Fórum - Téma


Prázdný chladič


Fórum Swift New I Prázdný chladič

Informace o modelu: Suzuki Swift New I


1  2

2015-09-10 19:19:13

Zdravím a prosím o radu. Mám od dubna Suzuki Swift 1.3 2009. Při koupi jsem jej nechal zkontrolovat v servisu a auto bylo bourané na předek a má lepený chladič. Nikde nic neteklo, v servise říkali že to nebude problém. Hladinu jsem čas od času kontroloval a byla ok. Poslední dobou jsem si všiml že po zahřátí je ručička teploty motoru trochu výš než obvykle. Ale pořád hodně daleko od červeného pole. Přikládal jsem to tropickým teplotám venku. Tropické teploty už ale skončily a já dnes při dolévání ostřikovací kapaliny otevřel bílou expanzní nádobku chladiče. Ta byla naprosto suchá, ani kapka. Dolil jsem tedy destilku po rysku MAX.

Chladič určitě nebude plný. Doplní se do něj voda z nádobky i když už nejsou hladiny spojené? Je mi jasné že musím s autem do servisu, ale nevím jak moc je to akutní.

Díky moc za rady :)

2015-09-10 20:24:45

Sina: Je možné, že někdo po opravě chladící okruh špatně odvzdušnil a zůstaly v něm vzduchové kapsy. Zkus pomalu povolit plnící zátku na chladiči (při studeném motoru), jestli bude vytékat ch. kapalina. Předtím vyhákni expanzní nádobku z jejího držáku a postav jí do motoru, aby hladina v ní byla pod úrovní zátky chladiče. Pokud ch. kapalina nebude vytékat, mrkni do chladiče a podle potřeby dolej až po okraj, zavři zátku a vrať zpět ex. nádobku.

Mrkni na měrku oleje jestli nepřibyl, nebo nemá divnou barvu (bílé kafe). Mohlo by to znamenat vodu v oleji.

Nebo povolil ten lepený chladič.

Doplň ch. kapalinu, nastartuj a dívej se jestli to někde neteče. Nejen chladič, ale i vodní pumpa, hadice apod.

MilanT  
Milan
2015-09-10 20:28:21

sina: A pokud ti někde prolína chladič, tak tou dolitou destilkou jsi ho poslal do chladičového nebe - http://www.petrol.cz/aktu...sobni-automobily-928.aspx

2015-09-11 13:57:00

sina:

Expanzní nádobka nefunguje na principu spojených nádob, ale na principu plnění při přetlaku a na zpětném přisávání při podtlaku vzniklém chladnutím kapaliny.

Indikátor teploty motoru neukazuje skutečnou teplotu, ale pouze dosažení provozní teploty. Podle ručičky nic nepoznáš.

Doplňovat destilku do chladiče je pro chladící soustavu naprosto devastující

Pokud bylo auto bourané na předek, je chladič na výměnu tak jako tak, ať už byl lepený, nebo jinak připravený "na prodej".

2015-09-14 15:10:16

plukovník: Devastující je spíše použití tvrdé studniční vody. Pokud použiješ vodovodní nebo destilovanou vodu - nic tím nepokazíš - jenom v zimním období podle množství přidané vody je potřeba přeměřit nebo přepočítat bod zmrznutí "nové" směsi.

MilanT  
Milan
2015-09-14 16:17:20

certik: čertíku, četíku, doporučuji ti, aby sis přečetl článek, na který jsem tu dával odkaz. Jinak ti samozřejmě nikdo nebrání, aby sis do svého chladiče lil destilovanou vodu a přepočítávat bod zmrznutí. Já se, s dovolením, tvými radami řídit nebudu.

Ale jsme v sekci Swiftu a tam je to třeba jinak. Já mám SX4 a tak už mlčím.

2015-09-14 16:47:06

milant: Princip chlazení je stejný i u SX4, v tom nevidím žádný rozdíl. Pokud tady plácáš takové nesmysly, tak asi ani pořádně nevíš, co to vlastně je destilovaná voda. Pokud to přece jenom víš, tak nám vysvětli, proč by ti dolití třeba půl litru destilované vody mělo "zdevastovat" chladič?

2015-09-14 17:09:05

milant: V odkazovaném článku sám autor píše: "Typu použité vody však nelze přikládat až takovou důležitost, jak by se mohlo zdát. Pokud nepoužijete k ředění vodu ze studny nebo jinak znečištěnou či extrémně tvrdou vodu, můžete toho zkazit jen málo. Mnohem důležitější je vybrat si vhodnou a hlavně kvalitní chladicí kapalinu, odpovídající požadované normě nebo typu vozidla."

V servisním manuálů ke Swiftu je pak napsáno:

  • Chladiaca kvapalina na báze alkoholu alebo metanolu ani čistá voda by sa v chladiacom systéme nemali nikdy používat’, pretože môžu spôsobit’ jeho poškodenie.
  • Chladiaca kvapalina musí byt’ zmiešaná s demineralizovanou alebo destilovanou vodou.

Doporučené ředění je pak 50:50. Dolitím destilované vody se ten poměr změní, ale bude pořád na hony vzdálený čisté vodě :). Na nouzové dojetí to nemůže být devastující ani u SX4.

2015-09-14 17:23:22

sina: Já si také myslím, že spíše vlivem tepelného namáhání povolil ten lepený spoj, Jako "nouzové řešení" bych vyzkoušel aplikovat nějaký utěsnovač chladiče na bázi keramických destiček nebo hliníkového prášku, který malou prasklinu "ucpe".

2015-09-14 17:31:13

certik: jj díky za radu, to už mi taky známý radil. Ono to teklo jen hodně málo takže jsem to nemusel řešit. Já dal dneska auto do mého oblíbeného servisu a servisák mi už volal že ten chladič je fakt nějak podivně zalepenej a teče. Tak jsem mu odsouhlasil objednání nového chladiče. Zítra mi ho vymění, nalijí novou, doufám správnou chladicí kapalinu ve správném poměru (není to servis Suzuki, ale mechanici v něm alespoň nemají obě ruce levé :D) a snad bude zas Swift chladit jako dřív :).

2015-09-14 17:43:56

sina: Je to drahé, ale elegantní řešení.

MilanT  
Milan

certik, 2015-09-14 16:47:06 napsal:

milant: Princip chlazení je stejný i u SX4, v tom nevidím žádný rozdíl. .. Pokud tady plácáš takové nesmysly, tak asi ani pořádně nevíš, co to vlastně je destilovaná voda. .. Pokud to přece jenom víš, tak nám vysvětli, proč by ti dolití třeba půl litru destilované vody mělo "zdevastovat" chladič? ..

2015-09-14 19:36:41

certik: Nepíšu o tobě (jako ty o mě), že tady plácáš nesmysly. To by mi moje vychování vůči tobě nedovolilo.

Jen jsem slušně vyjádřil svůj názor a dovolil jsem si nesouhlasit s tvým. Pokud moje názory na tebe působí jako hýbající se hadr jakékoli barvy na býka, tak je to jen tvůj problém.

2015-09-16 21:27:49

Jenom takové malé varování těm, kteří si pohrávají s myšlenkou uťesňovat tekoucí chadič nějakým preparátem, jak píše čert "na bázi keramických destiček, nebo hliníkového prášku".

Ano, ono to funguje.

Jako nozové řešení, když chladič teče a je potřeba nějaký čas jezdit.

Následně ale dojde k ucpání celého chladiče i výměníku topení a vše je potřeba kompletně vyměnit

2015-09-17 18:15:54

Tak jsem si byl dneska pro Swiště s novým chladičem. Stálo mě to komplet 5200, což myslím že není tak hrozná cena. Ale přední nárazník odstává víc než předtím, haupna jde odjistit víc ztuha než předtím. Asi to kluci sestavili zpátky trochu jinak než to bylo. Každopádně co mě upoutalo byla skoro prázdná expanzka chlazení. Mechanik, který mi auto předával mi dal za pravdu a volal hlavnímu mechanikovi, který už v servisu nebyl. Ten mu řekl, že to není expanzní nádoba, ale jen přepadová a má v ní být co nejméně chladiva. Že se to tak u některých japonských aut dělá. Je to pravda? K čemu je pak v té nádobě ryska min...

Dále jsem si pak doma všiml dírky v airboxu. Nevím jestli na ní těm expertům něco spadlo, nebo mi jim tam udělala kuna (vím že mi do motoru leze. je tam od ní nanosené bláto a chlupy). Nebo je tam ta dirka schválně za nějakým účelem? Přikládám foto.

2015-09-17 19:56:09

sina:

Hlavní mechanik je zřejmě trouba...

Hladina v nádobce samozřejmě vždy musí být nad ryskou MIN.

Chladící systémy všech dnešních automobilů jsou přetlakové a tím pádem musí mít víčka s přetlakovým a podtlakovým ventilem, stejně jako expanzní nádobu.

2015-09-17 20:29:56

sina: Hlavní mechanik je asi nějaký "expert". Podle příručky: při studeném motoru musí být hladina ch. kapaliny mezi značkami "MIN (LOW)" a "MAX (FULL). Pokud je hladina pod "MIN" doplňuje se až ke značce "MAX". V příručce se nazývá "vyrovnávací nádržka".

Je možné, že kvůli chladiči museli vymontovat příčku, mezi blatníky, na které je přišroubován zámek kapoty a nějak vzájemnou polohu rozhodili. Zámek kapoty se dá seřídit, ale hlavně ve svislém směru. Do stran je minimální vůle. Na stranách jsou gumové dorazy kapoty (tuším dva a dva na každé straně). Těmi se dá seřídit kapota výškově vůči blatníkům. Je potřeba si s tím trochu pohrát.

Ta dírka v airboxu na mém autě není (viz. foto). Myslím, že se jedná o výrobní pozůstatky po vstřikovacím lisu. Při vylisování zůstanou na plast. dílu čudlíky (podobně jako na pneumatikách), které se potom začišťují. Možná někdo moc zabral a vytrhl i kus materiálu, který tam měl zůstat. A nebo někdo "tunil", pokud nejsi první majitel.

Koukám, že už mě plukovník předběhl s hodnocením hlavního mechanika.

MilanT  
Milan
2015-09-17 20:59:39

Já bych řekl, že trouba je hlavně ten podřízený mechanik, když nepozná expanzní nádobku, neví jak má být naplněna a telefonuje kvůli tomu hlavnímu mechanikovi. Ten už byl někde s manželkou v Tescu a možná ani nevnímal, co to ten mechanik blábolí do mobilu.

2015-09-17 22:00:35

No on ani nevěděl kde ta expanzka je, koukal v motorovým prostoru na druhou stranu a vypadal, že ji snad ani nenajde, tak jsem mu ji ukázal :D. Pravda je, že v manuálu je logicky napsané to co jsem mu říkal já. Ale když jsem měl auto na ročním servise v Suzuki, byla hladina taky pod MIN a nic neříkali.

Mimochodem mi tam nalili tuhle kapalinu: http://www.oleje.cz/p/sel...nia-paraflu-up-1-l--18022

Je pro Swifta vůbec vhodná? V uživatelském manuálu jsem se přesnou specifikaci nedočetl.

EDIT// Odpovím si sám, vhodná je a ačkoli se mi to podle faktury nezdálo, vejde se jí tam přes 6 litrů

http://autatua.com/nemrznouci/suzuki/swift.html

MilanT  
Milan
2015-09-17 22:23:15

sina: Je to koncentrát a podle návodu se míchá s VODOU. Někteří si pod pojmem VODA představují destilovanou nebo demineralizovanou vodu a tak nám prozraď, kolik že té destilované vody máš na faktuře.

2015-09-17 22:42:47

milant: Na faktuře nemám vodu žádnou, jen položku počet u chladící kapaliny mám 3, takže předpokládám 3l a předpokládám, že to naředili 3 litry vody jak je doporučené výrobcem. Jakou vodou přesně to naředili už asi nezjistím :).


Odpovědět

1  2