Fórum - Téma


Suzuki SX4 I - zabeh motora - otacky


Fórum SX4 I Suzuki SX4 I - zabeh motora - otacky

Informace o modelu: Suzuki SX4 I


1  2  3

mil
2014-08-13 22:21:00

Ahojte, s radostou sa pripajam do rodiny SX4

Chcela by som sa spytat k zabehu motora. Predajca vravel, ze ho treba cca prvych 1000km vytacat do vysokych otacok a samozrejme otacky menit. Hladala som k tomu nieco v manuali, ale tam o zabehu nic nie. Staci teda prvych 1000km?

A este podotazka..kedy zvyknete bezne radit z jednotky na dvojku (pri nie divokom rozbiehani, kolko mate priblizne otacky? (zda sa mi, ze to dost huci..tak ci to neturujem moc)

daniel  
Daniel Matteoni
2014-08-14 07:43:06

mil: Ahoj, gratuluji ke skvělé volbě auta

Motor 1.6 VVT 88 kW, který předpokládám, že máš, má rád otáčky a zvuk, který v nich vydává, se mi líbí - většinou přeřazuji mezi 3 000 - 5 000 otáček podle toho, o jak divoké rozbiehani jde

Co se týče záběhu - někdo říká, že u těchto moderních motorů už není potřeba žádné zajíždění, jiní tvrdí, že jo - pro jistotu těch prvních 1 000 km dodržuj pravidla, která jsi sama napsala a nic tím nezkazíš

MilanT  
Milan
2014-08-14 08:07:23

mil: gratulace k novému autu a vítej na fóru.

Opravdu ti prodejce řekl, že ho máš prvních tisíc km vytáčet do vysokých otáček? Mně řekl prodejce pravý opak. Motor nejdříve klidnou jízdou zahřát a prvních 1000 km vytáčet maximálně do 3500 otáček. Určitě bych ten syrový motor netrápil jízdou do kopce s naloženým autem na dvojku rychlostí 80km/h nebo naopak nepodtáčel při zatížení pod 2000 otáček. Je to o citu, naslouchání toho auta...Ono to pomáhá i k bezpečnější a opatrnější jízdě s novým autem, kdy si na něj člověk zvyká, učí se odhadovat a nejezdí brzda-plyn, poslouchá kde co klepe, vrčí, drnčí a prostě se s tím autem sžívá.

A kdy řadit dvojku po rozjezdu? Záleží na okolnostech. Pokud to bude na rovině, tak přeřazuji co nejdříve a netrápím to. Co jsem vysledoval, tak tu jedničku vytočím na cca 2500-3000 otáček. Pokud se ale rozjíždím v Kolíně u semaforu když jedu od Tesca a OBI (slušnej krpál), tak tu jedničku musím vytočit víc, protože dvojka by to nepobrala a udusil bych to. Je to všechno o citu a souhře nohou a rukou.

EDIT: Ono to není jen o záběhu motoru. Nové pneumatiky mají mnohdy horší přilnavost než pneumatiky sjeté. První stovky kilometrů se z nich obrušují zbytky separační hmoty z vulkanizační formy. Dál si musí sednout brzdové obložení, vypalují se různé barvy...a tak tě může překvapit nezvyklý smrad, smyk, nedobrzdíš....

Takže opatrně, bezpečně a prospějete to nejen autu, ale i tobě a ostatním na silnici.

2014-08-14 10:54:16

Ahoj všichni

Záběh motorů býval složitý proces - nejvíc v dobách, kdy už po 50 000 km byly skoro zralé na generálku.

Stovka let sériové výroby a sbírání zkušeností s materiály, mazadly a přísadami do benzínu udělaly svoje - dnes není problém najíždět 350 000 a generálky motoru už skoro nikdo nezná - nevyplatí se.

Co zůstalo beze změny je to, že kluzné díly (stěny válců, písty, ložiska) si na sebe musí "sednout", tzn. při záběhu se ohladí všechny "mikronerovnosti", které nedokáže zakrýt olejový film, a olej při prvních kilometrech splachuje do filtru a olejové vany "vše přebytečné".

Pro záběh moderních motorů jsem slyšel tento návod: prvních několik tisíc kilometrů jezdit s mírou, tzn. nepřetěžovat motor ani v příliš malých, ani v příliš velkých otáčkách ( 1 000 pod max a 1 000 nad volnoběh ), ale tento rozsah otáček využít, radši podřadit než zrychlovat z malých otáček.

Po ujetí několika tisíc (před první garančkou? - při ní olej i filtr vymění) naopak motor "nakrmit" = ujet pár stovek km "co to dá"

Přetočení nehrozí - omezovač se postará - pokud se při 130 nepodaří podřadit na dvojku

Kdyby se přitom něco vysypalo - bylo něco špatně

Motor je ale ještě v záruce, a později by se to asi vysypalo stejně

mil
2014-08-14 21:40:28

milant: ano, tak to odporucal, ze radsej na vyssich otackach. a po 1000km mam gratis prehliadku.

inak ta jednotka mi vychadza podobne, niekedy ked chcem rychlejsie, tak viac co ma este trochu prekvapuje, ze pri jazde po meste, kedy idem rovnomerne cca 55km/hod tak mi to pri stvorke vychadza pod 2000 otacok a taktiez pri cca 80tke na patke tusim tiez tesne pod 2000 otacok..nie je to malo? zvuk motora je prijemny. samozrejme ked chcem vyrazne pridat, alebo sa objavi kopec, tak podradujem na trojku alebo na stvorku. Z predosleho auta som zvyknuta na vyssie otacky, tak sorry mozno za smiesne otazky

MilanT  
Milan
2014-08-14 22:01:19

mil: No tak pokud ti poradili, že tomu novému motoru máš hned šlapat na krk a honit ho do vysokých otáček, tak se pak nedivím té jejich zvláštní prohlídce po 1000 km. Zřejmě zkouší nějaký experiment.

Co je náplní té prohlídky? 1000 km není problém ujet za den. To tam fakt jako teoreticky někdo jde hned druhý den po prodeji na prohlídku?

2014-08-20 22:30:05

Ahoj,tak se připojuji do rodiny SX4

V servisu mi na dotaz také řekli,ať jí od začátku šlapu na krk...

2014-08-21 07:42:02

Zajíždím nový motor relativně krátce po sobě 2009,2014 ,neb jsem vyměnil vůz za nový, diskuze na toto téma je věčná,nikdy nekončící,byla,je a bude, s přístupem úspory nákladů na výrobu a technologie u výrobců automobilů se spíše zdá , že automobilové motory současné produkce nevydrží to, co motory let 90tých ...

Doporučení MilanaT je jasné, rozumné, srozumitelné a řekl bych více kvalifikované ,než od "technika"ze servisu,který z Vašich=našich návštěv servisu žije I a hlavně proto, že je majitelem a uživatelem toho vozu ,a proč by si ho curvil..

Jen tedy v podstatě zopakuju

Do 1000km v žádném případě motor nepodtáčet , nejezdit pod 1500ot, a také nepřetáčet ne přes 4000ot,i když omezovač je nastaven o pár tisíc výše-ten omezovač je dimenzován na otáčky po zajetí .... je tam toho v motoru , co si musí "sednout " poměrně dost ...Spíše bych se přikláněl k 2000km na záběh, pro pocit sucha a bezpečí , má to ale i své technické opodstatnění po této době bych já olej vyměnil , a následně motor střídavě zatěžovat vyššími otáčkami-v této době bych spotřebu řešil jen, kdyby byla nějak extremní...motor Grand Vitary 2.4 si "sedl" a zklidnil se až při 30ti tis.km ,výrazně klesla spotřeba a táhl od 1300ot -motor ,který mám ve voze v současné době je 1.6 ... do 2000km sem nejel s otáčkami pod 2000 a nad 4000 , samo s vyjímkou jízdy z kopce,dojezdů a podobně , po výměně oleje, dostával následně střídavě a krátkodobě za uši při podřazení k 5000ot a tah v nižších se zlepšil ,žije už od 1600ot a tahne k 6000 ... a ty 6tis km má právě najeto a zajetý ještě není , ale lepší se pružnost...

ono je to, jako se vším ,chce to s rozumem, a vědomím ,že servisní technik- někde v něm hovořících zamích jim říkají freundliche /přátelští/=rádi vás nás v servisu vidí =hlavně platit ...Ještě nutno dodat u zajíždění nejde povětšinou ani tak o prvního majitele, jako o ty následné,kde autí má pak najeto 100tis a ve 130mu zhebne motor páč mu klepe ojniční ložisko-jako mě u Vitary 1.6-16V zakoupené jako předváděčka po roce provozu , nebo je ojeté autí prodáno s nájezdem skutečných 60tis po důchodci, co nikdy nejel víc jak 90km/h a auto fakt nejede i kdybyste se posr.. a prošlápli podlahu pod plynem...a musí se fakt ještě jednou zajet šlápnout mu přitom na krk , ale to už má motor něco navrčíno ...

Výměna oleje v zábehu ano i ne , je věc každého , ať je už doporučena ,či dnes většinou ne- skutečně tuto diskuzi vyvolávat nechci Ono jde o degradaci vlastností motorového oleje v novém motoru zbytky chemikálií emulsí po obrábění, čištění ,odmašťování, těsnění, montážních past lágrů ,ložisek, vazelín atd při sestavování nového motoru na výrobní lince -to vše včetně drobných částeček se sice usazuje ve filtru , ale to rozpuštěné v oleji mění vlastnosti toho "prvního" oleje k horšímu a při dnešních úsporných opatřeních výrobců a montáži "kurvítek" věřte jim ,co tam vlastně ,jako první olej lejou...

A pozor na záruku, ona je a není 5ti letá, přečtěte si to pořádně a zjistíte , že je pouze zákonná 2letá a zbytek je obyč pojištění u dealera,či importéra a už má jiné parametry , a nevztahuje se na vše...

Stavím si teď do brouka 1.6 nový motor typ porsche 356 a ten se bude zajíždět na motorové "stolici" postupně zatěžován, počítám minimálně 72hodin, než vůbec půjde do vozu , a výrobce vnitřních dílů a komponent celého motoru dodává hodnoty časů při prvním spuštění , postupné časy zatížení v otáčkách, sledování tlaku a teploty oleje, i nějaký čidlo budem strkat do výfuku =dvojkarburatory weber , takže ? ,že by se motory nemusely zajíždět, tak úplně pravda není ... Motory si stavím nikoli zcela sám , je k tomu potřeba dost lidí ....laboratorní podmínky pro např dynamické vyvážení kliky,sterváku, přesné vážení pístů,ojnic,lágrů, obrobení spalovacích prostorů hlav aby všechny byly objemově stejně velké a srovnání atd, a vše je na větší přesnosti ,než běžná velkosériová produkce motorů , kde jen sestavují dodané díly dohromady a 10gramů na klice,pístu vůbec neřeší ...nedělám to "na kšeft" on by to těžko někdo zaplatil a venku jsou firmy ,co to umí lépe a dělají rychle a o trochu levněji , ale nedovedu si představit říct případnému kupci nového motoru ode mne -obyč 1200ccm. do brouka za bratru 55.000,-Kč a teď mu pořádně dejte za uši ...

Ať to drandí ,bezpečně , srdcem a rozumem

MilanT  
Milan
2014-08-21 09:49:43

instr:

Díky za doplnění.

mil:

Pokud jsi v manuálu nic nenašla, tak já hledal ve slovenské verzi manuálu a tam se na straně 5-18 o záběhu píše dost. Zkusím sem vložit obrázek. Hlavní informací je to, že prvních 1000 km se má jezdit s motorem ve střední otáčkách motoru. A pokud vezmu celý rozsah otáček jako 0-6500, tak střední otáčky jsou 3250.

Samozřejmě že ti nabídli po 1000 km prohlídku grátis. A taky už tuším, jaký bude výsledek té prohlídky.. Vymění ti oleje, filtry, zvlněné brdové kotouče, brdové destičky a možná nějaké to přidřené ložisko u kola...a řeknou: "Teda pani, vy jste to honila, to se musíte v novém autě nejdřív jen kochat. Dáte nám 16 tisíc korun za materiál a práci a tu prohlídku samotnou máte samozřejmě grátis."

Je každého věc, jak se ke svým věcem chová.

mil
2014-09-01 14:43:44

vsetkym este raz dakujem za odpovede.

mame za sebou uz 1700km, absolvovala som aj prehliadku v servise, bolo to gratis, vsetko je vraj OK

na zvuk a otacky si zvykam, ale predsa len este jedna otazka. pri jazde v meste, ked mam ist predpisanou 50tkou (chodim tak 55), tak mi to vychadza na trojku? vzdy som chodila na stvorke, dokonca aj druhe auto co mame, tak pri objeme dva a pol litra tam nie je problem ist na stvorke. Ja vsak na stvorke mam otacky pod 2000. vadi-nevadi? jasne ,ze nehovorim o jazde do kopca, ale mam na mysli plynulu jazdu po rovine.

2014-09-01 15:19:06

mil: prosím ,dej mu čas vydrž a zatím tu trojku nech ,po zajetí to bude milášek a tu čtyřku samo zvládne , kolik to je skutečně otáček nám prozradí MilanT ,1800,1900ot .. by asi problém nebyl ale, níž už je podtáčení za syrova , a to škodí , a jestli je to čtyřkolka ,je tam v podvozku větší odpor ,tam sto% zatím podřadit , já vím řazení navíc , trošku dc větší spotřeba , ale vrátí se to v pružnosti po zajetí ....

MilanT  
Milan
2014-09-01 17:19:28

instr: Jo, je to tak. Tachometrických 50 - 60 km/h odpovídá 1700 - 1900 otáčkám na čtyřku.

Taky jsem měl problém se přeučit řadit z turbo nafťáka. Ono to není jen o odporu toho kroutícího se náhonu na zadek, ale i o větší čelní ploše vysokého auta. Říčany směrem k Praze jsem v P306 projel předpisovou rychlostí na neutrál a v SX4 tomu musím občas pomoci trojkou (tímto nechci vyvolat flame, jestli dlouhý pozvolný kopec sjíždět na neutrál nebo ne).

A to řazení navíc? Vždyť je to radost řadit v SX4!

Takže shrnuto: ve městě jezdím samozřejmě podle situace, ale největší % jsou na trojku. To je takový ideální rychlostní stupeň, na který lze jezdit od 40 do 130 km/h. Ono je to i bezpečnější v těchto "městských" rychlostech. Pokud potřebuješ rychle uhnout, vyhnout se, zmizet, nepřekážet...tak při zařazené čtyřce sešlápneš plyn a motor se začne klepat a to je tak všechno.

MilanT  
Milan
2014-09-04 07:00:57

Musím poopravit otáčky na 4. rychlostní stupeň, které jsem uvedl v předchozím příspěvku.

  • tachometr 50 km/h = 1500 RPM
  • tachometr 54-55 km/h = 1700 RPM (= skutečných 50 km/h)
  • tachometr 60 km/h = 1900 RPM

2014-09-04 08:43:52

milant:

Je to opravdu radost řadit v SX4, hlavně když je dobře zajetá převodovka, ve které je pravidelně měněn kvalitní olej. Řazení je potom tak měkké a přesné, že je možno řadit v jednom kuse, i ve městě při rychlosti 50 km/hod.

3-4-5, 5-4-3, 5-3 s přesným meziplynem, příp. 4-2, podle potřeby třeba každou minutu.

Stačí k tomu jenom to, když tě to baví, a umíš to. Řazení je potom tak rychlé a nenápadné, skoro jako u Bugatti Veyron

MilanT  
Milan
2014-09-04 09:01:52

plukovník: Zpětně gratuluji k modré hvězdě a kulatému počtu příspěvků.

Snad nebudeme tolik OT, když poplkáme o tom "přesném meziplynu". Co to vlastně je a jak toho dosáhnout a jak se to naučit? Je to vůbec nutné u dnešních synchronizovaně převodovaných aut?

Samozřejmě že nechci trápit spojku a tak se snažím při přeřazování vždy tak nějak srovnat otáčky motoru vzhledem k rychlosti a požadovanému stupni. Používám to zejména při sjezdu prudkých kopců, kdy chci podřadit a více brzdit motorem. Prostě vyřadím 5 na neutrál, zařadím 4 a než pustím spojku, tak brnknu na plyn. Nic pak necuká, spojka se prakticky nesklouzne.

2014-09-04 09:41:58

milant:

No tu hvězdu jsem již glosoval směrem k Instrovi s přirovnáním k tomu nešťastníkovi od Malého-Velkého mysu.

V podstatě nevím kdo to zavinil, já sám jsem ambice na divizního generála neměl.

Jinak k tomu meziplynu.

U synchronizovaných převodovek samozřejmě není používání meziplynu při řazení směrem dolů nutné, ale je podstatně rychlejší, hlavně při podřazování o více jak jeden stupeň. Normálně potřebují synchrony zlomek sekundy k tomu, aby srovnaly otáčky obou hřídelů v převodovce, takže např. při potřebě přeřazení z pětky na trojku za tento čas poklesne částečně rychlost vozidla a následně pak musíš zase zrychlovat. Kdežto když například pojedeš po rovině v Praze padesátkou na pětku a najednou před tebou bude prudký kopec, tak s vysokým přesným meziplynem zařadíš ve zlomku vteřiny klidně dvojku a přitom rychlost vozidla nepoklesne ani o jeden km. To synchrony nezvládnou.

Samozřejmě je to extrémní případ, ale s oblibou se v tom vyžívají ti, co to umí. To jest bývalí závodníci, nebo ti, co někdy řídili staré náklaďáky, nebo automobilové veterány. Tedy pokud se nenechali doposavat zhýčkat automaty, případně turbomotory, u kterých to samozřejmě nejde praktikovat.

Říká se, že kdo jednou vyzkoušel automat, už se k manuálu nechce vrátit, ale můj případ to tedy není, protože zatím nějak automatům nemůžu přijít na chuť. Ale já jsem samorost.

2014-09-04 09:43:28

milant: s meziplynem si můžeš ušetřit levou nohu a řadit i bez spojky .

U některých vozidel s nesynchronizovanou převodovkou /dnes veteráni/ a nebo V3S, GAZ - se ani jinak než s meziplynem zařadit nedalo samo se spojkou - to nahoře , co jsem napsal ,je tak trochu blaf ,ale dá se to ,když člověk nespěchá a jede vklidu rovina či mírně z kopce řadit prostě bez spojky ubrat plyn vyřadit ,mírně přidat a šup tam kvalt -řazení na lenocha alá poloautomat...

nesynchron , já to zažil u KDF=kaďoura když ho kamarád dostavěl , mou jízdu si ten prabrouk asi pamatuje dodnes

, plukovník doufám doplní a popíše to lépe , já to mám tak, že se přidáním plynu s vyšlápnutou spojkou srovnají otáčky na mrkvi převodovky s otáčkami motoru-tj na setrváku- zuby se seřadí do roviny a cvak a jiná rychlost je tam,

u některých vozů je to nutnost a určitě vyšší dívčí -tak plukovníku -prostor pro 1101 příspěvek

2014-09-04 09:53:03

instr:

O tom šetření nohy s meziplynem je samozřejmě jen takový vtip, protože k meziplynu je právě spojka potřeba, ale že lze při troše invence řadit i bez spojky, když máš cit pro plyn a momentální tah motoru je pravda. Já jsem jednou ujel s prasklým lanovodem od spojky bez problémů 150 km a při řazení se neozývaly ani takové zvuky jako když se řadilo u Tatry 138.

2014-09-04 10:17:28

milant:

Tak úplně OT to není ,motor si musí s převodovkou při zajíždění sednout -tedy nejen motor , ale i převodovka se musí zajet , a meziplyn u nové převodovky urychlí zajetí a určitě neuškodí...

Tak plukovník byl rychlejší a to je dobře , a jak se to naučit ? -řadit na hulváta bez spojky hlavně dolu a zkoušet to,kdy to tam padne , stojí to tak jednu převodovku s výměnou ,pak už to jde samo ....

Jak říkáme u nás na seweru :Beispiel-

seriozně dojíždim v klidu nákladák,kterej ale chci předjet, a- potřebuju na předjetí max zrychlení=výkon takže vyšlápnu spojku po rozpojení současně přidám plyn ,motor se roztočí naprázdno , šoupnu tam dvojku ,spojku pouštím už s postupně přidaným plynem abych nezbrzdil vůz motorem , sem na stejné rychlosti z hlediska km/h ,ale motor mám o převod níž ve vyšších otáčkách připraven vyrazit- vstříc novým zítřkům, či protijedoucím....

2014-09-04 11:10:02

plukovník:

Tatra 138 (pokud se pamatuju) už měla synchrony a řazení mělo posilovač, který tam ru rychlost prostě "krchnul"

S V3S jsem jezdíval na brigádách po stavbách - pro řízení (hlavně řazení) skvělá škola

Popravdě - u motoru 1,6 (benzín) mi těch 88kW přijde dost přikrášlených - když se jeden potřebuje rozjet, tak bez podřazení (o 2 stupně) jen vyletí měřič spotřeby doprava - a to je jediná reakce

Ale možná je to tím, že jsem posledních 20(?) let neměl auto pod 2l


Odpovědět

1  2  3