Fórum - Téma


Nefunkční teploměr


Fórum Technický koutek Nefunkční teploměr




2009-09-02 13:42:36

pánové a dámy,

tak jsem zjistil že mi na autě nefunguje teploměr

co jsem rozebíral budíky a proměřoval přívod, tak by měly do budíku jít tři vodiče: +12V, zem a vodič se změnou odporu, podle které by se měla měnit hodnota na budíku. to by mělo fungovat. Ale otázkou je jak proměřim budík teploměru?

díky za odpoověď

2009-09-02 13:58:34

toto teda nevim:) chjo:( uz aby bylo auticko komplet vid

2009-09-02 15:05:28

zkusit jinej...

co ti to dela? pokud ti to ukazuje nesmyslne moc hned po startu, tak ti chybi kostra palubky (cca u topeni je ocko chyceny do pricky pod palubkou) pokud neukazuje nic, tak nema proud nebo signal s cidla z hlavy - zboku, jeden vystup, zakrytej gumovou krytkou

2009-09-02 15:50:47

no ja mam doma ty budiky 3 :-D

jeden hned vyletí, druhý nereagujou

ono kdyz je zkusim na zdroji doma a pripojim jen na 12V a zem tak to hned vyletí, tzn, ze pokud tam neni treti clen tzn. pripojení od toho čisla v motoru tak to hned vyletí. zkoušel sem postupně zahřívat motor a při tom sem to čidlo proměřoval, a hodnota odporu klesala, což sem někde vyčetl že by mělo být v pořádku

2009-09-02 15:54:00

to tylo: no tak ono ja muzu jezdit i bez toho sice jen na kratší vzdálenosti raději. navíc mi nefunguje ani čidlo teploty na spínání ventilátoru :-D takže to mam natažený do kabiny na vypínač a spínám manuální, docela prdel no

Hill  
Jaroslav
2009-09-02 19:20:16

Je to tu v manuálech, jednoduchý test. Měl by fungovat na všechny modely Swiftů.

2009-09-02 19:48:23

díky hille zetra to zkusim, akorat nevim jestli seženu 3,4 W :-D

Hill  
Jaroslav
2009-09-02 20:21:29

Tak použij čtyř- nebo pětiwattovou. Pohyb ručky bude přibližně stejně pomalý, ale ukáže víc. S dvouwattovou zase vyleze ručka sotva do poloviny.

Jde totiž o to, že jak se postupně žhaví vlákno žárovičky, odpor vlákna roste, až už skrz něj použité napětí neprotlačí větší proud, tedy nemůže růst teplota vlákna a žárovka svítí v ustáleném stavu.

A ten teploměr vlastně jen porovnává dva proudy - jeden pevný, který tlačí ručičku na značku Cold, druhý proměnný, řízený čidlem, který ji tahá nahoru ke značce Hot. Důležitý je poměr proudů, nikoli absolutní velikost, proto údaj teploměru téměř vůbec nezávisí na momentálním napětí v palubní síti.

2009-09-02 20:27:34

aha, díky za vysvětlení, ono pokud sem připojil 12V na kontakt od čidla tak to valí rapidně dolu ta ručička , jeeestli se k tomu zejtra dostanu tak budu laborovat v čem je zádrhel díky pane

2009-09-13 17:57:06

tak jak sem psal ze mam doma troje budiky, tak dvoje budiky vubec nereagujou a jedny vyletíí pri napeti uplne nahoru a pokud napeti otocim tak to tlaci dolu. ale na zarovku to nereaguje kdyz sem to zkousel promerovat na aute, tak kdyz promerim samotnej konektor, tak je vsechno ok, kdyz je motor zahratej, ma neco okolo 100 ohmu a klesa...což by mělo byt ok. ale pokud pripojim budiky tak je razem odpor v radu kiloohmu coz asi muze byt zpusobeno tema odporama co jsou pripojeny k budiku nebo ta civka...btw. ty odpory by meli pracovat jen jako delic ne?

Hill  
Jaroslav
2009-09-13 20:03:27

V ročníku 1991 je vyvedený termistor na kontakt 3 konektoru budíků (žlutý drát s bílým proužkem). Na jedničce je kostra (černomodrý) a na čtyřce napájení +12V od pojistek (klíčkem spínaný plus po černém s bílým proužkem). Při 100 ohmech by měl měřák ukazovat jen kousek nad C.

Sice tím ročníkem skončily ploché kapličky, ale pro ilustraci stejně uvedu i něco z kulatách kapliček:

V roce 1992 už je čidlo na kontaktu 11, kostra na kontaktu 30 a napájení na pinu 15, barvy drátů stejné.

V roce 1996 je čidlo na konektoru G15, pin 11, kostra na G08, pin 4 a napájení na G15, pin 15, opět platí stejné byrvy drátů.

Jde o to, ze kterého ročníku do kterého přendáváš desku budíků.

Odpor, když ho měříš pod napětím, ti ukáže každý multimetr jinak velký, protože (zjednodušeně) jeho měřicí proud se přetlačuje s proudem, kterýs tam přivedl přes cívku a pro proud z multimetru "nezbude místo". A, je-li menší proud, multimetr ukáže větší odpor. Normální jev. Čidlo se měří vypojené z obvodu teploměru.

Jestli máš k budíku připojené odpory, pak slouží k dorovnání jeho výchylky. Pokud je na nich čitelná hodnota, porovnej ji s naměřenou (konektor samozřejmě odpojený).

2009-09-14 08:54:24

jj, tzn. ze to teplotni cidlo je v poradku a problem je v budicich. jelikoz ani jeden tak nejak nereaguje tak to vypada, že budu muset sehnat nekde jiny jeste mam doma jeden pridalny, tak ze bych ho zatim soupnul do auta, než něco seženu,. jestli teda bude aspon tenhle fungovat, jinak uz vazne nevim


Odpovědět