Fórum - Téma


Přídavné osvětlení interiéru


Fórum Tuning a úpravy Přídavné osvětlení interiéru



1  2

Hill  
Jaroslav
2015-03-28 10:47:55

milk239: tak tam najdi černo červený, mezi ročníky 1991 a 1996 se překrývají obě verze. Černožlutý byl ve všech provedeních s hodinami na stropě. Hledáš totiž podle barvy proužku, což je špatně, musíš začít barvou základu: drát spínaný na kostru (to je tento případ) má téměř bez výjimky kdekoli v autě černou izolaci, účel, jako že který spotřebič kostří, se rozlišuje barvou proužku. Trvalý plus je bílý, spínaný plus klíčkem je bílý a přímý má černý proužek, je-li ještě dále něčím spínaný, mění se barva jak základu, tak proužku.

Taky přikládám ukázky zapojení světýlka a hodin (ať už je konektor pro ně na stropě nebo dole v konzoli - proto nekreslím konektory celé) s námětem, jak připojit přídavné světýlko, aby svítilo společně s původním... ale k tomu skutečně potřebuješ sloupkem dostat dolů jeden drát, který tam nebyl. Ale, máš-li hodiny dole v konzoli a nehoru ti pro ně vedou "otuplované" vývody, neměl by být problém ve stropě popotáhnout konektor, a pod sloupkem a u světýlka ucvaknout jeden z nepotřebných vodičů (bílo-černý nebo červeno-žlutý) a nahoře ve světýlku ho napojit na zemní konec žárovky (v obrázku hnědé mínus). A pod palubkou ho nastavíš a zbývá si najít jen ten celobílý, tam máš plus, a bude to.

Tedy červený drát souvisí s vnějším osvětlením vozidla, toho si zatím nemusíš všímat. Ten se žlutým proužkem vede po celém autě ke všem žárovkám obrysovek, číslovky, podsvícení palubky i kapličky, současně je vyvedený k hodinám a rádiu, aby případně ztmavil jas displeje na neoslňující úroveň, když rozsvítíš světla. V době, kdy se u nás musí svítit nepřetržitě, je to jaksi k ničemu, protože ztmavuje displej i ve dne... tedy, pokud nemáš DRL (světla pro denní svícení).

Jen tak na okraj - je to asi 2-3 roky, kdy si Rakušáci od Dekry stáhli naježděné kilometry, řekli, že denní svícení zvyšuje spotřebu až o 3 deci na sto, vyšlo jim pár desítek zbytečně spotřebovaných cisteren paliva, ale hlavně pár tun zbytečných emisí, tak letní povinnost svítit ve dne zrušili. O rok po nich totéž udělali Chorvati. Němci, kteří to už už připravovali, se pak denním svícením přestali zabývat. Ale to jsme mimo téma.

2015-03-28 12:13:07

hill: Vážně děkuji za vyčerpávající příspěvek!

Hodiny mám dole pod rádiem, takže kouknu, jestli tam nahoru ke světýlku nevedou ty otuplované vývody a dal bych se do toho..

Hill  
Jaroslav
2015-03-28 21:05:12

milk239: to ještě není všechno, těch možností je víc. Pro případ, že ten nevyužitý drát nahoru už žádný nevede, můžeš to udělat podle původního řešení, že obě světýlka budou svítit jen při otevřených dveřích.

Ale můžeš to časem doplnit i tak, že si při zavřených dveřích můžeš rozsvítit to přidané světlo tlačítkem. Stiskneš a rozsvítí se. Otevřeš dveře, rozsvítí se i to původní (pokud je jeho přepínač ve střední poloze), zavřeš dveře a obě světýlka zhasnou.

Třeba se někde tobě či sousedovi fláká v šuplíku tyristor, který už nejspíš nikdy nepoužije(š), tak se dá přidat jedno spínací tlačítko, stačí miniaturní, proudovou i napěťovou zátěž má minimální, a dva odpory. A, pochopitelně, potřebné kousky vodičů.

Má-li přídavné svítidlo odběr do 0,5 A (cca 6 W), je nejlepší starý teslácký tyristor KT501 až 504, ale lze použít obecně jakýkoli, který lze spustit proudem do řídící elektrody pod 20 mA a jeho přídržný proud je spolehlivě nižší, než proud odebíraný svítidlem. Takže tam stejně tak vyhoví například KT201 nebo TYN208, TIC116 a mnoho dalších.

Když jsou dveře zavřené, tedy oba dveřní spínače rozpojené, stiskneš tlačítko, tím přes přidané svítidlo přivedeš proud do řídicí elektrody tyristoru, ten sepne a, dokud skrz něj teče proud svítidla, zůstává sepnutý bez ohledu na to, jestli tlačítko držíš nebo ne. V době, kdy je tyristor sepnutý, už je mu jedno, jestli řídicí elektrodou nějaký proud teče či ne. Rozsvítí se a dál svítí to přidané svítidlo. Když otevřeš jedny nebo druhé přední dveře, sepne dveřní kontakt, rozsvítí také stropní svítidlo, ale současně zkratuje tyristor, takže jím přestane téci proud a tyristor zavře. Po zavření dveří obě lampičky zhasnou.

Funkce stropního světýlka zůstávají tedy beze změny, přídavné světýlko se rozsvítí při otevření dveří (spolu se stropním, je-li přepnuté "na dveře"), při zavřených dveřích ho rozsvítíš tím tlačítkem.

Já vím, když už tam bude tlačítko, tak do té záslepky vedle přepínače sklonu světel můžeš vrazit rovnou kolébkový spínač z motovztekny a jednoduše jím to přídavné světlo zapínat a vypínat kdykoli i bez tyristoru, tohle je spíše taková hračička či, chceš-li, parádička, kterou nemá každý, samozřejmě s tím omezením, že na dálnici se blbě otevírají za jízdy dveře, tedy snadné rozsvítit kdykoli, ale ne vždy je snadné zase zhasnout.

2015-03-29 06:35:03

hill:

Tyristor řady KT501 se možná někomu v šuplíku fláká, ale těch "Suzukáčů" kteří vědí jaký je rozdíl mezi tyristorem, tranzistorem, termistorem a termoskou tady zřejmě mnoho nebude.

Většina si zřejmě bude myslet, že je to podobné jako hodinky a holinky, obojí se natahuje.

Hill  
Jaroslav
2015-03-29 10:23:36

plukovník: na tom něco bude, ale vycházím z předpokladu, že kdo se hrabe v elektrice auta, nejspíš nějaké znalosti má. A třeba má i ten šuplík se zbytky součástek. Jsme přece ve StředoEvropských Republikách, kde každý rozumí všemu, Podlaha byl (a Loskutáci ještě jsou) mediální zviditelnění lidové tvořivosti (když to umí hajnej Pepa, a není to elektrikář, já to trefím taky).

Na druhou stranu už na tomto fóru proběhl případ dodatečné montáže denního svícení "odborným" servisem, možná dodnes funkčního v nevyhořelém autě, přitom ta montáž podle fotek vypadala značně prasecky a nebezpečně, od odborné autodílny bych čekal, že úprava bude mít řemeslnou úroveň a většina jí nebude vůbec vidět.

Zkrátka jsme si ještě nezvykli svěřovat odbornou práci odborníkům a asi si ještě dlouho nezvykneme, protože je jich už málo - těch poctivých mistrů v produktivním věku, kteří by předali řemeslné návyky dál, stále ubývá, a zájemci, kteří by tu štafetu měli převzít, se nehrnou už čtvrtstoletí, protože se přece líp platí za titul, než za práci, těch titulů je na výběr až inflační, tak proč dělat rukama?

Tak se stane, že koníčkář s kvalifikací v jiném oboru je lepší, než ten, kdo na to má papír. Není to pravidlo, ale také žádná vzácnost.

Ale to jsme jinde.

2015-03-29 10:42:21

hill:

To jsi vyjádřil naprosto přesně.

Jsme přece v těch StředoEvropských Republikách, kde každý rozumí všemu a to platí i pro ty servisy s "řemeslnou úrovní a praxí". (HOVNO)

Ale často, když vidím někoho z těch, "co rozumí všemu", jak bere do ruky pájku, tak bych mu ty pazoury nejraději urazil, než dojde k nějaké tragédii

2015-03-29 16:45:38

hill: Tyristor bych doma našel, táta je silnoproudař a já ve škole pozor dával, takže bych i ty všechny součástky rozlišil Ale to bych se musel hodně nudit, bohatě mi bude stačit, když to napojím na to otevírání dveří

Jinak před nedávnem jsem si zapojoval denní svícení, nemám to sice podle vyhlášky, ale mě to tak vyhovuje.. Jen jsem zvědavej na chlupatý, co na to budou říkat... Zapojil jsem si to totiž na tlačítko (konkrétně přední mlhovky, doma jsem ho vyhrabal, přední mlhovky na autě nemám) a šťávu jsem si navedl od zapalovače. Zatím vše funguje, zapne se mi to při otočení klíčku, jen to musím ručně vypínat, když chci zapnout tlumená světla. Ale jak tam je ta kontrolka na tom tlačítku, tak bych ani za tmy s tím jezdit nemohl, svítí to fakt dost, tak se mi ještě nestalo, že bych jezdil s oběma světly najednou

MilanT  
Milan
2015-03-29 17:58:23

plukovník: Copak o to, pájka moc škody nenadělá. Horší je, když vezme do ruky páječku.

2015-03-29 18:27:51

milant:

No, napínavé to začne být, když se rozhodne nažhavit elektrickou letkulmu...

2015-03-30 01:47:58

zapoj to mezi kontakt paivového čerpadla a jedné parkovačky. Odpor žárovky za studena je malý a ledkám to nevadí.

jediná nevýhoda je že to ještě pár vteřin svítí po vypnutí zapalování, na stk s tím jdu až v létě.

Hill  
Jaroslav
2015-03-30 17:09:10

autoveteran: řešíš taky vnitřní osvětlení interiéru nebo denní svícení? V kabině budky to musí svítit i bez parkovaček i bez čerpadla.

A ještě maličkost: proč "jedné parkovačky"? Ve Swiftu EA/MA jsou všechny na jednom drátu...

2015-03-30 17:32:06

autoveteran: A jak řešíš, aby se ti vypínaly při zapnutí parkovaček a tlumených světel?

Hill  
Jaroslav
2015-03-30 18:16:44

milk239: to se přece vyřešilo automaticky, a vůbec ne blbě - když dostává palivové čerpadlo napájení, je na fialovém drátu +12 až +14,4 V. Se zhaslými parkovačkami je na červenožlutém drátu potenciál kostry, protože ten jediný ze světel je spínaný na plus. Když mezi plus čerpadla a parkovačky zapojíš úsporná světla pro denní svícení, budou svítit do té doby, než zapneš parkovačky či hlavní světla (parkovačky přece svítí s nimi). V tom případě se totiž objeví na napájení parkovaček totéž napětí, a DRL světla zhasnou, protože rozdíl potenciálů mezi jejich vývody bude nulový. Vlastně budou oběma konci sedět na potenciálu plusu v palubní síti.

Rozsvícené parkovačky odebírají z palubní sítě výkon asi 45 W, (nejméně 6x žárovka po 5 W plus 10 W podsvícení kapličky plus asi 5 W podsvícení palubky), to znamená proud nejméně 3 A. Jenže LED světla pro denní svícení vystačí pouze s proudem do asi 0,6 A, což je proud, který parkovačky sotva ohřeje, svítit nebudou. Žárovková vlákna obrysovek při nízké teplotě mají menší odpor, než svítící, v tomto případě i méně, než poloviční, takže na vypnutých parkovačkách bude napětí kolem 1,5 V a na LEDky zbude 10,5 až 12,9 V. To úplně stačí, jednak LEDky nejsou výkonově namáhané až na doraz, a pak - jejich světelný tok je na rozdíl od žárovek téměř lineárně závislý na protékajícím proudu, tekže se do předepsané svítívosti pořád ještě s rezervou vejdou.

Jeden nedostatek to má - po zapnutí klíčku sepne čerpadlo a LEDky se rozsvítí, po natlakování palivové soustavy (tedy asi po 3 s) čerpadlo vypne a LEDky zhasnou. Až po nastartování běží čerpadlo trvale a LEDky svítí do té doby, než zapneš parkovačky. Co se s LEDkami stane, když se na nich objeví napětí opačné polarity (zapnuté parkovačky, vypnuté čerpadlo), to záleží na jejich konstrukci, jestli mají ochranu proti přepólování, nebo se některá překročením závěrného napětí protaví a vezme s sebou i ty dvě, co jsou s ní v sérii. U těch levných to hrozí dost akutně.

Omlouvám se za odbočení, až dosud jsme tu totiž řešili osvětlení kabiny budky.

2015-03-30 20:06:14

hill: Aha, tak se pořád jen přesvědčuju, že mám v elektrice velké mezery

Zkoumal jsem, které drátky mám dostupné pod palubkou u spolujezdce k napojení toho přídavného osvětlení a něco jsem nafotil. Ten dvoupólový konektor je nejspíš původní k reprákům. U toho třípólového si nejsem jist, ale nejspíš je k elektrickým zrcátkům. To je taky k ničemu. Ale u toho posledního jde 5 drátků a vystupují 2, nevíte, k čemu to je? Pomohlo by mi to?

Hill  
Jaroslav
2015-03-31 08:02:34

milk239: červená dvoulinka (s rozlišením jednoho vodiče černým proužkem) je skutečně k pravému přednímu repráku.

Ten černý s černobílým - zkus rozdělat světýlko nahoře a potáhnout. Řekl bych, že ty už ve stropě pod tapecírungem další konektor nemáš, sloupkem ti vedou jen tyto dva vodiče a stejné značení má nahoře i konektor do bludičky (vidím tam dva bílé, z toho je jeden trvalý plus, druhý spínaný klíčkem), červeno žlutý, to je od parkovaček na pohasínání hodin, a černo-červený, ten je ke dveřním kontaktům. Čili "otuplovaný" vývod pro bludičku s hodinami dál nevede, nahoru jde jen to světýlko (plus černobílým, spínaná kostra černým). Trvalou kostru si bere světýlko přímo přes upevňovací šroub.

No a konektor se šedočerveným, šedomodrým a bílým je příprava na elektrické naklápění zrcátek. Druhý konec vede do dlouhého konektoru (v něm končí ještě dva světle zelené, jeden s červeným a jeden s modrým proužkem, ty mají konektor u druhých dveří, dále bíločerný a černý drát), do toho dlouhého konektoru patří vrazit kontrolér motorků zrcátek, vlastně elektronická pojistka. Bez kontroléru na ty tři dráty nejde nic.

2015-03-31 08:31:36

hill: Tak u těch dvou jsem se nemýlil

Zkusím to rozdělat, mám to ale přilepené vteřiňákem, protože ten malej kryt, který zakrývá šrouby od zpětého zrcátka tam nebyl, a já sehnal jen s ulomenými packami, snad to nezlomím. Ten černý s černobílým právě vedou dolů do podlahy a ty všechny ostatní nahoru, to mi právě nejde do hlavy..

EDIT: Tak ty 2 kablíky vedou fakt nahoru, ale nejdřív dolů, nejspíš do dutiny a pak sloupkem nahoru. Otuplovaný vývod nahoru tedy nemám. Rozdělal jsem i to světýlko ve stropě a tam jsou jen ty 2, i když část vytáhnu.

2015-03-31 21:19:53

hill: Tak už to mám zapojený, udělal jsem to přímo na ten černý a černobílý a funguje to, časem to možná dodělám i na to tlačítko, díky za vaše postřehy a rady

Hill  
Jaroslav
2015-04-01 19:42:54

milk239: to tlačítko není podmínkou, stejnou službu udělá obyčejný třípolohový kolébkový přepínač I-0-II a obyčejná Si dioda, třeba 1N4001 až 1N4004.

Zde ze dvou drátů a jedné kostry se dá vykouzlit i to, že v poloze 0 se při otevření dveří rozsvítí obě světýlka, v poloze I trvale svítí přídavné světýlko a jen při otevření dveří svítí obě, v poloze II pak svítí obě nezávisle na poloze dveří.


Odpovědět

1  2