Fórum - Téma


Spotreba Swift 1,0


Fórum Swift IV Spotreba Swift 1,0

Informace o modelu: Suzuki Swift IV


1  2  3

2012-10-01 19:21:11

co to je? ako to funguje?

2012-10-02 01:49:36

Manifold-Atmospheric Pressure senzor. Diferenční měřák, ze kterého leze napětí podle toho, jaký je rozdíl tlaků v sání (za klapkou) a atmosférickým. Je to malá (cca 5x3x2 cm) krabička, pověšená na kusu L na silentblokách vpravo (z pohledu mechanika koukajícího pod haubnu) od motorku stěračů (černý válec asi 8x20 cm s táhly), který u levého horního rohu přepážky. Nesmí se do ní ani s ní mlátit, ťukat atd. Dle manuálu upuštění ma tvrdo (i z cca. 20 cm) znamená nutnost nového).

Výstupní napětí (pokud si dobře pamatuju, neručím za to) cca. 1,3 -5 V. Jak a kdy přesně je v tady stažitelném manuálu, kde je i v seznamu "MAP testing", vyhledáváním v rámci pdf se k tomu dostaneš za pár minut. Potřebuješ slušný voltmetr a přesný (opravdu) měřák podtlaku. Část se dá zvládnout s kusem skládacího metru a kusem hadice s vodou, krajní mez vyššího podtlaku už tak snadná není-mělo by to být něco kolem 40 kPa, resp okolo 4 m sloupce H2O.

Jinak hadička MAP senzoru je jedna z těch puchřících (vyměnit!), vřazený filtr (ten většinou bílý, nízký váleček cca. 2,7 x1,3 cm) se zanáší, je na něm ztráta jak prase (senzor měří menší podtlak a má pomalou reakci); anebo praskne v hraně (lepení) a pak jednak měří míň a jednak si motor přisává. Zažil jsem oboje.

Nejdostupnější jsou hadičky na přepad nafty u stříkaček, které jsou v rozměru uvnitř něco okolo 3 mm, zvenku 5,5-6,5.

Vůbec se nesnaž tahat za MAP pusou. Pokud máš aspoň trochu zdravé plíce, těch 40 kPa ppodtlaku uděláš šmahem a MAP strhneš, takže bude k nepotřebě. Viděl jsem případ, kdy takhle frajer dosáhl toho, že se MAP tvářil na permanentní "zátah" a vstřik pak jel naplno lambda nelambda (kterou ŘJ urychleněn odstavila coby "kecající") naplno (cca. 220 ml/min resp cokoliv od 8 do 40 l/100), takže smrad jak z rafinerie, podpálené ventily, kat v pekle a vůbec.

2012-10-02 09:36:43

FrantaB : dobře Ty

jak jsem psal tady : http://www.suzukiclub.cz/...select=22772#message22772

Hodnoty by měli být : napětí na drátech mezi 0,5 - 1v při zavřené klapce a 4-4,5V při otevřené.

PS : já mám MAP vlevo a Hill sem dával fotku do jinýho topicu : http://www.suzukiclub.cz/...full/snimac_podtlaku2.jpg

Jinak z vlastní zkušenosti, jsou minimálně dva druhy MAPů (suzuki a denso), rozdíl je tuším v konektorech!

2012-10-03 20:47:49

dakujem za vysvetlenie, este by ma zaujimalo co ta vedie k myslienke, ze problem je s MAPom.

2012-10-13 22:30:41

skusil som hodinu a pol jazdit presne rovnake trasy ako moja manzelka, najazdil som 49 km a po dotakovni bola spotreba cca 7l. to by bolo OK. To znamena, ze spotreba je vysoka len pri studenom motore. S autom manzelka najazdi 5-8 km denne.

Nemohlo by sa jednat o poruchu nejakeho cidla, ktore zbytocne vytvara bohatu zmes?

Hill  
Jaroslav
2012-10-14 18:22:39

Za 7 litrů na sto jsem jezdil taky: 3 km tam a po důkladném vychladnutí 3 km zpět. Jinak, co jezdím 26 km tam a 26 km zpět, vejdu se pod 5,6 litrů na sto. Při jízdě 500 km s jednou zastávkou, kdy nestihl vystydnout pod 50°C (průměr 74 km/h), si vzal 4,77 litru na sto, ale stejnou vzdálenost po dálnici při průměru kolem 104 km/h (87% cesty, zbytek po obyčejné silnici přes vesnice) ujel za 6,6 litru na sto a celkový průměr 91 km/h.

Studený motor ne asi nejhorší, co může Swifta (a vlastně jakékoli jiné vozidlo) potkat. Nejen kvůli spotřebě, ale i opotřebení jak motoru, tak lambdasondy a katalyzátoru. Asi s tím ale výrobce počítá, protože mně se za jízdy Swift vždy ohřát stihne a asi i proto se pořád na emisích vejdu, ačkoli na motoru i lambdasondě mám 270 tisíc km a na katalyzátoru asi 140 tisíc km, zatímco podle chytré knížky bych měl mít katalyzátor nejméně druhý a lambdu snad třetí.

2012-10-18 18:02:55

OK ale ja mam rozdiel medzi studenyma azohriatym motorom 3l. A to sa mi zda vela, nie?

Hill  
Jaroslav
2012-10-18 20:21:48

Ani ne, však bys měl jezdit tak, aby motor nechodil studený déle, než čtvrtinu cesty. A najednou máš z rozdílu 3 litry rozdíl jen 0,8 litru.

Předpokládám, že máš termostat chladicí kapaliny v pořádku.

2012-10-21 10:52:45

1) Od přepážky zhruba proti volantu vede na přírubu převodovky prakticky pod rozdělovač drát kostry. Kousek před hadicí co vede teplou vodu z chladiče je na něm konektor pro rozpojení. Kontakty bývají řádně zoxidované-očistit. Tenhle drát tvoří nejkratší větev kostření lambdy a vyzkoušel jsem si, že když je kontakt i oka slušně zarostlý (což u 13 let starého auta bude, pokud nebylo v klimatizované garáži), může být rozdíl městské spotřeby před a po vyčištění litr.

2) Vyšroubovat lambdu, očistit závity, dosedací plochy, původní deformovatelnou plechovou podložku nahradit měděnou. I tohle umí hodně. Pokud jsou parohy dost rezavé a nejseš si jistý, jaké jsou přechodové odpory přes šrouby na hlavu motoru, udělej si ji ručně, nech na ní camfrňoul a na ten nakrimpuj nebo přes krimpovací oko našroubuj (logicky-nepájet) drát, který vytáhneš někam na blok-třeba rovnou na stejný šroub, kam vede drát ad 1). Podstatně to zlepší ukostření lambdy a nikde se cestou k ECU neztrácejí desetiny voltu podle počasí.

Spočítej si časově a kilometrově, co je to za trasu. Mám v Praze jednu, která má 6,7 km a při úplně čistém městě se při relativním dodržování předpisů nedá ujet za míň než 12 minut-to je průměrná rychlost 33,5 km/h. Ve všední den (kdy ji jezdím normálně) je zázrak jet míň než 18 minut, 25 minut běžně-to je 22,3 km/h (resp. cca. 16 km/h) průměr. Motor mám většinou ohřátý po 600 m od baráku (jednosměrky, přednosti zprava a dva semafory)... To je 3-6 hodin jízdy na 100 km. Za každou počítej litr (možná spíš o fous víc) na hodinu na volnoběh (zvýšený, protože normální skoro neužiješ a ani to na něj nestíhá spadnout), přidej něco na celkem 40-50 (2x6x asi 4) minut chodu na bohatou směs při ohřívání motoru-další cirka litr-to už je 5-7 litrů na 100.

Plus semafory, taxikáři co mají pojištěnou i ztrátu výdělku a tudíž přednost vždy a všude a ty se po..., kreténi f tédéíčko woe co si hlídají čtvrté desetinné místo městské spotřeby, takže ze semaforu za nimi stihnou odjet už jenom dvě auta, přiožralí popeláři co si na levou stranu do protisměru chystají popelnice, takže neprojede nikdo, rozespalé manažery s posledním bodem co jedou systémem "zóna 30 forever" (aby to s večerní rychlostí zpátky dalo přijatelný městský průměr 69), líčící se fifleny šněrující z chodníku pod tramvaj, rozjívené čtvrťačky které zajímá výsledek použití třpytek z přílohy v bravíčku víc než zachování života při lajdácké chůzi šikmo křižovatkou, pitomci z Vidlákova, kterým nová navigace za 499 z Aukra ukázala, že přes město najedou o 3,5896 km míň než po okruhu a snaží se zachránit rozpočet na palivo jízdou na dvojku na volnoběh, tradiční bezmozky co neví, že auto má zrcátka i z boku a to vevnitř není pro spolujezdce na fintění, takže suverénně vyjíždí z řady bez blinkru a ty si vyber, jestli nejdřív utrhneš nápravy o obrubník a pak smeteš refýž, nebo se narveš pod tramvaj a necháš ji, aby tu refýž smetla tebou, psi na navíjecím vodítku čertvíkolik metrů, kteří si jdou z vedlejší ulice skrz řadu aut na výlet od zakecané paničky, senilové co žijí jen z naschválů, důchodci co pro životní úroveň danou systémem hlady nevidí...

Každou chvíli buď hledáš plynem rychlé zařazení jedničky okolo 2200 ot, nebo motor dusíš na extra bohaté směsi se zařazenou dvojkou a vytahuješ se z odbočení z 1300 ot., takže 3-6 hodin jízdy trvale plyn-brzda-plyn 0-50, trojku skoro nezařadíš-tj. akcelerace 1500-3200 ot., klidně čtyřikrát za minutu. Taky jsem hledal problém v autě, ale tenhle rámcový výpočet ukazuje že je fakt možné a celkem v pořádku, když si svišť (v mém případě pravda, 1,3 l v manuálu) bere 8-10,5 l/100. Jinak to ani fyzikálně být nemůže.

Jestli ta tvoje trasa vypadá nějak takhle, kašli na auto a choď pěšky, taky jsem to na téhle trase uděla (+ MHD). Ještě před odstavením auta ohřej motor, zresetuj, vezmi auto na 60 km vyjížďku kde často řadíš, zrychluješ, potřebuješ vytáhnout slušný kopec-ale udržíš průměr aspoň 35 km/h, lépe o deset víc a máš tam několikaminutové úseky na 70-80 km/h. Tak šestkrát zastav, vypni motor, klíček na minutu-dvě do nuly, jeď dál. ECU si najde "normální" režimy a auto ti bude žrát 5-6 l/100 na normálních trasách. Takové nádherné trasy viz výše ECU přinutí přejít paušálně na bohatší směs (vidím to i na svíčkách), přičemž je bez resetu třeba 50-70 teplých startů v rámci "normálních" tras, aby si ECU zvykla zpátky.

2013-08-25 12:16:01

Zdravím koupil sem jednolitra z 99 roku.Žere jako tank, zkouknul sem hadičky a všechny vypadají ok. MAP sem proměřil a s nenastartovaným motorem ukazuje 3,7V a nastartovanej při volnoběhu 1,7V.Je vadnej?

Hill  
Jaroslav
2013-08-25 15:34:56

martas007: to je trochu moc, za normálního atmosférického tlaku by tam mělo být asi 3,6V

EDIT: opravil jsem hodnotu

(omlouvám se, psal jsem to naslepo a nemám numerickou klábosnici, tato hodnota odpovídá nadmořské výšce 200-300m a hezkému počasí)

2013-08-25 15:46:21

Dík za odpověď, a neví někdo kde to koupit?

Hill  
Jaroslav
2013-08-25 18:02:16

martas007: nejlíp na šroťákách, obvykle se tam likvidují auta s ještě funkčními senzory.

A liry od ročníku 1992 (tuším) měly tento senzor elektricky stejný, jen se lišily v tvaru a v konektoru.

2013-08-26 18:02:38

Porád to študuju a teď si nejsem jistej jestli sme si dobře rozuměli Hille.Měřil jsem to na prostředním pinu + kostra.V tomhle tematu píšeš taky 3,7 v(uplně dole). http://www.suzukiclub.cz/...ke-drobnosti-prosim-12033

Tady píšou něco jinýho: http://geometroforum.com/topic/3775264/1/

Tady taky: http://www.teamswift.net/viewtopic.php?f=5&t=45013

A aby toho nebylo málo tak crxmann tu píše taky něco jinýho: Jinak by mělo být napětí na drátech mezi 0,5 - 1v při zavřené klapce a 4-4,5V při otevřené.

Tak jak to teda je dovopravdy?A ještě něco-nemohl by tu vysokou spotřebu způsobit egr ventil?

Hill  
Jaroslav
2013-08-26 20:38:48

martas007: máš pravdu, už jsem to opravil: nevšiml jsem si, že jsem v horní řadě o klávesu vedle. Už je to tam správně.

Jde o to, jestli to crxman měřil proti kostře nebo proti +5V.

Když už jsme u té kostry, na konektoru připojeného do MAP senzoru nesmí být proti mínusu baterie víc, než asi 100mV, jinak to chce projít přechoďáky na kostru a vyčistit spoje.

Samozřejmě, že to může dělat i EGR ventil nebo EGR modulátor.

A taky může být problém v palivové soustavě. Několikrát zapni a vypni klíček, aby si palivové čerpadlo natlakovalo a přebytek benzínu se musel vracet zpět do nádrže a větři a koukej pod auto, jestli ti někde neteče benzín (hlavně si nesviť zapalovačem, co kdyby opravdu tekl).

2013-09-19 12:30:50

Chlapi vy co mate problemy so spotrebou, mozte vymenit staly prevod za dlhsi, z G13BA... ja som to robil opacne aby som ziskal trochu ostrejsi zaber :P :D a vtedy sa da aj v 10-15km/h zaradit jednotka prakticky bez medziplynu atd. :)

 jaski
Martin Jaskevič
2013-09-19 13:39:43

chnapo: Zkoušel si to někdy? Jel si ve swiftu 1.0, kterej má převodovku z 1.3? Nejspíš ne jinak by si tohle asi neradil... Měl sem to tak asi 14 dní a tam kde litr jel předtim v pohodě pak pomalu nestačilo ani podřazení. Udělat tohle pro snížení potřeby je nesmysl.

Hill  
Jaroslav
2013-09-21 17:02:33

chnapo: tak nevím, já jsem s litrem jezdil v létě za 5,5 litru, teď s klesající kompresí už za 5,8 litru. V zimě to bylo zhruba o 0,6 litru víc. Ovšem jezdím denně vcelku nejméně 26 km tam a stejně tak zpět. Ještě po výměně motoru jsem jednu nádrž vyjel, ale ještě jsem měl jen hrubě nastavenou novou spojku, ať se zapucuje, a párkrát jsem na to při rozjezdu zapomněl, tak jsem ten motorek občas potýral ve zbytečných otáčkách při rozjezdech a celkově ta nádrž vyšla přes 6 litrů.

Teď s tím jezdí Ententeak, má to do práce jen něco málo přes 4 km a je téměř na 7 litrech. V zimě to teprve bude masakr, i když si zvykne jezdit úsporněji, stejně se mu motor nestihne kale ohřát a spotřebu lze očekávat ještě větší.

Jednou má výrobce pro příslušný krouticí moment vyzkoušené odstupňování převodovky (i když bych řekl, že spíše je vhodnější pro šedesátku v obci, kde čtyřka měla vyhovovat; při padesátce se na čtyřku ale nedá přidat a když už, tak se dělá vír v nádrži, a co teprve ve městech, která iniciativní úředník nechal prohlásit celá čtyřicítkovou zónou! Mimo obec jede litrový Swift pocitově nejlépe těsně kolem stovky, i když při devadesátce za stejných podmínek žere méně). Každopádně změna odstupňování převodovky vede v nejlepším případě ke stejné spotřebě, když si na to zvykneš, jinak bude spotřeba s jinou převodovkou vždy vyšší. A největší vliv na spotřebu má ten prvek mezi řadicí pákou, sedadlem a pedály.

2013-09-24 20:09:32

Ano to s prevodovkou mate pravdu, krutiaci moment 1.0 by bol zrejme prilis nizky.. no akurat by vam sadla ta trojka, ta by pri 50ke tocila prijemnych 2300 :) Mne zase do mesta sadla viac prevodovka z 1.0, s ktorou na stvorke pri 50kmh mam 1900ot, kde uz mam celkom prijemny krutiak aj na akceleraciu (co ma prekvapilo kedze mam 8v SOHC 50kw, nie GTi). Tym padom ale jazdim po okreskach 70 lebo mam v tej rychlosti naj spotrebu :D (2200ot) Co ma prekvapuje je, ze pri dlhsich trasach a 95% ekonomickej jazde (zvysok som bol nalozeny a teda viac tocil) zajazdim za 4,9 litra, pri kratsich trasach (parkrat aj 1-2km), sprintoch na letisku a zvysok jazda priemerna, som siel za 5,6l.. Cakal by som ze s 1.0 budes jazdit tak za 4 litre, na kratsie trasy za 5...

Hill  
Jaroslav
2013-09-24 21:56:55

chnapo: za 4,8 litru/100km jsem jel jen jednou, a to ze Stonu k Zagrebu, po "staré", tedy po Ličké magistrále přes Plitvice. Celkem 510 km v noci a předpisově, čili průměrnou rychlostí přibližně 68 km/h. Na dálnici jsem pod 6 litrů nikdy nejel, proti větru to naopak jednou vylezlo i přes 7 litrů. A to si věřím, že po téměř půl milionu kilometrů v Trabantech jsem zvyklý jezdit s hodně lehkou nohou.

Tady po okreskách sice jedu taky těch 70, ale zase najezdím víc kilometrů po horších cestách. Na stejný počet jízd z bodu A do bodu B sice vyjde průměrná spotřeba opticky hezčí, jízda se však v důsledku prodraží víc (a nejen v benzínu), než nejkratší cestou po státní s rychlostním průměrem 77-80 km/h (5,2 km z celkem 26 km je padesátkou ve vesnici, řekněme tedy čtvrtina cesty). Na státovce se mě zase při rovné devadesátce snaží předjet i kamiony, tak s nimi držím krok, dokud na padesátce ve vesnici nepřekážím se svými řekněme pětapadesáti...

A jet v týdnu po pětatřicítce od pěti ráno do sedmi večer a Jičínem kolem autobusáku mezi třetí a pátou odpolední? Samozřejmě, záleží, ve kterém obchoďáku tu mají který den zboží v akci, ale je jich tu pět, od pondělka do pátku abys měl přehled, kudy který den nejezdit z práce. To teprve spotřeba roste, jak se poskakuje v kolonách! Aby toho nebylo dost, každou chvíli nějaký blbec, co je mu líto komerčně nevyužít příjemně rozlehlou plochu umožňující výhled na historické centrum, zopakuje návrh zmenšit nebo přemístit autobusové nádraží a postavit tam šestý obchoďák, ať už se to tu ucpe úplně (zatím to asi 6x neprošlo, ale kapka do kamene hloubí důlek počtem, ne vahou)...

V takových podmínkách se spotřebám uvedeným v techničáku ani zdaleka nepřiblížíš, klidně k nim i litr připočítej.

Podobně mám ověřenou spotřebu jak benzínu, tak nafty, i u autoparku 18 převážně koncernových vozidel. Ať už s nimi jezdí kdokoli, jsou také se spotřebou víc, jak půllitr, nad deklarovanou. Jen jedničkové koktávky 1,9TDi dokázaly dostát slibům podle technického průkazu. Novější už zase ne.

Přírodní zákony nelze beztrestně obcházet, proto místo očekávání dlouhodobé průměrné spotřeby pod 5 litrů v benzínu na sto za takových podmínek budu radši očekávat první ve Sportce, i když nesázím. Pravděpodobnost asi tak stejná.


Odpovědět

1  2  3