Fórum - Téma


Můj zážitek - jak se zachovat při zdechnutí auta?


Fórum Technický koutek Můj zážitek - jak se zachovat při zdechnutí auta?




Joan  
Jana
2015-09-23 10:28:17

Zdravím vespolek,

sobotní velmi nemilá zkušenost mě nutí pátrat po možných (event. nemožných) způsobech, co dělat, když se auto pos*re daleko od domova...

Je to pár týdnů, co jsem začala registrovat hlučnější palivovou pumpu. V servise připojili diagnostiku, která neukázala na žádnou závadu, ovšem čerpadlo fakt bylo hlasitější. Přesto jsem tuto sobotu ráno, bez sebemenšího varování, pouze se zvláštní nepříjemnou předtuchou, vyrazila i s naší psí Beruškou do Beskyd vstříc ještě neprobádaným rozhlednám. Stihly jsme navštívit z pěti plánovaných pouze dvě...

V malé vesnici s dlouhým názvem Hutisko-Solanec jsem projela křižovatkou směrem od Velkých Karlovic (rozhledna Miloňová ) a v menším kopečku, který následoval, najednou auto přestalo táhnout, necukalo, jen pozvolně dojelo, kam to šlo - a KONEC

Byla sobota půl páté odpoledne a při zběžné prohlídce jak pojistek, tak motorového prostoru nic nenasvědčovalo viditelné závadě. Díval se mi na to i místní člověk, který prý "autům rozumí". Prostě čerpadlo se rozběhlo, zahrčelo, ve správnou chvíli zhaslo - ale nastartovat nešlo za žádnou cenu. Nakonec mi nezbylo než samospádem z kopečka kousek couvnout na autobusovou zastávku a začít řešit, co s tím dál.

Obvolávala jsem rodinné příslušníky, ale všichni měli auta nanejvýš tak silná jako moje a jeden kamarád mi pak řekl, že je nesmysl auto táhnout na laně do Brna až z Beskyd. Hrůza mě obcházela, protože jsem neměla nejmenší představu, jak dopravím chcíplé auto do Brna do servisu, a taky sebe a psa. Teda - šlo by to běžnou odtahovkou, ale když po zavolání na číslo ČPP uvedené na mé zelené kartě začal házet cifry jako SEDM TISÍC, tak jsem položila telefon, to je šíleně moc

Tentýž kamarád nakonec sehnal svého kamaráda, který má silné auto a transportér pro převoz aut, souhlasil a v půl jedenácté v noci pro mě z Brna přijeli a odtáhli domů.

ALE tento kamarád mi potom hodně vyčetl, že to bylo ode mě nezodpovědné a že jsem měla nechat auto na místě a hned hledat způsob, jak se dostat domů... Proto mám prosím zásadní otázku, jak správně řešit kolaps auta 170 km od domova? Kdybyste prosím přihodili svoje zkušenosti plus doporučili servisy (klidně v celé republice, já mám velký rozhlednový rádius ), který by neodmítl vyšetřit postaršího Swiftíka, byla bych při příštích cestách mnohem klidnější. Asi nikdo nebude mít odtahovku, která nebude pekelně drahá, že. Mně nakonec odtáhli za cenu nafty (samozřejmě jsem ráda a dobrovolně přidala, šťastná jako blecha), ale to se podaří jednou za život.

Stalo se mi to poprvé, tak jsem těžce panikařila a podlamovaly se mi nohy. Třeba má pravdu, ale pomohli by mi odstŕanit závadu v jakémkoliv servisu? Nakonec totiž to opravdu bylo to zatrolené čerpadlo, které sice vrčelo přesně jak má, ale nečepovalo benzín do motoru. Což nás na silnici v Hutisku vůbec nenapadlo, protože z hadičky připojené k motoru a zkusmo odpojené kapal benzín!

Odpoledne si pro opraveného Swiště jedu, oprava lehce přes 6 tisíc, neorigo pumpa prý stojí kolem pěti, plus práce. Teda já aspoň doufám, že mi tam dali NOVOU!

Ufff, s opravdu hodně věcmi si poradím sama, ale automechanik ze mě nebude...

MilanT  
Milan
2015-09-26 22:08:30

joan: Ještě nikdo nereagoval a tak zkusím rozjet diskuzi svými kontroverzními názory.

Jano, chápu jak ti bylo, bezradnost, atd...Mně se to stalo jednou před lety při návratu s rodinou z dovolené na Lipně. U Tábora najednou stará dobrá Š120 chcípla za jízdy a nešla už nastartovat. Tohle auto bylo ale ideální na opravy. AC pumpa dávala benzín až do karburátoru a dál už nic. Tak jsem vyhnal hysterickou exmanželku a vřeštící děti za svodidlo 50 metrů od auta, sundal jsem sání, rozebral karburátor, vyčistil trysku, sestavil to dohromady a jelo se dál. Dušička ale ve mně byla. Nebyly mobily a ani jsem nevěděl, komu případně zavolat.

Ty už sis to vybrala a nechci to zakřiknout, ale už tě to asi nepotká. A navíc jak lépe a jinak bys tu situaci chtěla řešit? Sehnala jsi odtah za cenu nafty Kdo z nás to má ? Kdybys byla automechanikem, tak si poradíš jinak? Vyndáš z kufru rezervní čerpadlo a někde u rozhledny ponoříš ruce do benzínu? Asi ne, stejně jako doktorka v lese na houbách nebude řešit svůj akutní zánět slepáku houbařským nožíkem a zrcátkem z kabelky.

Seznam autoservisů je ti taky na nic. Určitě tam jako na potvoru nebudou mít tvůj potřebný díl skladem. Zkus se zeptat u svojí pojišťovny, jestli nenabízí k povinnému ručení nějakou tu výhodnější asistenci. Já mám sice auto ještě v záruce a tak mám bezplatný Suzuki asistent, ale ke svému osobnímu účtu u ČS si platím 19 korun měsíčně asistenční služby. Je v tom zdarma 60 minut práce mechanika a zdarma odtah do 50 km. Dál mám v rámci havarijního pojištění zdarma práci mechanika 120 minut a další odtah do 50 km.

Třeba ti někdo poradí něco konkrétnějšího a lepšího.

Joan  
Jana
2015-09-26 23:18:54

milant: Moc děkuju Milane za Tvůj čas na odpověď

Mně především šrotuje v hlavě, jak by se třeba postavil k mé žádosti o určení diagnózy & opravě NE-SUZUKI servis. Kdybych tam "nějak" dopravila chcíplého Swiště s tím, aby zjistili závadu a sehnali potřebný náhradní díl a vyměnili. Konkrétně toto moje čerpadlo prý šlo vyměnit snadno, šrouby nebyly zarezlé. Kdyby ta potvora regulérně nevrčela (a jinak na mě asi vyplazovala dlouhý jazyk, protože dopravovat benzín do motoru se jí už nechtělo), tak v servise hned řeknu, čím to asi je. Čili jestli by mohli dokázat úspěšně se pohrabat ve 13 roků starém autíčku

Jinak si nedovedu představit, že bych na jedoucí auta mávala a prosila někoho, aby mi auto odtáhl do civilizace (já měla děsnou kliku, že to nezdechlo někde v serpentinách do kopce!). Jednak bych se dost styděla, a potom, nemůžu vědět, na koho narazím, možná bych se i bála, hlavně po setmění (kdybych už měla tu smůlu...).

Já mám k pov. ruč. u ČPP asistenci pouze za 500 Kč, což nemusí stačit ani na území samotného Brna. Havarijko jaksi je už pro mého Swiště v "nejlepších letech" dost pasé

MilanT  
Milan
2015-09-27 19:43:43

joan: Jano, není zač. Čas si vždycky najdu, nejsem ředitel zeměkoule.

Myslím si, že v těhle neznačkových servisech by si uměli poradit. Mám velice dobré zkušenosti se dvěma takovými vesnickými servisy. Ti kluci tam mají dlouholeté zkušenosti z oprav širokého spektra značek aut, umí si poradit, mají známé na vrakovištích...Takže na nouzovou opravu a zpojízdnění auta dostačující. Ale znáš to, výjimka potvrzuje pravidlo.

Jinak koukám, že zkušenosti se zdechnutím auta daleko od domova máme asi jen my dva.

2015-09-27 21:18:50

milant:

... tři

Plukovníkovi před mnoha a mnoha lety, když ještě jezdil v popelnicích odešlo daleko od domova těsnění pod hlavou řadového šestiválce. Jelikož tenkrát vozil náhradní díly skoro na generálku, tak těsnění na místě vyměnil.

No, a jednou mu u jiněho auta natolik zreznul pomocný rám motoru, že mu celý motor upadl. Naštěstí se tak stalo při pomalém pojíždění. Auto šlo tenkrát rovnou na vrakoviště.

Joan  
Jana
2015-09-27 21:32:14

plukovník: Ha, to jde ? Aby znenadání odešlo těsnění, nebo upadl motor?? A jak se vůbec pozná, že netěsní hlava (u jednoho motoru je asi jenom jedna, že) motoru? Jediné, co zvládnu zkontrolovat na místě, jsou pojistky a žárovky, víc asi ne....

2015-09-27 22:19:02

joan:

Hlava a tím i těsnění u jednoho motoru je jedna v případě, že se jedná o řadový tří, čtyř, nebo šestiválec

Pokud se jedná o vidlicový šestiválec, osmiválec, nebo dvanáctiválec, tak jsou hlavy dvě.

To, že mi tenkrát odešlo těsnění u mého šestiválcového Opela jsem poznal podle toho, že motor nejdříve přestal táhnout, začalo se z něj kouřit a posléze se zastavil a všechna voda z chladiče vytekla z výfuku. Výměna těsnění pod palicí mně tenkrát trvala 3 hodiny.

Upadnout motor může vlivem koroze karoserie. V mém případě se tak stalo u vozidla Renault 21, jehož motor byl připevněn k takzvanému pomocnému rámu a teprve ten byl přes silentbloky spojen s karoserií. Tento rám byl úplně sežraný takže motor spadl na táhla řízení a tím bylo vymalováno. Komplikace byla v tom, že jsem byl tenkrát nejenom daleko od domova, ale navíc s přívěsem.

MilanT  
Milan
2015-09-27 22:26:57

plukovník: S tím upadnutým motorem jsi mi připomněl, že asi před 20 lety mi u služební multikáry Magma upadla ve 3 ráno za jízdy na Průmyslové palivová nádrž. Ta byla pod korbou mezi pravými koly a tím zadním kolem jsem jí chvíli hrnul před sebou. Naštěstí byla dlouhá palivová hadice a tak jsem nádrž přidělal vázacím drátem a jelo se dál.

Joan  
Jana
2015-09-27 22:48:37

milant: Abych řekla pravdu, tak já v kufru vozím samozřejmě pevnou lepicí pásku, nůžky i kombinačky (mimo dalšího nezbytného), ovšem vázací drát mi tam zatím, ehm, chybí . Není špatné míti ho s sebou, jen doufám, že nebudu muset někde po cestě dělat ze Swiftíka "vánoční balíček"!

plukovník: To těsnění hlavy má až takový dopad?! Tak to by mě vůbec nenapadlo. Já jen pevně doufám, že už mám na dlouho vybráno... mimochodem, bylo to zase 19-ho, stejně jako ten náklaďák v kufru 19.prosince. Já snad začnu věřit numerologii

2015-09-27 23:12:07

joan:

Poškozené těsnění pod hlavou má různé projevy, podle toho v jakém místě k poškození dojde.

Vzhledem k tomu, že maléry chodívají většinou ve dvojicích, tak už by ti to mohlo dát pokoj.

2015-10-02 08:50:49

... čtyři

no není to tedy zrovna o zdechnutí a taky to nebylo tak daleko od domova (sotva stovka) a navíc už jsou mobily ;) ale...

zrovinka minulý víkend na cestě z prahy do jižních čech. prudké zabrždění v 50-ce v miličíně na přechodu a pak to začalo táhnout doprava. zkusím brzdy, ty to nejsou, tak něco v řízení? srovnám kola, levé jede rovně, pravé odbočuje a v podběhu za kolem sotva 2 cenťáky místa (rozbíhavost předních kol tak 2-3 stupně).

takže přijelo druhé auto pro nás, protože jsem měl komu zavolat a v rámci asistenčních služeb to odtáhli do benešova. tam to zatím je a diagnóza zní, shnilá nápravnice - prý nejčastější závada tohoto auta (baleno). teď přemýšlím, kolik peněz jsem ochoten dát za opravu a jestli to už není na vrakoviště.

rok výroby 1997, najeto 200t. upadlé pravé zrcátko a urvaná klika zadních dveří jsou drobnosti, ale emise a teď nápravnice už něco stát budou. trochu se rozpadá... :(


Odpovědět