Fórum - Téma


P0420 a spotreba oleje


Fórum Grand Vitara III P0420 a spotreba oleje

Informace o modelu: Suzuki Grand Vitara III



2016-08-20 23:30:57

Zdravim (GV 2.0 benzin, 2006, ~100k km),

Poslednich ~25tis km (1 rok) jsem jezdil prakticky denne 10km trasy, parkrat do tydne 40km, parkrat mesicne 120km. Olej menen za ten rok 2x, v obou pripadech 5W30 (alespon doufam).

Cca 5tis km po posledni vymene mi chybel asi litr oleje (od horni rysky klesla hladina skoro az ke spodni). Dolil jsem. Nasledne jsem jel asi 1000km usek. Zase byla hladina skoro u spodni rysky. Dolil jsem. Od toho druheho doliti jsem ujel uz asi 2tis km (opet prevazne delsi useky, tak 200km - 700km denne) a hladina se ani nehnula, akorat mi prijde ze je zvenci mastna koncovka vyfuku, zevnitr jsou jemne saze.

Druha vec je ze se mi pred cestou zacal rozsvecet zluty strasak a hlasi mi to chybu P0420 - nizka ucinnost katu. Kdyz zacpu vyfuk rukou nikde nic nesyci a za par vterin se to natlakuje tak ze ruku neudrzim, takze vyfuk pravdepodobne neutika. Aktualne se vyskytuji za polarnim kruhem, takze to vzdycky smaznu (aby mi fungoval tempomat) a jedu dal, nic jineho mi nezbyva. Samotna spotreba je asi v norme (za celou cestu mam prumer kolem 9l/100km, cca polovina trasy dalnice kolem 120km/h, polovina trasy kolem 90km/h), pri studenem startu je citit takovy ten spatne spaleny benzin, svicky meneny ~10tis km zpatky za NGK.

Kazdopadne, napada nekoho co s tim? Servisni manual hovori jasne - vymenit kat. Jenze se mi moc nechce menit dily dokud nevim co je spatne, taky bych mohl vyplaznout x tisic za novy katalyzator aby mi za tyden zase chcipnul. Pri druhem dolivani jsem si rikal ze motor zere moc oleje coz zaneslo sazemi kat ktery prestal spravne fungovat. Jenze kdyby byl v motoru nejaky problem ktery by zapricinoval vyssi spotrebu oleje, prece by se sam neopravil, a zralo by to dal, ne? Zkratka zadna z moznosti co me napada nedava smysl.

Mimochodem, nejaky .... mi zkousel sroubovakem otevrit zamek cimz ho zda se zkurvil - nejde zasunout klic. Umi vymenu zamku i neautorizaky nebo musim k vydriduchum do Suzuki?

Diky

2016-08-22 15:34:05

mrkva: Máš prasklé gufero výfukového nebo sacího ventilu. (Nebo víc gufer). Měl jsem stejnou závadu. Spotřeba oleje víc jak 1 litr na 5000km a černá koncovka výfuku. Už je to O.K.

Postup:

Až sundáš vahadla a vymontuješ svíčky, je potřeba zajistit, aby ventil nespadl na píst. Dáš si píst do horní úvratě a buď do otvoru na svíčku nacpeš kus provázku, nebo pro šikovnější, natlakuješ spalovací prostor vzduchem. Na to si musíš udělat přípravek, třeba z ulomené staré svíčky. Je to pracnější, ale tím zase prověříš těsnost pístních kroužků. Vzduch nesmí unikat kolem nich. Kompresor se natlakuje a dál drží bez spínání.

No a pak sundávat pružiny z ventilů jednu po druhé a měnit gufera. Vždy nezapomenout na horní úvrať.

U šesti válce výměna trvala asi 4 hodiny. Spotřeba oleje max 0,5l na 15000km.

2016-08-23 22:28:59

Jak jsem psal ze asi 2tis (v realu 1.5k) se hladina nehnula, tak po dalsim cca tisici jsem zas skoro na suchu. Kazdopadne diky za tip, na gufera kouknu a dam vedet.

2016-08-24 09:10:17

mrkva:musíš sundat hlavu, vahadla, pružiny a stejně nic neuvidíš, protože je musíš taky vyndat a tím je stejně poškodíš. Jsou dvě možnosti. Koupit gufera, samozřejmě celou sadu a vyměnit je, nebo to nechat být a doplňovat olej.

2016-08-24 22:09:23

Tim kouknout jsem myslel "kouknout se na presny postup vymeny". A kdyz to ted vidim tak nevim jestli na to nejsem moc velky srab a radsi to nehodim do nejakyho servisu.

2016-08-25 17:44:22

mrkva: Dát to servisu je rozumnější, protože výměna je opravdu jednoduchá, ale potřeboval bys ještě speciální kleště na vytahování těch gufer a přípravek na stlačení pružin. On se ten set prodává, ale stojí kolem dvou tisíc jestli se nepletu a v servisech to stopro mají.

2016-08-30 03:03:25

Tak samotna vymena nevypada az tak narocne, pripravek bych taky nejak vyresil, spis je problem v tom ze zacinam byt srab kdyz jde hlava dolu. Kazdopadne se budu citit lip kdyz pripadnou spatne odvedenou praci budu mit komu omlatit o hlavu.

Zatim jsem vypozoroval ze kdyz to natocim potom co to ~den stalo a trosku slapnu na plyn zustane za autem bily oblacek a vic to zere v kopcovitem terenu kde brzdim motorem (to vysvetluje i to ze se mi zdalo ze to najednou nic nezere). Takze to podle me fakt budou ty gufera. Zitra to asi nekam hodim - i kvuli tomu zamku. Mockrat diky

2016-08-30 17:21:24

mrkva: jen bych ještě upřesnil, co jsem špatně napsal. Samozřejmě nemusí dolů hlava, ale jen víko ventilů.Tak držím palce.

2016-08-30 18:20:43

Mimochodem, po kolika km/u jak stareho auta ti to zacalo zlobit? Me v servisu tvrdili ze zkusi vymenit olej za 10W40 a ze horem to nezacina tect driv nez pri ~300tkm, uplne bylo videt jak se jim do toho motoru nechce :)

Kazdopadne, nechal jsem si zmerit tlaky, opravit ten zamek a vymenit olej. Takze uvidim a kdyz to bude zrat porad tak to asi zkusim udelat sam.

A koukam do chytre knizky a vypada to ze je potreba shodit vacku. A abych mohl shodit vacku je potreba sundat rozvodovy retez. A chytra knizka zacina postup na shozeni rozvodoveho retezu slovy "Vymontujte sestavu motoru z vozidla". Neexistuje nejaka finta jak si to zjednodusit?

2016-08-30 18:31:02

mrkva:

jen pozor, aby ventily nesklouzly dolů do válce. Ikdyž si v tom válci vysuneš píst do horní úvratě, při stlačení pružiny, kvůli uvolnění zámku, budou ty ventily uhýbat, dokud se o něco neopřou a to o ten píst. A pokud je mezera mezi pístem v horní úvrati a ventilem "veliká", musíš ty pružiny o to více stisknout.

2016-09-03 16:55:53

Hm, tak pry 1100-1150 na vsech valcich :/ Ve skrini docela pretlak (fouka z vicka na dolejvani oleje), takze asi krouzky v haji. No, asi to poslu k ledu a resit to budu az s tim bude nejaky problem.

2016-09-03 18:03:27

mrkva:

nevím, jaké tlaky má mít tenhle motor, ale podstatné je, že rozdíly mezi jednotlivými válci jsou minimální.

K tomu foukání otvorem plnění oleje. Fouká i nový motor. A nejsou to jen takové pulzace tam a zpět? Při pohybu pístů nahoru a dolů dochází k pumpování a přefukování vzduchu mezi jednotlivými písty spodem, karterem.

Kdybys měl velký přetlak v karteru, určitě by si zjistil únik oleje vyboulenými (deformovanými) hřídelovými těsněními na klikovce tam, kde klikovka vystupuje z bloku motoru.

P.S. nebo bys našel vytlačené těsnění mezi olejovou vanou a blokem motoru. Většinou se to naštěstí projeví "jen" vystřelením olejové měrky.

2016-09-03 18:11:22

mrkva: já měl poškozená 2 gufera, protože auto skoro rok stálo v Kanadě na mrazu. První majitel s ním zacházel docela dobře, proto jsem usoudil, že to bylo tím dlouhým stáním. Když se jim do toho v servisu nechce, sežeň si někoho, kdo tomu jen trochu rozumí a za odpoledne je to hotové. Není na tom nic složitého, jen jsou občas potřeba 4 ruce. Já mám šesti válec, tedy 2 vačkové hřídele a žádný problém. Dáš si třeba první válec do horní úvratě, sundáš vačkovou hřídel, kde si před tím uděláš značku polohy.Natlakovat vzduch nad píst (nebo tam nacpat provázek jak jsem psal), stlačit pružinu, na to je potřeba pákový přípravek, vyndat ty dva půlměsíčky, sundat pružinu a spec. kleštěmi vyndat gufero. 5 min. práce.

mirekdoda: k tomu sice dochází, ale úplně minimálně, jen když motor běží. Když by měnil ta gufera a před prací natlakuje prostor nad pístem vzduchem, nesmí vzduch unikat vůbec, t.j. kompresor po celou dobu opravy nesepne. Pak jsou v pořádku pístní kroužky a těsní i ventily. Velmi jednoduchá kontrola stavu motoru.

2016-09-03 18:34:07

kerkaj:

díky tvému příspěvku o natlakování spalovacího prostoru vzduchem mě teď něco napadlo. Hodně se na diskusích o LPG řeší podpálené ventily. Tohle by mohla být metoda, jak to kontrolovat. Ale asi jsem objevil objevené.

2016-09-04 10:46:06

mirekdoda:


Odpovědět