Fórum - Téma


Kontrolka motoru


Fórum Ignis Kontrolka motoru

Informace o modelu: Suzuki Ignis


1  2

2015-04-07 08:38:58

Ahoj, koupil jsem si Ignis 1.5 Sport (v techničáku 80 kw, ale měl by mít 85 kw ne?). Když sem to kupoval rozsvítila se kontrolka motoru, tak jsme to napíchli na diagnostiku a ukázalo to chybu čidlo obvodu řízení škrtící klapky (nebo něco takového), může to být jen znečištěnou škrtící klapkou, nebo to bude i něco horšího. Když jedu po městě 50 km/h a držím to na 4ku ty 2000 ot/min tak mi to dost pocukává.

2015-06-15 12:40:43

Tak jsem to měl v servise a říkal, žeje to opravdu to čidlo na klapce. Nicméně na netu o něm nemůžu nic najít, nevim zda se dá někde objednat, on zkouší co může, ale zatím nic. Předpokládám že to vypadá nějak takto?

2015-06-27 09:22:41

Tak objednat se dá, ale v Suzuki a stojí 6800 Kč, tak to nevim jestli má cenu. Neví někdo o obchodě kde by to bylo levnější?

Hill  
Jaroslav
2015-06-27 09:56:01

kunik: a máš prověřené, že není jen někde cestou upadlý drát nebo zkrat?

Zkus napsat nebo zavolat http://www.autojapan.cz/23/kontakt/ , rozebírají tam Japonce a mají toho dost skladem (nedávno jsme tam koupili za 5000 kompletní ustrojený málo jetý motor do Swifta i se sáním, vstřikem, solenoidy a čidly, jen rozvoďák jsme preventivně měnili), takže tu nějaká šance sehnat snímač za rozumný peníz je.

Jinak si můžeš na 1,5 Ignise objednat kompletní škrticí klapku i se snímačem tady: http://bazar.automedik.cz...MD7867130435/suzuki/ignis - a za úplně jinou cenu.

2015-06-27 10:12:14

hill: Prověřené to nemám, ale to by ta klapka asi vůbec nefungovala ne? On udělal asi jen doagnostiku

Hill  
Jaroslav
2015-06-27 10:27:09

A proč by nefungovala? Ta diagnostika jen hlásí, že dostává nesmyslnou nebo nesrozumitelnou informaci o poloze klapky. Třeba správně nespíná kontakt volnoběžné polohy, má přechodový odpor a řídidí jednotka se nemůže rozhodnout, jestli má řídit do tahu nebo držet volnoběh. Jinak diagnostika musí oznámit, jestli jde o potenciometr (trvale nula na výstupu, to znamená odpojené napájení, odpojený běžec nebo zkrat na běžci, v nejhorším případě v důsledku zkratu vodiče od běžce na kostru přepálená dráha potenciometru - to se může stát při hodně sešlápnutém plynu: tato chyba má jeden kód; druhý kód je opačný projev poruchy - odpojená kostra potenciometru, přerušený "dolní" konec dráhy, prostě na běžci je trvale plus a nemění se), třetí kód musí znamenat, že spínač volnoběhu nespíná, ani když šlápneš na plyn, čtvrtý znamená, že zůstává sepnutý i při klapce v klidové poloze.

Tato poslední závada se objevuje i při zanešeném sacím hrdle, kdy klapka zůstává nedovřená viset na úsadách, takže kontakt nerozepne, i když je snímač v pořádku a dobře seřízený.

Cukání na 2000 otáčkách asi přímo na svědomí mít nebude, ale může to souviset s tím, že jednotka má zaznamenanou chybu snímače klapky a přestane si ho všímat, jen řídí motor podle lambdy a váhy vzduchu.

Čili, než budeš investovat do nového snímače, chce to měřit, jestli napětí na výstupu potenciometru skutečně plynule roste se sešlápnutím plynu (v Ignisu je to od asi 0,5 V do napájecího napětí snímače), jestli "cestou" někde nevypadne na nulu, jestli se po puštění pedálu zase vrací zpět, jestli v klidu při zavřené klapce je rozpojený kontakt volnoběhu atd...

2015-06-27 10:34:58

hill: No tak to zkusím překecat nějakého elektrikáře, ale nevim či to zmáknem

Hill  
Jaroslav
2015-06-27 11:50:14

kunik: jestli máš tříkolíkový konektor, jde o normální potenciometr s lineárním průběhem. Na konce dráhy se připojí napětí 5-6V a při otáčení proti tahu pružiny se na třetím vývodu (bežci) proti mínusu musí plynule měnit napětí.

Jestli máš čtyřvývodový, tak na tom čtvrtém vývodu je spínač na kostru, který v klidové poloze musí být vypnutý, při vytáčení z klidové polohy musí sepnout a držet po celý zbytek dráhy sepnutý.

Vývod na kostru zjistíš snadno - vede k němu černý drát nebo světle zelený s černým proužkem, možná máš už i jiné barvy, o nichž nevím, ale černý proužek tam je vždy.

Napájení "živého" konce dráhy bývá v jedné barvě bez proužku a běžec (informace o poloze) má na drátu obvykle bílý proužek.

2015-06-27 13:35:45

hill: Díky moc za rady, konečně mě aspoň někdo něco napsal . Zkusím na to mrknout asi zitra nebo v pondělí. A předpokládám, že to mám měřit pouze při zapnutém klíčku.

Hill  
Jaroslav
2015-06-27 22:53:38

kunik: jestli budeš měřit přímo na namontovaném potenciometru, tak bys bez zapnutého klíčku nic nenaměřil.

Pomocí ohmmetru samozřejmě můžeš proměřit snímač i vymontovaný, změna odporu řekne prakticky totéž.

2015-06-30 11:40:28

hill: Tak jsme přeměřili ten odpor, mám tříkolíkový konektor. Měřili jsme na prostředním a pravém kde byl odpor 4,4 Ohmu a klesl na 1,1 Ohmu. Potom jsme měřili na prostřením a levém a odpor stoupal z 0,9 Ohmu na 4,2 Ohmu. Takže senzor funguje a problém bude někde v kabeláži?

Hill  
Jaroslav
2015-06-30 12:08:55

kunik: ano, buď v kabelech, nebo to mohl dělat jen špatný kontakt v konektorech (jak u potenciometru, tak u řídicí jednotky). může to dělat nedovírající nebo drhnoucí klapka.

2015-06-30 12:11:33

hill: Do klapky sem se díval, vypadala v pohodě akorát na stěnách byly černé skvrny ale nešlo to techničákem dole, bylo to jak vrstva barvy, top tam asi nemá byt že? Stěny musí být uplně čistý hliník. Tu kabeláž zkusím projít a proměřit jestli ji najdu.. Tu klapku asi sundat a poředně vyčistit ne?

Hill  
Jaroslav
2015-06-30 16:32:38

kunik: když to nechce pustit benzínem, koukni se po Wynn's Petrol EGR 3 - čistící sprej sání a egr ventilů pro benzínové motory. Mívají to i na některých pumpách. Nastříkáš, necháš nějakých 5 minut účinkovat (můžeš přitom párkrát hnout s klapkou, právě, že kvůli některému fleku třeba i drhne), a prostříkneš ještě jednou. A máš zase na dlouhou dobu vyčištěno. Rozpouští to karbonové úsady a motoru to ještě nikdy nic neudělalo. Co je uvnitř, netuším.

MilanT  
Milan
2015-06-30 20:21:16

hill: Jardo, to bude něco hóódně tajemnýho, protože v technickém listu se pouze píše "čirá kapalina, hnací plyn propan" - http://obchod.top-oil.cz/...298_petrol_egr3_sprej.pdf

Hill  
Jaroslav
2015-06-30 22:44:51

milant: propan se používá místo freonu, navíc se nijak výrazně nehádá s benzínem při spalování, jako jiné hořlavé plyny. Ale kapalina bude směs organických ředidel, a to zřejmě pěkně ostrá, protože skutečně funguje jako odstraňovač nátěrů. Kam se hrabe benzín...

MilanT  
Milan
2015-07-01 06:56:49

hill: O propanu jako hnacím plynu mi vyprávěj

Na chalupě jsem instaloval k podlaze čidla se sirénou pro únik propan-butanu. Moje žena (nevědouc nařízení EU o výměně hnacích plynů ve sprejích za propan), vzala jakýsi biolit proti mravencům a řádně vystříkala všechny rohy u podlahy. Co se dělo za pár sekund, ti nemusím ani psát.

2015-07-01 10:56:19

hill: To je jako myšleno čištění bez demontáže klapky? to znamená že všechno co se rozpustí jde do motoru nebo to steče do sání? . Koupil jsem si papírové těsnění ( nevim jestli je tam hliník nebo papír) a chci sundat celou klapku nebude to lepší?

Hill  
Jaroslav
2015-07-01 11:48:58

kunik: nevím, nikdy jsem sací hrdlo při čištění nesundával. Prostě jsem to tam podle návodu napral a bylo to. Motorek to ani nepocítil, jen po prvním čištění spadly volnoběžné otáčky z 950 na asi 800 a po čase se usadily na 850. Po dalích čištěních (spíše preventivních) už žádná pozorovatelná změna.

2015-07-01 11:54:34

hill: Zkusím a uvidíme , ještě bych přeměřil jestli jde ten signál z toho snímače až do řídící jednotky. není nějaké schema abych věděl které 3 dráty to jsou? Nebo to se mám podívat a najít tam ty 3 dráty podle barvy? Je to tam docela blbě přístupné u nohou spolujezdce takže bych to musel vypojit ty konektory, nevadí to?


Odpovědět

1  2