Fórum - Téma


Kvalita paliva a vliv na vykon


Fórum Swift New I Kvalita paliva a vliv na vykon

Informace o modelu: Suzuki Swift New I

Diskuze o vozidlu

2008 Swift New I GLS 1.3 VIN: TSMZZC11S00519008

1 fotek  |  20 servisních knížek  |  396 diskuzí  |  6.85 l/100 km

Výkon motoru 67 kW (91 PS) při 5800 ot./min. Točivý moment: 116 Nm (86 ft/lb) při 4200 ot./min. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 328 ccm (81 cui), 4-válec, Řadový, 16-ventil, M13A.

Oranzova metaliza.


1 ......... 4  5  6  7  8 ......... 15

2014-01-04 00:46:48

Vysoké oktanové číslo líp táhne v nízkých otáčkách, protože dlouho hoří. Motor Suzuki je dělaný na nízké oktany a už 95 oktanů je na něj víc než dost. V-Power si můžete vyrobit sami přidáním E85 do třičtvrtě plné nádrže s N95 a budete to mít o poznání levnější. Jako bonus to pěkně pročistí motor - taky to na léto plánuji párkrát udělat na očistu. Jezdil jsem přes rok na E85 s FIatem (skoro zralým do šrotu tak to nevadilo), takže vím co to dělalo a jak se to chovalo za jízdy i v zimě (v zimě vůbec nedoporučuji na E85 jezdit - ne kvůli startům, ale kvůli kondenzující vodě na výfukové straně při déletrvajícím stejném plynu, pak chcete trochu přidat a ono to chce ubrat, pomůže to vyhnat až plyn na podlahu).

Osobně se snažím častěji tankovat N95 s aditivy pro ochranu ventilů (mají to na jednom stojaku u benzinky kudy projíždím, ostaní stojany jsou bez) , protože jsem někde vyzkoumal, že suzuki to se sedlama nemají až nějak moc OK.

2014-01-05 08:02:42

autoveteran:

Vysoké oktanové číslo líp táhne v nízkých otáčkách, protože dlouho hoří ?

Motor Suzuki je dělaný na nízké oktany a už 95 oktanů je na něj víc než dost ?

V-Power si můžeme vyrobit sami přidáním E85 do třičtvrtě plné nádrže s N95 ?

V zimě vůbec nedoporučuješ na E85 jezdit - ne kvůli startům, ale kvůli kondenzující vodě na výfukové straně ?

Že to Suzuki "se sedlama nemají až nějak moc OK", tak raději tankuješ nějaký benzín s "opičími kapkami" ?

No veteráne, ty nám tedy dáváš...

2014-01-07 11:47:55

autoveteran: To co píšeš, je to tak trochu demagogie. Pro každý benzínový motor je předepsáno minimální oktanové číslo paliva - NE MAXIMÁLNÍ - proč asi?

2014-01-07 12:40:27

certik:

Ono to, co píše veterán není ani tak demagogie, jako spíš "bramboračka".

Co se týče toho oktanového čísla, tak každý motor má určený minimální oktanový požadavek, ale poradí si i s nižším číslem. Jakmile řídící jednotka zaznamená signál z čidla detonačního spalování, okamžitě upraví předstih zapalování směrem k nižší hodnotě a optimalizuje ostatní vstupní parametry na straně sání.

Opačně to ale neumí. To znamená, že si neumí poradit s vyšším oktanovým číslem, neboli nedokáže při vyšší zátěži adekvátně zvýšit hodnotu předstihu zápalu a v souvislosti s tím optimalizovat ostatní hodnoty. Tím pádem ani nemůže motor "díky pomalejšímu hoření stlačené směsi paliva, lépe táhnout z nižších otáček" jak si myslí autoveteran.

Naopak při vyšším oktanovém čísle může v tomto případě díky pomalejšímu hoření stlačeně směsi v okamžiku zápalu docházet k dohoření ještě v okamžiku výfukové fáze. Tím pádem se část energie obsažená v palivu nepřenese na píst jako kinetická energie, ale může se dostat jako ztrátová tepelná energie za výfukové ventily a zvýší teplotu spalin ve výfukové části, se všemi negativními důsledky.

Osobně se přikláním k tomu, používat benzín s oktanovým číslem pro daný motor určeným, nikoliv vyšším.

2014-01-07 12:51:01

plukovník:

"nedokáže při vyšší zátěži adekvátně zvýšit hodnotu předstihu zápalu a v souvislosti s tím optimalizovat ostatní hodnoty" - Ne ze bych to chtel rozporovat, ale odkud tohle vis? Kde se to da vycist?

2014-01-07 13:10:03

plukovník: Moje GV I má najeto necelých 200 tis. a stále místo N91 jezdí na N95 a zatím absolutně bez nějakých problémů. I z chemického hlediska je to absolutní nesmysl si myslet, že jednotky oktanů navíc hrají nějakou podstatnou roli při spalování v motoru.

2014-01-07 13:25:19

romanicak:

Tuto větu je nutno doplnit o důležitou drobnost:

"nedokáže při vyšší zátěži adekvátně zvýšit hodnotu předstihu zápalu S OHLEDEM NA VYŠŠÍ HODNOTU OKTANOVÉHO ČÍSLA a v souvislosti s tím optimalizovat ostatní hodnoty"

Řídící jednotka nemá žádnou možnost jak rozeznat, že palivo v nádrži má vyšší oktanové číslo. Na vozidle k tomu není žádný snímač. ŘJ by musela být buď přeprogramována, nebo by musela mít nějaký ruční přepínač oktanů. Obojí je samozřejmě blbost.

P.S.

"odkud tohle víš, kde se to dá vyčíst"

co ti na to mohu říct. V návodu k obsluze to nevyčteš, z prostého surfováním po netu tě bude leda tak brnět hlava. No, ale pokud si třeba nastuduješ pár diplomových prací z příslušných oborů, tak se možná lecos dovíš.

2014-01-07 13:39:28

certik:

Jednotky oktanů opravdu nehrají žádnou roli.

Je jedno jestli namísto N91 budeš používat N95, nebo namísto N95 budeš používat N98, nebo třeba Vervu 100.

Motor si relativně, ale jen do určité míry nechá víc líbit, ale v případě že mu budeš záměrně dávat víc sodu, může to mít negativní důsledky jak jsem popisoval. Nastavené parametry řídící jednotky prostě nejsou optimalizovány pro případnou vyšší zátěž při použití vysokooktanového benzínu.

2014-01-07 14:50:51

Me se to nejak nezda, snad te nerozcilim, ale musim do toho rejpnout.

1. Ridici jednotka sice nerozezna co je v nadrzi, ale kdyz umi rozeznavat ze se blbe spaluje a seridit podle toho predstih, tak nevidim duvod, proc by to nemela umet na obe strany. To by muselo bejt nejaky technicky omezeni, ktery by mi vubec nedavalo smysl.

2. Tyhle vety si jasne odporuji:

  • Jednotky oktanů opravdu nehrají žádnou roli
  • může to mít negativní důsledky
  • případnou vyšší zátěž při použití vysokooktanového benzínu

Tak kdyz nehraji zadnou roli, tak jak to muze mit negativni dusledky?

2014-01-07 14:51:24

Par zajimavych zdroju - doporucuji precist CELE:

http://www.subaruclub.cz/...98-oktanu-ano-ci-ne-69298

http://auto.idnes.cz/ptej...di.asp?t=BENZINA&strana=1

http://www.dobrapumpa.cz/...vice-o-pohonnych-hmotach/

http://www.auto.cz/100-ok...nzinu-shell-v-power-16952

http://m.rozhlas.cz/zelen...otoporadna/_zprava/509514

Napriklad:

Vážený pane,Současné motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku, nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek oktanovému číslu použitého benzinu.tím ,že průběžně regulují předstih zážehu.Při vyšším oktanovém čísle paltí vyšší výkon a nižší spotřeba. K tomu je nutné připočíta specielní formulace aditiv, které zlepšují výkon a snižují spotřebu. Např. speciální mazací přísady výrazně snižují třecí ztráty paliva. Tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru.Kombinace čistících přísad má několik efektů :jedním je "keep clean" dlouhodobě udržuje v čistotě sací ventily, vstřikovače aspalovací prostor. Druhý vliv je "clean up" odstraňuje ,rozpouští dříve vzniklé usazeniny to vede ve všech souvislostech k vyššímu výkonu . Pokles třecích zrát, vyšší oktanové číslo, výrazný čistící efekt vedou ke snížení spotřeby .Viděl jsem různá hodnocení a závěry jízdních zkoušek ,které to potvrzují.Např. srovnáme li v jízdní zkoušce 100 tis.km klasický Naturál 95 oktanů s vysoce aditivovanou VERVA 100 oktanů je vliv oktanového rozdílu ve zvýšení výkonu o 10% a vliv snížené spotřeby o 15%.

Ale taky k V-Power 100:

Měření na válcové stolici potvrdila zvýšení výkonu u Volkswagenu a Porsche, ale šlo o velmi malé zvýšení (max. +2,1%) a tudíž v mezích chyby měření daného zařízení. Naopak některé vozy ztrácely v určitých otáčkách i více než je dvouprocentní chyba měření.

a navic

A co opačný extrém - stooktanový benzín? Jak už bylo řečeno na začátku, benzín s vyšším oktanových číslem motoru neuškodí, ovšem, jak upozorňuje Vladimír Třebický, pokud nemáte zrovna sporťáka, tak ani nepomůže. "Rozdíl mezi 98 a 100 oktany jsou pouze 2 oktany. Jeho použití je tedy možné, protože moderní auta mají elektronickou regulaci vstřiku a dokáží využít rozdíly proti nastavené hodnotě oktanového čísla. Pokud je ale doporučená oktanová hladina 95, pak použití stooktanového benzínu je zcela zbytečné, protože rozdíl 5 oktanů se nevyužije. Motorista pouze víc zaplatí."

2014-01-07 16:09:37

romanicak:

Tyto zdroje jsou sice zajímavé a dobře se čtou, ale z technického hlediska ne příliš seriózní. Opravdu relevantní informace je sice možno částečně získat z magazínů, nebo autoklubů, ale v záplavě naprostého balastu. A kdo dokáže oddělit zrno od plev ?

Vždycky se musím pousmát když čtu fráze typu: .. na válcové zkušebně bylo změřeno..., nebo dlouhodobým výzkumem bylo zjištěno....

Skutečnost bývá ovšem taková, že nikdo nic neměřil ani nezjišťoval, pouze si to vycucal z prstu.

2014-01-07 21:43:05

Uvedu dva příklady z praxe:

1. Před pěti a více lety jsem měl R. Megane 2.0, přičemž přímo výrobce u tohoto benzínového motoru ve svém manuálu o palivu uváděl, že "alternativně lze místo N95 používat i N98

2. Kolega, který má deset let Golfa 1.6 benzín, má přímo na víčku od nádrže napsáno N95/98

Myslíš si, že by sám výrobce uváděl oficiálně tyto informace, kdyby měl nějakou "maličkou" pochybnost, že víceoktanové palivo může poškodit motor? Já myslím, že určítě ne.

2014-01-08 08:46:35

certik:

Já vyloženě neříkám že vysokooktanové palivo může poškodit motor, ale pokud si budeš myslet že natankováním vysokooktanového paliva si vlastně natankoval raketové palivo a podle toho budeš moci s motorem zacházet (předpokládat vyšší výkon, rychlejší akceleraci z nižších otáček, atd...) MÚŽE to mít negativní důsledky. Slovo "může" ovšem neznamená. že musí poškodit motor, ale případná vyšší teplota spalin, prameníci z pomalejšího hoření při okamžitém nížším naprogramovaném předstihu zápalu nemusí zrovna svědčit katalyzátoru.

Co se týče těch Renaultů a toho co mají případně napsáno na víčku nebo v manuálu, tak skutečnost je taková, že tam ve skutečnosti nemají napsáno N95/98, nýbrž N98/95. Značka Renault měla prapůvodně většinou oktanový požadavek 98, ale spokojila se i s 95. A s příchodem řídících jednotek a čidlem klepání si s tím motor snadno poradíl, tak jak jsem již psal.

Závěr zní: moderní motor si s nižším než předepsaným oktanovým požadavkem dokáže poradit, ale benzín s vyššími oktany než jsou ty předepsané nedokáže smysluplně využít.

Jen tak mimochodem, konkrétně o Renaultech toho vím dost, protože "před více jak pěti lety" jsem postupně vlastnil R5, R9, R18, R21, R25, Lagunu a Safrane, což jsou sice z dnešního pohledu veteráni ale na tehdejší dobu myslím skvělé stroje.

2014-01-08 17:20:43

Já bych spíš závěrem poznamenal, že ve skutečnosti dnes oktanové číslo slouží spíš jako přepočítací koeficient a vlastně už ani neudává - tak jako původně - skutečný poměr izo-oktanu a n-heptanu v tom kterém produktu, protože toto oktanové číslo je "uměle" navyšováno například přimícháváním éterů a jiných těkavých uhlovodíků, kterým dnes moderně říkáme aditiva Takže 100 oktanový benzín je vlastně třeba uměle vylepšený N98 s obsahem těchto aditiv.

2014-01-08 19:26:17

Na E85 jsem jezdil s Fiatem na šrot víc než rok a jenom kvůli tomu, že nejelo na všecky válce a s benzínem měl stejně velkou spotřebu jako s lihem. Nakonec jsem ho zprovoznil na všecky válce, ale u lihu jsem zůstal až do jeho konce. Celkem jsem tak najel asi 30 tisíc km.

Co bylo jinak, oproti benzínu.

  • luxusně vyčistěný spalovací prostor motoru, svíčky jak nové, akorát jemně šedozelený nádech na elektrodách
  • s benzínem pod 1800 ot. naprosto nepoužitelný výkon motoru, s lihem měl pěkný zvuk a slušně táhl už při 1500ot a škaredý zvuk měl pod 1300ot.
  • při jízdě se stejně sešlápnutým plynem po dobu cca 10 min a po následném lehkém přidání plynu docházelo k tomu, že motor jakoby chcípal, probralo ho až několikeré prudké sešlápnutí na neutrálu. Protože výfukové zplodiny jsou oproti benzínu relativně studené a bohaté na páru, tak ta může kondenzovat i při teplotách kolem 90st.C a někde v nějaké skulince u ventiů pak čekat na příležitost. Podobný efekt pozoroval i soused s oktávkou, když do ní v létě začal dávat E85, ale on to na rozdíl ode mne pozoroval i za veder, já jenom když bylo chladněji..
  • při změně stylu jízdy ekonomičtější provoz oproti benzínu, změnu dovolil jiný průběh točivého momentu. Na pětku ve městě to ale mělo asi o 0,2L/100km větší spotřebu, než na čtyřku.
  • divný zvuk motoru při otáčkách nad 4500 a propad výkonu - ne že by úplně přestal táhnout, ale na benzím to bylo letadllo. Ostré vačky na druhou sadu ventilů se otvíraly u 3500ot.
  • divný zvuk motoru a ztráta výkonu když jsem sešlápl pedál na víc než půl plynu, byl zcela zřetelný přechod táhne/netáhne - podle servisního manuálu při plynu nad 60% ŘJ dávala sytou směs bez ohledu na lambdu, takže byl dávkován jakoby to byl benzín, což byla zřejmá příčina tohoto chování.
  • voda se objevuje i v oleji jako taková divná světlejší neprůhledná emulze, ale není toho tam moc
  • výfuk jsem si svařoval sám, žralo ho to hodně, ale už měl hodně za sebou.

To je asi tak všecko, nač jsem si v rychlosti vzpomněl, jak co bylo.

ŘJ chvilku trvá, než zareaguje podle lambdy a upraví sytost směsi. Sytější směs hoří rychleji, chudší pomaleji. S více oktany obyčejný motor na N95 dostává chudší směs. Při vyšších otáčkách tak je reálné nebezpečí, že to bude šlehat do výfuku (prý tchánovi zalehly uši jak mi to řvalo, když jsem se s Fiatem rozjížděl s přívěsem, vevnitř nic moc slyšet nebylo). Po dobu než ŘJ zareaguje (u unavené lambdy to je i několik vteřin), tak motor trpí. Při každé změně jízdních podmínek tak ŘJ opět hledá nejvhodnější poměr - něco už má uložené v mapě, ale oproti mapě vždy ještě koriguje.

Co jsem tak vyčet, tak ŘJ řídí předstih jen podle otáček, ne podle lambdy. Podle lambdy a mapy řídí bohatost směsi - kolik vstříkne paliva. Předstih vs bohatost jsou věci, které na sebe vzájemně působí, takže by byl nesmysl, proč dělat X-krát složitější už tak dost složitý PID regulátor. Stačí tedy mít napevno průběh předstihu k otáčkám a lambdou korigovanou mapu bohatosti směsi. Pro užívaný rozsah regulace to plně postačuje.

Pokud smísíte E85 a N95, tak jejich vzájemným poměrem určujete oktanové číslo mezi 95-108.

Tohle všecko jsou věci, které mi asi jen těžko vyvrátíte, protože jsem si je zažil. Zažijte si to taky. Ovšem na základě svých zkušeností to doporučuji jen když budete vědět, že auto je zralé do šrotu.

2014-01-09 10:47:39

autoveteran: Tady je jasně vidět, že oktanové číslo slouží jen jako přepočítací koeficient - zvláště u směsí s etanolem je nesmysl, aby udávalo skutečné množství izo-oktanu.

2014-01-09 11:17:31

certik:

Čistá směs izo-oktanu a n-heptanu v pevně daném poměru je pouze jako etalon pro určování oktanového čísla a do směsi nazývané automobilový benzín se nikdy ve větším měřítku nepoužíval.

Automobilový benzín musí mít mnoho jiných vlastností, nejenom odolnost proti "klepání", takže při jeho výrobě se používá mnoho organických chemikálií, které mají zároveň i jiné vlastnosti pro motor důležité.

Dříve se jako antidetonátor používal tetraethyl a tetrametyl olova, dnes se používají aromatické uhlovodíky a xylen. Samozřejmě i etylalkohol a metylalkohol funguje jako antidetonační činidlo, ale jeho vliv na motor není příliš pozitivní, tedy kromě těch "čistících" účinků, které jsou v diskusích omílány znova a znova, až do úplného zblbnutí. Ale dobré čistící vlastnosti má například i kyselina sírová...

2014-01-09 11:58:56

plukovník: On právě ten n-heptan způsobuje ty samozápaly a vlastně klepání motoru a tudíž i jeho následné poškozování. Proto byla vždy snaha jeho množství minimalizovat - kvalitnější a finančně náročnější výrobou nebo levnější cestou jeho negativní účinky eliminovat - kdysi přídáváním olovnatých sloučenin, dnes přídáváním těkavých uhlovodíků - např. známý ETBE, což je éter, kterým se po přimíchání do benzínu navyšuje oktanové číslo a přitom nemá korozivní vliv na motor, tak jako etanol. Takže kvallitní aditivovaný N95 může obsahovat třeba jen 90% izo-oktanu a 2% ETBE a "přepočítané" oktanové číslo má 95.

P.S. Jenom nechápu, kdo vymyslel název opičí kapky - když nejsou z opic, ani pro opice, ale pro motory

2014-01-09 12:31:54

certik:

Jenomže benzín N95 zrovna žádný izo-oktan neobsahuje, ale mezi složky jeho základní frakce patří podle "bezpečnostního listu" (%=max. množství) :

Toluen - 25 %

2-methylbutan - 20 %

Xylen - 15 %

Ethyl terc. butyl ether ETBE - 15 %

Methyl terc. butyl ether MTBE - 15 %

Etylalkohol - 5 %

N-hexan - 3 %

Benzen - 0,1 - 1 %

zbytek jsou zušlechťující prémiová aditiva, neboli opičí kapky

P.S.

Název opičí kapky se tomu říká zřejmě pro to, že spíš než pro motory, jsou vhodnější pro ty opice. Možná pro zvýšení pravděpodobnosti jejich početí

2014-01-09 12:53:10

plukovník: Tak to je zase demagogie, ale v tomto případě "nadruhou"

Doporučuji nastudovat - obnovit základy organické chemie zde:http://cs.autolexicon.net/articles/oktanove-cislo/


Odpovědět

1 ......... 4  5  6  7  8 ......... 15