Fórum - Téma


Neklidný chod motoru, bílý dým


Fórum Swift IV Neklidný chod motoru, bílý dým

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

1998 Swift IV GLS 1.0

1 fotek  |  30 diskuzí  |  1 otázek

Výkon motoru 39 kW (53 PS) . Maximální rychlost 145 km/h. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 993 ccm (61 cui), 3-válec, Řadový, G10A.



2016-07-11 23:31:34

Zdravím všechny z fóra. Řeším problém s motorem. Včera jsem po cestě natankoval benzín (to s poruchou nejspíš nesouvisí) a zhruba po kilometru můj swišť jaksi začal ztrácet "dech", motor začal lehce cukat, subjektivně z toho mám pocit, jako bych jel na 2 válce. Raději jsem ihned zastavil ke krajnici. Teplta motoru byla v tu chvíli v normě a žádná z kontrolky taky na nic neupozorňovali (a doposud neupozorňují).

Po otevření kapoty jsem si všiml, že kolem víčka na chladiči (to s nápisem neotevírat, pokud motor teplý) byla rozstříkana trocha chladící kapaliny. Chladící kapaliny nejspíše trochu ubylo, ale stále ji bylo dost nad ryskou minima. Přesto jsem raději trochu chladící kapaliny dolil a motor nechal vychladnout zhruba po dobu jedné cigarety.

Po opětovném nastartování se opakovala situace s neklidným chodem motoru - moc se mu nechce do otáček, ale volnoběh drží, celkově se auto více "třepe". Po přidání plynu si nešlo nevšimnout, že mám za sebou mlhu bílého dýmu - hned jsem si to spojit s chladící kapalinou, které trochu ubylo, jak píšu výše. Dým je to takový štiplavý, smrdí, ale ne po oleji, možná trochu po benzínu, ale netuším, co to může být (žeby tak smrděla spalující se chladící kapalina?)

Jelikož jsem byl pár kilometrů od domova, rozhodl jsem se dojet, což se mi s oblakem dýmu za sebou podařilo. Dým (nebo možná pára) unikal z výfuku ještě pár minut po zastavení. Další únik chladící kapaliny jsem ale po cestě domů nezpozoroval.

Dnes ráno jsem se byl na auto podívat, vyndal jsem svíčky. Černá není žádná z nich, ale u jedné jsem si všiml, že je úplně suchá - že bych jel opravdu na 2 válce a pak by mohl být dým za mnou nespálený benzín? Dále jsem zpozoroval, že při studeném motoru se z výfuku nedýmí, nebo aspoň ne tolik, to až po zahřátí. Pod víčkem motorového oleje jsem objevil bílou emulzi, samotný olej je ale hnědý (na měrce a pohledem dovnitř přes otvor k nalévání). Chladící kapalina je oranžová a mám pocit, že to s ní bude souviset - je sice tekutá, ale je to taková srajda a mám pocit, že smrdí po oleji. Přiznám se, že chladící kapalinu jsem za rok, co auto vlastním neměnil a kdy ji měnil předchozí majitel netuším.

Myslím, že se vzhledem k popsané závadě rozebrání motoru nevyhnu(?). Mám podezření na těsnění pod hlavou, možná pístní kroužky. Tipuji správně? A nebo se mám zaměřit i na něco jiného, co mě vůbec nenapadlo? Případně je způsob, jak některou ze závad vyloučit? Neřešil někdo z vás podobnou poruchu?

Díky všem za cenné rady i poznatky.

2016-07-12 07:16:53

Bílý dým je známka spalování chladící kapaliny. Takže hlava dolů. Bude pryč těsnění pod hlavou, nebo prasklá hlava

2016-07-12 15:27:34

Kolik jsi měl té emulze na víčku,hodně nebo co je běžné po krátkých ,studených provozech

Pokud by ti to užíralo vodu v takovém množství,že by z toho až vynechával válec,tak bys to podle mě rapidně poznal na úbytku chladící kapaliny nebo by se to mohlo festovně tlakovat

Ale těsnění možné je,příznaky by aj seděly

Já bych s tím zkusil ještě opatrně pojezdit a sledovat olej,teplotu,tlak na hadicích i vodu

Každopádně jdi nejdřív po těch jednoduších věcech,než hned sundávat hlavu

Pístní kruhy bych vyloučil

2016-07-12 15:55:59

danono:

Věř Hondovi

Protože Honda, to je motorkář...,

a raději už nikam nejezdi, abys nemusel volat někoho na odtah.

Hlava musí dolů tak jako tak, pokud není prasklá tak srovnat a nové těsnění.

2016-07-12 19:51:48

Díky všem,

To plukovník: autem už raději nejezdím, především mám strach o katalyzátor. Je teplo, tak teď jezdím na motorce.

To Honda: Prasklá hlava mě teda vyděsila..

To Vosák: Emulze právě moc na víčku nebylo moc. A samotný olej má jinak normální barvu. Můžu zkusit olej vypustit (stejně ho budu muset měnit, pokud v něm voda je). Teplota motoru byla v pořádku po celou dobu. Hadice, které vedou k chladiči jdou zmáčkout i pokud motor běží. Jaký by v nich měl být zhruba tlak? Zkusím dnes motor nechat zahřát a pozorovat. Je jiný způsob, jak tlak ověřit? S autem jsem od poruchy ujel zhruba 5 kilometrů, za tu dobu nemám pocit, že by chladící kapaliny výrazně ubylo, ale že něco ubylo možné je.

Než hlavu sundám, není ještě něco, co bych mohl vyzkoušet? Chystám se do garáže, mám v plánu zkontrolovat vzduchový filtr (i když je asi nesmysl, že by se voda dostala přes sání?) a pak mě ještě napadá nádrž, jelikož na ni nemám originální víčko, ale takové to univerzální za 30 korun z benzínky, tak mě napadlo jestli se voda nezkondenzovala v nádrži přes něj.

No a k sundání hlavy - ještě jsem to nedělal, je u litrového motoru něco, co by mě mohlo překvapit? Jakým utahovacím momentem se poté dotahují šrouby (vím, že ideální je použít šrouby nové, ale mohu použít původní?) Dále předpokládám, že pokud bude "jen" prasklé těsnění, stačí jej vyměnit a srovnávat nic nebude třeba. Nepletu se? Může těsnění prasknout samo od sebe, nebo je potřeba hledat i příčinu(aby nebylo do měsíce po výměně prasklé znovu).

A také - čím motor po opravě vyčistit od emulze předtím, než do něj naleju nový olej?

Ještě jednou díky všem za snahu mi poradit.

2016-07-12 20:14:15

danono:

Těsnění může po výměně prasknout znovu v případě, že není absolutně rovná dosedací plocha.

Proto by se měla při každé demontáži kontrolovat a pokud je deformace větší než povolená mez (a to jsou desetinky mm) je potřeba brousit.

Pořadí dotahování šroubů a jejich momenty najdeš v dílenské příručce, stejně jako všechny montážní postupy.

Propláchnutí motoru zasviněného od emulze je nejlépe udělat nějakým levnějším motorovým olejem např. 10W-40, nebo 15W-40, který po několika km vypustíš a nahradíš tím finálním.

2016-08-19 19:29:43

Tak se mi dnes ozval známý, co mi auto servisuje. V motoru je prasklá hlava, druhý válec je prý celý pod vodou (možná to neinterpretuji správně, sám jsem se do opravy nakonec neodvážil a motorům moc nerozumím). Zvažuji proto, jestli jít do této drahé opravy, což se mi vzhledem k hodnotě vozidla spíše nechce, nebo se raději pokusit sehnat motor druhý.

Nemáte někdo pozitivní zkušenost s koupi motoru z vrakoviště? Popřípadě ze kterého. Například na iautodily.cz mají motor na litrového swifta za 2,5tisíce..

V úvahu připadá také auto prodat na díly či opravu, ale to mi je líto.. Snad mě ta lítost nebude stát draho.

PS. kdyby se někomu litrový motor doma válel..

 jaski
Martin Jaskevič
2016-08-20 09:36:55

danono: Nedávno válel. Šel pryč nakonec za cenu, jako je jeho obsah . Projeď si nejdřív všechny možný internetový bazary (tady na suzuki, bazoš, aukro, sbazar atd.). Swiftů tam bylo vždycky dost a rozprodávali i na díly. 2,5k za motor se mi teda zdá dost. Vyměnil bych jenom tu hlavu, protože při představě té práce s přendáním celýho motoru by se mi dělalo mdlo . Pokud na tvém motoru odešla jenom ta hlava a ostatní je v pořádku, ušetříš si dost času a starostí s tím, že po přehození má auto spotřebu 20l apod. díky špatnýmu zapojení kabelů či nefunkčnímu čidlu apod.


Odpovědět