Fórum - Téma


kolísání volnoběhu


Fórum Swift IV kolísání volnoběhu

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

2001 Swift IV GL 1.0

126 diskuzí

Výkon motoru 39 kW (53 PS) . Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 993 ccm (61 cui), 3-válec, Řadový, 6-ventil, G10A.

Super malý,ale prostorný stroj,krásná spotřeba.


1  2  3  4

2014-05-20 16:30:10

Mám problém s volnoběhem.Po nastartování studeného motoru jsou vyšší volnoběžné otáčky,to je celkem jasné.Ale můj problém nastane,když se motor ohřeje.Otáčky skáčou plynule mezi 1000 až 2500 otáček a pravidelně.Relé,které je u plynové klapky vysouvá ten čep,který reguluje volnoběžné otáčky a stále přidává.Tuším,že je chyba někde v elektrice,jelikož to začalo zlobit po sobotním velkém dešti,kdy jsme byli autem pryč a já v jeden čas dolíval vodu do ostřikovače a kapota zůstala docela dlouho otevřená na dešti.Vytáhl jsem všechny konektory a vysušil je,ale problém zůstal.Kontrolka závady motoru nesvítí,ani neproblikla,nemám se čeho chytiti.Nevíte někdo co s tím.Je to motor 1,0 39 kw r.v. 2001 .Jezdím na benzín i když ethanol jsem taky loni zkusil,ale jen dvě nádrže 1:1 s benzínem a celou dobu to nedělalo.Hledám chybu všude,kde by mohla být,ale nenacházím.

2014-06-03 16:32:47

Tak problém setrvává,vše jsem vyčistil,vyndal jsem krokový motorek,který přidává sám plyn,to je to jediné čeho jsem tímto docílil.Studené auto má minimální volnoběh,ale po ujetí asi 2 km je to dobré,když se motor ohřeje,stejně ty otáčky lehce kolísají,ale díky tomu,že tam není ten krokový motorek není to tak hrozné,zhruba o 200 otáček.Je mi jasné,že toto není řešení,jen to bylo nouzové opatření,abych mohl jezdit do práce,ale potřebuji to dát dohromady,ale nevím si s tím rady,Suzuki moc neznám,na Francouzi jsem hned věděl kam sáhnout,ale tady jsem mimo.Prosím pomoc.

Hill  
Jaroslav
2014-06-03 17:46:20

máří: obávám se, že to s deštěm nesouvisí. Zkontroluj těsnost výfuku zejména mezi přední a zadní lambdasondou. A pochopitelně, konektory lambdasond, i když těm nějaká ta voda neublíží.

Jo, a ten motorek není krokový...

2014-06-03 22:08:38

Ale já tam mám jen jednu lambdu a výfuk jsem nedávno ,což je asi 2 týdny vařil,byl prasklý asi 30 cm za katalyzátorem.Dokonce jsem hledal i EGR ventil a nenašel.Mám motor 993 ccm a výkon 39kw rok 2001.

Jo a konektor k lambdě jsem měl také rozdělaný a nastříkal jsem do něj kontaktol,vyčistil vzduchem a znovu zapojil.Když tak nad tím přemýšlím,udělal mi to Swišť už někdy v zimě,stál jsem na kraji silnice a blikal výstražnými světly a začali kolísat otáčky,ale od té doby to nedělalo,až teď.Zítra znovu zkouknu výfuk,tedy pozítří,jelikož zítra přijedu domů zase až za tmy.

Tak o víkendu jsem vyndal celý výfuk.Jsou tam opravdu dvě lambdy.Nikde ani náznak netěsnosti,jen byl očouzený ten kroužek co je jako těsnění mezi katalyzátorem a prvním dílem výfuku,Protože jsem jej doma měl nový z jiného auta,vyměnil jsem jej,ale je to pořád stejné.Otáčky na volnoběh u studeného motoru jsou zvýšené,to chápu,po chvíli začnou padat dolů na normální hodnotu,při jakémkoliv pohybu auta i třeba bez kvaltu z kopce,jdou volnoběžné otáčky nad 1500,ale jakmile má teploměr teploty vody víc jak čtvrtinu teploty,začnou lítat otáčky 1200 až 2500.Myslel jsem,že by to mohlo dělat teplotní čidlo,ale nejdříve bych potřeboval radu,jak to zjistím bez připojení na diagnostiku.A po té,jestli toto teplotní čidlo nemá někdo alespoň na půjčení,kvůli vyloučení chyby.Díky.

Tak všude sháním to teplotní čidlo,ale bohužel je to nesehnatelná položka.Všude mají čidlo teploty motoru s připojením na jeden kabel,některé pokročili a mají čidlo dvoupinové,ale já mám asi nějakého exota,jelikož mám čidlo,které je třípinové,nevíte kde jej sehnat?

Mám další poznatek,ale koukám,že si tu píšu sám se sebou,takže pro ostatní,kteří budou řešit podobný problém.Zítra jdu na diagnostiku,ale předem bylo vyloučeno,že by kolísání volnoběhu dělali třeba lambdy.Je špatné buď teplotní čidlo na motoru,nebo v airboxu teplotní čidlo nasávání vzduchu.Jenže nastal problém se sehnáním teplotního čidla v ČR.Pokud to bude čidlo teploty vody,je třípinové a jediní kdo ho mají je přímo Suzuki, ale cena 1989 kč se mi zdá přemrštěná.Sháním jej tedy všude možně a pak sem napíšu výsledek,kde se sehnalo.Jinak označení je Denso 13650-50F01 .Používá se údajně do některého Nissana,ale nenašel jsem jej ani tam,do kterého.Zítra budu moudřejší.

MilanT  
Milan
2014-06-29 16:38:05

Tohle čidlo jedině tak z Číny - http://www.alibaba.com/pr...or-suzuki_1690598418.html

Hill  
Jaroslav
2014-06-29 17:54:31

máří: ještě, kdyby se našel někdo, kdo změří odpor obou (samozřejmě dobrých) čidel při třech čtyřech různých teplotách, například 0°C, 20-25°C, 50°C a 85°C, uvnitř tohoto rozsahu má dvoudrátové čidlo nějaký vliv na řízení motoru, nad 85°C a pod asi -5°C už ne. Jsou tam obyčejné termistory (jejich odpor s teplotou klesá), takže by se případně daly vypreparovat a nahradit jinými. Když je změřím na Swiftu 1996, nemusí to být k ničemu, jestli je u pozdějších ročníků použité čidlo s jiným odporem při 25°C a 50°C a řídicí jednotka s tím počítá.

Jinak drát světlezelený s černým je kostřený u řídicí jednotky, jako stejně značený drát od jiných čidel, co si na ně řídicí jednotka sahá. Šedobílý (nebo modrobílý, podle ročníku) vede k řídicí jednotce motoru a ta podle naměřeného odporu řídí režim vstřikování. Proud je tam celkem nepatrný, proto se toto čidlo kostří až u řídicí jednotky, aby se do měřeného proudu dostalo co nejméně rušení vzniklého na odporu mezi kostrou řídicí jednotky a blokem motoru.

Naproti tomu druhý termistor má vyvedený jen jeden drát, a to žlutobílý, ten vede přímo k teploměru a ten jen ukazuje. Tam nějaká chyba rozdílem napětí kostry nevadí, tak je ukostřený přímo tělesem čidla na blok motoru.

2014-06-29 18:14:01

Hille,podle toho co jsi mi popsal sice moc moudrý nejsem,ale možná to vysvětluje,proč mi ta černá krabička u vstřikovací jednotky,která mi právě sama přidává plyn,co tedy není krokový motorek,ale NĚCO?Přidává plyn,když se motor podle teploměru ohřeje už v první třetině teplotního rozsahu teploměru.Vím,že mi to udělalo jednou v zimě,když bylo asi -12,tak mi auto samo přidávalo plyn při stání u závor,ale od té doby už nikdy a nyní se to vrátilo.Je to nepříjemné právě proto,že musím s autem nyní v červenci na ME a STK a takhle zlobí volnoběh,s tím mi emise nepůjdou změřit.

Hill  
Jaroslav
2014-06-30 07:45:02

máří: je tam obyčejný stejnosměrný motorek s převodem vysouvajícím doraz šperrklapky a musí se stejně lehce točit na obě strany. Časem se stává, že hladce jde jen do přidání plynu, ale zpět se mu nechce. Proč, to nevím. Začíná to tím, že přidává volnoběh moc, i když už by měl ubrat, pak se konečně "utrhne" a ubere, ale zase o moc. Napřed nepravidelně, pak se doba do ubrání prodlužuje.

Ale to přece musíš vidět, jestli ti po ubrání plynu zůstává vůle mezi segmentem lanka plynu a dorazem: jestli tam vůle je, když je volnoběh vysoký, znamená to, že ti drhne klapka, a stačí ji rozebrat, vyčistit a rozhýbat.

Jestli sedí segment natvrdo, znamená to, že klapka pravděpodobně nedrhne, ale doraz se z nějakého důvodu nevrací a musí se krok po kroku zjistit, kde v tom řetězci je chyba. Zatím jsem se setkal jen s jedním případem, který na asi půl roku vyřešilo rozebrání, vyčištění a promazání jednotky dorazu. Pak se stejně musela sehnat jiná jednotka, protože zkoušet náhradu samotného motorku jsme si, vzhledem k tomu, že neznáme jeho parametry, netroufli. Na pohled vypadá jako obyčejný modelářský mabušák...

2014-06-30 19:22:54

Hille Musím uznat,že máš Suzuku opravdu zmáklou.Dneska jsem sehnal nedaleko prahy na vrakovišti teplotní čidlo.Doma jsem jej namontoval a čekal jsem co se bude dít až se motor ohřeje a světe div se,problém zůstal.Motor se ohřeje do první třetiny rozsahu teploměru a ten motorek mi zase přidá plyn.Zkusil jsem jej vyndat a nechat zapojený a cvaká v něm jelikož vysune úplně na plno.Rozdělal jsem jej a vše chodí krásně na volno.I tak jsem jej celý promazal,složil a namontoval zpět,výsledek je takový,že to dělá stále to samé,jen ten rozsah otáček se snížil.Volnoběh lítá mezi 1000 a 1300( zhruba) a je to tak 1 sec. vyšší otáčky a 2 sec. normální otáčky. nevím si s tím rady a diagnostika prý nic špatného nevidí .

Hill  
Jaroslav
2014-06-30 22:33:22

máří: vyndej ten motorek s dorazem a připoj na něj plochou baterku (nebo jiný zdroj napětí do 5V). Napřed zkus, jestli vysouvá, pak otoč polaritu, jestli to taky umí zpět stejně plynule.

Když je motorek vyndaný, pochopitelně bude cvakat, protože ve skutečnosti plyn nepřidal, proto mu řídící jednotka neřekla, aby zastavil a vrátil se.

Jo, a ještě jsem zapomněl: když nestojíš na pedálu plynu, musí být lanko plynu mezi bowdenem a segmentem možné prstem prohnout aspoň o 3 mm, aniž by se segment hnul. Zkontroluj to. Když je lanko moc napnuté, na nižší otáčky se nedostaneš.

A ty hadičky musí být opravdu všechny v pořádku (navenek těsné, ale vnitřek průchodný) a filtr musí těsnit na sacím hrdle, jinak se snažíš zbytečně.

2014-07-01 21:57:25

Ahojte... podobný problém jsem měl i já u svého prdítka (rv.99, 1,3 8V) sice mi ty otáčky na volnoběh nelítaly tolik (v mém případě od 800 do nějakých 1200). Problém byl v kablíku od rozdělovače a jeho zoxidovaném kontaktu na svíčce u prvního válce. Problém odstraněn koupí nových svíček (denso iridium power) a provizorním vyčištěním onoho kontaktu (čekám na nové kabely). Teď volnoběh drží na 900 a ani se nehne . Nevím jestli to nějak pomůže ale u mě to zabralo :)

Hill  
Jaroslav
2014-07-01 22:56:41

katooo: předpokládám, ža Máří má zapalování v pořádku, to jsme (tuším právě s ním) řešili letos zjara. Samozřejmě, po někakých kilometrech zvětšený odpor zapalovacích kabelů (nebo i jen jednoho), vypálené zuby v kontaktech rozdělovače a zmenšený palec, jedna dvě horší svíčky... ale pořád mám dojem, že tohle už Máří kontroloval.

2014-07-02 00:09:35

Dneska jsem vyčistil klapku ,vše znovu prolezl a koukal jsem jak je vyrobena vstřikovací jednotka.Po nastartování mi opět po ohřátí motoru začali otáčky lítat.Tím,že jsem viděl jak zhruba funguje tato jednotka,našel na pravé straně jednotky po směru jízdy nějaký snímač,dle mne snímač polohy škrtící klapky,který se dá mírným pootočením seřídit,jsem jej lehce pootočil a nejdříve začali otáčky lítat ještě víc,ale po zhruba 5 sec, se ustálili a zůstali na asi 1100.Po té jsem sundal krytku z dorazu na škrtící klapku a snížil volnoběh na 900 při zahřátém motoru a vše vypadá v pořádku.Takže když náhodou to bude znovu zlobit dám sem zprávu.Je to zvláštní řešení,nikdy jsem se s tím takto nesetkal,ale povedlo se.

2014-08-31 22:13:26

Tak jsem tu opět,protože se problém vyřešit povedlo jen zčásti.Na vstřikovací jednotce je z pravé strany po směru jízdy Tzv snímač polohy škrtící klapky.celý problém kolísání volnoběhu je právě tímto snímačem.Podle vyjádření kamaráda z autoservisu je toto stejný problém u všech aut podobného data výroba,Škodovku nevyjímaje.Tento snímač byl posléze nahrazen váhou vzduchu.Takže nyní sháním tento snímač a není k nalezení,dokonce ani na vrakovišti jsem jej nesehnal.Nevíte o něm někdo? Díky Máří

Hill  
Jaroslav
2014-09-02 08:08:20

máří: obávám se, že samotná váha vzduchu nic neřeší. Jednak bys musel použít řídicí jednotku pro GTi, ta pro váhu vzduchu má vstup, jednotka tvého Swifta si neumí váhu vzduchu přečíst.

Mimoto i GTi potřebuje ten potenciometr hlásící polohu šperrklapky, řídící jednotka ji potřebuje znát tak jako tak.

Jinak zkus kontaktovat hradeckou Prachárnu, prý tam potenciometr dokážou objednat. Ale to by měli umět i v Kelly a jinde.

(Zdravím z promáčené Dalmácie)

2014-09-05 21:26:51

Asi jsi mne špatně pochopil.Já nechci měnit Potenciometr za váhu vzduchu.Jen jsem psal,že výrobci automobilů zjistili,že právě ten potenciometr je poruchový a hůře měnitelný a proto se rozhodli jej nahradit váhou vzduchu.

Hill  
Jaroslav
2014-09-06 08:02:21

máří: váha vzduchu sama o sobě není samospasitelná, především nemůže z podstaty funkce motoru ten potenciometr nahradit.

Polohu klapky i rychlost její změny (dupnutí na plyn) potřebuje jednotka stejně znát, minimálně kvůli akceleraci, na to váha vzduchu nedokáže dost rychle reagovat. Řídicí jednotka to musí vědět dřív, než motor začne nabírat otáčky a nasávat víc (pak to řízení převezme váha vzduchu). Rozjíždělo by se to jak s pár metráky na vleku, spíše ještě pomaleji, čili k tomu ten potenciometr je stále nejjednodušší řešení. Samozřejmě, jde o mechanickou součástku, kde se něco šoupe po něčem, navíc z dráhy do běžce teče sice nepatrný, ale přece nějaký, stejnosměrný proud, což je nejčastější a hlavní původce chrastění třeba v zesilovačích. V nich samozřejmě stejnosměrná složka proudu oddělit jde (ale výrobce by to stálo asi o dvě koruny víc a vydrželo by to ještě dlouho po záruce, což je dnes nežádoucí), v autě by to nakonec také šlo, oscilátorek - potenciometr - detektor, pracovalo by to s čistě střídavým napětím a jeden potenciometr by přežil tři auta, ale, jestli takhle vydrží půl milionu km, je zbytečné tam dávat něco navíc.

2014-12-17 23:10:21

Zdar chlapi,objevil se mi taky nachlup stejný problém,vyřešili jste to nakonec nějak,čím to tedy bylo nebo co pomohlo??

2014-12-18 21:50:16

No bylo to právě tím potenciometrem naproti ovládání plynu.Vyměnil jsem jej a je klid.

2014-12-18 23:33:51

Ok,díky moc,mrku na něj.Brals ho z jiného auta,nový nebo jsi ho vyčistil?

Jo a ještě zásadní věc,dělalo ti to na volnoběh i na místě,jak jsi s autem stál nebo to lítalo jen,když se auto pohybovalo??Mě to lítá jen,když se auto pohybuje,když stojí na místě je vše ok


Odpovědět

1  2  3  4