Fórum - Téma


Provozní náplně


Fórum Technický koutek Provozní náplně




2012-03-14 18:30:57

Mav
Marek
2015-01-27 12:47:56

Dobrý den,

Je možné pro Suzuki SX4 1.6 VVT 79 kW (M16A) použít motorový olej Shell Helix Ultra 5W-40 ( http://www.am-oleje.cz/pr...y/shell-helix-ultra-5w-40 )?

V uvedené tabulce provozních náplní takový rozsah u viskozity uvedený není a tak nevím, jestli nemohu zbytečně motoru ublížit, když mu dopřeju takový kvalitní plně syntetický olej.

Děkuji

Mav

2015-01-27 14:08:48

mav:

Ano, tento olej můžeš bez obav použít. V době výroby první generace SX4 (79 kW) byl tento olej dokonce doporučován jako nejvhodnější.

Ve výše uvedené tabulce je dokonce určitý paradox, kdy minerální olej 15W-40 doporučován je a syntetický 5W-40, s podstatně vyššim zimním teplotním rozsahem tam chybí

Já osobně považuji olej visk. klasifikace 5W-40 pro středoevropské podmínky za vhodnější, než 5W-30, nebo dokonce ultra řídký "eko exot" 5W-20, případně OW-20

Takže ano, olej Shell Helix Ultra 5W-40 je dobrý olej pro tvojí SX4.

MilanT  
Milan
2015-01-27 14:58:59

plukovník: Jedna paní povídala, že Suzuki začne v dohledné době předepisovat 0W-20. Já už jsem se podivoval té 5W-30 co mi tam dávali při garančce, ale snad vědí, že to auto je v záruce. Chci ten 0W-20 vidět v létě, až se začne trhat olejový film a lidi budou zadírat motory.

2015-01-27 15:26:34

milant:

Předepisovat tento olej asi brzy začne, protože třeba na Slovensku mají tohoto oleje prý plné sklady a není to tak dávno, kdy tato viskozita mimo arktické oblasti byla považována za špatný vtip.

Ale prý chemie a technologie výroby pokročila a ani u takto řídkého oleje se mazaci film netrhá.

Mně osobně by byla, když už bych měl jít do extrému, než 0W-20, sympatičtější viskozita 5W-50, nebo 5W-60 a na nějakou úsporu pár deci benzínu seru.

Mav
Marek
2015-01-27 15:50:55

plukovník: 5W-60 ? Není to už sportovní, pro závodníky, který snese i opravdu extrémní zátěž a tedy i teploty? Já měl 5W-40 za ideální kompromis mezi cenou a kvalitou (plná syntetika) v různých sezónních situacích, ale s vyloučením ryze sportovního využití s extrémně vysokou zátěží.

2015-01-27 16:07:07

mav:

Přesně tak, šedesátka je pro extrémní tepelnou zátěž závodních motorů a to se dokonce vyrábí i sedmdesátka. Olej s takovým rozsahem viskozity má také tomu odpovídající cenu.

MilanT  
Milan
2015-01-27 20:19:31

plukovník: Tak hlavně aby taky technologie výroby motorů pokročila natolik, aby ten řiďoučký olej starší motory nežraly po litrech jako benzín.

2016-10-29 00:20:20

...hmm, hmm ...zrovna dumám, co mám do cérky Swiště při výměně nalít za olej Loni jsem tam ve spěchu, bez průzkumu a sjistou pochybností "poslušně" nalil origo Suzuki 0W-20 s ujištěním prodávajícího servisního technika, že "motory jsou vyráběny dost natěsno", takže ta vodaolej je "tak akorát". Ale... pochybnosti zůstávají (a vidim, že nejsem sám) a zkušenost a snaha vzdělávat se mi napovídají, že buď jsem vůl, nebo stále ve strojařině platí, že tak zas moc "natěsno" ten motor bejt nemůže, páč by se nejspíš rychle "kousnul" (a s vodolejem o to rychleji), a že stále platí, že snížená viskozita - ať při 100°C nebo HTHS nebo obojí - je dobrá tak na snížení spotřeby o šíleně důležitou půldecku paliva (aneb: za vším hledej emise, "motor není důležitý o to dřív si koupíš nový").

Mě osobně je "sympatický" Mobil 1 New Life 0W 40 (který leju i do nového svého Apíka - VW up!) - s nesníženou HTHS viskozitou, vysokou alkalickou rezervou, plně popelný (obsah sulfátového popelu), s normálním obsahem fosforu - tedy žádná "nízkotučná" voda "fuel economy" http://www.mobil1.de/prod...tabs=Spezifikationen#tabs

2016-10-29 00:23:47

Nečetli jste někde nějakou studii na to? Zatím jsem se dostal jen pdf studiím, kde se nerozebírala viskozita ale pouze tendence k drastickému snižování obsahu fosforu a síry kvůli prodloužení životnosti katalyzátorů a filtrů pevných částic, kteréžto složky ovšem jsou velmi prospěšné motoru a jejichž redukce k životnosti motorů rozhodně nepřispívá... (a tušim, že s viskozitou to bude to samé v bledě medovém)

2017-09-06 13:59:37

Dlouhodobě všude možně propírané téma, které se dotýká všech modelů se točí kolem viskozity používaných olejů. Viskozita olejů se dlouhodobě snižuje a není to jako před lety, kdy byla sytnetika 5W-40, polosyntetika 10W-40, základ 15W-40.Moguly v devatesátých letech postupně začaly vytlačovat zahraniční značky, takže se každý mohly identifikovat se značkou, která ho dokázala přesvědčit reklamou, nebo mu byla jen sympatická.Ikonou pubescentního závodníka byl Castrol 10W-60, který musel zvládnout všechno. SUZUKI dlouhodobě spolupracovalo se Shellem, ten byl doporučovaný dodavatel olejů, v Japonsku byla i rafinerie, kde měl Shell podíl a dodával tak i oleje do prvovýroby.U nás Shell lokálně distribuoval do servisní sítě velkou část olejů. Zádrhel nastal, když v roce 2010 měl nový Swift jako extra doporučenou náplň 0W-20.Takový olej Shell dlouhodobě nedokázal na náš trh dodat ve větším než litrovém balení. Také to bylo podle toho pěkně drahé.To se změnilo s příchodem JX Nippon, která začala dělat pro SUZUKI originální olejové náplně.Tyto oleje následně dostaly označení Ecstar.Fungují jako prvonáplně, jsou k dostání v servisech, kde je převážná většina používá.Oleje, které mají odpovídají specifikacím vyráběných vozidel, nenajdete mezi nimi žádné specialitky jako byl výše zmíněný 10W-60.

Tak co se týče viskozity, zjednodušeně řečeno je to tekutost oleje.Ta se v závislosti na teplotě mění.Je to podobné jako když budete mít ztuhlý med, kterým si budete chtít polít palačinky.Když med dáte na chvíli ohřát do teplé vody, povolí a změní stav do tekutějšího.

U oleje není takový rozdíl v závislosti na teplotě tak snadno poznat. Při výměně se má olej vypouštět z teplého motoru.To znamená, že i olej je ohřátý. A podle toho kolik má za sebou najetých kilometrů Vám z motoru vystříká teplá kávička.Někdo se může zděsit jak taková "voda" může zvládnout mazat.To je dáno především chemickým složením, které odlišuje olej od vody.

Řada uživatelů , která má zažitý výše popisovaný model má jistě na paměti tabulku viskozních tříd pro použití olejů.

http://docplayer.cz/docs-...5167551/images/page_8.jpg

Co si budeme povídat, tato tabulka je poměrně stará a hovoří pouze o doporučené viskozitě na základě vnější teploty v místě, kde je vozidlo provozováno.Tak jako postoupily technologie v oblasti konstrukce automobilů, podobně pokročily i technologie v chemickém průmyslu.

Vnější teplota vzduchu-což je skutečné vyjádření hodnoty viskozity nemá až zas takový vliv na mazání motoru, protože v něm se teplota oleje udržuje běžně okolo 90°C (70-110°C by mělo být u přeplňovaného motoru). Je tady něco jiného je to mezní hodnota střihu olejového filmu. Ta byla dříve více svázána s onou druhou hodnotou viskozity motorového oleje.Olej 10W-60 je prezentován jako olej určený pro supersporty jako Audi R8,B.Chiron;Veyron,Ferrari,BMW M. A stejně, když už si na to našetří nějaký šťastlivec který už bude v letech a mít rozum, nevyužije výkonovou rezervu oleje ani na 50%. Takový olej má smysl, pokud by někdo chtěl takového miláčka pravidelně prohánět dvě hodiny v kuse po okruhu. Ruku na srdce, kdo takhle svoji SUZUKI chce honit, nebo snad ji takhle vytěžuje v běžném provozu?

Hodnotu střihu olejového filmu jsem hledal při uvedení olejů 0W-20 v 2010.V průměru se pohybuje okolo 150°C u olejů 20;30;40. V rozmezí +-8°C mezi jednotlivými třídami.

U olejů s nižší hodnotou viskozity je udržována stabilita olejového filmu pomocí modifikátorů viskozity a dalších chemických přísad-aditiv.

Já si trochu pomůžu citací z článku https://www.oleje.cz/clan...orovych-oleju---Viskozita

Oleje s nižší viskozitou jsou logicky řidší, "mají menší vnitřní odpor proti proudění, rychlejší tok".U hustších olejů je pomalejší tok a vyšší odpor proti vzájemnému pohybu dvou mazaných součástí. Toliko z článku, který píše člověk,který se mazivy zabývá pravděpodobně celý život. V SUZUKI v konstrukci motoru vsadili na nižší viskozitu nikoliv z důvodů honby za nižšími čísly, ale z důvodů nutnosti splnění emisních norem stanovených EU.Motory se dál vnitřně upravují, aby měli nižší vnitřní odpory. Olej s nízkou viskozitou se má šanci rychleji dostat do na všechna mazaná místa.Byť je tabulkový rozdíl mezi 0W a 5W minimální, pro běžné klimatické podmínky u nás zanedbatelný, má tato hodnota vliv na celkovou spotřebu-emise.

Nejedná se o nějakou zaslepenou aplikaci olejů nižší viskozity bez rozmyslu.Oleje u přeplňovaných motorů drží viskozitu 5W-30 a kratší, nebo proměnný interval výměny náplně.Olejová náplně je chlazená. Jak by jste chtěli v normálním provozu třeba i na D1 dosáhnout takové teploty olejové náplně, aby došlo ke střižení olejového filmu? (okamžik, kdy motor přestaně mazat) Na to potřebujete minimálně 140°C teploty oleje a to vidím jako nereálné.

Další co je v článku zajímavé je zmiňovaná střihová nestabilita právě většinově vyzdvihovaných olejů *W-40. To znamená, že při použití obzvláště zde doporučovaného 5W-40, při extrémním používání(nikoliv na okruhu, ale stačí při kratších měststkých trasách) to vypadá, že tento olej na tom může být hůř než 5W-30(v tabulce je i 0W-30na to po 15000km lépe).

Vzhledem k tomu, že SUZUKI zatím dělá auta pro lidi, jsou intervaly výměn oleje pořád ještě rozumné vzhledem k životnosti motoru.A nastavené specifikace a viskozita oleje podle mého tomu odpovídají také.Nemám obavy, držet se doporučených předepsaných náplní.Neviděl jsem a ani neslyšel o žádném majiteli "M", nebo "K" motoru, který by nevydržel.Vyjímkou jsou spořínci, kteří auta dopují LPG nebo E85, ale to je už spíš do jiné kapitoly.

2017-09-06 15:04:10

...věřím ti ,

že nemáš obavy držet se "doporučených předepsaných náplní".

Stejně, jako jistě nemáš problém držet se doporučení, používat pouze úsporné žárovky, vysavač s maximálním výkonem 900W, a pít pouze málo slazené nápoje a žrát neslané a nemastné potraviny...

2017-09-06 15:14:06

Neplést si nařízení EU do které jsme tak svobodně vlezli s doporučením výrobce.Když jdu k mamince na oběd(držím se toho co nabízí výrobce) tak si vždycky vždycky pochutnám a vegani nejsme.

A na suzukách jsem najezdil cca 250 000km, při dodržování předepsané údržby a bez problémů, to mám asi štěstí jako jeden z tisíce..

2017-09-06 15:37:34

senmonka:

Je vidět, že to nechápeš tak nějak v širších souvislostech

Žádné "doporučení výrobce", ale spíš jeho zoufalá snaha nějak naložit s novými limity emisí oxidu uhličitého, které mají začít platit od roku 2021. Magická hodnota, kterou musí všechny automobilky bez rozdílu zaměření v průměru dosáhnout, bude činit 95 g CO2/km, tedy spotřebu paliva zhruba 3,9 litru benzínu na 100 km.

Nařízení schválila komise evropského parlamentu a vše se mu podřizuje.

Takže nejen olej 0W-16, ale také zřejmě obsah palivové nádrže max. 5 litrů, zákaz vozit zbytečnou zátěž jako rezervu a hever, a povinnost před jízdou se vyčurat...

2017-09-07 11:00:57

senmonka:

z grafu v odkazu na oleje vyplývá, že 5W40 je na tom na konci své životnosti pořád lépe (ikdyž hodnoty klesají strmě), než 0W30 na začátku, škoda, že tam není 0W20. A že se u 0W30/5W30 hodnoty "vylepšují" s nájezdem kilometrů je dáno jejich degradací a zasíráním nečistotami, rozhodně ne tím, že by jejich kvality narůstaly.

2017-09-07 12:36:06

Taková pohádka, na téma bylo nebylo...

Jednou jsem vyklízel starou garáž, kterou už poslední majitel moc nevyužíval. Našel jsem pár pokladů na vyhození. Při pohledu na viskozity některých z těch olejů srdce některých zatvrdilců zaplesá. 15W-50 to je přece správný olej.. ale pozor byly tam také oleje SAE 30, nebo 15W-30 Tedy oleje, které mají tu letní viskozitu pod prahem snesitelnosti. Nedalo mi to a zeptal jsem se co všechno se v garáži vystřídalo za auta. Moskvič 412, Vaz2101, Škoda Favorit atd.

Vzhledem ke stáří olejů předpokládám, že jejich spotřebiteli byly právě ruské mašiny.Moskvič byl z druhé ruky, ale bez nějakých problémů.Žigul nový, jezdil asi 20 let bez nějaké havárie motoru, nebo podobných problémů. Nevím jaká specifikace zde byla předepsaná, ale v té době se spíš řešilo co se dá sehnat.

Zkrátka jsou zde výrobci maziv, kteří dělají maziva a potom výrobci aut-techniky, kteří dělají techniku s využitím určitých maziv. A specifikace je většinou daná z výroby.

Připomíná mi to něco co jsem zaslechl v armádě v devadesátých letech. Neomezené možnosti, nové technologie a někdo si vzpomněl, že v rámci snižování závislosti na Rusku bychom měli vybrat nějakého renomovaného dodavatele maziv.Vybrali si tuším, že od Shellu špičková maziva na vrtulníky, když jim potom jeden spadl a u dalších registrovali problémy, začali se škrábat na hlavě a pak se ve vší tichosti vrátili k původnímu materiálu který předepisoval rus..

2017-09-07 12:49:58

senmonka:

ZNÁM...

15W-30, neboli M3AD, neboli Madit Speciál byl na tehdejší dobu výborný celoroční olej, s vlastnostmi, kterým se dnes říká "lehkoběžný".

Stál tuším asi 12,50 Kčs/litr a dobře se s ním startovalo i při -27 stupních.

Dával jsem ho tehdy na zimu, na léto jsem používal M6AD, co stál 8,50 Kčs litr.

V autech tenkrát byly převážně pouze "obtokové" filtry a motorový olej se měnil každých 5000 km.

P.S.

...rus předepisoval ve svých příručkách prostě "máslo na mašínu" a to žádný Shell nedokáže zřejmě vyrobit

2017-09-07 12:59:41

senmonka:

to s tím olejem pro motory vrtulníků mohu potvrdit, neboť jsem u toho byl na živo. Opravdu tehdy řešili náhradu oleje, protože dodavatel ruského materiálu chtěl napřed zaplatit a pak dodat a to bylo pro naše tehdejší mocné dosti kyselé jablíčko.

Nicméně vybrali onen Shell a nechali otestovat na motorech z Mi-17. Výsledky dobré, tak ho nařídili používat na všech typech, také Mi-2. Jenže ouha, motory z Mi-2 točí dvojnásob otáček (něco kolem 40000 za minutu) a mají velmi, velmi namáhané (tepelně) ložisko zadní opory rotoru (u turbíny). Olej nesmí karbonovat, aby neucpával trysku, která tam leje olej velkým proudem.

Shell ale karbonoval a tu trysku ucpával, prokazatelně. Musela se tehdy zadřít asi desítka motorů, ohrožovalo to životy pilotů a majetek občanů, než mocní přistoupili na variantu návratu na původní olej a je klid. Vždy to přehazovali na špatnou práci leteckých opraven v Polsku. Nikdy neuznali vlastní chybný výběr.

P.S. něco podobného způsobilo pád Mi-17 na misi v bývalé Jugoslávii. Transmise pohánějící zadní vrtulku se měla mazat ruskou vazelínou, mazali to (kvůli nařízené změně dodavatele) něčím jiným. Mazadlo vyteklo, běželo to na sucho (na původní ruský interval kontroly, nebo výměny), transmise to neustála a praskla. Zadní vrtulka se netočila a následoval drsný pád plně obsazeného vrtulníku. Pak došlo k návratu k původní vazelíně.

Není to o tom, co předepisuje výrobce, ale o kvalitě a intervalech výměny. Podle předpisu výrobce se našel ekvivalent, ale ten na to nestačil.


Odpovědět