Fórum - Téma


Pár rad k vyšroubování zarezlé lambda so


Fórum Návody Pár rad k vyšroubování zarezlé lambda so




2012-12-16 23:27:15

Rudá mlha a vysoký tlak ze vzpomínek na tu práci trochu ustoupil uklidňovači mysli, takže slíbené je zde.

Strany jsou pro snazší orientaci z pohledu nešťastníka s hlavou pod haubnou, není-li uvedeno jinak..

Potřebné vybavení:

Ploché klíče 10, (22)

Oříšky 10; pokud máte přímo klíč na lambdy, tak ten. Možno nahradit extra dlouhým ořechem 22, pokud má možnost chycení plochým klíčem nebo francouzákem jako některé svíčkové klíče a pokud má tak velký čtyřhran, aby jeho dírou prošla zástrčka kabeláže lambdasondy. Další možností je bytelný trubkový klíč 22-ale bytelný, ne ten 2-2,5 mm plech, co je nejčastěji v prodeji.

Ne moc jedovatý odstraňovač/uvolňovač rzi (ne odrezovač, ten by problém ještě zhoršil)

Malou letlampu (benzínovou), nebo ostrý pájecí hořák na propanbutan (existuje asi jediný vhodný typ)-prostě musí být schopný tavit mosaz. Ty velké plápolavé hrnky na ipu nemají moc význam, potřebujete výkon ideálně 4-8 kW a teplotu okolo 1200°. Ipové hořáky mají jen kolem 900° a mosaz ani neskápne (anebo občas a neochotně).

Tavit mosaz nebudeme potřebovat, jde o pomůcku na téma určení teploty plamene.

Malé kladívko (100-200 g, v délce do 25 cm)

Gumová palička

Kus silného (min. 8 mm) plocháče v šířce 20-30 mm, dlouhý 5-20 cm. Čím kratší, popř. čím větší láska k vlastním prstům, tím spíš budete potřebovat i sikovky.

Dlouhé silné kožené rukavice, aspoň na levou ruku

Postup:

Odpojit zapalovací kabely, aby nepřekážely. Odšroubujte krycí plech svodů a lambdy, pokud je na místě. Pokud šrouby vzdorují, zkuste následně popsaný postup už na nich, jinak použijte flexu, navrtání a ozávitování nových děr, popř. navaření krátkých kusů závitu místo šroubů (odpojit baterku na vaření!).

Odšroubujte plechový štít z pravého okna předního čela. Šrouby vlevo nahoře ze zadní strany horního nosníku čela, vlevo dole z horní vnitřní strany dolního nosníku čela, vpravo dole zepředu na stojině čela, vpravo nahoře ze zadní strany stojiny. Odšroubujte chladič s ventilátorem (dva šrouby na horním nosníku čela, třetí dole na opěrném korýtku), chladič nutně odpojovat nemusíte, staši odstrčit stranou. Pokud je motor (resp. hlavně svody) studený, nastartujte a počkejte, až se zahřejí. Po vypnutí motoru a zapalování odpojte lambdu.

Teď by teoreticky mělo jít lambdu vyšroubovat, aspoň při použití klíče na sondy (masivní, dlouhý ořech s výřezem na kabeláž. A-nejde. Ani teď, ani později se nesnažte o metodu "teď nebo nikdy, teď za to zarvu, že povolí cokoliv". Kvůli svodům, prostoru k přírubě výfuku a potřebě mít klíč aspoň trochu vodorovně, abyste měli nějakou sílu, máte k dispozici jen 1 (jen vzácně 2) polohy klíče. Poškodit=problém.

Takže to hlavní:

1)

Položte kus plocháče jako ochranu na dosedací plochu šestihranu lambdasondy a klepejte kladivem, střídejte plochy, ať s lambdou vrkláte (resp. snažíte se vrklat) do více směrů. Bušit do ní napřímo je sice uvolňující, ale ožvýkáte plochy pro klíč anebo rozbijete tělo s výstupem kabeláže.

2)

Nechte chvíli vychladnou na možnost položení ruky, nastartujte letlampu a svody těsně okolo lambdy olizujte špičkou plamene. Snažte se vlastní sondu netrefovat, už tak se dost ohřívá přestupem tepla. Ohřejte je klidně k 600° (první temně rudá), pokud máte dost výkonný hořák, abyste to zvládli rychle, bez výrazného popuštění pružin co drží výfuk. Bez vyndání plechu z pravé půlky čela (nebo komplet chladiče u GTI) se přitom neobejdete. Klidně ohřívejte s připojenou lambdou za chodu motoru.

3)

Opakujte kroku 1-2 několikrát, nechte svody zchladnout, aplikujte odstraňovače rzi (ne na horké svody, ať vám nechytnou pod nosem nebo se nenadýcháte nějakých veselostí z termického rozkladu). Když jdete kolem, pobóchejte sondu kladicem. Tu a tam zkuste, jestli už to náhodou nepůjde nějakou normální silou na klíči povolit-moment by měl být tak 40-60 Nm. O víc se vůbe nesnažte.

Opakování dle potřeby, klidně desetkrát a zabere to větší část dne. Nejde o vyvinuté síly, ale o pravidelnost úderů a v případě ohřívání na víc, než běžné provozní teploty pomocí letlampy jde o počet cyklů ohřát-zchladnout. Rez v závitech přitom trochu popraská a pak najednou povolí.

Udělejte si čas přes celý den, nedá se to uspěchat, ani rozumně nahradit. Podstatné je, ohřívat svody okolo příruby lambdasondy tak o 100°-150° víc, než obvyklá vyšší provozní teplota-protože na cykličnost při běžných provozních teplotách je to zvyklé.


Odpovědět