Fórum - Téma


Napětí na akumulátoru


Fórum Technický koutek Napětí na akumulátoru



1  2

2015-05-20 18:26:36

plukovník: Už jsem nemínil diskutovat, ale ještě reaguji na poslední příspěvky. Úplně by stačilo k mému původní dotazu

napsat, že napětí je řízeno řídící jednotkou a k další diskuzi by vůbec nedošlo, například že hrdinně vrtám dírky nebo

že má někdo problémy s chrupem.

2015-05-20 21:35:35

strand:

Součástí alternátorů současných vozidel je tranzistorový regulátor, který je řízen řídící jednotkou karoserie BCM na kterou je například připojeno i čidlo venkovní teploty a proto dobíjecí napětí může být např. podle venkovní teploty korigováno.

Dávno pryč jsou doby, kdy regulátor byl tvořen kmitavým relé a buzen pouze pomocí odporu.

Hill  
Jaroslav
2015-05-20 23:09:28

strand: a i ten regulátor s kmitavým relé míval v sérii s cívkou napěťového relé teplotně závislý odpor, který se staral o větší dobíjecí napětí při teplotách pod asi +5°C. Rozhodně Traboše s 6 V palubní sítí od roku 1972 (ale nejspíše už dlouho předtím) do 1977 tuto vymoženost měly. Novější už měly 12 V síť a alternátor, i jeho Steuereinheit, tedy regulátor (tehdy ještě byl mimo alternátor), už měl tuto teplotní kompenzaci.

V dnešních autech se do řízení dobíjecího napětí zavádí ještě další vlivy, o nichž tu už byla řeč, takže se napětí v palubní síti za srovnatelných vnějších podmínek chová víceméně stejně, a to bez ohledu na typ, ba i bez ohledu na to, který výrobce to auto vyrobil.

Akumulátor zkrátka chce svoje a musí to dostat, jinak je do půl roku nebo i dřív po něm. Elektrochemické procesy v akumulátoru mají své zákonitosti, potenciálové rozdíly mezi různými sloučeninami olova v kyselém prostředí určitého pH, určité hustoty, teploty i tlaku jsou pevně dané. A nějaké příměsi stříbra nebo vápníku mají určitý vliv například na vybíjecí charakteristiku, zkratový proud, nebo odolnost proti krátkodobému přebití či skladovatelnost, ale hlavně na cenu: jiný regulátor kvůli nim nikdo nevyrábí.


Odpovědět

1  2