Fórum - Téma


Samurai a Check Engine


Fórum Jimny / Samurai III Samurai a Check Engine

Informace o modelu: Suzuki Jimny / Samurai III JB23 / JB33 / JB43 / JB53


1  2  3

2012-07-05 17:24:21

Lidi- můj Samurai při zapnutí klíčku začne ukazovat výstrahu- CHECK ENGINE. Dočetl jsem se, že bych měl zajít do servisu, nebo vynulovat to, nebo.... ale nikde jsem se nedočetl, jestli s tím můžu jezdit a co mi může hrozit, pokud to budu ignorovat. Co vy na to? Má někdo s tím nějaké zkušenosti?

Hill  
Jaroslav
2012-07-05 19:40:38

A po nastartování zhasne?

Pak by bylo všechno v pořádku. Po zapnutí klíčku totiž svítit musí.

2012-07-06 00:11:52

Právě že né. V nepravidelných intervalech problikává. Tož teď mudruj ogaru

Hill  
Jaroslav
2012-07-06 13:09:41

Šel bych po lambdasondě a jejím propojení s řídicí jednotkou. Také po jejím předehřevu a reakci na "přidání" potenciometrem šperrklapky bez jejího otevření. Pokud máš sondy dvě (nemáš v profilu rok výroby auta ani typ motoru), samozřejmě zkontroluj totéž u obou, dále těsnost výfukového potrubí a katalyzátor navrch.

Může být vadné čidlo absolutní rychlosti vozidla nebo jeho propojení do řídicí jednotky, a ani to ještě není všechno.

Pak může být problém ve zničené náplni nádobky v okruhu recyklace palivových par - jestli často tankuješ "s čepicí" a pak odstavíš auto na sluníčku, aniž bys předtím ujel alespoň 20km, je po aktivním uhlí, protože benzin se roztáhl a natlačil do nádobky.

Diagnostika by napověděla víc, i když také ne všechno. Ale k příčině se přes ni nakonec dojít dá.

2012-07-06 15:43:55

No, to jsi mi něměl ríkat. To se mi nehodí. Ale vážně- kopil jsem jej z Rakous, dávam jej dohromady, prd o něm vím, jenom se dohaduji ze skušeností z předešlých pár vozidel, co jsem vlastnil, ale to byly Škody. Takže jsem šel na gogl a našel jsem návod, ale jenom na sací soustavu- karburátor a podobně. Tak doufám že chápeš, s kým máš tu čest. Jenomže jsi mi nenapsal, jak a jestli se s tím dá jezdit. Já to zkouším na polní cestě a tam to všechno jede v pořádku. Nezablokuje mne řídicí jednotka- myslím na odstavení, jako je tomu třeba u BMW? Já doufám, že jo, nebo žeby další jobovka? Jinak dík za odpověď. Přeju hezký den- nooo- snad nebude pršet až moooc.

2012-07-06 15:47:39

Jo a ještě- je to rok výroby 1993 a motor to má. Ale jaký? Snad G13BA/263602. Ale to bude asi jeho výrobní číslo. Což se vyznám v té cizí řeči? A to tankování- mám tam tak 1/4 nádrže a zatím jsem netankoval, takže na tuto otázku neumím odpovědět. Co s tím dělal předešlý majitel to fakt nevím.

Hill  
Jaroslav
2012-07-06 17:15:09

To problikávání u ročníku 1993 znamená, že chvílemi řídící jednotka identifikuje nesprávné spalování. To může dělat nejčastěji

  • vadná nebo už pomalá lambda sonda nebo špatný kontakt v konektoru od ní (na výkonu to není příliš patrné, ale bliká či svítí CHECK ENGINE)
  • velký odskok kontaktů na některé svíčce (ale to si všimneš škubání a výrazného poklesu výkonu)
  • vadný některý z kabelů ke svíčce (nad asi 20 kiloohmů/metr; nový má 6-7k/m - stejný projev jako u svíčky)
  • příliš opálené kontakty palce a ve víčku rozdělovače (opět stejný projev - nepravidelná ztráta výkonu provázená rozsvícením CHECK ENGINE)
  • visící EGR ventil nebo špatný kontakt v konektoru
  • netěsnící nebo přiucpaný některý vstřikovací ventil nebo špatný kontakt v konektoru
  • senzor podtlaku MAP (nebo váha vzduchu MAF, co já vím, co tam máš?) nebo špatný kontakt v konektoru
  • a pak ta recyklace benzínových par, jak už jsem psal.

Při zjištění, že je obsah kyslíku ve spalinách v toleranci, zase kontrolka zhasne.

Ročníky do 1996 včetně měly jen jednu lambdasondu na výfukovém kolenu hned za motorem.

O všech těchto problémech se tu už ve fóru vedly diskuse, ať už v souvislosti se Swiftem či Balenem (je to totéž) včetně postupu, jak vyblikat paměť závad a přečíst jejich kódy právě z blikání této kontrolky.

Jezdit s tím normálně můžeš, tady řídicí jednotka přejde jen do tabulky, kde si potřebná nastavení přečte a řídí spalování podle polohy šperrklapky a údajů z ostatních čidel, což není tak přesné, jako když jsou všechny signály v pořádku, ale jede to.

2012-07-06 17:24:49

Nu, tak- po zakouupení, jako u všech starších vozů jsem měnil motorový olej, filtr a to taky vzduchový a rovněž svíčky. Takže tady to asi nebude. Takže půjdu pod auto- jak přestane pršet a bude suchá zem a zkouknu. Ale jsi príma člověk, neboť jsi mne potěšil, že s tím můžu jezdit. Takže na opravu mám čas a až budou prašule, tak hrr na to dál. Dík za odpověď a snad někdy zas nashledanou zde. Milan

Hill  
Jaroslav
2012-07-06 18:20:03

Nemusíš lézt pod auto, všechno je přístupné shora. Tedy - aspoň u Swifta, GeoMetra, Balena a dalších je. Až na výfuk a kaťan.

Zrovna tak si můžeš nechat vyblikat paměť závad a dát sem všechny kódy, co ti to nahlásilo.

Pak uděláš reset řídicí jednotky (s ohřátým motorem vypneš klíček, odpojíš baterku, zapneš třeba parkovačky, a za minutu je vypneš, připojíš baterku a pár kilásků se s tím projedeš normálním stylem).

Třeba ani nebudeš muset hledat dál. Nebo znovu vyblikáš kódy a pak se uvidí. Někdy to totiž dělá i mizerné palivo (benzín byl v nádrži příliš dlouho).

2012-07-07 06:47:08

Nu dobrá. Jsi ale dobrák. Copak já vím, co myslíš tím "vyblikat"? Ale to ostatní- s tím odpojením je dobrý typ, to zkusím udělat. Nejdřív ale, zkusím prostříknout kontaktolem spoje, které jsi mi radil. Takže pěkně postupně jedno za druhým. A nemyslíš tím vyblikat- zajít k odborníkovi a připojit Samuraie na počítač? Pokud ano, tak to taky mám v plánu do budoucna. Pak dám na vědomí, jak jsem dopadnul. Prostím tě, máš po ruce nejaký samurai z období kolem 1993? Né, nechci jej koupit, to mám, ale moc by mi pomohlo, kdyby jsi mi mohl nafotit detailně, nebo pokud víš, popsat uchycení zadního pravého bezpečnostního popruhu. Zatím jsem přišel na to, kde je otvor pro levý, ale pravý ne a ne nalézt. Nebo žeby tam nepatříl? Až bych se divil. Je možné, že bývalý majitel v záchvatu zuřivého zaplácávání dír, zaplácnul i tuto. Dík a měj se!

Hill  
Jaroslav
2012-07-07 13:18:31

No, je vidět, žes tu toho ještě moc nepřečetl - a tím jsi měl začít.

A navíc: máš tu vyhledávací okénko, do něj, když napíšeš "vyblikat" nebo "vyčíst" (bez uvozovek), vyskáčou na tebe témata, v nichž se to řešilo. U ročníků do 1996 s OBD-II nic nepořídíš, má jen konektor diagnostiky s vyvedeným drátem DIAG, TEST (ten se ukostřuje při nastavování předstihu), ovládací vývod kontrolky a kostru.

Hele: http://www.suzukiclub.cz/forum-tema/chyba-42-2873

http://www.suzukiclub.cz/...at-span-chybovy-kod-13579 a další.

Jde o to, že po ukostření drátu DIAG zapneš klíček a kontrolka CHECK ENGINE začne blikat. Spočítáš, kolikrát blikla (třeba třikrát), pak je vteřinu pauza, znovu spočítáš bliknutí (třeba dvakrát). Máš tedy první kód 32 (kódy jsou vždy dvoumístné). Po 3s vyblikává kód další poruchy stejným způsobem. Když dojde k poslednímu, začne od začátku. Ke kódu 32 si najdeš v tabulce v článku http://www.suzukiclub.cz/...o-swift-a-dalsi-modely-37 , že to znamená "čidlo podtlaku v sání žádný signál", tedy je odpojené, nemá napájení nebo jeho výstup má zkrat na kostru, případně je v háji čidlo.

To dávám jako příklad, samozřejmě můžeš vyblikat i kód 12, který znamená, že systém žádnou trvalou poruchu nezjistil.

S nafocením čehokoliv ti nepomůžu, zrovna široko daleko jen jedna Vitara a pár Swiftů

2012-07-07 17:35:49

Díky za informaci. Máš pravdu, před nedávnem jsem Samuraie koupil a na těchto stránkách se začínám orientovat. Moc díky za návod co a jako na to.

2012-07-07 17:41:13

Teda nevím, jak to stíháš, ale přijít, zkontrolovat můj Samurai a dojet domů a odepsat- tak to je výkon. Opravdu jsi měl pravdu, vyblikalo mi to 12- tedy jak píšeš- žádná trvalá chyba. Takže klídek pohoda a tabáček.... jak se zpívá v písni. Neboj, možno zas najdu něco a zeptám se. Neboť jak ja tvrdím, nemusíš vědět, musíš vědět o někom, kdo ví a když tě to nebude obtěžovat, tak se nic neděje.

2012-07-08 08:38:11

Díky za tvé informace. Ušetřil jsi mi cca300 Kč za připojení na počítač v servisu. Máš to u mne, až pojedeš na jih, v Ledenicích se zastav, budu se revanšovat.

Hill  
Jaroslav
2012-07-08 17:41:39

No, když myslíš... ve slušném servisu by ti zdarma řekli, že tohle auto nejde na diagnostiku připojit. Vždyť má jen vstup DIAG, TEST a výstupy /CheckEng a DUTY.

Žádný konektor DATALINK tam nemáš.

Jinak, pokud chceš vědět, co kde a k čemu je, nejlíp, když se obrátíš do Č.Krumlova, Fokr_jr s tatíkem budou určitě ochotní se dohodnout na termínu a znají Suzuku líp, než já.

2012-07-08 18:06:49

A jéjé- další důležitá informace. Moc za ni díky. Tak se měj hezky a užiívej zbytek dne.

2012-08-01 20:32:25

mně by zajímalo co bliká, protože kontrolka motoru u Samíka umí blikat jen když jí to dovolíš, jinak trvale svítí když je závada

předpokládám že bliká jednou pauza dvakrát dlouhá pauza a pořád dokola, pokud bliká 12 tak to znamená vše ok, vyndej v dolní řadě poslední pojistku vpravo nebo rozpoj bílej konektor vedle pojistkové skříňky

2012-08-02 06:31:16

Aha, tak to si mi vysvetlil, prečo nebola poistka tam, dole. A já som si myslel, že to bol zanedbaný prístup k údržbe auta zo strany bývalého majiteľa. Ďakujem za objasnenie. Ináč je to tak, ako si písal. bliká to 1-2 a to dokola. A musím to vypnúť, alebo to možem nehať tak, nech si bliká. Veď keby sa objavila závada, tam by to začalo blikať inú kombináciu, či nie? Ja sa domnievam, že to "není nic proti ničemu":

Hill  
Jaroslav
2012-08-02 07:19:55

Tak to se nedomnívej, protože vycházíš z chybného předpokladu, že se chyby zobrazují přímo.

Nezobrazují se. Zapisují se do paměti a kontrolka dostane jen informaci o tom, že se uložil a zůstal jiný kód, než 12 (některé kódy, pokud zrovna netrvá jejich příčina, se zase po určité době jízdy automaticky smažou a kontrolka zhasne, ostatní lze smazat jen odpojením baterie).

Když tam tu pojistku ale necháš, bude ti kontrolka blikat pořád dokola 1-2...1-2, paměť je ve vynuceném režimu čtení a má tedy zakázaný zápis. Tys jí zápis tou pojistkou zakázal.

V případě, že k nějaké závadě skutečně dojde, se její kód nezapíše, pořád se bude zobrazovast jen kód 12, čili o nové poruše nevíš a neodstraníš ji. Obvykle si tím spácháš problémy daleko dražší.

Ale dělej, jak myslíš, je to tvoje vozítko a jsou v něm tvoje penízky...

Od toho tam přece ta kontrolka je, aby po nastartování zhasla a indikovala tím, že v paměti je uložený jen kód 12. Při jiné poruše po startu nezhasne nebo se rozsvítí za jízdy.

2012-08-02 08:58:31

Prosím Ťa, uvedom si, že som auto kúpil z Rakúska a neviem o ňom nič, len to, čo sa tu dozviem. Takže za každú radu ďakujem. Nerád by som si zničil auto tým, že z nevedomosti niečo neurobím dobre, tak ako sa má. Takže, ak som to správne pochopil, tak po vytiahnutí poistky mi kontrolka nebude blikať a keď ju tam za nejaký čas dám, tak by nemala blikať, iba v prípade, že dojde k závade? Alebo poistku mám nehať vonku a len občas ju tam dať? Som z toho nejaký Wabi, alebo Daněk. Prosím, maj so mnou trpezlivosť. Vy učenci máte svatou povinost poučovat nevzdělance. (Símek a Grossmann)


Odpovědět

1  2  3