Fórum - Téma


Lepší brzdy?


Fórum Swift New II Lepší brzdy?

Informace o modelu: Suzuki Swift New II


1  2  3  4

2016-09-05 21:07:26

Zdravím. Dají se na swifta 1.2 (nejnovější model, GL/AC) pořídit silnější přední brzdy za nějakou rozumnou cenu? Stačí vyměnit (a je to nějak rozumně možný) jenom brzdiče a kotouče? Jako první mě napadá jestli by tam nešlo švihnout brzdy ze sporta. Jak to vidíte?

2016-09-06 07:27:46

Ahoj,

asi budeš jeden z dalších, co chtějí "tunit" auto o výkonu 69 kW. Ty brzdy jsou pro to auto plně dostačující, není třeba dalšího odborného zásahu. Mimochodem při kvalitě Suzuki ty brzdy vydrží, nelžu vám, i 3 roky...pak se porozhlídni po nějakém autě, kde budou lepší brzdy a ...vlastně všechno lepší.

2016-09-06 12:43:23

Dostacujici. Tak stacilo to, ale posranej jsem byl az za usima. :) vubec by mi nevadila trochu rezerva.

2016-09-06 12:51:42

Autor se ptal na brzdy, ne na tunění. Jestli má Swift 1,2 dobré brzdy? To je otázka. Buď si jistý, že po brzdách z dálničních 130 na nulu při plném autě budou brzdit do ochlazení o poznání hůře. Takže lepších brzd není nikdy na škodu. Na Sportu utahám brzdy taky. Bez větších problémů. Posměváčku. Já bych to pojmal technicky. Je potřeba si zjistit, zda se brzdy ze Sporta vejdou. Nejměnší povolený rozměr kol na Sporta jsou 16". Čili pokud tam máš 15", asi se nevejdou. Pak je třeba pátrat po lepších kotoučích v tvém rozměru a k nim brzdiče / destičky. Drobná rada na závěr. Někdy hodně pomohou "lepší" destičky. Počítej ale, že "lepší" destičky většinou více opotřebovávají kotouče.

Kontrolní otázka pro posměváčka. Proč myslíte, že je tady dost mrtvo? Přijde sem nový člověk, položí dotaz a první odpověď z něj udělá pitomce. No a on už asi nebude mít chuť o něčem diskutovat. A teď do mně, jak jsem "chytrý" a filozofuji.

MilanT  
Milan
2016-09-06 13:39:11

jandaxx:

Tak ono tunění, tuning je zlepšení jízdních vlastností a zvýšení výkonu. Takže "lepší" brzdy je určitě tuning. Někdo si plete tuning se stylingem nebo s tuzingem. Ale to je čistě věc každého.

Souhlasím s tebou že na to, aby měl někdo "lepší" brzdy mnohdy stačí "lepší" destičky. A já dodávám mít správně natlakované kvalitní pneumatiky a jezdit tak, abych brzdy nepotřeboval. To poslední byla rada, kterou jsme dřív dostávali v autoškole. Bohužel, v dnešním provozu to lze splnit s nějakým úsilím a vždy, když se budu snažit jezdit bezpečně, budu označen za brzdu provozu. Když ale vidím brzdiče, co neumí podřadit, brzdit motorem a hamtají na brzdu před každou zatáčkou...

Chápu, že tazateli jde asi o nějaké krizové brždění, kdy brzdil i očima. Ale ani sebelepší třmeny a kotouče neokecají fyziku a vždy to bude na tom, jak se s tím vypořádá ABS na základě přilnavosti pneumatik.

2016-09-06 13:48:32

milant: My jsme vždycky říkali, co neubrzdíš, to neukecáš .

2016-09-06 14:11:32

Je tedy pravda, že verze GLX Swift má kotouče i vzadu,... ale auto je jen lehce nad tunou, takže to kotouče a bubny musí lehce ubrzdit, s brzdy Swift nemůže mít problém, proto zásahu netřeba.

Mrzí mě, že tak úplně neadoruji značku Suzuki, ale jsem jen zdravě kritický, to je vše, to asi k tomu posměváčkovi...rozhodně jsem se tazatele nechtěl nějak dotknout.

2016-09-06 14:20:47

Víš jak Milane, podstata mé odpovědi je v tónu. Odpovědět se dá rozumným způsobem, někoho navést, nač čím je třeba pouvažovat, kde hledat, nebo z něj udělat blbce. O to, co už je a není tuning tady moc nejde. Ale to předpokládám víš a pochopil jsi mě.

Tady nejde o to "co neubrzdíš, to neokecáš" ale třeba o kratší brzdnou dráhu při plně naloženým autě. Nebo třeba rychlá reakce, když proti tobě někdo vyrazí a potřebuješ to "ubrzdit". Pokud jsou dobré pneu, tak ABS při vysoké rychlosti a plně naloženým autě ani nesepne. Právě proto, že brzdy nevyvinou takový tlak, aby se kola dostala do smyku. Nebo třeba při jízdě s vozíkem atd. Lepší brzdy jsou vždy přínos, tazatel si ale musí zjistit, co takové brzdy mohou stát, co lze použít na jeho auto atd. Nejméně náročné jsou lepší destičky, pak třeba kotouče atd. Brzdy ze Sporta považuji za ekonomickou sebevraždu. I když budou pasovat. Originální brzdiče a kotouče budou hodně drahé. Takže být tazatelem a myslet to aspoň trochu vážně, začnu destičkama.

O.K Patis. Vyřešeno. Nemyslel jsi to zle. Ale ono lidi fakt odradí, když se někam regnou a už při první odpovědi je někdo odpálkuje. Pokud je tedy dotaz aspoň trochu k věci a ruzumný. Samozřejmě na dotaz "dá se do Swtfta nacpat osmivál" si budeme myslet své. Dá, ale je to fakt za hranicí rozumna.

2016-09-06 17:09:33

jandaxx: este jeden taky maly detajl. Uz som videl na sporte 15". Ak si odmyslim to, ze nelegalne. Zalezi na spravnych diskoch.

Drz sa

2016-09-06 17:37:19

Ok, vyzjistím si destičky, díky.

Jde mi opravdu spíš o nouzový bržďění. Táhlej kopec není problém brzdit motorem, ale když tě na dálnici ve 130 začne vytlačovat kamion, tak na to musíš prostě skočit. ABS mi kopat nezačalo a to si myslím, že jsem na ten pedál nešlapal nijak stydlivě.

Vzhledem k tomu, že dálnice mi dělá tak polovinu nájezdu, bych se vůbec nebál vyměnit lepší okamžitej brzdnej účinek za větší problémy se zavadáním při dlouhodobým brždění - tam už si pomůžu motorem.

Zní to trochu smysluplně?

2016-09-06 18:14:58

Pak by asi bylo nejlepší to řešit přímo u zdroje, doporučil bych autoservis v Jihlavě.

durislav, 2016-09-06 17:09:33 napsal:

jandaxx: este jeden taky maly detajl. Uz som videl na sporte 15". Ak si odmyslim to, ze nelegalne. Zalezi na spravnych diskoch.

Drz sa ..

2016-09-06 19:14:44

durislav: A to bylo na novém SSS? Protože mám dojem (vařím z vody), že na původní SSS bylo možné 15" dát.

Držím se Je nějaký důvod proč bych neměl?? Auto jezdí super, dělá mi radost každý den, každý kilometr. Dnes jsem mu naložil na jedničku i dvojku téměř do červeného. Čumák se nadzvedl a SSS vyrazil jako splašený oř.

MilanT  
Milan
2016-09-06 19:51:13

jandaxx:

Já vycházím z toho, že nejúčinnější brždění je těsně před dosažením smyku pneumatik, tedy ještě před zásahem ABS.

Takže tovární "horší" brzdy v konkrétní situaci nevyvinou tolik síly (aby aktivovaly ABS) a jejich brzdící účinek je tedy lepší než "lepší" brzdy, které za to splašeně vezmou a ABS musí střídat odvalující se pneumatiku s jejím smykem.

2016-09-06 20:46:20

milant: No nejsem si uplně jistej, že tenhle předpoklad je správnej.

ABS ti koriguje sílu brždění s celkem vysokou frekvencí (četl jsem kolem 10Hz) tak, aby to udrželo právě na tý hranici (resp. skáčeš kolem ní). Slabší brzdy tý hranice ani nedosáhnou, takže o větším účinku bych celkem pochyboval.

A spolíhat se na to, že ty slabší brzdy to zrovna za konkrétních podmínek trefí líp na tu hranici mi nepřipadá moc věcný. Bavíme se o normálním autě s celoročním provozem.

Tady to jde docela vidět https://youtu.be/qkIowmqOFRg a podle pohvízdávání se ABS celkem snaží.

2016-09-06 20:51:05

O.K. Milane.

1. Jak odhadneš, že jsi přesně na hraně? V krizové situaci tohle neodhadneš, prostě hamtneš na brzdu. A je lepší, aby "cvakalo" abs, než abys brzdil mnohem méně, než je třeba. Nehledě na to, že při třeba třetích brzdách za sebou (nespekulujme proč) už jsou kotouče zahřátý a "tovární" brzdy často výrazně vadnou. Lepší třeba ne.

2. Četl jsi tady - a já na to poukazoval, že při plných brzdách, vysoké rychlosti a zatíženém autě ani nedosáhneš takového brzdného účinku, aby abs zafungovalo. Často jsi od tohoto okamžiku dost daleko a lepší brzdy prostě pomohou. Jak rychlostí náběhu, tak účinkem.

3. Argumentovat tím, že je to z "továrny" tak je to určitě dostačující, není pravdivé. Při testech se často ukazuje, že "tovární" brzdy jsou pěkný sračky, i když vyhoví nějaké normě. Rozptyl 100 - 0 při plných brzdách je někde mezi padesáti metry u nejhorších a cca třicetidvou metrů u supersportů. SSS má naměřených 35 a kousek a patří k nadprůměrně brzdícím autům. Zásluhou lepivých gum a nízké hmotnosti. Kolik má 1,2 netuším. Takže lepší brzdy ano, jen je třeba spočítat, kolik to bude stát a zda se vyplatí.

Fabrický nastavení je jistě "podle normy". To ale neznamená, že dostatečné pro krizové situace. Podle "normy" jsou i gumy, který na suchu drží, na mokru jsou z nich neřiditelný pryže.

MilanT  
Milan
2016-09-06 21:12:14

zali: Nevím jestli si jezdil s autem bez posilovače brzd (dá se tedy předpokládat hodně slabé brzdy). Taková byla moje první Š105 a dokázal jsem přední kola uvést do smyku. Takže podle mých zkušeností bych musel mít nějakou závadu na brzdách, abych s továrními brzdami při krizovém brzdění neuvedl kola do smyku. Ono se to chce do toho pedálu opřít celým tělem (a zapřít se o volant) a ne jen mačkat pedál chodidlem. Ale to je o zkušenostech.

Nepopírám, že při provozním brzdění, při tažení vleku...jsou "lepší" brzdy přínosem. Tolik se nezahřívají, nevadnou...Ale při rychlém a krizovém brždění nic takového nepotřebuju.

A při krizovém brzdění všechny brzdy (tovární i lepší) skončí v režimu ABS a pak už nezáleží vůbec na brzdách, ale na valivém odporu pneumatik a povrchu silnice. A právě ty lepší brzdy skončí v režimu ABS rychleji než ty normální, které budou účinněji brzdit bez ABS.

To je moje teorie podpořená mojí zkušeností nejen ze silničních vozidel, ale i z kolejových vozidel, která jsou a smyk daleko náchylnější.

Proč se třeba používá omezovač brzdného účinku? Nebo si opravdu myslíš, že když okamžitě zablokuješ kola a jedeš smykem, tak máš "lepší" brzdy?

2016-09-06 21:19:04

No já jsem celkem spokojenej. Díky za nasměrování.

Vidím to tak, že zkusím sehnat nějaký měkčí destičky - na moje konkrétní požadavky mi to připadá jako dobrý řešení. Co se týče ceny, tak podle prvního okouknutí bych se měl vejít do 2 tisíc (bylo to cosi od Ferodo). To mi za to stojí. Když to srovnám s cenou pořádnejch gum...

Nový gumy budou následovat, až sjedu ty contitental eko-něco z fabriky. Vzhledem k tomu, že v současnosti jsem pohořel spíš na výkonu brzd, než nedostatečný trakci gum, tak nemá cenu ty nový vyhazovat.

Větší opotřebení destiček i kotoučů se asi taky tak nějak vsákne. Nebo s tím máte někdo reálnou zkušenost? Jak moc je ten rozdíl "ve spotřebě" markantní?

2016-09-06 21:27:17

Chlapi, pokud je řeč o ABS, tak jediné, co ho zvýhodňuje je, že dovolí uhýbací (vyhýbací) manévr. Ale tvrdím, že jinak brzdnou dráhu prodlužují (na suchu). Je to o kompromisu, co je výhodnější.

A pokud je řeč o brzdách, tak použiju poznatky z motorek. Jde o materiál destiček. Jsou destičky, které brzdí okamžitě, ale rychle po ohřátí zvadnou, jsou i destičky, které bez zahřátí skoro nebrzdí a jsou destičky, které fungují za studena i za tepla v jakémsi kompromisu. Jistě to tak bude i u aut.

2016-09-06 21:28:13

milant: Když ve 130 skočíš po brzdě, tak tě do toho pedálu celkem opře už tím negativním zrychlením. A co se týče omezovače brzdného účinku - o tom nic nevím. Zato v manuálu na sviště píšou, že je tam "brake assist system" kterej při detekci nouzovýho brždění ještě brzdám přitlačí. Takže designéři nejspíš taky považujou za problém spíš nedostatek brzdný síly, než její přebytek.

mirekdoda: jo, to jsem si ozkoušel ještě ve starým renckovi bez ABS. Brzdil jsem na kratší dráze, než bavorák, ale ničemu neuhneš, no Samo teda záleží na povrchu. Vzhledem k tomu, že je ABS už povinný je asi jasný, co připadalo většině kompetentních lidí jako lepší kompromis.

2016-09-06 21:37:03

zali:

ty měkčí destičky jsou zrovna ty, které brzdí hned a pak rychle vadnou. Zkus pohledat nějaké info na fórech o motorkách, tam se asi nejlíp dovíš, jaký materiál na jaké brždění. No a pak to aplikuješ na auto.

Co se týče kotoučů, rozhodující je průměr. Malý kotouč = malá páka, malý brzdný účinek.

A co se týče brzdičů, tak rozhodně více pístkové s pístky o různých průměrech a ne plovoucí. Od nejmenšího po největší. Malý pístek zatlačí jako první a tlačí méně. Prostřední pístek zatlačí o malinko později a tlačí o něco více, největší pístek začne brzdit nejpozději, ale nejvíce. Tímto způsobem lze dávkovat brzdný účinek efektivněji bez zbytečného zásahu ABS.


Odpovědět

1  2  3  4