Fórum - Téma


svařování na autě


Fórum Technický koutek svařování na autě




2010-02-06 21:23:31

ahoj slyšel sem že při vaření na autě obloukem (trafo svařečkou) se musí odpojit alternator a elektronika je to pravda? vím ze cočko je lepší ale nemám ho dík

Hill  
Jaroslav
2010-02-07 07:13:07

Záleží na tom, kde a co sváříš: když si zajistíš, abys nepropálil izolaci některého kabelu nebo aby ti někam nevletěla pecka, uchrání se to proti indukovanému rušení jen tím, že je připojená baterka. A nemusí to být propálení jen od oblouku, ale třeba od toho, že na druhé straně plechu chytla barva nebo olej. Nebo od ohřevu proudem v místě většího přechodového odporu karosérie - proto se snaž kleště připojit co nejblíž svářenému místu.

Nádrž se sváří zásadně vymontovaná, vyčištěná od zbytků paliva i jeho par (nejlíp několikrát naplněná vodou a vyprázdněná), nejlíp venku pod širákem.

Blízko řídicí jednotky stejně většinou nic nesvaříš, dokud nerozebereš palubku - v tom případě je lepší vytahat konektory a elektroniku odložit stranou.

Odpojení baterie totiž stejně neřeší vše: ano, část elektroniky je napájená trvale, ale, vzhledem k maximálnímu napětí na elektrodě (při přetržení oblouku), které je dost velké na to, aby už bylo jedno, jestli je tam nula nebo 12V, elektronice velké nebezpečí nehrozí. To se týká i diod alternátoru, proti průrazu indukovanými napěťovými špičkami jsou lépe chráněné s připojenou baterkou nebo se zkratovaným plusem na kostru. Ostatní obvody, které jsou za hlavním relé, jsou stejně odpojené.

Spíše jde o obvody, které mají trvale napájení plusem a spínají se ukostřením (hlavní světla, například): proti zkratu sice chrání pojistky, ale svodový proud zuhelnatělou izolací může ohřát místo ve svazku natolik, že poškodí i další kabely dřív, než ta pojistka přeruší nebo než se stihne vybít baterka.

Prostě je třeba zvážit rizika a buď baterku neodpojovat, nebo ji odpojit a ještě spojit plusový kabel s kostrou.

Ale nejlepší je zajistit si svářené místo tak, aby to bylo jedno.

2010-02-07 09:59:48

děkuji mnohokrát ted se do toho můžu bez obav pustit šlo mi o to naindukované napětí abych si tam něco neodpálil

2010-02-07 14:23:30

Dotaz na Hilla, který je zřejmě fundovaný v oblasti elektroniky.

Máš nějaké zkušenosti co se týče vlivu použití radiostanice většího výkonu (řádově desítky watů v pásmu krátkých vln) ve vozidle ,na funkci řídící elektroniky vozidla?

Hill  
Jaroslav
2010-02-07 22:40:08

Jestli myslíš CB, tak tam máš povolené 4W a ty ti neprovedou s ostatní elektronikou nic. Ani když bude v háji koaxiál k anténě. To spíš odejde to CB.

Kamna k CB nemám vyzkoušená, ani tak ne proto, že jsou limitem výkonu zakázaná, ale je to osobní, nemám je rád: znemožňují užívat kanál ještě v takových vzdálenostech, kde by se normálně komunikující navzájem nerušili. Je to přinejmenším neslušné.

A dělat DX spojení v amatérských pásmech za jízdy? To snad ne...

Fulda  
Petr
2010-02-08 00:06:25

K těm CB, i do auta se dá sehnat Headset, kde se mikrofon aktivuje hlasem takže řízení je v pohodě, ale trochu překážej kablíky, jestli budeš mít pořádnou anténu, tak se dovoláš dost daleko i na 4 watty, s kamnama bych byl bejt tebou opatrnější, známej měl Citroena X-emko a po použití 100 wattovej kamen mu odešla jednotka regulace výšky podvozku. Ono je někdy lepší si pořádně doštelovat antény přes PSWR metr, než to dohánět zesíkem a na 80 kanálech se najde vždycky nějakej volnej.

2010-02-08 08:40:41

V Renaultu z roku 92 jsem měl v CB pásmu 27 MHz přitápění 80 W, ale do dnešního auta nemám odvahu ho dát ani když by byla kvalitní střešní anténa. Pravidla CB provozu samozřejmě znám a mobilní přitápění jsem používal jen jako prostředek proti stacionárním gumám.Ale tyto diskuse spíše patří na jiný portál, jinak 73.


Odpovědět