Fórum - Téma


Přestala svítit potkávací světla


Fórum Swift IV Přestala svítit potkávací světla

Informace o modelu: Suzuki Swift IV

Diskuze o vozidlu

2000 Swift IV GL

2 fotek  |  33 diskuzí

Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka.


1  2

2015-04-21 18:45:49

Tak si Vám jedu v noci po nadjezdu, najednou blesk s hromem jako kráva a tma....Zajel jsem ke krajnici a zjistil jsem, že potkávačky už nerozsvítím. Tomu blesku s hromem to nepřisuzuji, protože jestli to mělo něco společné s tím, zapomněl jsem si pak vsadit Sportku...

Každopádně, nevíte co by se tam mohlo podělat? Případně jak to opravit? Dálkové a parkovačky svítí... Tady na fóru jsem se dočetl, že by to mohl být nějaký bezmek pod volantem.. Kde ho najdu? Jak to zapojit?

Předem dík moc za případné rady!

2015-04-21 19:07:59

quinne8d: Swifťácká klasika. Vypálený šoupátko v otočným přepínači. Sundat volant a páčky. Pokoušet se opravit ty opálený kontakty je zbytečný (vydrží to chvíli). Lepší je předělat to na přepínače nebo relátko.

2015-04-21 19:24:11

Díky moc. Mrknu na to, kdyby se naskytl nějaký problém, dám vědět...

Hill  
Jaroslav
2015-04-21 22:21:56

quinne8d: dálková ti normálně svítí? V tom případě je jednoduchá pomoc.

Sežeň relé a spínač, pod volantem najdi červený drát se žlutým proužkem (je pod napětím, když zapneš parkovačky), z toho červeného drátu připoj spínač, ze spínače pokračuj na cívku relé a druhý konec cívky relé spoj s kostrou (černý drát).

S tím černým drátem spoj i jeden z vývodů kontaktu relé a zbude ti druhý vývod kontaktu relé, který připojíš na červený drát s bílým proužkem, to je kostra pro klopená světla. Vlastně tím kontaktem relé přemostíš vypálený kontakt potkávaček v lucasu.

Podmínka, aby svítily potkávačky jsou:

  • sepnutý ten přidaný spínač
  • rozsvícené obrysovky.

Jistou nevýhodu to má: při přepnutí na dálková světla svítí současně i potkávačky. To ošetřit znamená už přidání jednoho tranzistoru k cívce relé a na jeho bázi spáchat jednoduchý logický člen, který zavře tranzistor, když přepneš na dálková světla.

V praxi to ale není třeba, na našich silnicích si málokdy posvítíš dálkovými nějakou delší dobu...

Jestli nerozsvítíš ani potkávačky ani dálková, potřebuješ přemostit jiný kontakt přepínače, a to mezi černým drátem a hnědým se žlutým proužkem.

Ten vypínač je tam vlastně hlavně kvůli STK - když kontrolují obrysovky, zhasneš jím hlavní světla.

Tady jsem tu druhou variantu popsal: http://www.suzukiclub.cz/...select=19036#message19036

2015-04-21 22:28:42

hill: jojo, dálkové jedou. Teď jezdím s dálkovýma natočenýma dolů, abych neoslňoval. Každopádně, byť zřejmě nikoho neoslňuju, viditelnost v noci je s dálkovýma před auto mizivá. Takže v noci svištěm nejezdím a radši chodím pěšky Dík za radu, mrknu na to

Hill  
Jaroslav
2015-04-22 20:29:13

quinne8d: možná jsem tu už ty tři výkresy nechával (typické zapojení Lucase s barvami drátů a typické zapojení osvětlení, s nímž má co dělat ve Swiftu EA/MA 1988 - 2001; stěrače jsou z něj zapojené taky).

Teď jsem mezi to přidal zapojení bypassu přes vadný kontakt. Fialovou barvou je okruh přidaného relé (to se vejde pod kryt sloupku řízení) a spínače.

Zeleně nakreslený spoj se použije, když je vadný společný kontakt dálkových a klopených světel.

Ty budeš potřebovat ten fialový čárkovaný, protože hlavní spínač světel máš zjevně v pořádku, ale nevede ti spínač klopených.

Relé doporučuji univerzální pro proud kontakty 30 A nebo radši 40 A (měli by ho mít v každé prodejně autodílů za celkem rozumný peníz i s paticí). Sice přes ty kontakty jde trvale jen něco málo přes 9 A, ale při rozsvěcení si ty studené potkávačky s H4 krátkodobě berou i dost přes 50 A. Tak ať má relé dostatečnou rezervu zatížitelnosti.

Také by nemělo být připojené slabšími kabely, než jsou ty ke světlům, ze stejného důvodu.

Rovnou si k němu si rovnou kup kolébkový spínač, ten dáš do volné záslepky vedle přepínače náklonu světel. Ten bude zatížený jen odběrem cívky relé, takže vyhoví prakticky každý.

Výhoda zapojení je, že při sepnutém spínači ovládáš potkávačky přímo zapnutím parkovaček, takže, nezapomeneš-li vypnout parkovačky, nezůstanou svítit ani světla.

2016-01-16 07:50:27

hill: Ahoj, lze pouzit i na Suzuki Baleno 1999? Oru dalkovych mi pak sviti i potkavacky? Takze jeste jedno rele? :) Diky.

Hill  
Jaroslav
2016-01-16 12:28:37

emta41: když máš v pořádku přepínač potkávačky/dálková, tak je pořád stejně budeš přepínat. To relé přemosťuje jen hlavní kontakt světel.

Jdi radši po drátech a hledej pod volantem, jestli ukostřením silnějšího červenobílého drátu, na kterém musíš naměřit plus, rozsvítíš potkávačky. V tom případě je vada v přepínači a nezbude, než ho rozebrat a pokusit se o opravu.

2016-01-16 13:38:19

hill:

1 potkávací světla svítí - packa funguje

2 nejdou dálková

3 při pokusu rozsvítit dálková zhasnou potkávací

4 při probliknutí (světelná houkačka) dálková svítí (spolu s potkávacími)

Hill  
Jaroslav
2016-01-16 18:53:18

emta41: tak to vidíš na schématu o pár příspěvků výše. Přepínač dálková/klopená je jeden posuvný kontakt v lucasu a spínač světelné houkačky zajišťuje jiný kontakt, který spíná nezávisle na poloze přepínače. To znamená, že

  • spínač hlavních světel (případně relé, nebo, máš-li originál denní svícení, tak to) i spínač světelné houkačky jsou v pořádku, jinak řečeno - kostry po černém i hnědožlutém drátu vedou až do lucasu, oba společné přívody od světel (červený od dálkových a červenobílý od potkávacích) jsou také v pořádku, ale
  • není spoj od červeného drátu v přepínači dálková/klopená na jezdec. Vada je tedy v lucasu pod volantem, přesněji - kontakt klopených spíná, ale kontakt dálkových ne..

Přikládám schéma lucase s vývody (stejný, jen s víceméně designovými rozdíly, mají Swifty 1989-2001, stejně jako Baleno)

2016-01-16 21:14:23

hill: Diky moc! Radeji premostit relatkem nebo zkusit opravit Lucase? Draty kostry jsou OK.

Milan

Hill  
Jaroslav
2016-01-17 00:20:56

emta41: sice se můžeš pokusit o opravu lucase, ale já bych dal přednost relátku. Ono vyndání lucase je dost blbá práce, a takhle stačí jen odkrytovat sloupek řízení.

Jestli máš při vypnutých světlech na hnědožlutém drátu napětí a po zapnutí hlavních světel zmizí (pardon - v tvém případě zatím jen při zapnutí potkávaček, napájení dálkových je přece přerušené), stačí relé jen jedno. V tom případě totiž stačí řešit jen bypass vadného kontaktu k dálkovým světlům. POZOR, ZMĚNA PŮVODNÍHO PŘÍSPĚVKU!

Ještě jsem si prošel schémátka sdružených přepínačů z více schémat, která mám, a vyšlo mi, že ti musí stačit jen jedno relé 30 A (protože kontakty musí vydržet studený proud halogenek po dobu, než se rozsvítí, takže 30 A je minimum!) na bypass vadného kontaktu v lucasu. Relé bypassu hlavního spínače světel zatím nepotřebuješ, tak ho vynecháme. Zbývá tedy jen relé na dálková.

Cívku relé připojíš mezi vývod ke klopeným světlům a spínanou kostru světel (červenobílý a hnědožlutý drát). Když přepneš na dálková, rozepne přepínač spojení klopených s kostrou a cívka relé dostane napájení přes žárovky potkávaček (mají tak malý odpor, že to relé spolehlivě sepne), a kontaktem zapojeným mezi vývod k dálkovým a spínanou kostru (červený a hnědožlutý drát) rozsvítí dálková světla. To udělá, i když bude svítit jen jedna z potkávaček, ať už kvůli vláknu žárovky nebo vadné pojistce.

Po přepnutí na potkávačky (ta strana přepínače je zjevně dobrá) bude cívka relé zkratovaná spínacím kontaktem potkávaček, relé odpadne a zhasne dálková.

Všechny uvedené dráty najdeš ve sloupku řízení, vedou do konektoru lucase, ten konektor je ve sloupku taky. A relé se tam vejde, stačí na vývody použít konektory, ať si tam nevyrobíš o něco zkrat, a relátko zabalit do molitanu, ať o něco nedrnčí.

Toto uspořádání má tu výhodu, že při svícení dálkovými jsou přes cívku relé trochu předehřátá i vlákna potkávaček (tedy - 130 mA není zase nijak velký proud, když se má rozdělit na dvě halogenky, ale určitou službičku udělá: proudový ráz při vypnutí dálkových je asi 60% velikosti, jakou má při studených vláknech, a potkávačky majíšanci vydržet podstatně déle.

2016-01-17 09:40:54

hill: Diky mo, jdu to vyzkouset. Ochrannou diodu na civky rele radeji nepouzit? Proti prepeti a transientum? Pouziju http://www.tme.eu/en/deta...ustrial-co/fra2c-s2-dc12/ a 1N4007.

Hill  
Jaroslav
2016-01-17 10:00:28

emta41: upravil jsem minulý příspěvek, proč, to tam píšu taky. Stačí ti jedno relé 30-40A a nemusíš sundávat volant.

2016-01-17 11:39:44

hill: Ahoj, uz jsem si udelal pripravek na dve rele a nemuzu ho rozdelat zalil jsem to pryskyrici, melo by to fungovat take, ne? :)

2016-01-17 14:33:58

hill: Tak perlicka, nesedi barvy dratu. Je nejaky navod jak zjistit co je co. Spousta zeleny vodicu a nebo spousta cervenzych. Zadnz zluto/hnedy ani cervenobily ani cervenozluty. Dnes to vratim zpet a pohledam schema.

Hill  
Jaroslav
2016-01-17 15:05:51

emta41: sice nechápu, proč by Baleno mělo mít odlišné barevné značení od všech ostatních Suzuk, ale možné to je. Jenže se ke schématu okruhů světel Balena 1999 s popsanými barvami drátů nikde nemůžu dostat.

Nemá ho tu někdo?

2016-01-17 15:20:10

hill: Pridavam foto, snad jeste poznam barvy. Kdybych se spletl, reknete mi co je co... Diky

2016-01-17 15:31:53

Pripravek s dvojrelatkem - bypass Lucase. Zalite v pryskyrici a omotane paskou. Popisky vystupu.

2016-01-17 16:05:09

hill: Ahoj, nasel jsem jen toto, ale neni tam uplne vsechno.

http://www.suzukiclub.cz/...anual_download.php?id=356


Odpovědět

1  2