Fórum - Téma


Nápadně nízká spotřeba


Fórum Technický koutek Nápadně nízká spotřeba




Joan  
Jana
2012-03-11 21:46:30

Hezký večer!

Konečně jsem se dostala do fáze, kdy jsem měla podklady pro výpočet spotřeby mého Swištíka a abych řekla pravdu, jsem opravdu překvapená!

Odhodlala jsem se před pár týdny doplnit nádrž vrchovatě, tudíž jsem do ní zabořila pistoli až na doraz (pak jsem ji teda málem nemohla vytáhnout...), natáhla co šlo do prvního vypnutí a vynulovala denní počitadlo. Dneska jsem navštívila tutéž pumpu a tentýž stojan, protože ručička palivoměru se plácala kolem prostřední čárky a pistole vypnula přesně po nacucání 14,00 litru. Na denním tachometru bylo 270,8 km => a z toho vychází 5.2 litru na 100 kiláků. Tak málo ?! S mýma ještě kapku volšovýma nohama ? Pravda, jela jsem několik delších tras, minimálně pár desítek km (stovku jsem zatím nikdy nepřekročila a o pátém převodovém stupni jen vím, že tam je) a po městě nejezdím (na to mám brněnskou šalinkartu ). Ale i tak. Je to fakt možné?

Pro kontrolu prosím: například jela jsem po rovné rychlostní silnici 70 km/h - na trojku - otáčky 3 000. Motor nijak neřval, řekla bych. Může to tak být anebo mám řadit už čtyřku? Mám 4-válec 1.3, díky!

2012-03-11 22:28:22

Na tu spotřebu si zvykni (a jistě si zvykneš ráda) - já přes léto běžně jezdím se stejným motorem za 5,2 - 5,5/100 a to dávám Swišťourovi občas pěkně za uši. Přes zimu mi vyleze spotřeba lehce přes 6 a to nejezdím žádné dálky - většinou do 20 km, takže se motor stačí sotva pořádně ohřát. Takže 5,2/100 rozhodně není nereálná hodnota. Spíš se divím, že jsi jí docílila při stylu jízdy, který ke konci popisuješ. Nic ve zlém, ale jet na rychlostní komunikaci po rovině na trojku 70km/h, to skoro hraničí s týráním zvířátek...

Joan  
Jana
2012-03-12 00:21:21

Aha, tak já se Swištíkovi při nejbližší příležitosti omluvím . Někde jsem tu totiž četla větu (možná to bylo v soukromé poště, ale ta se mi záhadně vyprázdnila...), že čtyřválec bude nejlíp táhnout kolem 3500 - 4000 otáček, tak jsem vycházela z těchto hodnot. Zvuk motoru mě teda nijak nevaroval a hudební sluch myslím ještě mám.

Hill  
Jaroslav
2012-03-12 06:07:04

S tím tahem je to trochu jinak: mezi 3500 a 4000 otáček má motor maximální výkon, ale už ne nejlepší poměr tahu (tedy krouticího výkonu) ke spotřebě. Nejvíc mu svědčí otáčky 2000-3000, ten spodek ale není moc vhodný na zrychlování: když potřebuješ odpich, tak si podřadíš a vytočíš ho třeba na 3500 až 5000, ale pak zase šup tam s vyšším rychlostním stupněm. Dlouhodobě mu tedy otáčky kolem 4000 neublíží, ale přece jen to nejsou točky, s nimiž bys měla jezdit pořád - to jde třeba na dálnici, kde tam vrazíš pětku a mažeš těch 130 dvě hodiny vcelku (pak si ale vezme o litr na sto víc).

Nauč ho jezdit s otáčkami mezi těmi 2 a 3 tisíci, jak jsem už psal, a dostaneš se se spotřebou ještě o kousek dolů a prodloužíš motoru život.

Joan  
Jana
2012-03-12 12:19:45

Jj, rozumím, díky moc! Takže se mám víc řídit otáčkoměrem než tachometrem, že. Nejčastěji mívám otáčky kolem 2600 a čtverku používám velmi málo neb jen zřídka jsem na silnici, která je dlouhá a rovná.

2013-12-16 23:59:48

Já měl se svištěm spotřebu tahem na vysočinu a zpátky do naší nížiny 3,8L/100km (stejná benzinka, stejná pumpa) - ale jenom jednou někdy v půlce července. Jinak je to přes léto v průměru 4,0-4,3, když jsou krátké trasy, tak 4,5. V zimě jsem jezdil za 4,5-4,8, výjimečně za 5,2 (10 let staré barumky). Letní předjíždění traktorů a kombajnů udělalo 3 deci nahoru.

Po výměně pneumatik (z 10 let starých Kleber na hankook k715 - "energetický štítek" stejný), vzrostla spotřeba skoro o půl litru.

Po výměně svíček za obyčejné Brisky DR15YC (musel jsem a nic jiného široko daleko není), vzrostla spotřeba o dalšího skoro půl litru. Předtím tam byly originální NGK BKR6E-11, ale zvuk motoru se mi nelíbil (asi 45tis km), svíčky měly jakoby opálený (rezavý) porcelán na vnější straně. Mezeru 0,7mm jsem nechal, protože v návodě píšou, že jenom NGK můžou mít 1,1mm, ale nevím proč. Po výměně motor měl lěpší zvuk, ale občas některý zápal je pozdě nebo vůbec (fakt jenom jednou za čas - to slyším ušima, nemám tam žádný měřák).

Takže teď na starých zimních jezdím v průměru za 5,2, no za rok asi už budu mít nové zimní, tak to snad zas nevyleze o dalšího půllitru.

Styl jízdy - na způsob "škoda 100" (furt 70) , většinou jedu mezi 1800 a 2500 otáčkama (+-80), v obci se snažím co nejvíc jet na čtverku 55 tacho, při 70 dávám 5. Plyn v žádném případě nešetřím, pěkně se do něj opřu podle zvuku motoru čtvrt a postupně během pár vteřin až na něco přes půlku, ale jak se rozjede, hned ubírám - to ještě lehce ubírám i v průběhu jízdy dokud nežačnou klesat otáčky, pak zas přidám a postupně ubírám. Nad 2500ot se už motor začíná chovat jinak, plynu stačí omnoho míň, ale i přesto spotřeba vyleze o půllitřík. Přelomové změny charakteristiky je možné vnímat vždycky po té pětistovce otáček.

Na dálnici mám zhruba pravidlo co 10km/h to půl litru nahoru, při 160 jsem měl přes 8L (na starých Kleberkách).

Čeká mě nejpozději zhruba do půlky ledna výměna oleje (5W40), ale ještě nemám filtr (asi ho vezmu z ebay).

Svíčky už mám skoro vybrané, ale nevím si rady

http://www.brisk.cz/e-sho...alovaci-svicky/13-p4.html

http://www.brisk.cz/e-sho...aci-svicky/12-dr15yp.html

Vážně totiž uvažuji i o těchto svíčkách:

http://www.brisk.cz/e-sho...i-svicky/15-dor14lgs.html

No a nebo tam dám NGK BKR6E-11 nebo IFR6J-11. Nějak váhám.

Pokud mi jenom svíčka udělá 20h/km, tak za životnost té lepší svíčky ještě ušetřím 8000 na benzínu, nehledě na to, že lepším spalováním prospěju motoru.

Na tu příjemně nizkou spotřebu jsem si už zvykl a zatím nevím jak odhalit dobré pneu, které zbytečně "nežerou".


Odpovědět