Fórum - Téma


letní pneu s novým SX4


Fórum SX4 I letní pneu s novým SX4

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3

2015-01-21 18:15:31

Velmi doporučuji neztratit voříšek k pojistným šroubům

Při podzimní výměně kol jsem ho na stálém místě nenašel, potom jsem ho nenašel ani v garáži, ani v žádném jiném autě, ani nikde jinde

Sehnat stejný se mi nepodařilo (McGard), pro mnoho servisů je uvolnění těchto šroubů nepřekonatelný problém, až v jedné malé žižkovské dílničce měl majitel trhák a uměl s ním ty šrouby povolit bez poškození disků - nedoporučuji následovat

MilanT  
Milan
2015-01-21 18:35:51

vlada.vlada: Jasně, ty by tam měly pasovat.

Jen doplním Honzu6 ohledně (v)oříšků. Nikdy taky nedopusť, aby ti bezpečnostní šrouby utahovali v pneuservisu elektrickým utahovákem. Oni většinou neznají míru a při dalším povolování můžeš strhnout ten mechanismus a je to stejné jako ztráta ořechu. Ani když to utahuješ ručním klíčem, tak to nedotahuj stejným momentem, jako ostatní běžné šrouby se šestihrannou hlavou. Prostě s citem. Jak to zarveš a šroub začne tzv. "krkat", tak je to špatně.

2015-01-21 18:41:18

honza6:

Ke každé sadě bezp. šroubů McGard je přiložena bezpečnostní karta s unikátním kódem na základě kterého je možno velmi rychle objednat náhradní ořech z fabriky z Německa.

Takže pro příště si kód schovej a pak můžeš ořechy ztrácet třeba každou sezónu.

MilanT  
Milan
2015-01-21 20:37:37

honza6: No a já opět jen doplním plukovníka. Tady je objednávací stránka - http://shop.mcgard.de/customer-key/

Ale bacha (jedna paní povídala) - když jim pošleš poškozený šroub nebo klíč, tak ti zdarma pošlou nový. Ale pokud budeš chtít náhradní ořech (třeba za ztracený), tak to prý stojí skoro (3/4) jako nová sada šroubů. Ale zkušenost nemám.

2015-01-21 23:02:35

milant: "Ani když to utahuješ ručním klíčem, tak to nedotahuj stejným momentem, jako ostatní běžné šrouby se šestihrannou hlavou."

Jak to myslíš? Utahovací moment 85 Nm by ten šroub i ořech měl snad vydržet opakovaně. Má s tím někdo špatné zkušenosti? Loni v listopadu jsem z okna viděl sousedovic kluka dotahovat šrouby na audině tak, že skákal po té utahovací klice, no děs. Šroubů, kde ta kuželová plocha už nebyla jsem pár viděl taky. Takže pokud jsi to Milane myslel nějak takto, tak je varování namístě. Kola měním zásadně sám a s momenťákem.

2015-01-22 00:45:27

honzar:

Samozřejmě, že předepsaný moment 85 Nm bezp. šroub vydrží, ale ořech musí být při manipulaci nasazen rovně na bezpečnostní hvězdici tak, aby se případňě nepoškodila kdyby při utahovâní vyskočil. Materiâl je velmi tvrdý (50 HRC).

Použití rázového utahováku je zakâzáno

Pokud se pamatuji, tak objednánî nového bezp. ořechu na základě kódu stálo kdysi necelé tři stovky.

P.S.

Pokud jsi to utahoval tím momenťákem, tak jsi jistě zjistil, že těch 85 Nm nenî tak "brutální" moment, jako když nějaký divoch rajtuje na klîči, jako pominutý.

MilanT  
Milan
2015-01-22 07:20:26

honzar:

Honzo, jasně, máš pravdu a díky za doplnění. Já to odfláknul.

Nepředpokládám, že mnoho lidí používá momentový klíč a tak to "pro jistotu" dotáhnou na krev. A po pár kilometrech jízdy to ještě pro sichr dorvou o čtvrt závitu. A pokud použijí teleskopický klíč a dotáhnou to tak, že si na to stoupnou, tak těžko dodrží kolmou rovinu k ose šroubu a navíc to přetáhnou. A vemte si, že krouťák 85 Nm je pouze 8,66 kg na metrové páce. Na tom půlmetrovém klíči to pak bude lehce přes 17 kg. A to fakt není mnoho.

Záleží taky na konstrukci těch bezpečnostních šroubů. Některé si nechají líbit víc a u některých levných z nočníkové oceli může klidně prasknout oříšek.

Dávno tomu co jsem si v rámci nedostatku financí koupil bezpečnostní šrouby u stánku v Holešovické tržnici. Byl to hodně debilní systém - viz obrázek. Jednou jsem nedostatečně hluboko nasadil ořech a ty 4 tyčky v ořechu jsem doslova vyhnul. Měl jsem velký problémy to pak sundat.

Takže moje doporučení nedotahovat bezpečáky stejným momentem jako ostatní šrouby vychází z toho, že ostatní šrouby má většina řidičů přetažených rázovým utahovákem nebo skákáním po klíči.

2015-01-22 23:11:48

plukovník, milanT:

Díky Vám za informace, v létě mě končí tříletá záruka na SX4 a s ní ukončím i hav.pojištění (včetně krádeže), takže diskutované šrouby se pro mě stávají aktuální.

2015-01-23 06:34:17

honzar:

Doporučuji ti hav.poj. i nadále zachovat, alespoň další dva roky (pouze přepojistit na vozidlo 3 roky staré a zvýšit spoluúčast na 10 000,-)

Ceny případných oprav této značky jsou velmi vysoké a např. takovému střetu se zvěří těžko zabráníš.

2015-01-25 10:25:54

milant: plukovník:

Díky za tipy, nejdřív jsem náhradní voříšek zkoušel objednat u firmy, u které jsem koupil disky i šrouby - hráli "mrtvého brouka", v Německu chtějí za voříšek 16Eur + poštovné + převod Eur z mojí banky by vyšel skoro na 300,-

Takže mi to vychází na koupi nějakých jiných - bez rizika, že mi někdo vyluxuje účet

Voříšek se někde vynoří - hned jakmile ho už ho nebudu potřebovat

2015-01-25 11:55:19

honza6:

Jen pro informaci a pro případ ztraceného ořechu a potřeby nutné demontáže stávající sady kol s bezpečnostními šrouby MCGard, samozřejmě při znalosti kódu této sady.

http://www.autodesignplus.cz/mcgard-prislusenstvi

Jinak se ale opravdu vyplatí spíše koupit novou sadu bezp. šroubů, protože koukám, že za několik posledních let šla cena nahoru skoro dvojnásobně.

MilanT  
Milan
2015-01-25 12:15:10

plukovník: Tak koukám, že jsem se s cenou ořechu docela trefil do 3/4 ceny celé nové sady.

Jenomže novou sadou ty původní šrouby nesundám a tak nezbývá než neztrácet ořech nebo koupit náhradní.

2015-01-25 13:09:43

milant:

...a právě proto si plukovník s bezpečnostními šrouby kupuje vždy dva ořechy. Jen tak pro jistotku.

Asi proto, že ještě nikdy nic neztratil Na to je příliš velký pedant (blázen).

Navíc dříve, ještě před tím, než používal McGard, tak měl na letních kolech tři různé bezp. šrouby na každém kole (zn. Blocky). Kdyby s tím přijel někam do pneuservisu, tak by je z toho zřejmě kleplo.

MilanT  
Milan
2015-01-29 11:36:26

Hlavně nepřikládat bezpečnostním šroubům a maticím nadpozemské vlastnosti. Na každý utahovák existuje povolovák a na každý povolovák existuje utahovák:

Takže pokud si profík vyhlédne vaše kola a bude je moc chtít, tak si je vezme.

2015-01-29 12:50:48

milant:

Na každou akci samozřejmě následuje reakce, nic nejde znemožnit ale lze to ztížit a na tyto šibaly, co povolení kolových bezp. šroubů bez originálního klíče považují za "tak snadné a jednoduché" a ještě to veřejně prezentují na webu, odpověděl pan McGard vedle řady SU, řadou šroubů SL, takže pak se šibalové bez té svářečky obejdou jen těžko a na ulici takovou manipulaci budou asi těžko realizovat.

No a kdyby už mělo opravdu jít do tuhého, tak odvezení celého auta odtahem na rozebrání je přece tak snadné.

A v podstatě proč se vůbec zatěžovat zamykáním vchodových dveří svého bytu, když každý "bytař" se teoreticky mohl vyučit zámečníkem.

MilanT  
Milan
2015-01-29 13:16:37

plukovník: Máš samozřejmě pravdu. jen jsem to považoval za důležité to tu zmínit. Hlavně vzhledem k původní otázce ve smyslu "sháním něco levného".

Varianta s rotujícím prstencem je už hodně tvrdým oříškem a i ten profík si raději počká na jiné auto. Podle mě platí úměra: čím vyšší zabezpečení, tím vyšší pořizovací cena. Asi vyměním svoje standard za McGard čtvrtého bezpečnostního stupně.


Odpovědět

1  2  3