Fórum - Téma


Jimny - škubání


Fórum Jimny / Samurai III Jimny - škubání

Informace o modelu: Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53


1  2

2013-05-26 14:04:07

chlapi zdravím,

má na jimnym (M13A) problém, se kterým si nevíme rady, tak možná se tady někdo s tím setkal a nebo bude vědět, co by to mohlo dělat....

Po ujetí cca 10 km a více, nebo při jízdě na 70 km v hodině, začne jimny škubat, rozsvítí se kontrolka CHECK a imobilizér, auto následně chcípne. Vloni se to stalo jednou, v zimě letos tak dvakrát, letos od jara to dělá pořád. Po chípnutí motoru, po cca 10 sekundách znova nastartuju a auto jede bez potíží, ovšem po cca pěti minutách začne opět škubat, až chcípne a tak pořád dokola...... ˇvytáhl jsem tedy nádrž a vyčistil ji, dokonce jsem sehnal i nové čerpadlo, neboť ten filtr v jeho tělese neumím vyčistit (je to čerpadlo z vozu roku 2012), prohlédl jsem hadice, nejsou nikdy přiškrcené. vyměnil jsem svíčky za ty, co tam patří... vyjel jsem a auto po cca 10 km opět začalo škubat až chcíplo... opět jsem otočil klíček do 0, nechal tak, nastartoval a auto chvíli jelo normálně až domů, ale jel jsem s tím jak slimák - do 65 km/h... povolil jsem víčko nádrže (vím, že tím kdysi trápily felicie), nepomohlo to, auto prostě škube jak potvora a nikdo si s tím neví rady... zkouším co se dá, než to dát do Ovy, kde jsou údajně měniči nevíte někdo od čeho se odpíchnout??? Dík za každý postřeh.....

2013-05-28 22:36:41

Nevím,jestli jsem měl stejný problém.Já když jsem Jima kupoval,tak zkušební jízda v pořádku.Po odjezdu z bazoše po ujetí cca 20km to začalo poškubávat a rozsvítil se CHECK. Musel jsem zastavit a znovu nastartovat a po pár kilometrech to dělalo znovu.Nakonec to blblo co 500metrů.Kluci z bazoše si ho nakonec vzali zpět , že do dalšího dne to opraví. Taky projeli palivový systém , svíčky......... Jebali se s tím víc jak půl dne. Nakonec přišli na to, že je to vadný snímač otáček. Od té doby v pohodě. Ten snímač je na čelní straně motoru nad řemenicí co je na klikovém hřídeli. Snad to bude ono.

2013-05-29 09:02:59

Diky moc za postřeh, zkusím se na ten snímač zaměřit. Kazda rada dobra a u tohohle auta obzvlášť.

2013-06-07 14:50:16

Takže další postřeh:

  • auto šlo do servisu, maník zapojil diagnostiku do OBD, projel celý systém od dodávky vzduchu, paliva, po zplodiny, nikde ani zmínka o nestandardních hodnotách, prostě čidla, lambdy apod. o.k.. Pak jsme jeli na projížďku, jestli se během jízdy neukáže nějaký problém v měření na diagnostice. Po 10 minutách, hodně svižné jízdy auto začalo škubat, rozsvítil se CHECK, IMMO a zdechlo to. Na diagnostice se neukázalo nic, všechny hodnoty o.k., jen během toho zdechání se otevřel EGR (který by měl být uzavřený jen snad při studeneém motoru, na volnoběh či plném výkonu?), podle mechoše by to tak mělo být a nemám tomu věnovat pozornost. Nastartovat to šlo během chvilky na první šup, ALE... z výfuku šel chvíli smrad po zkažených vejcích. mechoš zbystřil, že je snad vadný kat, který se při plném zatížení zneprůchodní.... Tohle se mi ale nezdá... Autem když jedu do 70 km/h není nic poznat, jede to normálně, klidně i 50 kiláků a nic. Jen fakt při svižnější jízdě se to chová tímto způsobem... Kdyby byl vadný kat, blbne to snad pořád, ne? Díval jsem se do manuálu a Jimny M13A by měl mít snad katy dva (euro 3), jeden ve svodech, hned za nimi a druhý až pod autem... nedokážu si představit, kolik by stála jejich výměna, to musí být neskutečný ranec, navíc, co když to nebude vůbec tím, že.... fakt nikoho nic nenadá?

4 HUDY: ten snímač se jeví v poho.....

2013-06-09 10:55:26

Třináctistovka s EURO3 by měla mít jen jeden katalyzátor.

Možné je sice všechno, ale tzv. předkatalyzátor (ve svodech) a postkatalyzátor ve střední části výfukového potrubí mívají až motory nad 1,4 objemu a EURO4 a více.

Jinak ten smrad po zkažených vejcích způsobuje přítomnost síry a proto by příčina opravdu mohla být v systému EGR.

2013-06-09 15:11:06

jopeeeno: neni pravda. kdyz jedes "volnou" tak teplota vyfukovych plynu je radove o 100 - 200 st.C nizsi, nez kdyz tomu chvilku davas, takze bych opravdu tipoval na vadny KAT. bude se to zhorsovat a muze se stat i to, ze praskne vlozka v katu a tim se vyfuk znepruchodni uplne. pak by auto slo nastartovat a s ohledem na tesnost vyfukoveho systemu by do par minut chciplo, pac by nemely kam odchazet vyf. plyny...

2013-06-09 19:13:48

Plukovnik: fakt tam neco je, myslim v tech svodech... googlil jsem a dokonce i nejaka firma, zabyvajici se vyrobou sportovnich katu, prodava ty svody poladene. Je tam zaber na vnitrek te koule za svody v seriovem a sportovnim provedeni.... takze dedukuji, ze to ma katy dva, protoze pod ridicem na tuty je taky kat, alespon podle dilenske prirucky. S tim EGR jsem se uz popral, dnes mi ho promeril a je pry dobry, tak nevim.... mozna se chova jak ma a blbne jen pod zatizenim, ale diag je v poho ; ( zkusim to dat jeste machrovi na elektrinu, ale jedte ho zkusim rozebrat a vycistit....

fokr_jr. : kdyz vyboucham ten svodovy kat, za predpokladu, ze tam je a misto toho katu pod ridicem dam uni kat pro dany obsah pro euro 3, melo by to byt oki, hm? Lambdy jsou hned za parohy a za katem pod ridicem....

maly postreh..... auto v dobe koupe jelo 150 km/h... ted se horko tezko dostanu na 130.... akcelerace pocitove stejna, ale maximalka je niz... :(

2013-06-10 09:38:10

jopeeeno:

Ve svodech ten kat je určitě, pokud tam máš dvě lambda sondy a jestli ta první je nahoře ve svodech. Potom tam je katalyzátor (v tom válci pod tím potrubím), následuje druhá sonda za prvním svodovým katalyzátorem, která kontroluje jeho účinnost. Potom může být další katalyzátor v potrubí (ale také nemusí).

Pokud tam máš ten první katalyzátor (v potrubí mezi dvěma sondami), tak ten nemůžeš odstranit. Je zapojen do regulace a bez něj auto nemůže fungovat. Fungovat by mohlo případně bez toho druhého (pokud tam je), protože ten na výstupu již nemá žádnou další lambda sondu a podílí se pouze na výsledné redukci zplodin, ale neovlivňuje řízení motoru. Ale pozor, ta druhá lambda může být umístěna případně až za tím druhým katalyzátorem, nikoliv za prvním. potom nelze odstranit ani ten druhý bez toho, že bys před tím "znásilnil" software.

Sportovní laděné svody se samozřejmě vyrábějí, jejich součástí bývají dva paralelní katalyzátory, každý zvlášť pro dva válce. Jejich cena vychází co já vím něco mezi 60 - 100 tisíci při profesionální výrobě ((nikoliv u nějakého přemoudřelého stodolového patlala).

Co se týče manuálu, údaje v něm mohou být zavádějící a obrázky v něm nemusí zohledňovat všechny motorizace, tak pozor na to.

2013-06-10 10:07:25

Plukovnik: diky za radu, pane. Dnes mi to nedalo a patral jsem dal... takze mam to tam nasledovne: prvni lambda, svodovy kat, roura, druhy kat a az za nim druha lambda. Teoreticky kdybych ten prvni svodovy kat odstranil a druhy co je pod ridicem nahradil uni s euro 3, nemelo by se to hadat, ne? Lambdy jsou uplne na zacatku a na konci.... na netu jsem cetl, ze ten prvni nahrazuji svody bez nej.... viz obrazek.....na prvnim je ten muj bazmek na druhem uprava....

2013-06-10 12:19:11

jopeeeno:

Myslím, že bez toho prvního, svodového (zahřívaného) to nepůjde, ale nechci říkat, že něco je nemožné.

Ten druhý samozřejmě můžeš nahradit univerzálem. Ale i pro svodový katalyzátor je k dispozici univerzální vložka, podle kubatury a stupně EURO, jenom musí být někdo kdo to dokáže svařit dohromady.

2013-06-10 13:39:58

jopeeeno: ciste teoreticky. a ted fakt premyslim obecne, nemam to ozkousene, stare swifty jsou v tomhle dost primitivni, jedu WB O2 a jednotka o ni vubec nevi a vedet nemusi, ale to neni auto do provozu...

prvni lambda pred prvnim katem ti meri hodnotu O2 ve vyfukovych plynech hned za svodama, pred nejakou katalyzaci, to co vyjde z motoru. ta zustane stejna i kdyz tam budou ty "ladene" svody z obrazku od tebe.

a ta druha lambda za druhym katem resi funkci emisniho systemu jako celku (tedy oba katy) v porovnani proti te prvni lambde. otazka tedy je, zda ta uni vlozka Euro3 na tvuj objem bude snizovat emise dostatecne, aby z toho jednotka nebyla hín. anebo pak tedy nechat jednotku upravit, aby nevyzadovala striktne svoji prednastavenou hodnotu, a kdyz ji nebude mit, tak aby nevracet zavadu systemu...

a to snizeni maximalky bych osobne prisuzoval priucpanymu katu(-m)

2013-06-10 15:06:41

Diky vam obem, panove........Tak ted nevim.... zbyva to rozebrat a kouknout kamerkou na oba katy a podle toho rozhodnout co dal, at to jezdi alespon trosku.... skoda, ze tu nechodi nekdo ze Suzuki servisu, at tez nakopne nazor. Dnes jsem zjistil, ze mi chrasti zadni tlumic vyfuku, tak zkusim zacit u nej... podotykam ze ho tam mam tri roky, to bych necekal, se se vysype tak brzy.

2013-06-10 22:57:41

jopeeeno:

Nejlépe by ti poradil ten, kdo se specializuje na tvůj typ vozidla.

A zdá se, že specialista-samuraj je tady Doctor, pokud se ti podaří ho vyvolat.

2013-06-14 21:48:37

Plukovník: já mám Jimnyho :D Zatím jsem vyměnil ten zadní díl (vysypaný) výfuku a projel to, vypadá, že zatím žádná závada, zítra vyčistím pro sichr ten EGR, ať mám klid na duši. Na japonských stránkách jsem se dočetl, že když zlobí tento ventil, může to mít podobné symptomy... Od Valvoline jsem koupil přísadu na vyčištění palivového systému, takže to celé profárám a uvidíme, jak se to projeví. pokud se to bude srát dál, vezmu kamerku a prolezu ještě ty katy, pro sichr ještě sjedu na emise, co se tam ukáže.

další postřeh - dva dny po výměně zadního dílu se objevila stejná závada (jel jsem delší jízdu), tj. opět to začalo škubat a zdechlo to, po chvilce jsem to natočil a s rychlostí do 70 km/h jel dál. Po dvou minutách to začalo škubat, zdechlo zase. Po chvíli (20 sekund) jsem nastartoval a jel dál, ale snížil rychlost na 60 km/h a v pohodě dojel domů (cca 15 km). Pro úplný klid duše jsem dnes rozebral vedení EGR a zhrozil se, jak je to i u benzínu celé zanesené. Vzal jsem čistič určený na EGR a turba a celé to propláchnul a vyčistil, neskutečný hnus. Ventil byl podle předchozí diagnostiky v poho, neseknutý, dovřený. Smontoval jsem to a vyjel to prubnout na dálnici. Auto šlo alespoň pocitově lépe do otáček a maximálka se už přehoupla přes 140 km/h. Asi po pěti kilometrech to začalo opět škubat a zdechlo to. Tentokrát jsem to nastartoval asi až na počtvrté a s rychlostí 60 km/h dojel domů. Doma jsem zjistil, že jsem měl po tom extempore vynulované stanice a hodiny v rádiu, že by ještě někde zrada v elektrice? Prolezl jsem svazky všude možně a nikde pohledově žádná zrada.

Dnes jsem googlil na foru a tento problém už mělo několik majitelů Suzuki, dva na Jimnym, jeden na Lianě a jeden na Swiftu (alespoň co jsem dohledal), takže tohle asi bude někde zaznamenaná závada. Takže já fakt nevím, diag bez závad, EGR neseklý, zbývají ještě ty katy, a pokud ani to ne, tak potěš koště :)

takže hotovo - závada odstraněna. Ani výfuk, ani EGR, ale součástka, která není na diagnostice v případě jejího selhání rozpoznatelná. Jedná se elektro díl, který už tu vzpomínal HUDY, přesný název - snímač pozice klikové hřídele, OEM 33220-80G00, cena 2.770 Kč, co by originální díl SUZUKI. Po výměně již žádné kolísání otáček při zapnutí jakéhokoli spotřebiče v palubní síti, žádné škubání, prostě pohoda. Díky za "nakopnutí", jakým směrem se dát, je to k nezaplacení. Byl risk kupovat tak relativně drahý díl, navíc, když se na diagnostice neobjevila závada, ale stálo to za to.

2014-07-15 21:24:13

Jopeeeno , prosím Tě , vidím , že máš Jimyho docela prolezlýho. Byl bys tak laskavý a poradil mi kde je FGR ventil ? Popřípadě , kdyby jsi ho vyfotil ? Potřeboval bych na něj mrknout .Svítí mi kontrolka check engine , tak hledám čím by to mohlo být .

2015-04-10 20:42:55

HUDY:

Kurde, ctu to az ted. Zrejme uz to mas rozlouskle. Nicmene EGR je prisroubovan na zadni casti hlavy motoru - u steny karoserie, vede k nemu stribrna trubka od sani. Pri demontazi opatrne, at neposkodis tesneni, je tenke a musel bys kupovat ci vyrabet nove. At se dari.

Jopeeeno, 2013-05-26 14:04:07 napsal:

chlapi zdravím,

má na jimnym (M13A) problém, se kterým si nevíme rady, tak možná se tady někdo s tím setkal a nebo bude vědět, co by to mohlo dělat....

Po ujetí cca 10 km a více, nebo při jízdě na 70 km v hodině, začne jimny škubat, rozsvítí se kontrolka CHECK a imobilizér, auto následně chcípne. Vloni se to stalo jednou, v zimě letos tak dvakrát, letos od jara to dělá pořád. Po chípnutí motoru, po cca 10 sekundách znova nastartuju a auto jede bez potíží, ovšem po cca pěti minutách začne opět škubat, až chcípne a tak pořád dokola...... ˇvytáhl jsem tedy nádrž a vyčistil ji, dokonce jsem sehnal i nové čerpadlo, neboť ten filtr v jeho tělese neumím vyčistit (je to čerpadlo z vozu roku 2012), prohlédl jsem hadice, nejsou nikdy přiškrcené. vyměnil jsem svíčky za ty, co tam patří... vyjel jsem a auto po cca 10 km opět začalo škubat až chcíplo... opět jsem otočil klíček do 0, nechal tak, nastartoval a auto chvíli jelo normálně až domů, ale jel jsem s tím jak slimák - do 65 km/h... povolil jsem víčko nádrže (vím, že tím kdysi trápily felicie), nepomohlo to, auto prostě škube jak potvora a nikdo si s tím neví rady... zkouším co se dá, než to dát do Ovy, kde jsou údajně měniči .. nevíte někdo od čeho se odpíchnout??? Dík za každý postřeh.....

2015-05-15 09:41:07

jopeeeno: Zdravím,môj ocino má taký istý problém.Auto prestane ísť ,otvorí kapotu,počká 2 min. ,naštartuje a ide ďalej asi 3 minúty a auto znovu prestane ísť.Chcem vymeniť ten snímač, polohy vačkového hřídele a vyskúšať či to bude robiť aj naďalej.

Môžeš mi poradiť kde sa nachádza a či to vôbec budem vedieť vymeniť aj doma v dielni.Ďakujem.Peter

2015-05-15 10:02:05

Šuli

ten snimac najdes v miste na bloku motoru v tesne blizkosti u alternatoru. Takze povol altik, sundej remen, odtahni altik od bloku a mas k cidlu pristup. Neni to zadna fuska, do pul hodky s beznym naradim mas vymeneno.

2015-05-25 09:46:03

jopeeeno: Ďakujem ,idem ho skúsiť vymeniť

jopeeeno: V Suzuki mi doporučili vymeniť aj snímač polohy vačkového hriadeľa.Nemáš s tým skúsenosti?

2015-05-25 17:04:13

Šuli:

zkušenosti s tím nemám, zatím nebyl důvod se tím zabývat, jelikož se mi to na autě doposud nepokazilo. Začni nejprve s tím snímačem polohy kliky. Dosud byly tyto problémy přiřazovány právě právě tomuto snímači (snad mu nedělá dobře vyšší teplota oleje, způsobená přítomností čidla téměř u válců, než hornímu čidlu v hlavě). V autorizáku Ti budou vždy radit kompletní výměnu, to zkoušeli i u mě, ale nechtěl jsem tam nechat dalších cca 2.500 Kč. Takže google a metoda pokus - omyl, vyšla. Držím pěsti.


Odpovědět

1  2