Fórum - Téma


Klimatizace swift 98


Fórum Swift IV Klimatizace swift 98

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2

2011-05-02 16:28:21

Ahoj,

je nějaká šance dodatečně dostat do swifta 1998 klimu ? Dělaly se vůbec nějaké s klimatizací ?

Dík za případné tipy

Karel.

2011-05-02 16:37:25

pokud máš hodně peněz, ale když vidim rok výroby, tak si lepší otevři okna

2011-05-02 19:16:21

a víš o něčem nebo nevíš ?

2011-05-02 19:33:02

přijde mi to jako nesmysl montovat to na 98

2011-05-02 19:38:05

si připrav 40 tisíc a budeš to mít

2011-05-02 19:43:55

a víš o něčem nebo jen tak tlacháš ?

2011-05-02 19:44:55

mluvim o origo

2011-05-02 19:47:08

to mě právě zajímá. Dělaly se vůbec tyhle swifty s klimatizací ? Já jsem totiž nikde nenašel ani zmínku o tom že by některý z těšchto ročníků měl klimatizaci. Nacpat tam klimatizaci z něčehi jinéhoi mi nepřijde jko uplně dobrej nápad :)

2011-05-02 20:41:16

tak swifty do 2004 jsou furt to samy, takze klima by tam pasovala ze starsi generace... jen ji nekde sehnat

Hill  
Jaroslav
2011-05-03 21:28:22

Dělal se - kdybys o Swiftech tady četl, tak zrovna kvůli jednomu litrovému 1998 s klimatizací jsem sháněl radu od někoho, kdo by mohl vědět, proč s klimou drží volnoběh a bez ní houpe.

Zatím se řešení našlo (příčinou byl blbě zavařený výfuk těsně před druhou lambdasondou, což se mi nechtělo věřit, ale po zavaření zbylé dírky se volnoběh uklidnil).

V každém případě to svědčí o tom, že Swifty s klimou se dělaly - podle uživatelského manuálu Swifta z roku 1992 byla už dlouho klimatizace volitelnou výbavou.

2011-05-04 09:25:13

Super :) tak to je šance že se někde naskytne nějaká starší. I když namontovat to asi bude peklo, každopádně dík za info. Aspoň vím že to má cenu se po ní sem tam pohlédnout. :)

2011-05-05 20:09:53

ja ji domontovavala, ale uz tam kdysy byla(GTI S KLIMOU - TO BYLO NORMALNI??) r.v. 1995.

KATO A TO MYSLIS, ŽE MY CO MAME STARSI KRAPY SE MUSIME SMAZIT?? kuš

2011-05-05 21:29:51

No já se vždy bavim o nových dílech, tak mi Jani promiň

2011-05-06 11:26:03

už jsem dokonce našel i človíčka na annonci který má chladič a kompresor ale říkla že nemá trubky takže by to asi namontovat nešlo, tak hledám dál .. :)

2011-05-06 12:49:08

tak trubičky naohyba nekdo v servise(kde delaj brzdový hadice a benzinovy) staci mit treba foto kudy a jak vedou, hm?Kompresor sem kupovala takya remen, jenže mi o5 klima nechladi, de jen 18 st coz je malo ze?(octavila chladila okolo 10 st)

2011-05-06 17:51:46

Dneska jsem jel odpoledne z Prahy po D1 a vyměnil bych pravou nohu za 18 stupnu v aute :D

Hill  
Jaroslav
2014-06-13 17:57:48

cublicek napsala:

Ahoj suzukáři zeptám se tady, při těch vedrech v suzučku, se mi potí i trenky a proto se ptám montoval někdo dodatečně klimu do auta (mám swiště 2001) je to reálné? jak po finanční stránce tak po stránce montáže? Je mi jasné že nová je drahá ale třeba ze staršího? Díky

(přesunuto z jiného vlákna)

Na to odpovídám: pokud by někdo rušil Swifta do 2002 nebo Subaru Justy s funkční klimou a nechtěl za to moc, pak by se možná ta štrapáce s tím mohla i vyplatit. Dodatečná montáž z nových náhradních dílů, to je nepříjemně drahá pecka a časově to obvykle vyjde tak, že je po hicech, než se to dodělá.

EDIT:

V Polsku vyšel v magazínu Elektroda článek o klimatizaci udělané z polovodičových Peltièrových článků, podobných těm, co se dávají do autochladniček, celý obvod napájený z přidaného alternátoru 120A (to by ve Swiftu šlo), ale podle diskuse to jednak přišlo nejméně stejně draho jako dodatečně montovaná klasická klima, protože i článků QuickCool 72W je třeba nejméně 15 kousků. Ty samy o sobě přijdou dnes na téměř 20 tisíc, přičemž jejichž účinnost přes veškerou snahu stále není nijak oslnivá, hlavně kvůli tomu, že pro obě strany článku jsou třeba hodně jemně žebrované radiátory. Ty ale musí mít dostatečnou teplosměnnou plochu na styku se vzduchem, protože je potřeba vnější radiátor udržet na co nejnižší teplotě, článek umí největší rozdíl teplot do nějakých 70°C, což znamená, že na něm venku nemůže být víc, než asi 75°C, jinak na druhé straně neuchladí vůbec nic. Mimoto se kontroluje povrchová teplota horké strany článku (maximálně 150°C, vyjímečně o málo víc, jinak se z polovodiče stane celovodič) a řídí se podle ní proud skrz články.

Zkrátka jsme tam, kde jsme byli, a nejspíš ještě kus zpět. Klasická kompresorová klimatizace je prostě stále ještě účinnější, jinak jsem ty Peltièry měl už ve starém Swiftu.

2014-06-15 16:15:33

hill:

Jak jsi měl konstrukčně vyřešeno chlazení těch Peltiérů u klimatizace v tom tvém starém Swiftu?

To mně jako strojaře a elektrotechnika docela zaujalo.

Hill  
Jaroslav
2014-06-15 18:03:55

Plukovník: já jsem to neřešil, však píšu, že se to řešilo na polském fóru elektroda.pl někdy loni, nebo snad už předloni. Zkusil jsem spočítat plochu povrchu obou radiátorů jak na chladné, tak na teplé straně, články na masivním hliníkovém základu chladiče s teplovodivou pastou Rth do 0,1 K/W. Plocha pro průtok vzduchu rychlostí 2-3 m/s a délku žeber 120 mm vyšla u jednoho článku 72 W s maximálním rozdílem teplot 70°C nějakých 12-15 m2 na studené a 15-18 m2 na horké, aby to fungovalo ještě na silnici rozpálené přes 40°C. S teplotou studené strany jsem počítal 0-5°C v ustáleném stavu, aby ten vzduch vůbec nějak uchladily (doufám, že jsem neudělal někde chybu v desetinné čárce, jako Pepek Námořník u železa ve špenátu).

Pro dostatečný chladicí výkon by bylo lepší vodní chlazení horké strany: jednak ji udrží pod 100°C, ale hlavně - na horké straně článků jsou jen malé výměníky, které tolik nepřekáží a není třeba vymýšlet, jak je ofukovat, protože to zvládne normální chladič se saharou umístěný na místě pro něj určeném už z výroby, připojený hadičkami. Jen je navíc třeba čerpadlo chladicí kapaliny, ale i to může být elektrické, stejně je potřeba přidat alternátor kolem 1,5 kW výstupního výkonu, aby uživil 15-20 článků, jinak ten chladicí výkon na klasickou kompresorovou klimu nedosáhne. Ona účinnost těch Peltièrových článků pořád ještě není nijak oslnivá.

I tak mi vyšlo monstrum, u kterého jsem nepřišel na to, jak ta žebra na odběr tepla umístit do vzduchového kanálu větrání, leda jich dát několik za sebou a hlídat horkou stranu každého článku samostatně, pro trubky výparníku se to daleko snadněji tvarově řeší, teplosměnné plochy mají nějakých 5 mm od sebe a ohnout nejdou.... konečně ti Poláci to taky nedořešili - diskuse najednou skončila a dál nic. Dnes ji už asi nenajdu, ale možná rok do ní nikdo nepřispěl.

Ještě mě napadlo zkusit převod tepla pomocí kapilárních trubic, jako se používají na procesory v počítačích, ale ty odvádějí výkony tak do 100W. O ceně za odvod 1,5 kW radši nemluvit.

Nakonec vychází jako nejlevnější řešení nepříliš ojetý Swift s už namontovanou normální klimatizací.

Koupil jsem nového.

2014-06-15 18:45:22

Tak tím se to vysvětlilo.

V tvém případě šlo pouze o úvahu, která kdyby ukázala reálný základ, tak by "jsi to už měl ve svém starém Sviftu" . Špatně jsem to pochopil, myslel jsem, že jsi s tím opravdu experimentoval. Podobně jako jeden můj známý, který kdysi zkoušel předělat brzdy u své Š MB 1000, na konstrukci jakou měl německý tank Tygr, které byly také velice progresivní.

Jinak myslím, že ty poláci ve svých očekáváních a předpokladech na tom byli podobně, jako ten Pepek námořník s tím "anabolickým" špenátem.


Odpovědět

1  2