Fórum - Téma


Motor za studena "chcípne"


Fórum Ignis Motor za studena "chcípne"

Informace o modelu: Suzuki Ignis



2016-01-30 13:07:11

Zdravím všetkých suzukáčov,

mám nasledovný problém s ktorým potrebujem poradiť:

benzin.motor naštartuje ako "18-ka", t.j. perfektne. Po jazde cca 200 metrov prídem na križovatku, preradím na neutrál a motor skape, t.j. neide na volnobeh. Servis diagnostikoval: škrtiaca klapka=čistá-OK, tlaky - kompresia u všetkých valcov rovnomerne=10-OK, sviečky vypálené =OK, lambda sonda=OK, dávkovanie paliva-krokový motorček=čistý - OK, display nesignalizuje žiadnu chybu. Napriek tomu, motor v zábere tratí výkon a na volnobeh nedrží otáčky - zdochne.

Keď vyradím kvalt, musím opakovane našlapávať na plynový pedál aby motor neskapal.

Ale pozor !

Len do času, kým sa motor nezohreje na prevádzkovú teplotu. Potom v pohode drží volnobežné otáčky a výkon motora je optimálny.

Výsledok - za diagnostiku som zaplatil 30,-€ a problém ostal.

Má niekto z Vás podobnú skúsenosť, resp. vie poradiť čo s tým ?

Uvažujem, že problém je skôr v elektronike a nie v mechanike. Alebo sa mýlim?

Poteší ma, ak niekto poradí ako zmerať tlak dávkovania palivovej zmesi, resp, či za škrtiacou klapkou je ventíl, snímač alebo regulátor, ktoré ovplyvňujú dávkovanie paliva ?

2016-01-30 13:34:35

jasplus: Čidlo teploty vody. Pokud tohle servis nenapadlo, tak bych se nad tim servisem asi dost zamyslel.

2016-01-30 14:32:16

jaski:

Kdyby byla jakákoliv závada v okruhu čidla teploty chladící kapaliny, která by v době jednoho jízdního cyklu trvala déle než 0,5 sekundy, logika řídící jednotky by okamžitě vygenerovala DTC P0116.

Na té diagnostice by se to muselo poznat i kdyby mechanik zapomněl mozek doma.

2016-01-30 14:44:40

Nevím do jaké míry to bude užitečné, ale můj známý takhle vyměnil půl motoru cca 15tis v dílech a nakonec měl znečištěný snímač otáček Stačilo vyšroubovat čidlo z převodovky, očistit a problém byl Fuč. Jednalo se ovšem o Opel Calibra 2000ccm.

Márfi

2016-01-30 15:11:22

márfi:

Jenomže Calibra je záležitost začátku devadesátých let minulého století a tady je řeč zřejmě o Ignisu z roku 2004.

2016-01-30 15:47:38

plukovník: Nicméně jsem sázel na ten snímač otáček a na autě nebo na roku výroby už je diskuse bezpředmětná.

2016-01-30 16:05:43

jasplus: Ahoj,

podle mě bude zanešená škrtící klapka. Zanešená na okrajových hranách. Špína někde urostřed klapky neznamená nic a ničemu nevadí. Ta diagnostika sice vypsala, že je OK, ale z čeho to asi poznala, když u tohodle auta je ovládání klapky lankem přímo od pedálu plynu a není řízená servomotorem.

Volnoběžná dávka vzduchu je vedená obtokem kolem škrtící klapky, ale počítá se i se vzduchem, který proteče netěsnostmi kolem škrtící klapky. Jak už jsem tu někde psal, ty netěsnosti kolem škrtící klapky se tím maglajzem z EGRu utěsňují a pak jde do motoru málo vzduchu pro volnoběžný chod studeného motoru. Potom ŘJ motoru dopočítá menší dávku benzínu pro volnoběh a studený motor se neudrží v chodu, protože za studena musí překonávat vyšší odpory sebe sama. Za tepla motor s tímhle problémem může běžet na volnoběh s nižšími otáčkami, než zareaguje elektronika a otáčky opět nastaví na správnou hodnotu volnoběhu. Za studena už to nestihne.

Ten obtokový kanálek je otevírán elektroventilem a ten elektroventil si reguluje ŘJ motoru. Za studena je otevřen více, aby volnoběžná dávka vzduchu z obtokového kanálku posílená vzduchem z netěsností škrtící klapky stačila na udržení chodu studeného motoru. Větší porce volnoběžného vzduchu dostane větší porci volnoběžného benzínu a motor klidně točí i 2000 otáček. Postupně pak dochází k pozvolnému poklesu až na provozní volnoběh. No a pokud jsou škrtící klapka a stěny domečku škrtící klapky zanešeny, motor nedostane to, co pro udržení volnoběhu za studena potřebuje.

Znovu jsem si přečetl tvůj příspěvek a píšeš, že za studena nechce táhnout. To opravdu nasvědčuje tomu, že teplotní čidlo chladící směsi informuje ŘJ, že je motor prohřátý, ale ve skutečnosti je ještě studený. Tímto dávám za pravdu "jaskimu". Studený motor by pak dostával směs paliva a vzduchu jako pro teplý a to je málo. Taková směs se ve studeném motoru chová jako chudá a motor netáhne a cuká, jako by občas vynechalo zapalování.

Ano, za škrtící klapkou je MAP senzor, který měří velikost podtlaku v sání a svým měřením významnou měrou ovlivňuje výpočet vstřikované dávky paliva.

Kdyby nefungovalo to čidlo otáček, ŘJ by nevěděla, že se motor otáčí a nevygenerovala by impulz ke vstřiku paliva ani impulz pro jiskru na svíčce.

2016-01-30 16:35:51

plukovník: Taky je mi divný, že by to diagnostika nevypsala, ale chování auta na to podle mě ukazuje. Za pokus to určitě stojí se na to zaměřit a prověřit .

2016-01-31 14:43:39

Zdravím všetkých, dedukcia mirekdoda i jaskiho, resp. analýza a názory prispievateľov k riešeniu môjho problému ma zaujali.

Škrtiacu klapku som vyčistil sprayom, aj servis tvrdil, že je čistučká. Ale že je tam kdesi ešte i obtokový kanálik plus elektroventíl, tak stav a funkčnosť musím dať preveriť.

Napriek faktu, že ani display auta, ani servisná diagnostika nezaznamenala žiadnu chybu,

dám ešte raz špeciálne zmerať hodnoty:

1/ snímača teploty chladiacej kvapaliny,

2/ snímač tlaku v sacom potrubí a aj

3/ snímač teploty nasávaného vzduchu

Len som si nie istý, aké hodnoty a prevádzkové paramete majú mať jednotlivé čidlá.

Myslel som, že servis ktorý Ignis diagnostikoval tieto alternatívne možnosti exaktne preveril.

Asi sa tak nestalo. Takže opravu zverím do rúk zdatnejšieho odborníka.

Mirekdoda: Upozorňuješ na MAP senzor podtlaku. Ak vieš upresni prosím, kde presne sa toto čidlo nachádza. Je ho po otvorení kapoty vidieť a je k nemu volný prístup?

2016-01-31 19:55:53

jasplus: Ahoj,

MAP senzor je trochu schovaný a je na koleni sacího potrubí, které je z černého plastu na zadní straně motoru z pohledu člověka, který stojí před autem a kouká do motorového prostoru. Když vyměňuješ filtr sání a rozpojíš ten černý filtrbox nad motorem a tu zadní část filtrboxu se ti podaří sundat, tak pod ní, a má připojený konektor. Pozor, nezaměnit s elektroventilem na odsávání benzínových par skrz filtr s aktivním uhlím.

Na výstupu z filtrboxu, ještě před tou gumovou hadicí, je senzor MAF a jeho součástí je senzor teploty nasávaného vzduchu. Jako celek oba senzory slouží pro měření váhy nasátého vzduchu a jsou před škrtící klapkou a rovněž se významnou měrou podílejí na výpočtu dávky paliva pro vstřik. krabička je snadno přístupná na dvou šroubcích. Viditelná část má čtvercový tvar a je tam vidět i připojený konektor. Tak nezaměnit MAP a MAF senzor.

2016-01-31 22:44:23

mirekdoda: ďakujem za upresnenie lokalizácie senzorov. S pozdravom Jan S.


Odpovědět