Fórum - Téma


Policejní passat na D1 - překročení rychlosti


Fórum Dopravní přestupky Policejní passat na D1 - překročení rychlosti



1  2  3  4  5 ......... 6

udm  
2013-11-16 19:43:39

Zastavil mě policejní Passat na dálnici D1. Po odečtení odchylky mi naměřili 153 km/hod, tedy o 23 km/hod více. Bylo to v září, za bílého dne, na dálnici byl nízký provoz, podmínky pro provoz byly ideální, nebylo namrzlo, nesněžilo, nebyl prudký déšť ani nebyla mlha.

Domnívám se, že nebyl naplněn materiální znak přestupku, který musí být prokázán společně s formálním znakem přestupku, neboť jsem nikoho neomezil, natož abych někoho ohrozil, provoz mírný, podmínky ideální. Těžko by někdo hledal nějakou společenskou nebezpečnost na takovém počínání, kór když se již léta mluví o tom, že se zvedne rychlost na dálnici na 160 km/hod. I mé řidičské schopnosti jsou vysoce nadprůměrné (skromnost stranou :D). Jako řidič jsem byl dobře vyspalý, svěží a plně koncentrovaný. Řídil jsem vůz, který byl po technické stránce naprosto vpořádku a který má velmi dobré jízdní vlastnosti (a mimo jiné má maximální rychlost 250 km/hod).

Policejní Passat měřil radarem POLCAM, tedy nebylo to detekovatelné žádným anti-radarem, neboť se jedná o pasivní systém kamery - záznamu videa, GPS souřadnic a vzdálenosti od měřeného vozidla a ujeté vzdálenosti. Dá se úspěšně zpochybnit přesnost a metoda měření? Četl jsem na některých webech, že se někteří právníci domnívají, že je tento systém měření snadno zpochybnitelný a napadnutelný.

Máte nápad, jak se bránit proti této policejní buzeraci? Na místě jsem blokově nic neřešil, nechal jsem to dát do správního řízení.

Jaké jsou Vaše zkušenosti s policejními Passaty?

Mohou policajti měřit, aniž by po celou dobu zapli majáky, když musí jet stejnou rychlostí jako vozdilo, které se snaží změřit? Pokud by tím porušili předpisy, dá se takto získaný důkaz vůbec uznat?

Mnohokrát jsem četl, že policejní passat se přiřítí zezadu, jedete v levém pruhu, tak zrychlíte a uhnete do pravého pruhu, což byl přesně můj případ. Když někdo chce jet rychleji, snažím se mu uvolnit cestu. Když ale máte pocit, že Vás policejní vůz "tlačil" a vyprovokoval k rychlejší jízdě, je to vpořádku či se dá tímto hájit?

Četl jsem, že musí být dodržena podmínka vzdálenosti na začátku a konci měření. Jaké jsou Vaše zkušenosti v tomto směru a případnou obhajobou?

2013-11-17 08:19:13

udm:

"Domnívám se, že nebyl naplněn materiální znak přestupku, který musí být prokázán společně s formálním znakem přestupku, neboť jsem nikoho neomezil, natož abych někoho ohrozil, provoz mírný, podmínky ideální. Těžko by někdo hledal nějakou společenskou nebezpečnost na takovém počínání...."

...Podle této filozofie a za splnění těchto podmínek bys nemusel respektovat ani signál stůj na světelném signalizačním zařízení na křižovatce, a vlastně ani žádné nařízení vyhlášky 361/2000sb.

Nebudu ti radit co jsi jak měl udělat, ale já osobně bych v tomto případě zaplatil na místě bez řečí 1000,- Kč blokové pokuty, stejně jako ostatní rozšafní majitelé vozidel spadajících do kategorie u kterých je maximální rychlost elektronicky omezena na 250 km/hod s tím, že se příště raději projedu na německých dálnicích.

Ve správním řízení jsou podle mně pouze dvě možnosti. Buď pokuta 1500,- v případě čisté karty řidiče, nebo 2500,- v případě řidiče, který jezdí často "intuitivně". K tomu ještě poplatek za "správní řízení", který je dalších 1000-1500 Kč.

Navíc ve správním řízení na úřadě v Praze, kde jdou stále častěji sami jeden druhému po krku, ti to dají pěkně sežrat a to i v případě, že bys měl známé na policejním presidiu nebo dokonce v politických kruzích. Spíš tím hůře a nic na tom nezmění ani fakt, že máš za sebou třeba už hodně různých správních řízení a že všechna zatím možná pro tebe dopadla dobře. Jak se říká: Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až dá někdo na pivo.

P.S.

Každopádně je zajímavé sledovat reakce na tvůj příspěvek na ostatních osmnácti klubech nejrozšířenějších značek (např. BMW, Mercedes...), majitelů vozidel, také nespadajících zrovna do kategorie "šnek"

...a to i přesto že, jak říkáš: "Slovo správců tohoto webu a jejich rozhodnutí je konečné a ostatní členové jsou povinni ho respektovat bez zbytečných diskusí."

Hill  
Jaroslav
2013-11-17 15:07:42

Obávám se, že Tě nepotěším.

Jediný úspěšný prostředek, jakým by bylo lze zpochybnit výsledek tohoto měření, je propadlý termín kalibrace měřidla policie. Jde o měření sloužící k ověřování bezpečného stavu, tedy podléhá povinnosti pravidelné kalibrace. Jinou šanci nemáš.

Citace ze serveru dopravni-pravo :

"Rychlost vozidel může být měřena i z jedoucího vozidla – k tomuto účelu se užívají měřiče GESIG TRAVIMO nebo POLCAM. Tyto přístroje jsou tvořeny kamerou, která je propojena s ocejchovaným tachometrem. Při měření jede policejní vozidlo stabilní rychlostí za kontrolovaným vozidlem a po dobu cca 6 vteřin ho snímá videokamerou. Na takto pořízeném videozáznamu je spolu s dopravním hříšníkem zaznamenána i rychlost policejního vozidla a čas měření. Výsledný záznam je podle judikatury soudů dostatečným důkazem pro uložení sankce v přestupkovém řízení, a to bez ohledu na to, že policisté při pořizování záznamu sami porušují nejvyšší povolenou rychlost."

Zkus se zepat některého advokáta, který z ostatních Tvých argumentů by riskli použít na obhajobu ve správním řízení. Věř mi, že ani jeden. Patříme mezi země, kde se měření nemusí předem inzerovat, takže majáky nepoužitelné. Zrychlení před policejním pašíkem, abys se zařadil... no, to uznat, na to musí mít úředník hooodně dobré vůle a příjemně strávenou noc za sebou, zvlášť, jestli je ze záznamu zřejmé, žes mohl uhnout o pár vteřin dřív. "Tlačení policejním vozem" zákon nezná. Kdyby jeli pod majáky, to by ti pak prošel lecjaký ne zcela předpisový manévr včetně překročení rychlosti, hlavně, když jim uvolníš průjezd.

udm  
2013-11-17 15:24:42

plukovník: tak to víš, nad některými příspěvky se člověk zasměje, některé jsou užitečné rady, a některé urážlivé si vysloužily zrušení profilu

2013-11-17 18:38:16

udm:

Zkus hodit udičku na policejní klub, bude zajímavé sledovat, jaký tam panuje názor.

Třeba se tam najde i nějaký policejní rada v aktivní službě, nejenom samá ucha

udm  
2013-11-17 22:21:58

plukovník: čéče tam je jen pár policistů-senazmichtivých holek, moc živo tam neni, tam se obávám, že bych moc rad nedostal

2013-11-18 08:35:12

udm:

Tak to už potom zbývá jen zdejší vrchní inspektor P22, který sice není dopravák, ale nějaký názor takříkajíc "z druhé strany barikády" určitě má.

2013-11-18 19:33:17

plukovník:

Někdejší vrchní inspektor P.22 tazatele nikterak nepotěší a vlastně ani nic objevného k celé věci nepřidá, neb prakticky vše podstatné již bylo napsáno plukovníkem a Hillem. Osobně považuji obranu "absencí materiálního znaku" za dost problematickou, spíš je to taková bublina nafouknutá a čas od času přikrmovaná zejména některými médii, sám neznám nikoho, kdo by něco takového zkusil a uspěl (čímž ovšem nevylučuji, že by se tak někdy někde nestalo). Pokud by to bylo tak jednoduché, ja se může zdát, pak by se bylo možno poměrně snadno vykroutit i z jízdy na červenou, řízení pod vlivem alkoholu, předjíždění na plné či dvojité čáře a jiných prasečin. Zkoušet to jen tak z voleje pak považuji jen zbytečné dráždění příslušného úředníka a zvyšování naděje na užití vyšší sazby, angažování advokáta pak může býti násobně dražší než vyřízení na místě v blokovém řízení. Ovšem jak zmínil plukovník, nejsem dopravák a na obvodě jsme se měřením rychlosti nikdy nezabývali. Čili tak...

2013-11-20 21:48:48

p.22: Jestli jsi policejní inspektor (možná bývalý), tak si dovolím tvrdit, že znalost zákona o pozemních komunikacích není Tvoje silná parketa. Od kdy je zakázáno předjíždění na plné, či dvojité plné čáře? Než odpovíš, přečti si prosím znovu můj dotaz a konfrontuj ho s tím, co jsi napsal. Děkuji.

Hill  
Jaroslav
2013-11-20 23:24:37

jandaxx: odkdy? Ono to platilo už před vyhláškou č. 30/2001 Sb., kterou se provádí konkrétní pravidla silničního provozu v platném znění, t.j. v poslední verzi zákona 361/2000 Sb. platné od 1.9.2013, ani ta však platnost vyhlášky 30/2001 neruší:

§ 18

Podélné čáry

Podélné čáry jsou

a) "Podélná čára souvislá" (č. V 1a), "Dvojitá podélná čára souvislá" (č. V 1b); jsou-li značkou č. V 1a nebo značkou č. V 1b odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky; značku č. V 1a je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci; značky č. V 1a se na stezce pro chodce a cyklisty označené značkou č. C 10a rovněž užívá pro oddělení pruhu pro chodce a pruhu pro cyklisty; značku č. V 1b je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění,....

a totéž se týká §9, odst. w) až z), které řeší svislou značku "zákaz předjíždění..."

V příloze zákona 361/2000 Sb. v platném znění je na toto jednání pamatováno sazbou 7 bodů - předjíždění vozidla v případech, kdy je to zákonem zakázáno. A to prováděcí vyhláškou, kterou zákon činí závaznou, přes plnou čáru a v úseku, kde je svislou značkou zakázáno předjždění, bezesporu je.

Obecně, i když přitom nikoho neohrozíš ani neomezíš, jde o neuposlechnutí zákazové nebo příkazové dopravní značky, to v té vyhlášce také je, prostě se vědomě dopouštíš jednání těmito značkami zakázaného.

Promiň, že jsem ti to tajemství musel odhalit, radši bych měl předpisy také tak stručné a jasné a rovnou se sazebníkem sankcí u každého paragrafu, jako mají Němci, Rakušáci či Chorvati, pěkně pohromadě, ať to nemusím hledat ve čtyřech či pěti zákonech a vyhláškách, nota bene každého dvakrát až třikrát tlustšího, než ten německý StVG či rakouská StVO, ve kterých je všechno a, když tě zastaví policajti, je ti hned jasnější, cos provedl a co tě čeká. U nás na to potřebuješ právnické vzděláníAle před měsícem jsem byli na obnově referenťáků, tak to mám ještě docela čerstvé...

 jaski
Martin Jaskevič
2013-11-20 23:37:16

hill: Za plnou čáru 7 bodů?

udm  
2013-11-21 05:45:01

Všem díky za rady. Vybruslit se z toho dá podle mě krásně. Stačí, aby úředník udělal nějakou chybu v rozhodnutí, nejlépe v jeho odůvodnění. Pak je odvolání k nadřízenému orgánu úspěšné, oni to vrátí zpět k projednání a když to člověk šikovně hraje, tak po roce to projde prekluzí. Stačí si aspoň jednou vzít neschopenku, pak trvat na účasti u výslechu všech policistů, atd. Jinak co se týká materiální stránky věci, tak co je mi známo, nelze nikoho postihnout, pokud nebude současně naplněn formální i materiální aspekt přestupku, protože by to bylo protiprávní.

Jinak příklad chyby úředníka - při jiném rychlostním přestupku ve městě napsal do odůvodnění rozhodnutí, že obecní úpravou byla v místě stanovena rychlost 40 km/h. Což je ale nesmysl, neboť obecní úpravou je stanovena maximální rychlost 50 km/h, zatímco místní úpravou to je zmíněných 40 km/h. Odvolání k ministerstvu dopravy bylo úspěšné, rozhodnutí zrušili a vrátili to zpátky k projednání. Úředník na mě při následném ústním jednání zkoušel kličky jako že to byla jen písařská chyba, ale trval jsem na tom, že změnou jednoho slova se může zásadním způsobem změnit právní výklad dokumentu a že budu potřeboval čas na prostudování a konzultaci s právníkem. Pochopil, že je ztráta času snažit se po mě dále vozit když může skočit na mnohem snažší oběti, kde se třeba i sami přiznají a bude mít body za další úspěšně vyřešenou kauzu.

Moje rada všem zní - dávejte vždy vše do správního řízení, nikdy nic neřešte blokově na místě, protože vždycky ještě můžete ve správním řízení vyhrát. Nedávejte svoji kůži lacino. Vaše pokuta nepůjde na zkvalitnění silnic, ale stát ji prošantročí jako všechny peníze, co mu platíme na daních a my dále budeme jezdit po rozbitých silnicích a ničit si každý den podvozky našich aut zatímco budeme platit drahé dálniční známky. Místo toho, aby stovky lidí seděli za korupci za rozkradené státní peníze my se budem nechat buzerovat za kraviny a budem se nechat stahovat z peněz? WTF?

Trochu jsem Googlil a těhle pár informací k tomu bylo k nalezení: http://cs.renault-club.cz...-passatu-a-dalsi-info-155 Snad to někomu trochu pomůže.

A pro pobavení přidávám jedno video. Aneb ... kluci já už vážně nevím. Ty předpisy se snažím dodržovat, tuhle jsem jel, no ani jsem nejel 120 a už za mnou zase policejní hlídka. Video viz příloha. Co jsem udělal špatně, že mě zase chtěli stavět?

Cyklista jede po české dálnici až 120km/h, policie ho marně nahání

Cyklista jede po české dálnici až 120km/h, policie ho marně nahání a nakonec i ztrácí!

Hill  
Jaroslav
2013-11-21 06:12:34

jaski: ani tam ta čára nemusí být, je to přece zakázáno i v těsné blízkosti železničního přejezdu, před a za vrcholem stoupání.... prostě všude, kde nemá řidič výhled na dostatečnou vzdálenost. A nemusí se toho ani moc stát, stačí plechy. Při přejíždění plné čáry stačí i fotka.

2013-11-21 06:18:46

hill: Je mi líto, ale nemáš pravdu. Podívej se na přesnou citaci zákona.

1. Předjíždění je zakázáno v tom případě, že je to zakázáno svislou dopravní značkou, nebo obecnou úpravou. Obecná úprava hovoří například o předjíždění na/před přechodem pro chodce, zatáčkou atd.

2. Všimni si rozdílu přejíždět/předjíždět. To je totiž zcela zásadní. Vodorovnou plnou/dvojitou je zakázáno přejíždět, ne na ní předjíždět. Čili, pokud zároveň není plná doplněna svislou dopravní značkou a Ty se vejdeš mezi předjížděné a čáru, předjíždět můžeš. Nebavme se o tom, kolik je tam místa. Prostě se porušení pravidel nedopustíš.

3. No a protože není z principu a pohledu zákona vodorovná a dvojitá vodorovná zákaz předjíždění (v zákoně to není uvedeno), neplatí ani Tebou vyjmenované sankce.

4. Přejetí plné a dvojité plné, pokud není naplněn další bod právní úpravy ohledně zákazu předjíždění (tedy svislá značka, nbo konkrétní situace) je pouze obecné porušení předpisů, kdy porušíš vodorovnou dopravní značku. Čili je to bez bodu a za standardní pokut.

5. Kdyby tvůrce zákona chtěl napsat, že je na plné čáře zákaz předjíždění, zcela jistě by to tak udělal. Proč tomu tak není, je zjevné z použití vodorovného dopravního značení tohoto typu v dalších případech. Přemýšlej, proč to tak je. Pokud na to nepřijdeš, rár Ti to prozradím. Jen tolik, že vodorovná plná čára se nepoužívá jen k oddělení protisměrných pruhů. Přemýšlej o mém textu.

6. Než odpovíš, pečlivě nastuduj platný právní předpis. To samé doporučuji vrchnímu inspektorovi.

Tenhle konkrétní problém (tedy plná a zákaz předjíždění) je velký mýtus, který se táhne mmnoho let. Jsou i nějaké rozsudky ve správním řízení, které potvrzují, že je to tak.

Hill  
Jaroslav
2013-11-21 07:37:30

jandaxx: taky tu nejsme od toho, abychom to řešili. Až potkám prvního, kdo za předjídění na plné (tedy nikoli za zahájení manévru na přerušované a návratu přes plnou) byl popotahován a přesto obhájil, že plná čára neplatí, protože ji přejel kvůli předjíždění (nikoli objíždění překážky), dám Ti za pravdu.

Ano, souhlasím, že u nás je ještě pár míst, kde plná čára nemá dostatečné opodstatnění, ale většinou je tam, kde je předjíždění nebezpečné. Jak dalece si to orgán dá do souvislosti a jak dalece se můžeš bránit, to nezjistíš, dokud se ti to nestane.

Samozřejmě trvám na tom, že naše zákony jsou překomplikovaná zmršenina oboustranně beztrestně zneužitelná, když se to umí. Všimni si, že kdykoli řešení nějaké části jednoho zákona převezme zákon jiný, ten původní zákon se neztenčí.

2013-11-21 08:18:41

hill:

To jak obejít zákon a hledat různé kličky v něm je zřejmě základní vlastnost čechů a korunu tomu nasadil kdysi ten, co tvrdil že "pravda a láska musí zvítězit nad lží..." když polemizoval o tom co je to duch zákona a litera zákona a kdy že se jako ten zákon nemusí dodržovat...

Když si člověk přečte příspěvky různých mudrců, tak se potom nediví tomu jak to vypadá na silnicích. Ono to ani jinak vypadat nemůže když tito chytrolíni znají vyhlášku pouze z diskusí v hospodě. Pak se nelze divit tomu když neznají rozdíl mezi předjížděním na plné čáře a objížděním překážky, a nebo si vážně myslí, že při předjížděcím manévru je možno překračovat povolenou rychlost. Lze jim jen přát, až se zabijí, ať sebou nevezmou další nevinné lidi.

Všem prázdným hlavám ZDAR

2013-11-21 08:34:16

Tady vůbec nejde o to, co si obhájím. Jde o dikci zákona. Ten je napsán tak, že předjíždění na plné není zákz předjíždění. Přesně z mnou popsaných důvodů. Kdyby totiž zákonodárce chtěl, aby to tak bylo, stačilo by vložit do zákona větu "zázaz předjíždění se vztahuje na všechny místa, kde je použita značka Podélná čára souvislá" (č. V 1a), "Dvojitá podélná čára souvislá" (č. V 1b). Ale zákonodárce to tak neudělal. A teď Ti prozradím proč (už jsem to nakousl).

Tato značka (především č. V 1a) se totiž používá nejen k oddělení protisměrných pruhů. Používá se například i na dálnici k oddělení stoupacího pruhu, k oddělení odbočovacího pruhu v křižovatce, oddělení pomalých pruhů pro náklaďáky na státovkáh a podobně. Plus bych si jistě vzpomenul na další řípady. No a kdyby v tomto případě platil zákaz předjíždění, nemohl bys vůbec jet v levéím pruhu, protože bys se dopustil nedovoleného předjíždění. On totiž zákon nijak nerozlišuje, zda je tato značka mezi protisměrnými pruhy, nebo pruhy v jednom směru jízdy. Takže záměr zákonodárce nebrat "plnou" jako zákaz předjíždění není chyba. Má to logické souvislosti a provázanost na další předpisy. Takže se nejedná jak tvrdíš Ty o zmršeninu, ale formulaci, která má jasnou logiku.

Bavit se o tom, co si obhájíš, je irelevantní. Přejetí plné je přestupek. Ane ne zákaz předjíždění. Všimni si, že jsou úseky, kde je pouze plná a dvojitá plná. A na některých je ještě doplněná svislou značkou zákaz předjíždění. Kdyby automaticky platil zákaz na plné, bylo by zbytečné používat i svislé dopravní značení.

Na toto téma jsem vedl debatu jak s Humlem, tak s bývalým vedoucím strážníkem Lázní Bohdaneč Řehořem. Oba dva jsem rozstřílel argumenty. Dále je tato jvěc potvrzena i právníkem, který dělá dopravní právo. No a konečně i několika policisty. Nejdůležitější je, neplést si slova přejíždět a předjíždět. Nejsou totožná a mají zcela odlišný význam. Ta věc je velmi důležitá z pohledu dopadu zákona. Za zákaz přejetí čáry je pouze pokuta, za zákaz předjíždění je automaticky ztráta řidičského průkazu na 6-12 měsíců. Takže na toto velký pozor. Všem doporučuji si přesně nastudovat, kdy se z pohledu zákona nesmí předjíždět.

Nebo takhle. Pokud se domníváš, že to tak není, prosím o jasné vyvrácení mých argumentů. Bod po bodu. Ale přesně. Ne bagatelizovat, mluvit o zmršenině, o tom, co si kdo obhájí. Zákon má přesné paragrafové znění, takže poprosím o pasáž, kde se rovná předjetí na plné a dvojité plné zákazu předjíždění. S tím, že je třeba vysvětlit, proč to neplatí u mnou uvedených příkladů, tedy kde je v zákoně vyjímka, že se tato pasáž vztahuje pouze pro protisměrně oddělené pruhy.

Tím nebagatelizuji, nepodporuji a neschvaluji ono jednání. Ano, plná a dvojitá bývá v místech, kde hrozí nebezpečí.

Můžeme poctivě debatovat. Směle do toho. Rád si popovídám s někým, kdo použije přesné argumenty a citaci zákona místo "jedna paní a policajt povídal"

2013-11-21 08:48:55

jandaxx:

Jestli si opravdu myslíš že, jak píšeš "že předjíždění na plné čáře není zákaz předjíždění" ?!?! ,

tak to vypadá, že jsi to byl ty, ten fantom co polil včera tři automobily na ulici modrou barvou.

Zřejmě jsi byl přesvědčen o tom, že polití automobilu modrou barvou není zákonem výslovně zakázáno, protože zákonem výslovně zakázáno je "pouze" poškozování cizí věci.

Možná, že kdybys byl zákonodárce, tak bys to dotáhl v této "společnosti" daleko.

2013-11-21 08:54:27

Takhle já nehraju. Poprosím o argumentaci a vyvrácení toho, co jsem napsal. Jinak diskuze nemá smysl. Blicí či smějící se smajlík není argument. Takže poprosím k věci

2013-11-21 09:03:04

Předjíždění – pravidla a sankce

Co je a co není z hlediska zákona předjížděním, kdo může předjíždět koho a jaké sankce hrozí za porušení pravidel o předjíždění

Vzhledem k tomu, že záplava dotazů míří v poslední době k problematice předjíždění, a to zejména v souvislosti s existencí citelných sankcí, podíváme se dnes na několik základních informací k předjíždění.

1) Nejdřív citace ze zákona o silničním provozu:

„§ 17 zákona č. 361/2000 Sb.

(1) Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.

(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.

(3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.

(4) Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.

(5) Řidič nesmí předjíždět

a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,

b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,

c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,

d) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním,

e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,

f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí

1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,

2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,

3. na hlavní pozemní komunikaci,

4. na křižovatce s řízeným provozem.

g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.“

2) Předjíždění vpravo

Co se týče předjíždění vpravo, je toto možné kromě případu uvedeného shora v obci na silnici o více jízdních pruzích a dále při tzv. souběžné jízdě. To tedy např. znamená, že na Jižní spojce nebo na Magistrále je možno jet ve kterémkoli pruhu a předjíždět vozidla zprava i zleva, na což si řada řidičů stále ještě nezvykla a při přejíždění do pravých pruhů se vůbec nekoukají do zrcátek.

§12 odst. 2 a 3 z.č. 361/2000 Sb.

„V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h -1 smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“

3) Dopravní značky

Zákaz předjíždění je standardně stanoven značkou B21a, která zakazuje řidiči předjíždět motorové vozidlo vlevo; motocykl bez postranního vozíku předjíždět však lze. To znamená, že lze předjíždět v daném místě kromě motorky i např. nemotorová vozidla (kola, zvířata apod.).

Tzv. plná čára a dvojitá plná čára však na rozdíl od shora uvedené svislé zákazové značky předjíždět nezakazuje, cituji:

„"Podélná čára souvislá" (č. V 1a), "Dvojitá podélná čára souvislá" (č. V 1b); jsou-li značkou č. V 1a nebo značkou č. V 1b odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky; značku č. V 1a je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci; značky č. V 1a se na stezce pro chodce a cyklisty označené značkou č. C 10a rovněž užívá pro oddělení pruhu pro chodce a pruhu pro cyklisty; značku č. V 1b je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.“

Tuto čáru řidič nesmí pouze přejíždět, sama o sobě proto nestanoví zákaz předjíždění. PŘEJETÍ PLNÉ ČÁRY TEDY NENÍ SAMO O SOBĚ PORUŠENÍM ZÁKAZU PŘEDJÍŽDĚNÍ! Pokud by se tedy řidič vešel při předjíždění do svého pruhu tak, že by plnou čáru nepřejel (např. někdo řidiče pouští a uhýbá do odstavného pruhu nebo na krajnici) a nebyla by tam značka Zákaz předjíždění, pak se nejedná o přestupek ze strany předjíždějícího řidiče.

4) Sankce

Za porušení pravidel ohledně předjíždění stanovených zvláštním právním předpisem, tj. porušení pravidel dle ust. §17 z. č. 361/2000 Sb. (citován shora) nebo předjížděním v místě, kde je svislá zákazová značka, hrozí pokuta 5 až 10 tisíc korun, zákaz řízení na 6 až 12 měsíců a 6 bodů. Za přejetí plné čáry hrozí naproti tomu pouze pokuta 1 500 až 2 500 Kč.

JUDr. Tomáš Beran

  • ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mýtus sedmý: přejetí plné čáry a zakázané předjíždění jedno jest

Hlavně po letošním prvním červenci se lze často doslechnout a dočíst, že za přejetí plné čáry přijde člověk o řidičák. Je to nesmysl. Zákon nic takového neříká a kdo něco takového tvrdí, pouze zbytečně šíří paniku.

Onen přísný trest, tedy zákaz činnosti + 6 bodů + pokuta 5-10 tisíc, se ukládá za předjíždění v případech, kdy je to zakázáno. Tedy samozřejmě na zákazu předjíždění, před horizontem, v nepřehledné zatáčce, na železničním přejezdu, na přechodu pro chodce apod.

Plná čára (i dvojitá) je zcela něco jiného. Je sice zakázáno ji přejíždět (nebo nákladem přesahovat) - kromě specificky uvedených případů - ale předjíždění rozhodně nezakazuje. Proto za přejetí plné čáry (tj. porušení zákazu uloženého vodorovnou dopravní značkou) hrozí pokuta do 2000 Kč blokově, resp. až 2500 Kč ve správním řízení. Body ovšem žádné, natož zákaz řízení.

Mýtus vznikl zřejmě ze zkušenosti, že se plná čára a zákaz předjíždění vyskytují často společně. Není to ovšem pravidlem, najdeme jak "sólo" plnou čáru, tak i zákaz předjíždění kombinovaný s čárou přerušovanou. Předjíždět lze totiž i při plné čáře (např. jednostopé vozidlo nebo někoho, kdo jede po krajnici), aniž by byla přejeta. Proto to nelze směšovat.

  • ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Více argumentů, méně osobních urážek a smajlíků. Diskuze je o názorech, ne urážkách spoludiskutérů.


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 6