Fórum - Téma


Spotřeba - teorie


Fórum Swift III Spotřeba - teorie

Informace o modelu: Suzuki Swift III


1 ......... 4  5  6  7  8

2015-02-03 10:44:39

plukovník: Klimu jednak nepouštíš na "plné kule" a taky spíná jen občas, oproti žárovkám, které svítí kontinuálně I tak mi u Megana kombinace zapnutá klima + svícení zvyšovala spotřebu o 0,75 l na sto km.

2015-02-03 10:53:37

Jo. Takže až si budete dávat ty světla, tak si pořád opakujte, že drtivá většina požárů aut je kvůli elektroinstalaci. Pak dlouho nic, nic, nic a pak jsou už jenom molotovy.

Dráty dávejte ještě do bužírky, já použil 2,5mm a 5mm polyolefinovou smršťovačku (z ebay 5m cca za dolar, v česku drahá jako prase). Napojujte jen na kryté konektory (konec dát ještě do smršťovačky a zapalovačem ji smrštit), žádné nacvakávací "zlodějky", udělejte si vlastní "Y" kabely. Nenechávejte nikde nic plandat, použijte "zip lock" stahovací pásky. Vyhněte se obloukem ostrým hranám a pokud je nějaká poblíž, tak 2 bužírky do sebe. Nic nikde nepájet, upadne to! Zbytečně nešetřit, ať vám to auto neshoří.

Zapojuje se to na palivové čerpadlo a (+) drát od obrysovky, uzemněné je to přes zhasnutou 5W žárovku (studená má malý odpor). Jak zapnete obrysovky, tak to zhasne. Jako ochranu před napěťovýma špičkama jsem do rozbočky od čerpadla dal do série diodu.

2015-02-03 11:02:03

certik:

Jen pro tvojí informaci, klimatizace použitá u Suzuki nemá kompresor s regulovatelným zdvihem pístů, takže běží "na plné kule" pořád i když se ti zdá že spíná jen podle nastavené teploty. Elektromagnetická spojka kompresoru zapíná a vypíná podle potřeby, nezávisle jakou teplotu nastavíš, protože pracuje s konstantním tlakem v systému, nikoliv s konstantní teplotou, jako je tomu např. u domácích chladniček.

Teplota v kabině je řízena mísením studeného vzduchu od výparníku klimatizace a teplého od výměníku topení. Je to podobné, jako kdybys teplotu doma reguloval tak, že budeš mít naplno zapnuté topení a teplotu budeš regulovat zavíráním a otevíráním okna.

Neuč orla létat

2015-02-03 11:10:26

Pro plukovníka: jestliže budu uvažovat spotřebu 333,333g/kWh (mírně stlačený plyn), tak 3kWh před spojkou je za kilo benzínu. Na volnoběh je to ještě horší.

Alternátor s klínovým řemenem při optimálních otáčkách převede na elektřinu jen zhruba polovinu dodané energie, to máme 1,5kWh/kg. Při neoptimálních otáčkách to bude horší, nehledě i na vyšší režii motoru, tedy ten 1L/1kWh odpovídá i mé reálné zkušenosti.

2015-02-03 11:19:18

plukovník: Myslíš si tedy, že zapnutá klimatizace má konstantní odběr proudu?

MilanT  
Milan
2015-02-03 12:05:18

plukovník: Podpořím tvá slova schematem rozvodu vzduchu klimatizace SX4.

Legenda k obrázku:

6 - výměník topení

13 - výparník klimatizace

15 - regulátor teploty

Takže "regulátor teploty" je jen prachsprostá klapka, která skutečně jen míchá teplý a studený vzduch podle vkusu uživatele.

P.S. Kdo by toužil po kompletní legendě, tak to mám ve svých fotkách - http://www.suzukiclub.cz/...select_img=11233#img11233

MilanT  
Milan
2015-02-03 13:25:49

Co se týká energetického obsahu benzínu, tak ten je jasně dán - 1 litr benzinu = 8,9 kWh.

To samé číslo vám vyjde i na energetické kalkulačce - http://www.energetickypor...-vody/ohrev-1-litru-vody/

Výkon 1 kWh odpovídá 0,12 lirům benzínu (Škoda Fabia 63 kW). Pak mi opět 1 litr benzinu vychází na 8,33 kWh.

P.S.

Chlapi, mně připadá, že ta auta máte pro zlost. Chápal bych, kdyby jste je měli jako investici, kdy máte autodopravu a snažíte se snížit náklady na provoz co nejníž. To bych třeba chápal. Já mám auto pro svojí mobilitu, pohodlnost, rozmazlenost. Kdyby tomu tak nebylo, tak jezdím autobusem nebo vlakem a neřeším, jestli musím zaplatit povinný ručení, dálniční známku, pneu s co nejnižším valivým odporem...

To já si rád zapnu klimatizaci, ohřev sedaček, do zásuvky připojím přenosnou ledničku, pustím si rádio a když potřebuju, tak se nebojím zapnout dálková světla. A nesundavám příčníky, protože jsem pohodlný.

Auto pro soukromé účely je tou nejhorší investicí, jakou můžete udělat. A tak se na to dívám já Chápu uspořenou libru a taky jsem rád, když mi zacinká v peněžence. Ale abych řešil, jestli mi klimatizace zvýší spotřebu o nula celá prd, tak to fakt ne.

2015-02-03 14:09:29

milant:

Maximálne súhlasím. Keď už platím všetky tie zrejmé aj skryté náklady okolo áut a že toho neni málo, tak vychádza cena na palivo cca 2/3 celkových ročných nákladov (mimo neplánovaný servis)

Samozrejme v rozumnej miere sa o lepšiu spotrebu snaží podvedome asi každý z nás aspom štýlom jazdy, ale aby som si nepustil klímu ked mi je horúco, alebo riešil kolko spotrebičov v aute zapnem to je na mna moc..... To je ako mat doma telku a nepozerať ju kvôli spotrebe elektriny. Keď už platím za "luxus" a živím to auto, tak ho chcem využiť v čo najvyššej miere.

Spotrebu auta treba riešiť pred jeho samotnou kúpou. Najprv kúpim 15-20 ročné auto o ktorom viem že žerie +-7litrov a potom budem plakat ako mi to vela žerie. A v rámci záchvatu šetrenia budem chodit bez kurenia, svetiel a po vetre....

Aj tak bych hladal za honbou za nízkou potrebou nie tak finančné ušetrenie, ale to ten morálny úpadok v kolektíve ked poviem že mi to žere nad 7litrov. Aby som mal pomaly pocit ako vrah delfínov.

Keď už sa tu hráme že kto má večší. teda vlastne menšiu . tak asi najrýchlejšie zníženie nákladov je nabrat do auta pasažierov a delit cestovné... Min 70% áut obsahuje 1osobu. Nevyžaduje to žiadnu úpravu.

2015-02-03 14:09:31

spalné teplo nelze srovnávat s vyrobenou elektřinou z téhož. účinnost ideálního spalovacího motoru je max 50%, přes to nejde fyzika. Reálně se dosahuje účinnosti 20-40% podle zatížení a otáček, při otáčkách volnoběhu je to ještě méně. Kilo benzínu navíc není litr benzínu, ale poněkud více. Takže počítej, kam až jsme se dostali, a to zatím jenom točíme motorem a nevyrábíme elektřinu alternátorem s mizernou účinností, poháněným gumotexovým řemenem, který taky nemá zrovna velkou účinnost. No a tak si to schválně ještě jednou projdi, abys zjistil, že ten litr benzínu na kilowatt v elektřině je opravdu realita.

Co se týče velkorysosti versus spořivosti, prostě mě to baví jezdit za míň, když to jde a závodím sám se sebou.

2015-02-03 14:22:45

hill: Otáčky by se zvyšovaly a snižovaly podle zátěže v případ, že bych měl v autě jednobodový vstřikování, to ale nemam, jediná jednotka kterou mám je na automat, ta pouze snímá rychlost, polohu plynu ( ne škrtící klapky ), polohu škrtící klapky a polohu fofrklacku ( voliče ), takže čím víc to žere proudu, tím víc mi padnou otáčky, při volnoběhu je to cca půl centimetru o proti bez nich ( nevím kolik to může být na otáčky hádám 250???? )

dneska nic dělat nehodlám, o víkendu si to udělám, všechny odmítnu a budu dělat na autě

pánové, neřešte klimu, stejně mám chudou výbavu :D žádná klima, žádný masážní sedačky, bo ani ta zasraná kontrolka na světla tam neni

autoveteran : já bych se vsadil, že než aby mi schořely dráty, scořej konektory nebo spínače, nic bych nedal za dobíjecí drát z altíku... co to je za drátek? když jsem ho viděl no jééééé žiši šmajrá... chci si tam dát ampérmetr s voltmetrem, jsem zvědavej jakej drát z toho vytáhnu....

2015-02-03 14:34:16

deedee:

dovolím si odpovedat za Hilla....

Zase sa mýliš. Celé to dvíhanie otáčok pri elektrickej záťaži nerobí žiadna jednotka. Ale len jeden podtlakový solenoid, ktorý dvihne volnobežné otáčky pri zapnutí ktorého kolvek Hillom uvedeného spotrebiča. Hill to to už spomínal, rieši to maličký plošný spoj z diódami v konektore. Vyzerá to ako nepoužitý konektor. mám to už aj v r.v. 88 samuraiovi kde je ešte karburátor v pravom slova zmysle.

Zjednodušene si to predstav ako keby si mal 4 vypinače na jednu žiarovku. Ktorýkolvek zapneš, tak žiarovka svieti....

2015-02-03 15:25:50

certik:

Na tvojí otázku odpovím, i když se diskuse trochu ztrácí v tom iracionálním pokřiku veterána a deedeeho.

Zapnutá klimatizace nemá konstantní odběr proudu, protože kompresor je spínán nerovnoměrně, prostřednictvím el.mag. spojky na své řemenici. Vypíná a zapíná v intervalu tak aby byla natlakována vysokotlaká část chladícího okruhu klimatizace na svůj konstantní provozní tlak a ten je v případě Suzuki tuším něco přes 1,2 MPa. Pokles tohoto tlaku, a tím i četnost spínání (a tedy i energetická spotřeba) kompresoru je závislá jednak na venkovní teplotě, rychlosti vozidla a na tom jestli provozní teplota výparníku nepoklesla pod cca 2 stupně.

Ale nikoliv na nastavené vnitřní teplotě v kabině vozidla. V tomto smyslu je tedy ekonomičnost provozu klimatizace nezávislá na tom, jestli běží, jak říkáš "na plné kule", nebo jestli chladíš pouze o jeden stupeň oproti venkovní teplotě.

Prostě v momentě kdy klimu zapneš, tak běží na plný výkon a vnitřní teplota je regulována pouze prostřednictvím klapek rozvodu vzduchu, nebo servopohonu v případě automatické klimatizace.

2015-02-03 15:31:34

lunek: Přesně tak. Vždycky žasnu, když čtu o nějakém SUV 6V, že to maník chce předělat na lpg. Tak proč si ku*** kupuju takovýho žrouta? Abych pak do toho cpal další prachy na předělávku (podělávku)? Nebo ten plyn má v těhle autech jiný opodstatnění či výhody?

DeeDee: Opálený kontakty u swiftů je taky běžná záležitost. Hlavně ty od světel... Jednou jsem takhle skoro jel po tmě :). Ještě že ty swifty maj všechny stejný kabelový svazek. Na přemostění světel padla přípojka vyhřívání sedaček .

Hill  
Jaroslav
2015-02-03 17:18:47

lunek: a ještě doplním tebe, pro deedee - když už řídicí jednotka zjistí třeba rozsvícené parkovačky, už nerozezná dalšího žrouta, ani kolik jich je. Ta ví jen o tom, že je zapnutý nějaký větší odběr. Je tedy možné, že to jednorázové přidání plynu nebude pro víc odběrů stačit, protože tak chytrá ta regulace otáček zase není, aby při jakkoli velké zátěži alternátoru držela otáčky tak, že by to nemusela dokrmit baterka. Mohlo by se totiž stát, že alternátor bude vadný nebo "jen" praskne řemen a logika by přidávala plyn zcela nekontrolovatelně. Proto je to "přišlápnutí" jen o přednastavenou hodnotu.

Nevím, jaký princip zvýšení volnoběhu je použitý u toho karburátoru, ale nemůžu samozřejmě vyloučit i to, že ten solenoid nemáš zapojený, nebo má přerušenou cívku, případně je neprůchodný, pokud má přepouštět vzduch pomocným okruhem. A poslední možnost je, že ti v kabeláži chybí destička s diodami, takže o zapnutých spotřebičích logika neví. Podle popisu toho Swifta je vlastně možné všechno.

2015-02-04 10:04:07

plukovník: Ano, asi se shodneme na tom, že krátké trasy se zapnutou klimatizací jsou na spotřebu nejhorší, protože klima zpočátku běží na maximum a tudíž taky odebírá hodně proudu, protože kompresor jede v tu chvíli nepřetržitě, dokud se neustálí vnitřní teplota a nezačne jeho spínání - tím se následně sníží odběr proudu a logicky klesne i spotřeba paliva, Z tohoto důvodu je vhodnější klimatizaci zapínat pouze při delších cestách

2015-02-04 10:36:48

certik:

Zřejmě mluvíme jeden o koze a druhý o voze.

Kompresor NEBĚŹÍ neustále, dokud se neustálí teplota v kabině Kompresor běží neustále do doby dosažení provozního tlaku v primárním (vysokotlakém) okruhu klimatizace. Poté již spíná spojka přerušovaně tak aby byl tento tlak udržován na hodnotě těch 12-14 atm. Již jsem psal, že tento typ chlazení pracuje s konstantním tlakem nikoliv s konstantní (v kabině nastavenou) teplotou

Když klima běží, jak ty říkáš na maximum, nedá se říci, že odebírá maximum proudu.

Kompresor není poháněn elektricky, ale mechanicky drážkovým řemenem od klikového hřídele. Na elektriku je pouze elektromagnet v řemenici jeho spojky a sahara kondenzátoru klimatizace. Odběr těchto dvou komponentů. který je ovšem vzhledem k mechanické práci spotřebované na pohon kompresoru vcelku zanedbatelný, závisí na jiných parametrech než pouze krátká, nebo dlouhá trasa. A těmi jsou hlavně venkovní teplota (a tedy celkové množství odvedeného tepla, prostřednictvím systému), rychlost vozidla (a tedy množství tepla odvedeného ze systému náporovým chlazením kondenzátoru, bez potřeby chodu elektrické sahary, a také teplotě motoru, podle které dochází prostřednictvím ECM k optimalizaci účinnosti klimatizace.

Tedy zjednodušeně řečeno, abych si tady zbytečně netřepil hubu...

Největší zatížení klimatizace, a tím teoreticky i největší navýšení spotřeby paliva je při stání v koloně, ve velkém horku a s motorem zahřátým na teplotu nad 97 stupňů (to jest v případě, že běží obě sahary, tedy chladiče motoru i kondenzátoru klimy)

Naopak nejoptimálnější účinnost klimatizace je za jízdy, a v takovém případě není až tak podstatné jestli se jedná o kratší, nebo delší jízdu, ani tak jaká je venku teplota.

Jak jsem již psal, tento typ klimatizace běží stále a v takovém módu, aby teplotu v kabině bylo možno směšováním teplého a studeného vzduchu ochladit vždy alespoň o cca 13-15 stupňů oproti venkovní teplotě, při regulátoru v kabině nastaveném na maximální chlazení. A to bez ohledu na okamžitou hodnotu venkovní teploty. Jinak skutečná hodnota míry zchlazení je dána plošným diagramem, podle kterého se měří výkon klimatizace.

Pokud klima chladí málo, znamená to, že je rozbitá a certík se potí.

Pokud klima chladí moc, znamená to také, že je rozbitá, protože záhy zamrzne výparník a certík se zapotí hned dvakrát, poprvé za jízdy a podruhé v okamžiku kdy v opravně vytáhne svojí portmoné...

2015-02-04 11:33:38

plukovník: Recipročně to samé se dá napsat o rozsvícených žárovkách - ač v mnohem menším měřítku - při stání v koloně nebo v městském provozu je jistě vliv svícení na spotřebu větší, za jízdy zase o něco menší.

P.S. Já jsem celkem "otužilý na teplo", takže klimu používám více na odmlžování předního skla, než na ochlazování svojí tělesné schránky.

2015-02-04 11:54:49

milant: Neboj, my to tady řešíme opravdu dle nadpisu - TEORETICKY V praxi to neznamená, že jsem třeba já osobně lakomý si zapnout nějaký el. spotřebič nebo občas prošlápnout plyn až na podlahu.

2015-02-04 11:58:22

certik:

O nějaké té "reciprocitě" by se dalo uvažovat pouze v případě, že budeš uvažovat navýšení spotřeby při stání v koloně v litrech za hodinu (v motohodinách), kdežto za běžné jízdy v litrech na sto kilometrů.

V tom prvním případě ten vliv na spotřebu bude jistě větší, hlavně pokud v té koloně s natočeným motorem budeš stát deset hodin a popojedeš o dva metry. Pak bude tvoje průměrná spotřeba zřejmě činit 100 l/ 100km a z toho jenom příslušenství ti možná sežere polovinu, pokud si tedy zapneš nějaký ten spotřebič jak říkáš . On takový čtyřtunový naviják s odběrem 450 A se možná na spotřebě benzínu projeví významněji než motor na volnoběh.

Každopádně je nejlepší jezdit pro jistotu vždy s plnou nádrží (bez ohledu na zvýšenou pohotovostní hmotnost vozidla a tím navýšení spotřeby) a na šetření tohoto druhu se vysrat.

2015-02-04 13:38:57

hill: Kde mám ten solenoid hledat? nenašel jsem žádnej podtlakovej spínač s drátem/drátama

jinak otáčky se opravdu nezvýší, prostě padnou ne o moc ale padnou hádám tak o 200ot/min dolů...

o svačině jsem hledal ten můstek, pod palubkou krom (ne)pojistkovky a relátka, řídicí jednotky pro rychlostku a spoustu drátů který nemám ponětí k čemu jsou nic není


Odpovědět

1 ......... 4  5  6  7  8