tenčí.

Od bílého s černým proužkem, co ti vede do konzole k rádiu a k hodinám, bych vzal plus a nanejvýš pro jistotu přidal pouzdro s pojistkou 2A až 4A. A budeš to mít vypínané klíčkem.

Joan  
Jana
2014-07-12 22:39:07

hill: Ještě před měsícem jsem na napájení kamery používala kabel, se kterým jsem kameru koupila: na jednom konci standardní kulatá zástrčka do 12V, akorát trochu baculatější (byly v ní elektrosoučástky) a na druhém miniUSB. Poté, co jsem kabel zničila zastrčením do rozčtyřky z Bauhausu, kdy pálil pojistky jednu za druhou, jsem si koupila 12V zástrčku s USB výstupem, tuto:

http://www.sunnysoft.cz/z...dapter-do-auta-850ma.html

a do něj jsem vrazila kabel se dvěma válečky od čehosi, jež jsem našla doma ve svých zásobách. Protože kamera spolehlivě funguje, chci použít tentýž kabel, pouze vynechat mezičlánek s kulatou zástrčkou s integrovaným USBčkem. A vestavěnou 12V zásuvku nechám např. na nabíjení mobilu, ventilátor apod. Ta, kterou chci spáchat, bude výhradně pro kameru.

Hill  
Jaroslav
2014-07-12 23:19:09

joan: jenže, Jani, v tom adaptéru je určitě sestupný měnič z 11-15V na stabilizovaných 5V. Musí být, jinak bys měla na USB taky napětí palubní sítě a to by se kameře poněkud nelíbilo...

Takže skutečně nezbude, než tu elektroniku z adaptéru buď vyjmout a připojit kablíky, nebo si obstarat ještě jednu autozásuvku, vestavět ji třeba do konzole z boku těsně pod palubku, aby nepřekážel zasunutý měnič, a k tomu USB - USB prodlužovačku (a ověřit si, že skrz ni prochází napájení, dělají se i jen s datovými vodiči). No a tu prodlužovačku táhnout nahoru.

Jinak ty válečky na USB kabelu jsou obyčejné feritové prstýnky zamezující vyzařování soufázového rušení hodinovým a datovým signálem v USB kabelu. Kdyý ho použiješ pouze pro napájení něčeho, nemají ty válečky prakticky význam.

Joan  
Jana
2014-07-13 08:05:51

hill: Ááá, už mi to celé došlo . Že je v baterce 12V a USB, potažmo kamera, žere pouhých 5V, mi jaksi nedocházelo. Že USB prodlužovačka nemusí vždy napájet, jsem vůbec nevěděla, díky moc za tuto informaci! V tom případě už asi vím, kam připevním samici 12V zásuvky u spolujezdce.

když jsem si v Sunnysoftu vyzvedávala tu v zásuvku s USBčkem, tak jsem prodavači říkala, že ji potřebuji k napájení kamery a on mi potvrdil, že bych kabel s těmi "válečky" měla použít místo obyčejného hladkého. I tatínek mi povídal, že kamera určitě bude potřebovat stabilizované napětí a ne lítající v nějaké rozsahu od-do. Proto jsem těm válečkům přikládala takový význam, nevěděla jsem, co obsahují a k čemu přesně slouží .

Takže stačil by mi obyčejný hladký kabel USB-miniUSB? Třeba totiž seženu delší než ten metr dvacet.

Moc Ti Jardo děkuji za Tvůj čas a přeji pohodové prázdnino-dovolenkové dny

2014-07-13 11:34:57

joan:

Delší kabel USB než 1,2 m určitě seženeš, ale to napětí 5V by v některých případech mohlo být příliš malé na dlouhý kabel. Zvláště u spotřebičů s odběrem blízkým 0,5 A, jako jsou např. lepší automobilové kamery s HD rozlišením, které by pak nemusely fungovat tak jak by měly.

Hill  
Jaroslav
2014-07-13 13:18:36

plukovník: proto bych taky dal přednost měniči na 5V co nejblíže kameře. Dostat 12V co nejdál a měnič dát blíže ke kameře.

Nepodařilo se mi zjistit, jestli v prodejnách náhradních dílů je k mání například toto http://www.conrad.cz/usb-...zasuvka-procar-1a.k857290.

Zatím jsem objevil jen jedinou plochou, která by, přilepená na strop nebo nahoře na sloupek, nijak výrazně nerušila http://www.conrad.cz/vest...ml&utm_campaign=affiliate , jen se mi nelíbí ta conradovská cena.

Za porozhlédnutí se po prodejnách autodílů to ale určitě stojí.

Joan  
Jana
2014-07-13 21:32:00

hill: Původní kabel zakoupený s kamerou měl 4 metry délky a na zástrčce je štítek s údajem max 1500 mA a 5V ± 5%. Kamera fungovala spolehlivě. Vypadá to, že mi tatínek vyrobí převodník z 12V baterky na těch 5V a tím pádem bych měla od něj ke kameře takových 10 centimetrů . Protože chci využít zadní plochu zpětného zrcátka.

Hezký večer

Hill  
Jaroslav
2014-07-13 21:58:19

joan: v tom případě bych vřele doporučil vypreparovat hotovou destičku měniče i s USB konektorem z pouzdra adaptéru, který máš, když ti to s ním chodí, a použít ji nahoře u zrcátka. Prostě použít pulsní sestupný měnič, v tom adaptéru je.

Když se použije lineární stabilizátor (a je to jedno, jestli z řady 7805 nebo LM317), musí při odběru kamery 1A za jízdy, kdy máš v palubní síti i přes 14,5V, vytopit do vzduchu výkon (14,5V-5V)*1A=9,5W, to už vyžaduje slušný chladič s velkým povrchem, zvlášť, když máš v létě vnitřek auta rozpálený i přes 50°C.

Ten pulsní měnič, co máš v adaptéru, jen "dokrmuje" napájení kamery tak, aby tam těch 5V udržel, a vlastní výkonovou ztrátu má přitom do 1W, to už se uchladí i bez žebrovaného radiátoru.

Tak na to bacha.

Joan  
Jana
2014-07-13 23:34:32

hill: No právě, já to původní napájení mám zřejmě zničené kvůli tomu mému nápadu použít rozčtyřku z Bauhausu, protože kabel začal vyhazovat pojistky jak na běžícím pásu. Tehdy mi pan Hebelka ze Suzuki servisu na Červeném kopci půjčil kabel od vlastní navigace (), protože v pátek dopoledne, kdy jsem vyrazila na sraz, bych nový kabel obratem nesehnala. Proto si potřebuji (nechat) vyrobit nové napájení.

Já teda s kamerou jezdím stále, přestože jsem půjčený káblík od navigace samozřejmě ihned vrátila. Používám tu zásuvku s USB ze Sunnysoftu plus kabel, který jsem doma našla. A mám dva velké důvody, proč Tě Jardo obírám o čas a hledám jiné řešení pro napájení kamery:

1) současný krátký kabel je natažený skoro kolmo od zásuvky u řadicí páky nahoru ke kameře, kterou mám schovanou za zpětným zrcátkem a děsně zavazí. Navíc ho musím vždycky skřípnout za rožek dvířek u skříňky před spolujezdcem, protože bez toho se mi beznadějně motá kolem šaltpáky

2) chci jednu zásuvku navíc, protože díky stále zapnuté kameře nemůžu ani nabít mobil, ochladit si nealko v plechovce v chladiči s větráčkem apod.

Já jsem do tajů elektroniky nedokázala proniknout, to musím nechat povolanějším. Díky Tobě jsem zas o chlup chytřejší. Ale do dovolené za dva týdny bych to moc ráda měla všechno hotové.

Hill  
Jaroslav
2014-07-14 06:07:02

joan: když budeš mít připojených víc spotřebičů současně, je dost pravděpodobné, že se odběry posčítají a pojistka nevydrží, zvlášť, když všechny spotřebiče připojíš najednou (buď mají nějaký motor nebo elektroniku a obojí si při startu bere daleko víc, než v ustáleném stavu - motor se musí roztočit, v elektronice nabít kondenzátory...), ale přetížení o 20% musí nějakou dobu trvat, tuším nejméně 5s, nejdéle 20s. Při zkratu musí pojistka přehořet pokud možno okamžitě, každopádně dřív, než začne slézat izolace s kabelů.

Zásuvka jde přes pojistku 15A (ACC - z pojistkové skříňky rozvod bílým drátem s černým proužkem k rádiu, hodinám a do dveří na zrcátka, ať už tam jsou nebo ne).

Otevři a odšroubuj osvětlení kabiny budky a koukni, jestli tam máš jen bílý drát, nebo ještě přípravu na světýlko s hodinami, pak tam bude i bíločerný. Z hlediska kamery je to jedno, tak jako tak je lepší vypínat měnič na straně 12V, je tedy vhodné mu předřadit vypínač. Ale to Ty už vykoumáš, kam s ním, hlavně, že ty dráty už tam nahoru vedou a není potřeba je nikam lepit.

Joan  
Jana
2014-07-14 10:24:49

hill: Zdravím tě Jardo. V prvoplánu jsem měla přidělat si jednu zásuvku dopředu (kvůli kameře a aby kabel co nejméně zavazel) a druhou dozadu (na druhou kameru, která mi po reklamaci zbyla). Každou zásuvku budu jistit samostatnou pojistkou, už to mám koupené, takže myslím, že hromadné přetížení nehrozí.

Ale jelikož tatínek teď nebude mít čas vymýšlet mi pulsní měnič a my jedem za dva týdny na dovču, tak to nejspíš udělám podle svého prvního nápadu, a to, že někam pod palubku spolujezdce připevním (asi objímkou tvaru omega) běžnou instalační zásuvku na 12V (tu už taky mám) a do ní strčím ten převodník 12V/USB ze Sunnysoftu. Tato syrová objímka zapadne jak vidle do hnoje do papírové trubky od grilovacího alobalu, takže budu mít i ochrannou izolaci

Jestli totiž rozumím dobře, tak i u toho stropního světýlka bych musela použít převodník - který nemám a nedokážu vyrobit - že? Ale ze zvědavosti se do světýlka mrknu, jak to tam s drátky vypadá!

Anebo - rovnou někde koupit náhradní napájecí kabel, třeba toto?

http://shop.vysilacky.com...&cPath=6&products_id=1089

EDIT: byla jsem si změřit v autě potřebnou délku kabelu a přitom mi padl zrak na hasičák, který mám přišroubovaný k podlaze spolujezdce. Když od jeho držáku vyvedu kus plechu dopředu, tak na něj snadno přikurtuju tu zakoupenou samici CL zásuvky a nebude nikde překážet a přitom bude dostupná . Přikoupím obyčejný USB-miniUSB kabel v délce dvou metrů (když původní 4 metry fungovaly bezvadně) a mám vyřešeno! Jo a pojistky mám dát spíš hned vedle zásuvky anebo raději blízko baterky pod kapotu?

Hill  
Jaroslav
2014-07-14 14:11:27

joan: Jani, to v tom odkazu je v podstatě totéž, co už máš - adaptér vestavěný v konektoru do autozásuvky.

Když ti to ale takhle chodí, nech to tak. Budeš s tím podstatně rychleji hotová.

Pojistky je samozřejmě nejjistější dát co nejblíže k baterce, vhodné místo pro ně je ve volných komůrkách skříně hlavních pojistek vedle baterie (do jedné komůrky se dvě pojistková pouzdra suše vejdou). A budeš to mít i pod kapotou, jak sis přála.

Tam plus odbočíš z bíložlutého nebo bíločerveného tlustého drátu a pak budeš mít zásuvky pod napětím trvale. Ale nesmíš pak zapomínat v nich zapojené spotřebiče. Leda bys ta vedení táhla napřed pod palubku a do volných víček u přepínače náklonu světel vrazila dvě kolébky s kontrolkou a jimi ty zásuvky vypínala.

Jinak je lepší použít bíločerný drát, co vede ke stávající zásuvce, ten je pod napětím jen při zapnutém klíčku.

Ale to je na Tobě.

Ahoj!

Taky jsem nenavrhoval stavět sestupný měnič od ničeho, ale použít ten, co ti to na něj už funguje. Jen ho vyndat z toho kulatého pouzdra a vestavět na vhodnější místo. V každém případě to ale bude stát nějakou tu hodinku navíc proti tomu, jak jsi právě naznačila. Jak jsem to myslel, je na přiloženém obrázku: zde je plus na černém drátu bez proužku (nevím, proč není bílý, jako všude jinde v rozvodu, ale je to tak) a kostra na plíšku, co tvoří podložku pod upevňovací šroubek. Na měnič i s USB konektorem je místo označené žlutými šipkami, jen ten měnič s konektorem vypreparovat z toho kulatého adaptéru (obojí je ploché). A na třetím obrázku je možnost, jak umístit kolébku pro malá napětí a velký proud - prodává se v prodejnách autodílů - a tou to celé vypínat i se stropní lampičkou.

Nebo si do ní podle stávajícího kabelu natáhnoiut ještě jednou plus...

Ale, jak říkám, chce to mít půlhodinku času, abys s tou předělávkou mohla den dva strávit...

Joan  
Jana
2014-07-15 08:57:38

hill: Jaroušku, stydím se, ale mám silný dojem, že mě přeceňuješ... . Mechanické kousky mi problém nedělají, ale před elektrickými zapojeními se skláním v pokorném úžasu. Pobrala jsem, že kostra auta je karosérie, potažmo mínus, ovšem moje vlastní kostra se toho ostatního spíš bojí, aby něco nezmastila a nezrušila svoje skvělé autíčko.

Mimochodem, jak je vlastně zařízeno, že se spotřebič zapíná a vypíná klíčkem? Když povedu drátky od samice CL zásuvky přes pojistky k baterce, tak to asi na vyp-zap nebude mít vliv, že?

Do kufru si taky chci přidělát zásuvku, mám tam nepoužívané světýlko a tudíž drátky. Asi by šlo napětí (nebo proud?) z toho vysosat, že?

Moc Ti děkuju za trpělivost a přeji prima den

Hill  
Jaroslav
2014-07-15 19:57:48

Jani, to máš tak: jsou okruhy, které musí zůstat pod napětím i bez klíčku, jako vnější osvětlení vozidla, osvětlení kabiny budky, houkačka, brzdová světla, elektronické obvody centrálu, paměť rádia, pípák zapnutých světel a otevřených dveří řidiče, případně také dálkové ovládání, imobilizér a alarm. Ty jsou připojené přímo z plusu baterie (obvykle tlustým černým drátem) do skříňky vedle baterky na velkou pojistku 40-50A (podle modelu Swifta) a z ní plus pokračuje bíložlutým drátem do pojistkové skříňky pod palubkou. Tak se napájení dělí podle účelu obvykle 6 pojistkami.

Ve skříňce vedle baterky je další hlavní pojistka 50-70A (podle verze modelu) a z ní vede bílozelený drát také do pojistkové skříňky pod palubkou, ale v ní je jen propojený dál a pokračuje bílým drátem ke spínací skříňce. Z ní se pak vrací modročervený drát na pojistku 15A napájející vývod pro rádio a zásuvku (ACC je napsáno na víčku pojistek), modročerný drát na pojistky zapalování, palivového čerpadla a vůbec obvodů motoru (ON), a barevná kombinace vývodu pro startování se liší podle toho, jestli je na spojkovém pedálu vypínač umožňující nastartovat jen se sešláplou spojkou, nebo jestli lze točit startérem kdykoli.

Takže přímo z baterky, když to vytáhneš, budeš to mít pod napětím pořád.

Joan  
Jana
2014-07-18 10:13:18

hill: Oh, moc Ti Jardo děkuji za vysvětlení . Já se na ty drátky rozhodně podívám. Jinak už mám vyzkoušeno, že 2m dlouhý hladký kabel USB-miniUSB bez problému kameru napájí, tak si přikutám zásuvku zevnitř do oblasti blatníku spolujezdce a pán v práci, který před časem pracoval v autoservisu, mi poradil přidat kolébkový vypínač s doutnavkou. Přes spínací skříňku to nedokážu vést (nevím, jak vypadá ani jak se k ní dostanu) a toto mi přijde jako vhodné řešení.

Budu takto napájet stejně jen kameru, která má malý odběr a co hlavně, když opouštím auto na delší dobu, kameru vždy vyndám, kvůli event. zlodějům. To bych vlastně ani nemusela mačkat vypínač, když odpojím kameru, že. Takže si troufám předpokládat, že nehrozí, abych si vymlátila baterku.

Ještě jsem si uvědomila: mínus je kostra, to znamená, že mám druhý drátek přišroubovat někam ke kovové části karoserie anebo natvrdo k mínusu baterky? Fyzicky připojit k baterce asi provedu obtočením drátu kolem pólů baterky, anebo se to spáchat elegantněji? Vlastní protažení drátu od spolujezdce vidím v možnosti sundat pravý blatník, abych se do těch děr v karoserii dostala... Dál už asi vím, jak na to. Moc moc dík


Odpovědět

1  2  3