Fórum - Téma


Kontrolka poruchy kontrolnej sustavy


Fórum Grand Vitara II Kontrolka poruchy kontrolnej sustavy

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara II

Diskuze o vozidlu

2004 Grand Vitara II XL-7 2.0

40 diskuzí

Výkon motoru 80 kW (109 PS) . Palivo diesel. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 998 ccm (122 cui), 4-válec, 16-ventil.


1  2

2015-11-20 23:36:24

Zdravim dnes sa mi rozsvietila tato kontrolka, podla manualu ked sa rozsvieti tato kontrolka tak je poškodeny system čistenia vyfukovych plynov, viete mi poradit čo s tym je, čo to je a kde to hladat? da sa s tym jazdit bez toho aby vznikli nejake vačsie škody?

Za vaše rady a postrehy dakujem.

2015-11-21 09:03:26

pukopx32: Ahoj,

odpovědět není jednoduché a nikdy nedostaneš rady jednoznačně směřující k odstranění závady bez dalších informací, které ti dá servisní diagnostika. Vyřešení tvého dotazu je běh na dlouhou trať.

Tak tedy pro základní orientaci:

  • jsou závady (lehké), které rozsvítí tuto kontrolku, ale auto jede dál bez omezení.
  • jsou závady (střední), které rozsvítí tuto kontrolku a motor přepne do takzvaného nouzového režimu na dojetí třeba do servisu. Nouzový režim poznáš, protože auto výrazně zleniví (omezí se dávkování paliva) a nepřekročí otáčky přibližně 3000 a víc.
  • jsou závady (těžké), které rozsvítí tuto kontrolku a navíc způsobí vypnutí motoru.

Co tvoje auto, jede normálně, nebo omezuje výkon, nebo se vypnul motor sám?

2015-11-21 09:09:37

mirekdoda: pokles vykonu som nepostrehol ani sa nevypol len svieti ta kontrolka, tu na fore ju označujete ako kontrolka motora ale v navode na obsluhu ma taky nazov.

2015-11-21 09:22:55

pukopx32: OK,

je dost možné, že to samo odezní. Pokud se v následujících asi pěti spuštění motoru závada neobjeví, ŘJ kontrolku sama zhasne.

Pokud ne, doporučuji pro začátek:

  • rozhýbat a dotěsnit EGR ventil.

Je na výfukovém potrubí a má podtlakovou membránu v takovém plechovém domečku, do kterého vede hadička podtlak. Najdi tu hadičku na tom plechovém domečku a jeď prstem po té hadičce až najdeš její druhý konec. Ten konec strč do úst a pořádně několikrát nasaj a uvolni, zdůrazňuji pořádně. Pokud neslyšíš kovové klapnutí v EGRu, tak to stále opakuj, až bude klapnutí jako kov na kov. Takto odstraníš saze z dosedací plochy EGRu a obnovíš jeho těsnost.

2015-11-21 09:39:30

mirekdoda: 5,6krat som to nasal a počul som klapnutie po nastartovani stale svieti

2015-11-21 09:43:44

pukopx32: OK,

a nastartoval jsi asi pětkrát? I s vytažením klíčku ze spínačky?

Ach, promiň, EGR se projeví až po zahřátí motoru. Chce to projet a ohřát motor.

2015-11-21 09:48:41

mirekdoda: pri 4 a 5 naštartovani ta kontrolka preblikla ale svieti stale

2015-11-21 10:33:42

pukopx32:

Dopsal jsem do předchozího příspěvku, že je třeba motor ohřát jízdou. Trpělivost, mám za to, že mi odcházíš od počítače a hned zkoušíš a já pak něco dopíšu a ty to nestihneš přečíst.

EGR musí těsnit v době, kdy má být uzavřen, jinak váha vzduchu zjistí nesrovnalost a ŘJ rozsvítí tu kontrolku.

To bychom měli EGR.

  • A teď se podíváme na regulaci turba:

hadička podtlaku regulace turba je ta druhá, hned vedle hadičky do EGRu a vede dolů k plechovému domečku membrány na turbu. Ten druhý konec hadičky strč do úst a pozvolna nasaj a uvolni. Zdůrazňuji pozvolna nasaj. A to opakovaně, tady žádné klapání neslyšíš, ale čím víc to zopakuješ, tím lépe. Rozhýbeš tímto způsobem mechanismus natáčení statorových lopatek turbíny po celé jejich dráze. Volný chod statorových lopatek může být omezen na obvyklý způsob ježdění a když někdy pořádně přidáš plyn, lopatky mají snahu se nastavit na místo, kam už kvůli sazím nemohou, turbo pak vyrobí malý tlak vzduchu a čidlo tlaku za turbem ohlásí do ŘJ chybu a ta pak rozsvítí kontrolku motoru.

  • s tím souvisí čidlo tlaku vzduchu za turbem:

je umístěno nad motorem na rámu (vzpěře) mezi ukotvením předních tlumičů kol v karoserii. Občerstvi na něm elektrický kontakt tím, že konektor stáhneš a nasadíš zpět. Do tohoto čidla vede krátká hadička z černého kolena vzduchu za intercoolerem. Zkontroluj, jestli není přicpaná nějakou mastnotou, jednoduše ji profoukni ústy ve směru od čidla do kolena.

2015-11-21 11:23:13

mirekdoda: zohriaty motor som 5x nastartoval a nič, a tu hadičku som jemne nasal a pustil ale ozval sa klepkavy zvuk

2015-11-21 11:39:44

pukopx32: To mohlo být slyšet chrastění lopatek statoru turbíny.

Tak zatím nic nepomohlo.

  • Další možnost je zkontrolovat vzduchovou přívěru:

Ta je potřebná pro správnou funkci otevřeného EGRu. Je umístěna mezi tím černým kolenem za intercoolerem a kovovým sacím parožím. Má svůj plastový domeček a vede k ní hadička podtlaku. Doporučuji rovněž strčit do úst konec hadičky a jemně nasát a uvolnit. Zdůrazňuji jemně nasát. Pokud přívěra funguje, budeš mít při nasávání chvíli pocit, že necítíš žádný odpor, ale až dojde na doraz, odpor v hadičce naroste. Pohyb přívěry není vidět, jedině, že sundáš to koleno z domečku přívěry a budeš ji sledovat během nasávání hadičkou. V základní poloze je otevřená, podtlakem se přívěra zavírá.

Tímto jsme vyčerpali možnosti, které zvládneš doma.

Pokud nic nepomohlo, doporučuji navštívit servis s diagnostikou a člověkem, který diagnostice rozumí.

2015-11-21 13:52:40

mirekdoda: ta podtlakova hadička je na tom tretom ventile? ked ano tak som to skusil a zase pri starte len prebliklo a svieti stale

2015-11-21 15:33:05

pukopx32:

Pokud máš na mysli podtlakovou hadičku od vzduchové přívěry, tak ano, je na tom třetím elektroventilu od šoféra.

Ty tři elektroventily ovládá elektricky ŘJ a otvírá jejich prostřednictvím cestu podtlaku do jednotlivých hadiček k membránám EGRu, regulaci turba a ovládání vzduchové přívěry.

Ty ventily umí proměřit dobře vybavený servis, který je proměří nejen po elektrické stránce, ale i hodnoty podtlaku za nimi, což jde jen za jízdy.

Reaguju pozdě, protože měním ložiska v předních kolech Ignise, A musím říct, že je to docela pakárna a je mi venku zima.

2015-11-21 16:22:02

mirekdoda: je to v poho aj tak ti velmi dakujem za cenne rady. je malo takych ochotnych ludi poradit ako ty. este raz dakujem. v pondelok to skusim dat na diagnostiku ze čo to ukaze

2015-11-21 18:05:05

pukopx32:

Doposud jsme nemluvili o regulaci palivového okruhu.

  • Začnu podávacím čerpadlem nafty z nádrže do vysokotlakého čerpadla.

Toto čerpadlo je slyšet po zapnutí klíčku do polohy těsně před spouštěním motoru. Bzučí mi to pod podlahou vzadu, tam co je ukotveno, není v nádrži, tak jako bývá u jiných aut. Pokud z jakýchkoli důvodů toto elektrické čerpadlo tlačí málo nafty do vysokotlakého čerpadla, může z výstupu vysokotlakého čerpadla vycházet malý tlak nafty. Pokud je to trvalé, tak nejde nastartovat motor. Ale z počátku se závada může projevovat občas, než se uhlíky elektromotoru podávacího čerpadla opotřebují definitivně.

  • Palivový filtr:

má limit na výměnu každých 60000 kilometrů. Je lepší to měnit dříve. Přicpaný palivový filtr může propouštět málo nafty, což stačí pro běžnou jízdu, ale při prudké akceleraci se může projevit nedostatečný přísun paliva do vysokotlakého čerpadla a z jeho výstupu vychází malý tlak nafty.

  • Vysokotlaké čerpadlo:

pumpuje naftu do railu. Má tři pístky, ale při běžné jízdě pracují jen dva. Ten třetí je elekrticky odpojen a připojuje se jen při potřebě velké dodávky nafty. Pokud se ten třetí nedokáže zapnout, je tu problém s dodávkou nafty pro motor ve velké zátěži. Na tomto čerpadle je dále regulátor tlaku nafty, který na základě informace ze snímače tlaku nafty v railu udržuje tlak nafty v potřebných mezích. Umí pootevřít, nebo přiškrtit cestu nafty zpět do čerpadla. Tento regulátor tlaku bývá často zdrojem potíží.

  • Čidlo tlaku paliva v railu:

měří tlak paliva v railu a na základě jeho informací regulátor tlaku na vysokotlakém čerpadle reguluje tlak nafty na výstupu čerpadla. Tlak paliva se pri konstantní rychlosti otáčení čerpadla nedá regulovat změnou otáček, ale množstvím nafty, která se upouští z výstupu čerpadla. Pokud čidlo tlaku zlobí, regulátor reguluje na základě špatných informací a je tu problém s dodávkou nafty do vstřikovačů.

  • Vstřikovače:

ve stručnosti jen tolik, že pokud nejsou v dobré kondici, jsou zdrojem mnoha potíží. Elektricky je řízen okamžik zahájení a ukončení vstřiku, těch vstřiků může být i více za sebou. Samotné provedení vstřiku je dáno hydraulicky, tlakem nafty. Otvůrky pro rozprášení nafty jsou velmi malé a nesmí být zapečené bordelem. Po elektrické stránce se vstřikovače až tak nekazí, horší je to s tou hydraulikou. Běžný problém bývá ten, že vstřikovače nevstříknou naftu do spalovacího prostoru, ale propustí naftu do zpětné větve.

Tolik můj rychlokurz a pokud někde tvrdím nesmysly, už teď se za ně omlouvám, píšu to rovnou z patra.

2015-11-23 09:53:57

mirekdoda: tak dnes som bol na diagnostike a vypisalo rele žhavenia, imobilizer. Poobede idem zmerat žhavice ze či nie su zle. este sa ozvem.

2015-11-23 17:56:36

pukopx32: Ahoj,

až se ozveš, napiš k tomu, na jakém diagnostickém zařízení jsi byl a kde.

2015-11-23 18:12:34

mirekdoda: diagnostika tusim KTS ale nie som si isty a robil to cez Bluetooth, poobede som bol merat žhaviče a 3 zo 4 su zle, zajtra ich čaka vymena objednal som začku Beru. A ta kontrolka ze sa rozsviety ak bude chladno a bude treba žhavit. tak som zvedavy či rano zase naskoči

2015-11-23 18:26:41

pukopx32: OK,

a když se rozsvítila poprvé, bylo to při žhavení (dožhavování), po spuštění motoru? Nebo až po delší jízdě. A promiň, ale musím se zeptat: svítí skutečně kotrolka motoru, nebo kontrolka žhavení?

2015-11-23 21:55:46

mirekdoda: uz presne nepamata kedy sa rozsvietila ale svietila kontrolka čo sa podoba na ventil, zhavenie vizera ako pokruteny drôt. rano by sa mala ta kontrolka rozsvietit zas lebo u nas uz mrzne. Z toho my vypliva ze ked nastartujes tak RJ robi diagnostiku a zistilo ze žhavice su uz KO a preto svietila kontrolka.

2015-11-24 17:03:05

pukopx32: OK.

Zajímá mě, jak to dopadne, tak dej vědět.


Odpovědět

1  2