Fórum - Téma


Mísitelnost motorových olejů, chladících kapalin..


Fórum Jimny / Samurai III Mísitelnost motorových olejů, chladících kapalin..

Informace o modelu: Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53


1  2

inu
2011-10-31 21:30:11

SHELL RIMULA R3 U 15W-40 ...a hloupá otázka-můžu ho dát do JIMNYho 1,5 -proč ano,proč ne ??

http://www.oleje-pema.cz/...osyntetika-syntetika.html

...a nebo http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=669

2016-02-07 15:53:36

Motorový olej .. Zdravím,

Jaký olej přijde dát do motoru jimnyho 1.3 62.5kW, 2007 4x4?

Jeden říka tak druhý tak.

Tak nevím čemu věřit, potřeboval bych teda napsat typ toho oleje.

Díky všem.

2016-02-07 16:27:23

třetis: podle manuálu 10W40 co jinýho by jsi tam chtěl lejt?

2016-02-07 18:12:21

V manuáli k môjmu VVT mám odporúčaný 5W30, rovnako aj v servisnej knižke je záznam o tomto oleji.

MilanT  
Milan
2016-02-07 18:12:46

třetis: A neměl bys spíš řešit podstatné výkonové specifikace než viskozitní třídy? Snad víš jestli jezdíš za polárním kruhem nebo na rovníku.

2016-02-07 18:21:05

doctor: Já žádný manuál nemám proto píšu sem a každý není tak chytrý, že to ví. Navíc už v tomto tématu jsou tu od každého napsáno jiný olej. Tak jak mám vědět, že tam mám lejt 10W40?

2016-02-07 18:48:21

třetis:

Víš, proč je tady od každého napsáno jiný olej.

Protože je to úplně jedno.

Všechny oleje jsou v podstatě stejné, výkonová specifikace všech olejů co jsou v prodeji je vyhovující, viskozita pro středoevropské klima (40) také a polosyntetický olej je za dobrou cenu.

Takže tam opravdu můžeš s klidným svědomím dát ten 10W-40.

2016-02-08 14:32:35

Olej je tvořený základovým olejem a aditivem. Na spočítání výrobců základových olejů stačí prsty jedné ruky, stejně tak na spočítání výrobců aditivačních balíčků. Domnívat se, že Shell nebo Castrol udělají lepší službu než třeba Lotos nebo Mogul je nesmysl, vyhozené peníze. Důležitá je výkonová norma (zpravidla API a ACEA) a viskozita (5W30, 10W40, atd.) - obě tyto hodnoty musí sdělit výrobce motoru. Pokud výrobce vyjmenuje přímo některé konkrétní značky olejů a nedovoluje použití jiných, tak se dopouští protiprávního jednání (platí v celé EU).

Nalít do motoru lze v podstatě jakýkoliv motorový olej, problémy např. s opotřebením částí motoru nebo nedostatečnou detergenizací se můžou projevit za 3 roky, za 10 let anebo vůbec. Proto se vždy držet normy a viskozity, kterou uvádí výrobce jako optimální.

Chemie a oleje mě živí, tak si troufnu tvrdit, že o tom něco málo vím

2016-02-08 14:51:01

třetis: Jak je psáno už výše, můžeš tam dát 0W30, 5W30, 10W40 i 15W40. Různé viskozity by se ale neměly míchat, takže záleží, co je v motoru teď.

Pokud jde o kompletní výměnu, já bych si vybral 5W30:

ACEA C3, API SN/CF, (můžou pomoct i schválení koncernů: VW 502.00/505.01, BMW LL-04, MB 229.51/229.52)

Konkrétní značka výrobce je naprosto nedůležitá, vybírej podle ceny.

2016-02-09 01:07:52

těch 5W30 jsou vcelku zbytečně vyhozený prachy, leda by s tím oral pole, to bych i pochopil...

2016-02-09 14:46:02

Při studenějším startu se rychlejc dostane do všech částí motoru, ale jak velký rozdíl to udělá oproti 10W40 je skutečně velmi diskutabilní...

inu
2016-02-09 20:01:04

moraquian: používám 15w a ještě jsem si nevšim,že by mi kontrolka mazání zhasínala v zimě dýl než v létě či při ohřátém motoru,ovšem pokud auto nastartuji po několika dnech,pak tam mírná prodleva (1sec.?)je,než kontrolka zhasne,což je asi normální

2016-02-09 20:52:48

inu: kontrolka je dobrá tak na to zda tam olej je či nikoliv, na nic jiného

jediné co můžeš považovat za kvalitní informaci je přídavný budík s měřením tlaku

ona kontrolka reaguje na tlak oleje za čerpadlem jenže je-li olej ztuhlý zimou má takový odpor, že kontrolka zhasne ještě před dotečením oleje k mazacím bodům, minimálně k těm nejvýše položeným.

Výhoda měřáku tlaku oleje pomůže i včas odhalit zanesený filtr nebo degradaci oleje, kdy se sníží tlak oleje.

Zanesení filtru je častý problém u starších motorů, na Aru sem rozdíl v tlaku mazání pociťoval už při najetí 6000km, na Samíkovi to nebylo o moc víc. Řešením bylo použití výrazně většího filtru, kde je větší plocha filtrační plochy a déle trvá její zanešení. Na Samíka dávám filtry z VW Transportér, je dvakrát větší a rozdíl v tlaku před výměnou nyní už není, dříve byl rozdíl v poklesu tlaku až 1,5Atm.

Navíc málokdo ví, že filtry mají obtokový ventil, když se filtr zanese otevře se ventil a olej se přestane filtrovat to nastává v rozmezí 6-8tisíc km u starších motorů, nebo při provozování v extra prašném prostředí. Hodně aut tak najezdí hodně kilometrů bez filtrace oleje. Bohužel do Jiminy se extra velký filtr nevejde, ale pořád se vejde dost velký aby vydržel těch 10k km.

Pokud tedy řešit olej do Jiminy zůstal bych u 10W40 a pokud tomu dáváte záhul v terénu šel bych do lešího rozsahu ale s ohledem na stav motoru, určitě bych nepoužíval 15W40 už jen proto že 15W40 se dá sehnat jak plně minerální tak i na bázi syntetiky a ty se opravdu smíchat nesmí a k omylu není daleko navíc 15W40 v teplotách pod 10°C je už na hranici s mazací schopností a mít rezervu právě pro mazání je nutností, auto doplnil tlakovým měřákem kterej zase tak moc nestojí a instalaci zvládne zručnej kutil, větší filtr v nabídkách pro Jiminu je a určitě se vyhnout těm mikro prdlafkám.

2016-02-09 23:59:33

https://www.oleje.cz/clan...-polosyntetika--syntetika

P.S.

Kdyby se "plně minerální oleje s oleji na bázi syntetiky opravdu smíchat nesměly", tak by vůbec nemohly existovat oleje tzv. "polosyntetické", kterých je ve skutečnosti většina, což jsou směsi olejů vyrobených metodou chemické syntézy a olejů vyrobených přímým mísením složek získaných rafinací.

Mýtus o tom, že oleje tzv. "syntetické" se nesmí míchat s oleji tzv. "minerálními" přetrvává z doby před padesáti lety, kdy běžně existovaly vedle olejů "aditivovaných" i oleje "neaditivované" a jejich použití mělo jistá pravidla.

Ale to je o něčem úplně jiném.

MilanT  
Milan
2016-02-10 07:37:49

doctor:

A u 5W40 a 10W40 se splést nemůžu?

Minerální 10W40 - http://maziva.heureka.cz/..._1-l/specifikace/#section

Plně syntetický 10W40 - http://www.pn-autodoplnky...0-1l-plne-synteticky.html

Minerální 5W40 - http://maziva.heureka.cz/...05-l/specifikace/#section

Plně syntetický 5W40 - http://www.oleje-aditiva....elix-ultra-extra-5w-30-1l

Není to dnes tak trochu jedno?

P.S.

A důrazná rada - argumentaci s osobními urážkami bez pardonu okamžitě mažu.

2016-02-10 08:18:10

Nepište sem bludy, když o tom nic nevíte. Syntetiku s minerálem míchat lze a to bez následků (neříkám, že bych to dělal, proč taky) - ovšem pozor, bavíme se o motorových olejích; u průmyslových maziv na různé další účely už to není s tím mícháním tak jednoduché.

Stejně tak převládá nesmysl, že různé barvy antifreezů nejde míchat. Proč by to proboha nešlo, všecko je to ethylenglykol. Jediné v čem se ty barvy liší, je doporučený interval výměny.

MilanT  
Milan
2016-02-10 08:33:45

moraquian:

Ano, bavíme se o motorových olejích a díky za potvrzení

2016-02-10 08:36:00

milant: tak určitě ano, ale dostupné na benzínkách jsou většinou tak z 99% polosintetiky a kupuju podle čísla toho co tam leju, schválně sem se zajel podívat na shelku a plně minerální 10W40 nemaj a ani nevěděj že existuje ;)

2016-02-10 08:41:52

moraquian:

Téměř všechno je to sice ethylenglykol, kromě např. světle zelených, jejichž základem je propylenglykol, ale rozdílná jsou aditiva.

U některých jsou tvořeny anorganickými látkami a u těch novějších (červeno-růžovo-fialových) na bázi organických kyselin.

Takže míchání může v dlouhodobějším horizontu vést k těžko předvídatelným důsledkům (např. gumovatění směsi a pod.).

P.S.

Sice se nezabývám zrovna prodejem a distribucí těchto produktů, ale zase čtu všechny oběžníky...

2016-02-10 08:43:02

moraquian: no bludy a nebludy, taky sem to kdysi míchal protože říkali že se může, jasně že se nic nestane když to smíchám někdy omylem ale míchat to cíleně a dlouhodobě není dobře. Dávám oleje pravidelně na test do Fuchse kde to dělá starší pán a ten se vždy když máme míchaný olej může zvencnout.

Právě on mi nesčetněkrát ukazoval rozdíl mezi tím co se píše a praxí...

Tedy chceteli míchat míchejte, já to dělat nebudu a nebudu to doporučovat nikomu

plukovník: dovolím si tě tady doplnit, specálně Suzuki Vitara a Samík prasklý blok u čtvrtého válce, po detailním rozebrání u spodní hrany válce v prostoru chladiva vrstva šlemovité hmoty která nechladí a zamrzne i když je tam fridex.

Jedná se o usazeniny (sraženiny) které nejspíš vznikají ponecháním chladicího média dlouhodobě třebaže výrobce doporučuje jeho pravidelnou výměnu, nebo naopak mícháním různých nemrznoucích směsí, ale jak píšu "nejspíš" přesnou příčinu nevím

Proto kdo ke mně jezdí se Sůzama ví, že starý motory proplachuju a občas z toho lezou strašný věci.


Odpovědět

1  2