Fórum - Téma


Jízda na náledí (smyk, ABS, ESP...)


Fórum SX4 I Jízda na náledí (smyk, ABS, ESP...)

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3

2016-01-30 18:08:13

Dobrý den všem,

jel jsem takhle minulý týden do Olomouce, nastavený jsem měl režim "auto" a dostal jsem smyk na náledí. Snažil jsem se ho srovnat jako už mnohokrát předtím (ovšem v jiném autě - Š110, Felicia, Octavia), ale jaksi se nezadařilo. Každý další "výkyv" byl větší než ten před tím, až se auto roztočilo a skončilo v příkopě. Chtěl jsem se zeptat na správnou strategii při jízdě, případně smyku na náledí při jízdě po rovině se Suzinkou (jaký zvolit režim pohonu náprav apod.). Že jsem měl jet pomaleji je mi jasné, takže spíše něco konstruktivního. Jinak oprava cca 70 000 Kč, údajně nová celá zadní náprava, přední nárazník s příslušenstvím, levý přední reflektor, maska ...

2016-01-30 18:30:29

slavav:

Režim připojování zadní nápravy "AUTO" není totéž co stabilizační program ESP, kterým model SX4 I není vybaven.

Pohon 4x4 AUTO sice utržení zadku oddálí, ale když už ty hodiny dostaneš, tak jsi možná v horší situaci, než s připojeným pouze předkem, který by tě z toho přetáčení možná vytáhl.

2016-01-30 18:44:34

Takže jestli jsem to dobře pochopil, při nebezpečí smyku je lepší jet pouze na předek. Já jsem tam měl to "auto" navolené trvale. Takto mně radil i jeden kolega, který jezdí se čtyřkolkou léta, říkal že jak ten zadek při prokluzu zabere, tak vlastně tomu smyku ještě přidá. Radil buď jenom předek, nebo 4x4 natvrdo, jenže on má nějaké Mitsubishi se všema těma uzávěrkama, takže tam je to zřejmě trochu jiné.

MilanT  
Milan
2016-01-30 19:05:10

slavav:

Ty jsi při tom smyku přidal plyn, protočila se ti na náledí přední kola a zabral zadek?

Já si vždycky myslel, že 4x4 mi pomůže na náledí do kopce. Jak dostanu hodiny, tak platí fyzika a žádný 4x4, ESP...mi nepomůže.

Ale nejsem tak zkušený řidič, abych mohl radit. Raději bych předvídal a smyku předcházel přizpůsobením rychlosti. Ale to není to pravé konstruktivní, co chceš číst.

2016-01-30 19:07:37

slavav:

S tímto typem pohonu na náledí buď jenom s předkem, nebo AUTO, ale se zvýšenou opatrností.

Bavíme se o běžné, rychlé jízdě. Tedy ne o situaci, kdy by ti v režimu 4x2 začal při vyjíždění stoupání předek prokluzovat. Na to je ten režim AUTO určen.

Režim 4x4 LOCK nelze pro běžnou jízdu doporučit vůbec. V případě tvého modelu je na zadek v tomto módu připojeno vždy nejméně 30 % trakce, která sice zvyšuje tah vozidla, ale snižuje jeho stabilitu tím, že se zadek přetlačuje s předkem.

Navíc použití 4x4 LOCK na mokré, nebo namrzlé dlažbě, je přímo zakázáno z důvodu možnosti poškození mezinápravové elmag spojky.

2016-01-30 19:26:54

MilanT:

Jel jsem po rovině, tedy nikoliv z kopce nebo do kopce do mírné levé zatáčky, při výjezdu ze zatáčky jsem dostal ten smyk. Nebzdil jsem, nepřidával jsem plyn, jestli jsem vyšlápl spojku to fakt nevím. Smyk jsem rovnal pouze volantem, tak jako vždycky před tím. Žádné z mých předcházející auto ESP ani nic podobného nemělo, pouze Oktávka měla ASR, což by při smyku nemělo hrát roli. Asi tam opravdu zahrála hlavní roli ta fyzika, když jsem vyjel z příkopu na pole a potom zpět na silnici, vystoupil jsem z auta, abych posbíral všechno co z něho opadalo, rozjely se mi nohy, byla to fakt sklínka

2016-01-30 19:34:15

Ještě bych dodal, že jsem to rovnal asi na 7x a teprve potom se to roztočilo. Nebylo to tak, že by mě odstředivá síla rovnou vynesla do příkopu. Každý ten následující "protismyk" byl ale větší než ten předcházející, takže místo aby se to rovnalo, tak ty výkyvy byly stále větší. Říkal jsem si, jestli jsem to s tím volantem nepřehnal (to řízení je trochu ostřejší než jsem byl zvyklý), ale fakt nevím. Akorát jsem z té reakce Suziny pěkně vyděšený. Proto se ptám, jestli tak nejsou nějaká specifika, která by příště pomohla.

2016-01-30 19:50:46

slavav:

Tvým nepřítelem se možná stalo řízení s velmi účinným elektrickým posilovačem, na který se při přetáčivém smyku musí s citem bez jakékoliv paniky.

2016-01-30 20:38:20

Díky všem, kteří se snažili poradit. Jenom bych chtěl ještě vědět, jestli ten režim "auto" mohl mít na tu situaci nějaký nepříznivý vliv a pokud ano, jaký. Pokud ne, tak to musel být ten citlivý volant. Jezdím se Suzinou už druhou zimu, ale toto byl první smyk. Jinak jezdím už něco přes 40 let, pár let i s náklaďákem. Dokonce jsem jezdil i u silnic se "solničkou", která má rozmetadlo až vzadu za autem a náledí by můj denní chleba, takže nějaký ten smyk jsem už zažil. Asi to bylo několik nepříznivých okolností najednou. Jel jsem poměrně rychle, byl to asi 0,5 km rovný úsek, pak mírná levá a zase kus rovina (od Mostkovic na Smržice, pro toho kdo to tam zná), ta silnice byla opravdu jako sklínka a zřejmě jsem reflexivně vytočil volant trochu víc, tak jak jsem byl zvyklý těch cca 38 let před tím.

MilanT  
Milan
2016-01-30 21:38:20

slavav: Tak jsi zkušený řidič a na náledí to umíš i v první linii se sypačem. Pak by tě nemělo překvapit, že "poměrně rychle" + náledí + výjezd ze zatáčky = ustřelí i tank na pásech.

I když někdo absolvuje školu smyků a já nevím co ještě, tak každý smyk je jiný a asi neexistuje univerzální recept na všechny okolnosti. Ty jsi vyrovnával 7 smyků a skončil jsi mimo silnici. A můžeš trénovat sebevíc a ten 8 smyk bude zase jiný, protože 100+1 okolností bude jiných (počínaje rychlostí přes rozložením nákladu a zatížením auta, manipulaci s volantem a pedály a konče příčným sklonem silnice).

Buď rád že jsi OK a že jsi škodu udělal jen sobě. Já před 2 lety dostal smyk na náledí na začátku zatáčky. Náledí jsem nečekal a tak jsem si před tou zatáčkou podřadil z 5 na 4, blbě jsem odhadl otáčky nebo rychle pustil spojku a už jsem šel. Dvojitý hodiny a auto omlácený ze všech stran o svodidla.

2016-01-30 22:13:56

slavav: Třeba si jen sundal nohu z plynu.

2016-01-31 14:08:32

plukovník: Všechny modely SX4 jsou vybavené ESP.

MilanT  
Milan

Moraquian, 2016-01-31 14:08:32 napsal:

plukovník: Všechny modely SX4 jsou vybavené ESP.

2016-01-31 15:03:05

moraquian:

Pokud sis připlatil, tak i to ESP bylo - http://www.simcar.cz/deta...4c135acceb082382d452.html

ESP bylo až od 2013 - http://www.simcar.cz/deta...bfe485bb090362242647.html

2016-01-31 15:38:36

Myslím, že Auto se na stavu věci moc neprojevilo (pokud jsi omylem nepřišlápl plyn).

SX4 i Vitara 2015 pro mne byly z počátku z pohledu řízení šok. Je to skutečně přeposilované, dělané na městské parkování. S Vitarou jsem taky chytil smyk, ale ta má ESP a už jsem zvyklý skutečně pomalu a lehce reagovat volantem (je to jak motokára), tj. rychle jsem to srovnal.

Prostě je to lehoučké auto, s relativně strmým a přeposilovaným převodem. Velká změna proti těžké GV s hydraulický posilovačem a nezávislým zavěšením všech kol.

OT:

Jinak tvá situace mi připomíná motorku (jel jsem fyzicky trochu rozhozený, rychle, nezvyklý na bagáž a PAv za sebou). Opakovanými korekcemi jsem stále zvyšoval rozkyv, až jsem v pravé zatáčce skončil za levou krajnicí). Já měl štěstí, štěrk jsem minul a očima jsem se udržel té čáry - přestal jsem korigovat a lehnul jsem si náklonu hezky pomalu).

2016-01-31 16:40:44

milant:

S ohledem na to, co má Moraguian v profilu za auto a k tomu, co tvrdí, tak si zřejmě plete pojmy jako ESP a ABS.

2016-01-31 18:19:36

Já si Sexinu jel ve sněhu vyzkoušet hned potom, co nasněžilo na parkoviště. Pokud se při zatáčení se zapnutým AUTO režimem přidá plyn, tak to jde do přetáčivého smyku. Není úplně aesy to vybrat. Pak jsem si zkusil dupnout na brzdu z kopce po zasněžených a namrzlých dlažebních kostkách. Brzdil jsem brzdil a auto jelo a jelo a nezastavovalo... Pak už si dá člověk po zbytek zimy bacha, aby nedělal blbosti :D

2016-01-31 19:24:59

radim2:

"...Brzdil jsem brzdil a auto jelo a jelo a nezastavovalo..."

...a to je přesně ten stav, ke kterému dříve u vozidel bez ABS nedocházelo, protože ubrzdit rozjeté vozidlo před překážkou, třeba i řízeným smykem, bylo snazší.

Jsem přesvědčen, že v extrémních podmínkách si rozbilo hubu více lidí s ABS než bez něho.

2016-01-31 20:30:49

Zdravim vsetkych.

Som novy na tomto fore ale s ESP+ABS a so smykom na lade uz mam skusenosti.

4x4 a hlavne v rezime auto nema nejaky vplyv na stabilitu auta, samozrejme dokym nepridavate na smyklavom povrchu.

Kazda SX4 v najvyssej vybave GS a neskor (tusim od 2010) boli vybavene ESP standardne.

Smyk na lade som dostal v zakrute ked som objehal auto a neuvedomoval som si ze pada mrznuci dast.

Jedine co treba vtedy spravit je nemenit smer jazdy a drzat volant pevne v rukach, ESP sa postara o to, ze vam dobrzdi kolesa (jednotlivo kazde ako treba) tak aby ste ostali v tom smere ako chcete ist (smer volantu). Je jasne ze ked budete tocit volantom zlava doprava a opacne, ze ESP elektronika nebude vediet kam vlastne chcete ist a moze sa stat, ze sa auto nekontrolovatelne rozhadze a skoncite zbytocne mimo cesty. A k vyjadreniu o ABS, ano horsie to brzi, kedze pri preklze na lade to vlastne nebrzdi ale zakladna vyhoda je ta, ze odkazete auto stale ovladat a nejdete do neriadeneho smyku (viackrat som dakoval ze ABS mam). Cize nie neubrzdite pred prekazkou s ABS ale dokazete sa jej vyhnut a zaroven auto spomalovat.

2016-01-31 20:39:04

plukovník: nee, nepletu si ABS s ESP sorry za mystifikaci, sám čumím, že mám "příplatkovou variantu". Sám jsem pocítil ESP zatím tak 5x (bláto, ne sníh) a vždy to mírně pomohlo nasměrovat auto žádaným směrem. Letošní zima bohužel opět zřejmě nebude taková, aby člověk mohl dát esp off a řádně se rozdivočil...

2016-01-31 21:27:03

moraquian:

To máš tedy nějakou zvláštní variantu.

Nevím kolikátý jsi majitel, ale SX4 z Maďarska až do r.v. 2009 neměla ESP ani v nejvyšších výbavách.

Teprve od 7.2010 ve vyšší výbavě a od r.v. 2013 ve všech verzích jako povinnou výbavu.

Skoro bych řekl, že tvůj model 2007 není v původním provedení, ale že u něho jako bouraného byly provedeny nějaké úpravy, nebo se jedná o dovoz ojetiny ze zahraničí původně určené pro jiný trh.


Odpovědět

1  2  3