Fórum - Téma


Startovanie cez gombik


Fórum Swift III Startovanie cez gombik

Informace o modelu: Suzuki Swift III

Diskuze o vozidlu

1995 Swift III GL 1.0

7 fotek  |  31 diskuzí  |  1 otázek

Výkon motoru 39 kW (53 PS) . Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 993 ccm (61 cui), 3-válec, Řadový, G10A.


1  2

2016-03-11 11:47:00

potrebujem poradit/vyriesit startovanie cez gombik.. mam na mysli len druhu polohu .. cize prva poloha cez kluc a start gombik .. prosim poradte do spinacky vedie asi 9 kablov..

MilanT  
Milan
2016-03-11 12:32:46

luke1811:

Na druhé poloze se ti rozsvítí kontrolky a startuješ až na třetí, ne? Co to máš za auto?

luke1811, 2016-03-11 11:47:00 napsal:

potrebujem poradit/vyriesit startovanie cez gombik.. mam na mysli len druhu polohu .. cize prva poloha cez kluc a start gombik .. prosim poradte do spinacky vedie asi 9 kablov..

2016-03-11 12:33:56

Jestli mas multimeter muzes zjistit tak, ze to odporove promeřiš na spínače. Odpojis spinacku a na spinacce zjistis ktere dva (vic nejspis ne) kabely se otocenim do polohy startování spojí. Než odpojis spinacku tak si poznamenej ( vyfot ) kde jaky kablik ma byt. Druha moznost je to zjistit podle schematu,které tu určitě někde najdeš. Třetí nejjednodusi moznost je se zeptat tady na foru, (což už jsi udělal ).

2016-03-11 14:38:38

milant: sorry sekol som sa ano druha poloha rozsvieti kontrolky a tretia startuje .. swift 95 gl 1.0i

pravda605: este je moznost dat to niekomu spravit :D len potrebujem vediet ci to 10 amperove tlacitko zvladne

2016-03-11 15:34:31

luke1811: Ahoj,

jo aha, ty si chceš domontovat vlastní tlačítko pro spouštění motoru. Tím tlačítkem budeš spínat přívod proudu do elektromagnetické cívky starteru stejně, jako to dělá spínací skříňka. Nespínáš tu silovou větev do vinutí motoru starteru, o to se stará až to výsuvné jádro uvnitř elektromagnetické cívky starteru. Mě na to stačilo malé kulaté zvonkové tlačítko.

2016-03-11 16:58:58

Možno chceš zaradiť do serie kontaktu štartovacej skrinky ešte aj štartovacie tlačítko.

Al. chceš vyradiť skrinku a štartovať iba cez tlačítko to musíš mať ele istotu že nespôsobíš problém napr. pri stlačení tlačítka v nekorektnej polohe kľúča. Ide iba o prúd ktorý tečie do cievky štartéra. Ak už budeš mať ten drôt zo spínačky identifikovaný tak si na ňom zmeraj prúd počas štartovania a zistíš aký tam potečie

Sam by som potreboval vedieť ktorý vodič tam na to slúži mam totiž podozrenie u môjho swifta na problém medzi spínačkou a cievkou štartéra a musím pozrieť či tam ešte nieje v sérií relé

Dopĺňam sorry, Ak je tento obvod istený poistkou pomohla by hodnota poistky ta poistka bude dimenzovaná aj na prúdový náraz.

2016-03-11 18:36:35

ammo: Ahoj,

takhle se s vypnutým klíčkem od zapalování dá se zařazenou jedničkou s pomocí starteru nouzově opustit železniční přejezd, když tam zrovna chcípne a nejde nastartovat motor. A nebo popojet doma na dvorku, což jsem dělal často. A nehrozí zalití katalyzátoru benzínem.

MilanT  
Milan
2016-03-11 19:22:57

mirekdoda:

Ale bacha na všetečné děti v autě bez dozoru

Určitě bych to zapojil tak, aby šťáva na startovacím tlačítku byla až po otočení klíčku do druhé polohy, resp. třetí.

Na starý multikáře jsem měl startovací tlačítko, které fungovalo pokud byl zasunut klíček. Pouze zasunut a neotočen A po prvním nastartování a rozjetí se mi zamknul volant...

2016-03-11 19:41:49

milant: Ahoj,

krásné zkušenosti, k nezaplacení.

Jen doufám, že tenhle Swift zamyká volant až po vytažení klíčku. To tlačítko jsem měl utajené, o něm věděl jen ten, kdo měl vědět.

2016-03-12 05:58:15

mne sa volant nezamyka vobec :D chyva mi ta dierka na volante :D a chcem to prepojit ze bez kluca tam stava nepojde do gombika.. az po otoceni kluca na polohu zapnutia elektriky do pristrojky.. ako zistit ktore kable su tie spravne a ci to 10A tlacitko zvladne? kolega mi vravel ze tade tecu velke prudy.. nechcem aby mi moj swišť zhorel :D

2016-03-12 07:25:18

mirekdoda:

Jestli jsi spínal elektromagnet pastorku startéru nějakým malým zvonkovým tlačítkem, tak jsi dost odvážný (lehkovážný ?)

Do vysouvacího elektromagnetu totiž teče proud minimálně 5A a v okamžiku zapnutí přívodu proudu, do doby, než se pastorek vysune a sepne se silový obvod startéru, může být proudový náraz přes cívku stykače klidně i 20 A. (tento obvod bývá jištěn pojistkou 30 A)

Pokud tomu nevěříš, koukni na schéma a podumej. Pokud máš stejnosměrný klešťák, nebo jiný měřák s větším rozsahem můžeš měřit.

2016-03-12 09:34:30

plukovník:

a jejda. Jak z legrace říkáme, neznalost materiální části (konstrukce, motor, vybavení, schémata...) přidává klidu na palubě letadla. Tak i moje neznalost možných problémů mě udržovala v klidu. To tlačítko jsem montoval do mých bývalých aut. Při prodeji šlo tlačítko vždy pryč.

luke1811:

o příspěvek výše plukovník odpověděl i tobě. To tlačítko 10A bude málo. A moje omluva, že jsem tě přesvědčoval o opaku.

2016-03-12 11:45:20

mirekdoda:

Myslím, že tebe jako osobu značně fundovanou, nemusím příliš přesvědčovat o technických detailech

Stačí když jukneš na zapojovací schéma startéru.

Cívka el.mag. spínače-"vysouvače pastorku" má sama o sobě velmi malý odpor svého vinutí a je kostřena přes hlavní komutátorové vinutí startéru, takže dokud se stator nerozběhne, počáteční odběr proudu je daný pouze její impedancí, a ta je tuším něco mezi 0,5-2 Ohm, teprve když se komutátor začne točit, hodnota proudu do cívky je daná střední hodnotou, která je podstatně nižší.

Jinak, co se týče toho diskutovaného tlačítka, tak hodnota 10A je většinou definována pro střídavý proud.

Hodnota stejného tlačítka pro stejnosměrný proud, a ještě navíc do indukční zátěže je minimálně pětkrát nižší

Samozřejmě, lze případně použít relátko, ale zase, není relleis jako rellais

2016-03-12 12:04:55

plukovník:

přes elektriku už se necítím tak fundovaný, nakonec to dokazují i některé moje příspěvky.

2016-03-12 12:21:43

dakujem za odpovede/reakcie vsetkym ;) mam spinacku z autobusu a "vraj" by sa dala zapojit.. a ked nie pozhanam novu ;) keby ste mali daku dobru a zbytocnu v garazi tak kludne sa ozvite :P este raz dakujem

2016-03-12 16:42:06

Na tých debatách sa získavali vedomosti : ) Ešte jedna vec, čo na to imobilizer ?

(ako mirekdoda tak som to mal na Favoritke ako primitivný ale funkčný imobilizér a oplatilo sa. Odchod zo spínačky som pripojil na doplnený autentický vypínač-prepínač. Z neho šli dva odchody, jeden na klaxon druhý na cievku štartéra. V časoch keď sa kradli favority do PL ma ráno zobudili policajti že mam otvorené dvere na aute a že zmizol susedov Favorit. po druhý raz som ráno našiel vytiahnutý zámok predných dverí a vytrhnutý kábel od klaxonu.)

2016-03-12 17:41:45

ammo:

takže místo roztočení startéru, začal troubit klakson. Velice zajímavá vychytávka!

Jakože imobilizér by nedovolil roztočit startér s klíčkem ve spínací skříňce, tak to věru nevím. Záleží na tom, jak je řešeno jeho napájení a komunikace s klíčem.

2016-03-12 20:29:31

ja imobilizer nemam podla vsetkeho (nastartujes cimkolvek aj vydlickou) :D

Hill  
Jaroslav
2016-03-12 22:04:09

luke1811: ze spínací skříňky vede do pojistkové skříňky červenožlutý drát (spínačka na něj v poloze START přivádí trvalý plus, ten ale pro tlačítko nesmíš použít!). V pojistkové skříňce je tento drát jen propojený na černočervený drát (máš-li starování jen se sešlápnutou spojkou) nebo přímo na černožlutý k cívce startéru.

Bacha na jednu věc - ten správný červenožlutý startérový najdeš jen od spínačky k pojistkové skříňce pod palubkou. Jinde po autě jsou červenožlutým drátem napájené všechny obrysovky, číslovka a podsvícení palubky a, jestli nemáš na obrysovky ještě samostatné relé, pak vede už od spínače světel, tak ten nestříhej

Jenže poloha START spíná ještě jeden kontakt, ten spojuje černobílý drát s kostrou. Drát také vede k pojistkové skříňce a tam je propojený na hnědočerný drát vedoucí do přístrojovky, kde přes diodu má rozsvítit kontrolku zatažené ruční brzdy. Tato funkce ale nemá pro startování valný význam.

Ovšem v poloze START se odpojuje napájení například pro klimu, ventilátor topení, odmrazovač zadního okna, rádia a zásuvku (snad jsem na nic nezapomněl), prostě pro spotřebiče vesměs pažravé a spotřebiče, v nichž jsou už nabité kondenzátory, které by se při startovním poklesu napětí vybíjely opačným směrem, což v některých případech může vadit. Jinak samozřejmě hlavně proto, aby baterka nemusela živit to, co momentálně nemusí, protože to k nastartování není třeba.

Asi by bylo nejvhodnější najít pod volantem červenozelený drát, přerušit ho, konec, co vede od spínačky, připojit na střední (pohyblivý) kontakt relé a také na tlačítko START, druhý kontakt tlačítka na cívku relé (zbylý vývod cívky připojit na nejbližší černý drát, t.j. na kostru). Ustřižené pokračování červenozeleného drátu připojit na kontakt relé, který je v klidu sepnutý (NC) s pohyblivým.

Pak odpojit od spínačky červenožlutý drát a spojit ho se zbývajícím (NO, tedy spínacím) kontaktem relé.

Relé tedy bude možné ovládat jen v případě, že bude klíček v poloze ON, v ostatních polohách bude tlačítko neaktivní.

Během startování se odpojí velké odběry, které jsi zapomněl vypnout, jen světla si budeš muset pohlídat sám.

MilanT  
Milan
2016-03-12 22:23:24

hill: Teda Jardo, všechna čest.

Ale když jsem si to přečetl 2x, tak popřeju luke1811 hodně štěstí a budu se těšit na zítra, kdy si klasicky zastartuju otočením klíče.


Odpovědět

1  2