Fórum - Téma


Rozsvícení denního svícení až po nastartování


Fórum Swift New I Rozsvícení denního svícení až po nastartování

Informace o modelu: Suzuki Swift New I



2016-06-14 20:23:47

Ahoj, nově jsem koupil Swifta r.v. 2007 a rozhodl jsem se na něj dát denní svícení. Mám je již koupené, ale potřeboval bych poradit. Ze svícení vedou tři dráty. Klasika bílý je + od zapalování, černý kostra a žlutý + od parkovaček. Potřeboval bych to ale napojit tak, aby se rozsvítily až po nastartování, protože nepotřebuji, abych svítil při puštěném autorádiu. Všiml jsem si, že se + objeví až po nastartování u vyhřívání oken, ale nejsem si jistý tím zapojením. Nebo jestli není někde nějaký vývod od altíku apod. Díky za veškeré rady!

2016-06-14 21:33:45

Na vyhřívání bych to nezapojoval. Protože nevíš, za jaké situace může dojít v provozu k odpojení na základě nějakého algoritmu. Třeba při nadměrném zatížení alternátoru.

Na tohle stačí to nejtriviálnější zapojení s jednou zenerkou a relátkem na 12 voltů. Případně jednou zenerkou, jednou standardní diodou a relátkem. Zenerku na 13 voltů zapojíš v závěrném směru. Za ní relé. Jeden vývod na anodu, druhý na mínus. V palubní síti máš nějakých 12 voltů z akumulátoru. Po nastartování stoupne na hodnotu okolo 14 voltů. Typicky to bývá 14,4 voltu. Zenerka se "otevře" a relé sepne. Na spínací kontakt proti plusu zapojíš drát, který se standardně připojuje na parkovačku. Pokud by spínací (zenerovo) napětí bylo příliš nízké (zenerka na 13 voltů má toleranci 12,4 - 14,1, použije se zenerka na 12 voltů a k ní do serie standardní dioda v otevřeném směru. Prostě je třeba, aby relé spínalo až řekněme okolo 13 voltů, kdy je auto spolehlivě nastartováno. Zní to složitě, jedná se ale o práci na 15 minut. Jen musíš koupit zenerku pro aspoň 2 watty, lépe 5 wattů a relé, které má při sepnutí odběr do 200 miliampér, aby se zenerka neupekla.

Když by na relátku byl moc velký úbytek napětí, bylo by nutné místo něj dát odpor a na něj navázat spínací tranzistor. Myslím ale, že to bude chodit i bez něj.

Samozřejmě se dá použít i komparátor a trimrem nastavit spínací napětí přesně, tady je to ale zbytečné. Stačí, aby zapojení "vědělo", že má sepnou zhruba na třinácti voltech.

http://www.gme.cz/zenerova-dioda-1n5350b-p222-132

http://www.gme.cz/relras1215-p634-243

http://www.gme.cz/dioda-1n4007-p220-002

2016-06-14 21:45:07

Děkuji za rozsáhlou odpověď Zapojit bych to snad zvládl, spíš bych se musel někam vydat pro součástky Je to opravdu jediná možnost? Někde psali něco o napojení přímo na alternátor, ale nepopsali to podrobně. S tím spínáním podle napětí jsou prý problémy v zimě, kdy je tato funkce zabudovaná přímo v modulu DRL.

2016-06-14 22:28:14

bohuslav4: přímo na alternátor by to teoreticky taky šlo, akorát tam je problém s dost velkým rozsahem napětí v závislosti na otáčkách. V podstatě by to pak nebylo spínání při překročení určitého napětí, ale výroba druhého regulátoru s usměrňovačem...

2016-06-14 22:29:04

Jak píše jandaxx mám zapínání autokamer a funguje to spolehlivě asi tři roky, číli i v zimě. Jde to udělat s op.zesilovačem, je to ale trochu víc práce.

2016-06-14 22:35:57

Možnost rozhodnout se o rozsvícení světel lze odvodit také z tlaku oleje (tlakový spínač), nebo jen zpožděním o cca 10 vteřin.

honzar, 2016-06-14 22:29:04 napsal:

Jak píše jandaxx mám zapínání autokamer a funguje to spolehlivě asi tři roky, číli i v zimě. Jde to udělat s op.zesilovačem, je to ale trochu víc práce.

2016-06-14 23:12:23

honzar: S operačním zesilovačem je právě ta druhá možnost, co jsem zmínil. Zapojit ho jako komparátor napětí, kdy se porovnává napětí vstupní a referenční na + a - vstupu. Na výstup se zapojí relátko s nízkým odběrem - operáky snášejí na výstupu proud tak do desítek miliamper, nebo se posílí spínacím tranzistorem.

2016-06-15 17:18:14

Nebo mě ještě napadla jedna věc. Při klíčku v poloze ON jde rádio, ale nesvítí světla zpátečky, které svítí až v další poloze. Tudíž by to snad mohlo jít napojit před spínač zpátečky. Potřeboval bych poradit, kde bych ho asi našel a jak to napojit. Bude to asi nejjednoušší způsob.

2016-06-15 18:06:36

Je otázka, kde spínač je. Předpokládám, že na převodovce. Asi bych se stavil v servisu Suzuki. S tím snad nebudou dělat tajnosti.

2016-06-15 20:14:59

Chlapi, mám to hotové Čidlo trčí přímo z převodovky pod baterií. Sundal jsem baterku a nádobku na nemrznoucí směs a pak vycvakl konektor. Do konektoru vedou 2 červené dráty. Multimetrem jsem si zjistil, kde je napětí po otočení klíčku do provozní polohy a napájel. Je to pro mne nejlepší řešení bo v první poloze, kde hraje rádio a jdou zásuvky světla nesvítí a sepnou až v provozní poloze. Díky všem za veškeré rady!

2016-06-16 14:36:14

Super. Některá řešení se sami nabízejí.


Odpovědět