Fórum - Téma


Napětí na akumulátoru


Fórum Technický koutek Napětí na akumulátoru



1  2

2015-05-15 18:23:31

Dobrý den!

Mám SUZUKI SPLASH a protože těchto vozidel jezdí velmi málo, nemám se koho zeptat, jaké napětí na akumulátoru při běhu motoru je. Dotaz u výrobce alternátoru i prodejce SUZUKI byl bezvýsledný. Byl bych tedy rád, kdyby se našli majitelé SUZUKI SPLASH a ve fóru tento údaj uveřejnili. Děkuji.

Hill  
Jaroslav
2015-05-15 18:36:21

To přece není záležitost modelu auta, ale typu akumulátoru. Každý olověný akumulátor se za jízdy dobíjí, přičemž regulátor kontroluje napětí v palubní síti, aby nepřestoupilo 14,4-14,5 V. Když se napětí na akumulátoru přiblíží k této velikosti, dobíjení ustane.

Čili od určitých otáček motoru (cca 800/min) výše se napětí na akumulátoru musí ustálit na asi 14,2 V a dále stoupá jen velmi zvolna.

Když se motor zastaví, musí se napětí po nějaké době ustálit na cca 13,2 V.

Platí to pro každé auto s olověným akumulátorem se jmenovitým napětím 12 V.

Tato napětí se naměří přímo na kontaktech akumulátoru, nikoli až na svorkách: vlivem přechodových odporů mezi svorkou a vývodem baterie lze naměřit dál od baterky napětí odlišná, a to tím víc, čím vyšší je přechodový odpor mezi baterií a svorkami a proud, který jím teče a kterým směrem.

2015-05-16 11:30:14

Hillovi:

Já tyto skutečnosti znám, zabývám se problematikou nabíjení dlouho. Problém je v tom, že na mém autě jsem od prvopočátku( je to víc jak 5 let) naměřil napětí 14.6 +- 0.05 V a tomu by odpovídalo použití akumulátoru s deskami legovanými kalciem. Akumulátor mi před rokem odešel, koupil jsem tedy typ VARTA BLUE DYNAMIC s tím kalciem, které jsou určeny pro napětí do 14.8 V. Jedná se mi ovšem o to, zda toto vyšší napětí je standardem ve všech

SPLASHkách nebo jde o závadu. Výrobce alternátoru (MITSUBISHI CZECH) se se mnou nechtěl vůbec bavit a prodejce SUZUKI se na můj email rovněž neozval.

2015-05-16 13:43:28

strand:

Myslím, že žiješ v bludu, přestože, jak říkáš, se problematikou nabíjení zabýváš dlouho .

Možná právě proto prodejci nestálo za to, o tom s tebou diskutovat.

Normální napětí palubní sítě všech automobilů s napětím 12 V je za chodu motoru v rozmezí 14,2 - 14,8 V.

Akumulátor Varta Blue Dynamic, nebo Silver Dynamic jsou úplně běžné akumulátory, kalcium nekalcium, stříbro nestříbro, s normálním režimem nabíjení i provozu. Já sám tyto akumulátory používám už léta...

Možná si to pleteš s akumulátory typu AGM

P.S.

Pokud bys mně třeba chtěl nevěřit , nahlédni do servisního manuálu do kapitoly "Systémy dobíjení" (kapitola 1J-4), případně do technologických postupů baterií Varta

Hill  
Jaroslav
2015-05-16 17:05:04

strand: především napětí 14,6 V ještě pořád je v toleranci (například kvůli zimnímu rychlejšímu dobíjení při teplotách pod +5°C dávají regulátory napětí až 14,7 V, při -15°C i přes 14,8 V).

Také samozřejmě záleží na tom, kdy bylo tvoje měřidlo naposledy kalibrované: mám Metex M3850D, ten je stále v zaručované toleranci a porovnán s laboratorním normálem je velmi přesný (pod 0,25%+1 dig. na rozsahu 40 V). Když už jedu s Revexem a Saitem do Jaroměře na kalibraci, nechávám si Metexa přitom zkontrolovat co dva roky, i když ho ke zjišťování bezpečného stavu nepoužívám, aby se musel nutně kalibrovat.

A pak mám dvě taková 3,5-místná ukazovátka DT9205A (no name, kdesik z Haviřova), ta si ani kalibraci nezaslouží: jeden kecá o 0,2 V, druhý o 0,33 V na rozsahu 20 V, ty s sebou tahám po světě pro servisní účely, na ty to stačí. A prý některé kusy měří s chybou ještě větší. Ale co bych nechtěl za dvě stovky za kus, že...

Uvědom si, že i Avomet, který se používal několik generací k seřizování regulátorů, měl chybu měření asi 1% z délky stupnice, nebo 2,5% z výchylky, to na rozsahu 30V mohlo dělat chybu 0,3 V...

Jestli ti neodchází jedna žárovka měsíčně a akumulátor vydrží aspoň čtyři roky, než mu pozorovatelně začne růst vnitřní odpor, je to v pořádku a netřeba to řešit.

2015-05-16 18:46:10

hill: Měřím digitály, mám tři a jejich údaj se liší asi 0.05V. K tomu nabíjecímu napětí: V příručkách o akumulátorech se říkalo,

že u obyčejných aku nemá nabíjecí napětí přesáhnout 14.4 V, pak začnou plynovat. A u té baterky, co jsem loni vyhodil,

chybělo tak 0.6 litru elektrolytu, který jsem zkusil dolít destilovanou vodou přes navrtané otvory, protože baterka byla bezúdržbová, ale stejně to nepomohlo. Takže o tom přebíjení bych i diskutoval.

U všech svých předcházejících aut (za těch 50 let, co jezdím, jich bylo šest) se nabíjecí napětí pohybovalo kolem 14 V, u posledního (Favorit) jsem zvyšoval nabíjecí napětí tzv. tuningovou diodou na cca 14.2 V při zatížení reflektory.

Stejně bych ale nejraději četl vyjádření jiných majitelů SPLASHek, co naměřili na svých vozech.

2015-05-16 19:20:14

strand:

Kdybys neměl v profilu napsáno Pavel, myslel bych si, že se jmenuješ Tomáš.

Protože takovým na slovo vzatým odborníkům, jako jsou Hill a plukovník může nevěřit jenom "nevěřící Tomáš"

Nicméně, jsem zvědav kolik těch majitelů Splashe se ti ozve, nebo jestli se najde alespoň jeden z nich, který ví co je to digitální multimetr, nebo který elektrotechnice alespoň nepatrně rozumí.

MilanT  
Milan
2015-05-16 20:01:58

strand: Docela by mě zajímalo, jak jsi odhadl, že máš dolít 0,6 litru. Předpokládám, že to byla deci na článek. A to deci se vejde i do nové baterie. Nebo myslíš, že elektrolyt vyplňuje celý prostor akumulátoru?

Sexyna mi dobíjí 14,6 V. A v pondělí si snad půjdu koupit toho "Žbluňka", abych zjistil, co to tam ten regulátor cpe.

EDIT: Je mi to teda fuk, ale svoje téma jsi nevložil do sekce "Splash" a tady v Technickém koutku nemáš v názvu vlákna bližší specifikaci auta. Takže majitelé Splashů, kteří nemají problém s napětím akumulátoru sem asi nepůjdou.

Hill  
Jaroslav
2015-05-16 22:27:57

strand: doufám, žes doléval do plně nabitých článků. Jestli měly po odplynování méně, než 2,1V na článek, tak ti baterie při nabíjení přeteče. Při 11 V na 6 článcích má hladina elektrolytu právě krýt okraje desek.

Milane, na té kategorii Splash bych netrval - stejný alternátor používá Swift, SX4, Alto, Wagon, Opel Astra a nevím, kdo ještě. Čili si to může změřit kdokoli se stejným altíkem.

2015-05-17 07:56:25

hill:

Jestli to doléval do plně nabitých článků nebo vybitých, není až tak podstatné, důležité je, jestli zvolil správný průměr vrtáku na provrtání toho bezúdržbového akumulátoru, aby ho mohl dolít

MilanT  
Milan
2015-05-17 10:26:59

hill: Jardo to já vím (nejen vzhledem ke svému vzdělání).

Šlo mi o to, že byli osloveni POUZE majitelé Splashů. A pokud by svůj dotaz napsal do sekce "Splash", měl by teoreticky větší šanci, že si to některý splašista přečte. Jinak jak píšu - je mi to fuk. Byla to jen (snad) dobrá rada a nešlo mi až tak o strukturu fóra. Kdo chce kam, pomozme mu tam.

Jinak ještě - samozřejmě že u našich aut je napětí aku stejné, jako regulace dobíjení a altík.

2015-05-17 18:45:12

hill: Vyvrtal jsem tam otvory kolem 6 mm, aby tam prošla skleněná trubička hustoměru. Narazila na desky, nic jsem

nenasál a tak jsem tam hustoměrem cvrnkal destilku, až byla hladina cca 5 mm nad desky. Celkem to pak dělalo

těch cca 0.6 l. Pravda, je to víc jak rok, takže ten údaj se může o něco lišit.. Každopádně elektrolyt chyběl a tak

pořád jsem přesvědčen, že baterka byla přebíjena. Na druhé straně, vydržela ty čtyři roky, což je u bezúdržbových

baterií asi normální. Měl jsem kdysi ve Wartburgu baterku 9 let, se zátkami, s nabíjecím napětím cca 14.2 V a až na

občasnou kontrolu a případné doplnění elektrolytu jsem neměl problémy.

Jaké alternátory jsou v jiných typech SUZUKI, nevím.

2015-05-17 19:47:06

strand:

Možná, že ty jsi přesvědčen, že ta baterka byla přebíjena, ale pokud by o tom byla přesvědčena i řídící jednotka vozidla, vygenerovala by poruchový kód DTC B1133 (dobíjecí napětí akumulátoru příliš vysoké).

A to se stane v okamžiku kdy dobíjecí napětí dosáhne hodnoty 16 V

Jinak, ve většině vozů Suzuki jsou použity alternátory Mitsubishi, ale na tom vůbec nesejde, protože výstupní napětí je závislé na buzení a elektronický regulátor je ovládán řídící jednotkou, která může toto napětí navyšovat podle vnějších vlivů, jako je nízká venkovní teplota , nebo hlídané spotřebiče. Ale to už ti psal i Hill.

P.S.

Nesrovnávej asfaltovou baterii z Wartburgu s těmi dnešními. Dnes jsou na autobaterie jiná kritéria, než devítiletá životnost.

MilanT  
Milan
2015-05-17 20:27:15

strand: Píšeš, že ti skleněná trubička hustoměru narazila na desky. Máš jistotu, že ti nenarazila do propojky článků, které jsou nad deskami? Co jsi vlastně tou šestkou dírkou viděl?

2015-05-18 18:26:49

plukovník: Děkuji za konstruktivní odpověď. Nevěděl jsem,že napětí řídí počítač a teď už chápu, proč k regulátoru vedou

dva slabé dráty.

MilanoviT: jsem o tom přesvědčen.

Pro sebe považuji téma za vyčerpané.

MilanT  
Milan
2015-05-18 19:57:28

Vyčerpané je nejen tohle téma. A to se ani neozval jediný majitel Splashe

Proč mám pocit, že si tady z nás někdo střílí? Člověk, co nezná hodnotu napětí akumulátoru (a myslí si, že co značka auta, to jiné napětí) ho hrdinně provrtá, narazí na nějaké sucho a tak ho dolije. Asi si půjdu vytrhnout zub. Bolí mě, kombinačky a zrcadlo mám....

2015-05-19 18:15:53

milant: Pro sebe považuji téma za vyčerpané a na invektivy nejsem zvědav.

MilanT  
Milan
2015-05-19 18:40:42

strand: Souhlasím, na invektivy taky nejsem zvědav, ale nikde je tady nevidím. Vidím tady persifláž, ale zřejmě nevíš, co to znamená.

2015-05-19 19:55:49

,,,a díky tomu tady občas není nuda

MilanT  
Milan
2015-05-19 20:35:45

plukovník: A co jiného můžeš dělat, když někdo přijde s hloupým dotazem, plno lidí se mu snaží vše vysvětlit, věnují mu svůj čas...já jsem se mu snažil pomoci z pozice moderátora aby jeho dotaz nezapadl a správně ho zařadil nebo alespoň pojmenoval...

A pak mu položíš nevinný dotaz, co tou navrtanou dírou viděl a on ti odpoví: "Jsem o tom přesvědčen. Pro sebe považuji téma za vyčerpané". Takže jsem mu nestál ani za odpověď a víceméně mě slušně poslal do prdele. Je to naštěstí jen výjimka, většina ostatních jsou slušní lidé a s těmi se diskutuje jedna báseň.


Odpovědět

1  2