Fórum - Téma


Momentový klíč, jaký a k čemu?


Fórum Swift IV Momentový klíč, jaký a k čemu?

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

2002 Swift IV GLX 1.3

1 fotek  |  2 servisních knížek  |  473 diskuzí  |  5.31 l/100 km

Výkon motoru 62.5 kW (85 PS) při 6000 ot./min. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 298 ccm (79 cui), 4-válec, Řadový, G13BB.

Zakoupen v autobazaru Veselý v Břidličné u Bruntálu v červené základní barvě a s pětidvéřovou karoserií.


1  2

Joan  
Jana
2015-05-20 21:29:11

Pěkný večer ,

uvažuji o tom, že si začnu měnit kola - mám dvě sady s disky - sama. Nejen časově to bude pro mě jednodušší než se domlouvat se známým, který má zvedák a pracně se strefovat do doby, kdy budeme mít na to oba čas. Ale protože neumím odhadnout v příručce doporučenou "sílu" utažení 5-7 kgm, tj. 50-70 Nm (je to tak?) a nerada bych si okousala závity, tak pátrám na internetu po vhodném momentovém klíči.

Zaujal mě třeba tento, má podle mě vhodný rozsah:

http://www.momentovy-klic...by-momentovy-klic19-110nm

Pak mi Google předhodil další odkazy:

http://eshop.gmtechnik.cz...by-momentovy-klic19-110nm

a ejhle! Cena dost rozdílná na evidentně stejný výrobek, ale tentýž obchod, zvláštní.

Nebo který byste mi prosím doporučili vy ?

Díky!

2015-05-20 22:29:57

joan: Neber si to špatně ale ty vážně chceš na výměnu kol používat momenťák? Nikdy jsem to momenťákem nedělal a popravdě ani o nikom kdo by to tak dělal. A jestli už lpíš na tom abys nezničila závity tak mi věř že v pneuservisech kde používají pistolovej utahovák na kompresor ti závit ničí daleko víc než kdybys to udělala doma obyčejným klíčem co máš v autě. Já třeba ještě když měním kola tak matice máznu grafitovou vazelínou a rukou dotáhnu dle odhadu. My chlapy mámě ten momenťák tak nějak v ruce. Nevím jak jsi na tom fyzicky ale myslím že normální ženská většinou sílu na to aby natáhla závit nemá

2015-05-21 08:34:09

lexa28:

Neděláš dobře, že mažeš matice kol vazelínou a to ani grafitovou. Matice ani šrouby kol se mazat nemají

Joan:

Pořizovat momenťák výhradně na matice kol nemá smysl. Jejich správné dotažení snadno odhadneš. Je to přesně taková síla, jakou vyvine Joan při použití běžného klíče na kola aniž by se jakkoliv zapotila, a dotáhne to rukou nikoliv nohou, stoupaním a rajtováním na něm

Jinak, kdybys na tom přesto trvala, odpovídající cena za "hobby" klíč této hodnoty je 800-900,- Kč (bez DPH )

Lépe ale využiješ klíč pro nižší hodnoty momentů, cca 5 - 25 Nm, pro utahování těch šroubů, které lze velmi snadno strhnout, jako jsou např. odvzdušňovací šrouby brzd.

Joan  
Jana
2015-05-21 08:52:56

plukovník: A proč se vlastně závity mazat nemají? Mně je totiž známý (vedoucí jednoho autoklubu) taky vždycky lehce namáznul, když jsem si u něj přehazovala kola...

Fakt myslíš, že matky dotáhnu vlastní rukou dost ? Stržení závitu rukou se příliš nebojím

Odvzdušňovat brzdy určitě nebudu, protože jednak (zatím) nevím, jak se to dělá a taky na to musejí být dva.

MilanT  
Milan
2015-05-21 09:20:27

joan: Utahovací moment je dán pro suché závity. Pokud je něčím namažeš, snížíš tím tření v závitech a taky logicky kroutící moment (to je ostatně vlastnost vazelín). Pokud tedy pak použiješ momentový klíč a utáhneš to správným momentem, tak ten šroub (šteft) prakticky přetížíš a je více namáhán v axiálním směru. Pokud se pak vazelína vypaří vysokou teplotou (nebo vyteče odstředivou silou), je šroub přetažený, nepovolíš ho nebo ho přetrhneš.

Navíc grafitová vazelína je do teplot kolem 400°C. Brzdy ovšem můžou dosáhnout teploty 600°C a při intenzívním nebo dlouhém brždění mohou dosáhnout až 800°C. To ta vazelína ztratí viskozitu a odstředivou silou vylítá na brzdový kotouč, destičky...

Já osobně to taky ničím nemažu. Ani měděnou vazelínou, která je do 1100°C.

A pokud se bojíš, že ti matky ke šteftům přireznou, tak pokud 2x za rok měníš kola, tak to nehrozí.

2015-05-21 09:29:38

joan:

Nemají se mazat závity matic a šroubů kol. Je to proto, že se v některých případech, hlavně v případě šroubů a nejvíce u brzdových bubnů , se může vazelína odstředivou silou za provozu dostat na brzdovou plochu a znehodnotit brzdové obložení. Pokud už chceme zamezit zareznutí závitů, je v tomto případě lépe použít práškový grafit a pokud použijeme grafitovou vazelínu tak velice s mírou

Jinak, všechny šrouby, které se dotahují předepsaným utahovacím momentem, se mají dotahovat za sucha, nikoliv namazané. Mazadlo totiž zkreslí výsledný moment dotažení tak, že šroub může být výrazně přetažen. Naopak, u mnoha šroubů, např. u elementů brzd se jejich závity naopak mažou zatěsňovacím prostředkem proti samovolnému povolení. Tyto prostředky se dokonce vyrábějí ve třech kategoriích (nízká, střední, vysoká pevnost), barevně rozlišených (zelená, modrá, červená).

V případě těch brzd modrá .

edit:

Milane, Milane, ty jeden rychlíku....

MilanT  
Milan
2015-05-21 09:46:57

plukovník: Omlouvám se, ale je vidět, že máme stejný technicko-selský rozum.

Jinak opravdu nevím, kde tenhle mýtus mazání vznikl. V manuálu škodovek je to zakázáno a v manuálu Suzuki není o mazání závitů ani slovo. Tak proč to dělat?

2015-05-21 12:02:18

milant: Taky nevím, proč lidi ty závity mažou... Všude jsem četl, že se to právě dělat nemá, tak to také nedělám.

Ale snad 90% lidí v mém okolí, co auto mají, tak to mažou a co vím, tak povětšinou měděnou vazelínou. A když jsem jim řekl, že se to dělat nemá, tak na mě čuměli jak na blázna, hlavně ten, kterej to dělá už 40 let u 8 různých aut a nikdy mu to nic špatného neudělalo...

2015-05-21 12:03:39

joan:

Jsem přesvědčen, že matky kol dotáhneš vlastní rukou dostatečně

Můžeš si zkusit půjčit momenťák a dotáhnout to předepsaným momentem.

Následně zjistíš, že jsi to předtím, bez momenťáku, dotahovala více

P.S.

To, co má ve zvyku dělat vedoucí jednoho autoklubu ještě nemusí být "svaté". To že je někdo vedoucí autoklubu, ještě neznamená, že jeho původní zaměstnání nemůže být třeba učitel přírodopisu...(a dobrý učitel přírodopisu)

milk239:

Ti, co se odvolávají na svojí praxi a že něco dělají už 40 let, často hlásají ty největší pitomosti, protože vedle té "praxe" jim často scházejí technické vědomosti

Joan  
Jana
2015-05-21 12:23:44

Ah, to koukám, díky pánové za vysvětlení . Vůbec mě nenapadly tak vysoké teploty při tření třeba brzd! Podle vzhledu vazelíny, kterou mi to mazal známý, jak tak lovím v paměti, v ní mohla být měď. A máznul to jen velice lehce, asi jako když se slinou zjišťuje těsnost ventilku. A tuším kvůli korozi a schopnosti zase povolení bez utržení.

Možná se fakt přeceňuju a mejch cca šedesát kil nevyždímá sílu schopnou ukroutit, ale zase abych někdy nedojela na méně než čtyřech kolech

P.S.: mohla by to být jedna z disciplín na srazu, změřit si, kdo má jakou utahovací sílu . Akorát nepotřebné a pohozené auto nejspíš nenajdem, hm.

2015-05-21 12:31:28

joan:

Ještě k tomu odvzdušňování brzd.

Nemusí na to být nutně dva.

Stačí jeden. Jenom se musí vědět jak na to. Alespoň takový plukovník to dokáže

Dokonce jak říkají britští parašutisté, "s prstem v nose".

P.S.

Disciplínu trhání kolových šroubů by jsme zvládli my, co jsme ze staré školy a s našimi cca 100+ kg, na jedničku.

2015-05-21 12:39:04

plukovník: Vidím to stejně Proto se taky těmito řečmi lidí s "praxí" neřídím, ale dám na to, co je psáno a ověřeno výrobcem.

MilanT  
Milan
2015-05-21 13:08:25

joan: No právě, tyhle vysoké teploty...ono to není jen o tom, že se vypaří nebo vyteče nějaká vazelína nebo olej. Teď odbočím - důležité je taky používat originální brzdové destičky. Ty se zkoušejí až do teploty brzdového kotouče 950°C - http://www.adip.cz/LUMAG-...-vyroby-brzdove-desky.cms

Pokud někdo šetří a koupí si nějaký padělek z Polska nebo Číny, tak mu to shoří - http://www.mechanikapv.cz/_data/section-3/757.pdf

2015-05-21 13:23:37

milant: To je jedna možnost. Mně zas automechanik říkal, že jeden zákazník tam chtěl to nejlevnější, on mu to sice vymlouvat, ale neuspěl. Tak mu tam dal ty nejlevnější z Polska.. Zákazník přijel asi za rok, že neprošel technickou kvůli brzdám. Tak myslel, že jsou ty destičky kaput. Ale nebyly! Vypadaly jak nový! To byl tak blbej matroš, že vůbec neubyl, ale ani nebrzdil A kvůli tomu byly zničený i kotouče.. Myslel, že ušetří pár stovek, ale pak musel vysolit mnohem vyšší částku...

Joan  
Jana
2015-05-21 13:35:02

Vzpomínám si, že v raném mládí jsem tatínkovi pomáhala odvzdušňovat brzdy na jeho Dacii 1310 tím, že jsem na jeho povely sešlapávala brzdový pedál (to jsem ještě ani neměla řidičák). Když mi loni v servisu Hebelka měnili ještě původní brzdovku, tak to taky dělali ve dvou.

Tak jo, spolehnu se na svou ne sice zrovna kolibří sílu, ale myšlenku na momenťák opouštím .

Původně jsem měla v plánu ke svým dvěma starým pneumatikám (mám jenom zimní) dokoupit další dvě aby se spolu nehádaly, ale šuplerou jsem si ověřila, že to asi nebude ten nejlepší nápad - uprostřed je sice více než 4 mm, ale na samém okraji je místy cca 1,8 mm, což by asi i v létě brzy vadilo, že. Takže dodrandím současné zimní, co to půjde a pak teprve po koupi další sady a obutí na plechové disky si je začnu přehazovat vlastnoručně.

Ovšem kdybych byla někdy nucena použít rezervu, tak je dobré o dotahování něco vědět, že ano

MilanT  
Milan
2015-05-21 14:40:18

plukovník: Nevím, jak na odvzdušnění (výměnu) jde plukovník, ale já používal hadičku (z pumpičky na bicykl) do jejíž koncovky jsem našrouboval ventilek. Pak pomalu 3x sešlápnout pedál brzdy a zkontrolovat nádržku brzdovky a dolévat a šlapat a dolévat....

Joan: Jano, na samém kraji běhounu neměř hloubku. Ta se měří pouze ve střední 3/4 šířky běhounu po celém obvodu pneumatiky. Pokud máš (zjednodušeně) celý běhoun pneumatiky široký 20 cm, tak se hloubka měří jen v pruhu uprostřed pneumatiky širokém 15 cm. Na každé straně běhounu ti tedy zbývá 2,5 cm a ty se neměří. Uvádí to třeba Michelin - http://www.michelin.cz/au...umatik/opotrebeni-behounu

2015-05-21 15:28:13

milant:

Ventilek není potřeba.

Plukovník na to jde tak, že na odvzdušňovací šroub nasadí plastovou hadičku o průměru cca 5 mm asi 3/4 metru dlouhou a na druhém konci ji vloží do sklenice, kterou umístí na stoleček ve výšce přibližně odpovídající výšce umístění vyrovnávací nádobky brzdové kapaliny. Pak povolí příslušný odvzdušňovací šroub, ale jenom trochu, aby kapalina pod tlakem vyvolaným pomalým sešlapáváním pedálu brzdy mohla tryskat do nádobky, ale tím, že šroub je povolen jen nepatrně, nemůže se vracet. A pokud se trochu vrátí, tak nenasaje vzduch, ale jenom nepatrné množství kapaliny z nádobky.

Takto postupuje u všech kol, přičemž neustále do vyrovnávací nádobky dolévá novou kapalinu. Na každou brzdu 0,5 litru. To zajistí dokonalou obměnu kapaliny v systému. Na konci jde z odvzdušňovacích šroubů pouze nová, čirá, jasně žlutá kapalina DOT 4.

Myslím, že žádný autoservis to takto precizně nedělá.

MilanT  
Milan
2015-05-21 19:36:13

plukovník: Teď marně přemýšlím, proč plukovník dává sklenici do skoro stejné výšky jako je nádržka kapaliny. Kvůli snazšímu unikání vzduchových bublinek směrem vzhůru? Já ten ventilek taky pro jistotu ponořím do brzdovky, ale zavěsím jí do podběhu.

Ty máš asi lepší vizuální kontrolu toho, co ti z brzdového systému vytéká a vybublává.

V servisech to asi připojí na zařízení na výměnu brzdovky, zapnou kompresor...

2015-05-21 20:26:00

milant:

Ta výška ve které je nádobka je daná výškou stolečku, který na to plukovník používá a který je přesně tak vysoký, že na to dobře vidí z místa řidiče.

Jiný důvod to nemá, přestože o těch lépe unikajících bublinkách ve výšce kdysi psali v nějakém návodu. Ale je to pitomost, klidně to může být zavěšeno na podběhu.

Jedině v případě že by sklenice byla na zemi, a povolil bys šroub a odešel na svačinu, tak by kapalina pomalu vytekla. V případě, že bude "pověšena vysoko" tak se tak nestane.

MilanT  
Milan
2015-05-21 22:03:19

plukovník: Aneb jak říkával Jiří Grossmann: "Příště si pošpitáme o spojeným nádobí".

Při výměně provozních kapalin ani nemusíš odejít na svačinu. S úsměvem vzpomínám na svojí první výměnu motorového oleje u Š105 někdy před 30 roky. Vypustil jsem starý olej, vyměnil filtr a začal lít nový olej. Určitě tušíš, jak to dopadlo. Po nalití pár litrů jsem chtěl měrkou zkontrolovat hladinu a najednou koukám, že stojím v kaluži nového oleje. a jako trubka koukám na výpustný šroub vany, který jsem měl položený vedle auta na hadru.


Odpovědět

1  2