Fórum - Téma


Podmínky pro chod klimatizace


Fórum SX4 I Podmínky pro chod klimatizace

Informace o modelu: Suzuki SX4 I



2015-02-07 13:29:26

Ahoj, omlouvám se za hloupý nadpis, ale nevím jak vystihnout podstatu svého dotazu. Potřeboval bych vysvětlit za jakých podmínek je umožněno spuštění manuální klimatizace v SX4. Je to moje první auto s klimou a navíc první opravdovější zima v tomto autě takže zatím sbírám zkušenosti.

Problém je následující:

Ráno když jedu do práce, motor ještě studený (teploměr na první čárce), teplota kolem -4°C . Začne se mlžit přední okno. Standardní postup byl zapnout klimatizaci aby vysušila vzduch v kabině. Bohužel teď v zimě klimatizace nějak neklimatizuje. Stisknu čudlík, kontrolka svítí, ale to je vše. Další průvodní jevy jako cvaknutí elmag. spojky kompresoru a s tím spojený znatelný úbytek výkonu motoru se nekonají.

Funguje klima i v zimě nebo je toto chování při teplotách pod bodem mrazu normální? Je možné ji spustit ihned po nastartování nebo jednotka čeká až se motor trošku prohřeje?

A ještě jeden zvídavý dotaz, je možné klimatizaci "otočit", aby v zimě přitápěla? Třeba jen kvůli ofuku oken.

2015-02-07 15:50:13

hanz_grau:

Tvé tušení je správné.

Princip činnosti klimatizace jsem sice tady již popisoval mnohokrát, ale zjednodušeně řečeno:

Ano klimatizace upravuje teplotu podle nastavené hodnoty, tedy v zimě topí, proto je to klimatizace a nikoliv pouze "chladnička".

Kompresor v zimě sepne teprve v okamžiku, kdy čidlo na jejím výparníku zaznamená teplotu vyšší, než +1°C a k tomu dojde teprve v okamžiku, kdy teplota motoru naběhne na teplotu cca 30°C.

2015-02-07 16:43:26

Plukovník: Díky za odpověď. Fórum jsem samozřejmě pročítal, ale nenašel jsem odpovědi na můj problémek. Bohužel to znamená, že mám klimu v čoudu, protože její funkce není patrná ani po cca 10km jízdě

2015-02-07 16:59:47

hanz_grau:

Jestli je funkční i v případě, že venku mrzne zjistíš nejlépe tak, že po ohřátí motoru na provozní teplotu nastavíš klimatizaci na max. chlazení a zároveń mód recirkulace vzduchu (vnitřní okruh). Spojka kompresoru a s ní i větrák jedné ze sahar by měl sepnout. Pokud nesepne, a vzduch v uzavřeném okruhu v kabině nezačne foukat studený, tak "je to rozbité".

2015-02-07 17:34:30

plukovník: Dobrá, zítra vyzkouším.

Poslední otázka: V případě , že by ze systému uniklo chladivo, hrozí nějaké poškození kompresoru případně jiných součástí?

Ptám se proto, že mám podezření na toho neandrtálce co mi při poslední garančce d....vil auto, ale o tom až po praktických testech.

2015-02-07 17:50:02

hanz_grau:

V případě, že unikne chladivo, řídící jednotka zaznamená trvalý pokles tlaku v systému a nedovolí sepnutí spojky kompresoru. Takže žádné poškození nehrozí, protože kompresor neběží.

To je výhoda tohoto jednoduchého systému s konstantním výkonem, narozdíl od těch "luxusnějších" s proměnlivým výkonem u kterých při ztrátě chladiva dojde i ke ztrátě maziva, následkem čehož se stále naprázdno běžící kompresor zadře a roztrhne.

2015-02-08 12:20:25

Manualna klíma pri nízkej teplote nezopne kompresor. Je to tak nastavene. Ani na octavke to nezaplo pri nízkej teplote ani na sx4. A nech nikto netara takéto somariny že v zime treba zapnut a vysušuje okná, blbost.

2015-02-08 12:55:01

mambov:

Chápeš tento problém jednostranně, a hlavně zjednodušeně.

Je třeba aby jsi vnímal věci v širších souvislostech a hlavně tak nějak politicky...

2015-02-10 16:56:35

plukovník: Plukovníku, můžeš se prosím explicitně vyjádřit k následujícímu problému? (Myslím, že v tomto vlákně to bude třeba i někdo hledat. Já teď zpětně nějaký rezult nebyl schopen ve starších vláknech dohledat, i když jsem tady o tom už něco četl.)

V manuálu k autu s automatickou klimatizací je napsáno, že se má pouštět pravidelně (jednou za měsíc) i v zimních měsících, aby se zachovaly její vlastnosti. Přesnou citaci teď nevím, ale je to tam nějak takto obecně. Nevyplývá z toho, jestli se má pouze pustit, nebo nechat chladit, nebo cokoliv dalšího. Klimatizaci pouštím v létě. V zimě ji mám většinou vypnutou a pustím ji, jen když si vzpomenu, nebo otřebuju odmlžit okna.

Už jsi tady několikrát napsal, že je klimu lepší vůbec nevypínat. Vím, ale v zimě vypínám. Stačí ji teda občas pustit, ona třeba vůbec nezačne chladit, protože je venku zima, takže jen ohřívá vzduch? Popř. jak postupovat?

2015-02-10 17:16:16

huhin:

V manuálu je to myšleno tak, že klimatizaci je třeba i v zimě alespoň 1x za měsíc uvést do chodu.

Tedy aby se rozeběhl kompresor a olej který je součástí chladícího média promazal a dotěsnil celý chladící okruh.

Toho dosáhneš i v případě, že venku mrzne tak, že ohřeješ motor a následně v případě tvé automatické klimatizace zapneš stiskem prvního tlačítka, aby svítila zelená a současně zapneš vnitřní (REC) okruh ventilace. No a necháš to chvíli (10 min.) běžet.

2015-02-11 10:33:39

plukovník: Díky za sebe i další, co ty informace budou hledat.

2015-02-13 17:24:04

huhin: Já teda klimu používám na odmlžování pořád. Pokud parkuješ v garáži, tak to asi nepotřebuješ, ale neumím si představit, že by nejela 5 rán v týdnu.

2015-02-16 12:50:43

pivlis: Jo, parkuju převážně v garáži. Jinak zimy na jižní Moravě nejsou, co bývaly...


Odpovědět